Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
bmw m60b40 motor problem
4 besök senaste veckan (575 totalt)
rollexe
Hässelby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 228


Trådstartare
Har ett problem med att jag inte får motorn att starta och hoppas på förslag på felsökning.

Har en bmw m60b40 motor från en 540 E34 -93 med automat. Har klippt bort allt med automaten att göra efter att jag fått tips att det ska gå bra. Har börjat att felsöka och problemet är att jordsignalen från styrboxen till bränslerelä (blå) och syrerelät (orange) inte finns men dessa fungerar om jag tillsätter jord. Huvudrelä (vit) fungerar som det ska och matar ut ström vidare. Styrboxen slutar på 404 och borde inte ha startspärr.

Vad kan vara fel när inte styrboxen skickar ut jordsignal från 1 och 37?



_________________
Ronald Ejderkrans
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Den kanske väntar på att du skall ställa växelspaken i "P", ev. också foten på bromsen?

Dvs du kanske behöver fejka att spakstället står i olika positioner för att kunna köra motorn korrekt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203



När jag köpte min m60 från en automatare fick jag strikta order om att absolut inte röra kabelhärvan till automatlådan. Det hade något med att lura bilen att lådan stod i N att göra

_________________


BMW e30 v8
Citera
rollexe
Hässelby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 228


Trådstartare
baumgardt skrev:
När jag köpte min m60 från en automatare fick jag strikta order om att absolut inte röra kabelhärvan till automatlådan. Det hade något med att lura bilen att lådan stod i N att göra


Har du kabelhärva utan styrbox för växellådan?

_________________
Ronald Ejderkrans
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203



rollexe skrev:
baumgardt skrev:
När jag köpte min m60 från en automatare fick jag strikta order om att absolut inte röra kabelhärvan till automatlådan. Det hade något med att lura bilen att lådan stod i N att göra


Har du kabelhärva utan styrbox för växellådan?


Jag har en kabelstam kvar i motorhävran som skulle gå till växellådsboxen tror jag. Vet inte helt 100 tyvärr

_________________


BMW e30 v8
Citera
rollexe
Hässelby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 228


Trådstartare
Har sökt vidare men inte hittat felen som gör att bränslepumpen mm inte går.
Så om någon har en kabelhärva till en BMW m60 motor från en manuell växellåda eller någon som kan och vill vara lite bollplank i felsökandet får ni gärna höra av er.😃 börjar bli sugen på att få igång den och ev en liten provtur.

_________________
Ronald Ejderkrans
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76



Hur har det gått här?

Vad har du för nummer på din styrbox?
Du vill ha en grön etikett med ett slutnummer på 404.

Du vill säkerställa att du har en styrbox utan startstpärr (EWS) och du vill säkerställa att du kopplat bort automatlådans trams. Om du har en styrbox för automat så måste du brygga några pinnar för att styrboxen ska förstå att du har P-läge i.

Lättast handlar du en e34 540 el-härva med en styrbox utan EWS (slutnummer 404).
Tänk på att olika årsmodeller har olika kontakter för knack-sensorer (3 respektive 2 stift) men de går bra att byta.

Om vi börjar med, vad händer när du vrider på nyckeln?
Går soppapump?
Går startmotor?

_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
rollexe
Hässelby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 228


Trådstartare
Har kommit så långt att om jag byglar (tillsätter jord) bränslerelät och syre relät så startar motorn och går. Det som saknas är jordsignalen ut från styrbox. Min styrbox har 404, se bild. Har läst flera byggtråden där de startat motorn och sedan kapat bort alla kablar till automaten och motorn går. Skulle det kunna vara så enkelt att felet sitter i styrboxen? Eller kan det vara en signal som ska styra jorden till reläna?



_________________
Ronald Ejderkrans
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76



rollexe skrev:
Har kommit så långt att om jag byglar (tillsätter jord) bränslerelät och syre relät så startar motorn och går. Det som saknas är jordsignalen ut från styrbox. Min styrbox har 404, se bild. Har läst flera byggtråden där de startat motorn och sedan kapat bort alla kablar till automaten och motorn går. Skulle det kunna vara så enkelt att felet sitter i styrboxen? Eller kan det vara en signal som ska styra jorden till reläna?




Jag har inte kollat exakt hur jord är draget till mina relän men är högst tveksam till att relän får just jord via styrboxen, snarare i sådant fall signal (+).

När du vrider på nyckel till "Tändning på" så ska din bränslepump börja gå och bränslereläet låter/går då för att dra pumpen.

Om du letar rätt på vilken pinne ut du tror att du ska få jord på, så kan jag kontroll-mäta det stiftet i min härva/styrbox och se om jag har jord ut från boxen.

Jag vill minnas att jag haft liknande problem, men att mitt fel berodde på att jag inte fick tändningsström till reläet (så det börjar dra).

Har du kopplat in denna motor/härva i en annan bil, eller sitter det i någon annan form av fordon?

_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
rollexe
Hässelby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 228


Trådstartare
Bränslerelä (85) får (jord) brun/grå från stift 1 i styrbox, syre relä (85)får (jord) brun/ blå från stift 37 i styrbox. Huvudrelä fungerar som det ska och matar ut ström till behövande delar, även ström till bränsle och syre relä. Även denna får (jord) från stift 27 från styrbox till 85 på huvudrelä (brun).

Du får gärna mäta på din bil så jag inte är ute och cyklar.😃

Håller på att bygga en Countach Replica där allt är nytt för motorn.




_________________
Ronald Ejderkrans
Citera
Skruva banåkabil
bmw m60b40 motor problem
4 besök senaste veckan (575 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande