Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 -96 - Kupé klar för tillfället, nu plåtjobb i skuff!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
36 besök senaste veckan (11088 totalt)
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6261



Väldigt trevlig tråd, keep it up.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278


Trådstartare
Kolja skrev:
Väldigt trevlig tråd, keep it up.

Många tack!

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278


Trådstartare
Nej men sisådär ja - då har den årliga uppehållsperioden kommit och gått (förhoppningsvis) och jag har äntligen hittat ut till garaget igen. Skämt åsido har det varit extremt hektiskt på jobbet efter semestertiderna, men suget har bara växt sig starkare och starkare och i helgen var den första gången som jag kunde vara ute och jobba på bilen igen, på riktigt.

Det jag höll på med innan den ofrivilliga pausen var att jag försökte få ordning på stolsplaceringen. Tillverkade nya offsetstolsfästen vilket gjorde viss nytta, men det blev ändå inte helt bra som jag önskade. Efter mycket mixtrande kom jag fram till att det helt enkelt inte skulle gå att få till det med original golv (och kardantunnel), och då finns det ingen annan utväg än att ta till tigersågen.

Det tog några timmar i lördags och några timmar igår, men till slut lyckades jag hitta en position som kändes helt klockren och där min överdrivet långa överkropp fick plats under buren med hjälm (vilket jag aldrig trodde skulle vara så jäkla svårt). Sitter sisådär lagom rejsigt långt bak, och långt ner, vilket kommer innebära att jag får förlänga länkaget till spakställ och styrstången. Men det är det värt!

Är otroligt glad nu att jag inte kompromissade och nöjde mig med hur stolen satt innan för det blev en brutalt stor skillnad, mycket större än jag vågade hoppas på. Och genvägarna skall man aldrig göra tidigt i ett bygge, för då blir det bara en slippery slope.

Det som återstår är att svetsa dit en tvärbalk mellan kardantunnel och tröskel i framkant. Inbillar mig att det blir den stabilaste konstruktionen för att minimera flex. För jag förutsätter att man får blanda monteringsmetoderna fram och bak på stolen? Men om man skall vara en extrem paragrafryttare så följer man inte reglerna om man har två förstärkningsplattor bak och en tvärbalk fram... Någon som har erfarenhet och kan bekräfta eller dementera huruvida man faktiskt får göra så?













_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286



Ser riktigt bra ut!

Skoj du startade tråden i april, du köpte bilen då?

Köpte själv en E36 då i betydligt bättre skick men du har kommit mycket längre än mig.
Skoj med bra energi, hoppas den kunde smitta av sig lite

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278


Trådstartare
robber skrev:
Ser riktigt bra ut!

Skoj du startade tråden i april, du köpte bilen då?

Köpte själv en E36 då i betydligt bättre skick men du har kommit mycket längre än mig.
Skoj med bra energi, hoppas den kunde smitta av sig lite

Tack!

Nej bilen köpte jag faktiskt i april 2021, men då lyckades jag krossa foten i samband med en klätterolycka så den blev ståendes fram tills i våras då jag började jobba med den. Sedan var det bra tempo fram tills sommaren när det tvärt stannade av...

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Fint jobbat! Heja på!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278


Trådstartare
Ännu en kväll som gick att spendera i garaget, och allt flöt på så smidigt så! Nu sitter den främre tvärbalken på plats och stolsplaceringen är mumma! Helt plötsligt finns det gott om plats för stolen och mig.

Måste lägga in en extremt varm rekommendation för detta;
https://apex.se/stolsfaste-svets
Jösses vad lätt och bra det blir.








_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Fint jobbat! Heja på!

Tack så mycket! 😃

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278


Trådstartare
Sådär, då var även den högra bakre infästningspunkten klar. Blev stabilt som bomben, och näst intill hundra. Kan inte tänka mig att något kommer flytta på sig nu








_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480



thumbs up

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278


Trådstartare
Grym dag där jag fått mycket gjort på kort tid!

Började med att bygga färdigt infästningarna till stolen, och känns underbart att det blev så bra. Stumt och placeringen är klockren.



Då var det ju bara att börja jobba med de andra atteraljerna - jag når inte längre växelspak (eller ratt), så det var läge att flytta runt.



Nu är det alltid lite svårt att känna in sig ordentligt utan att faktiskt kunna lägga i växlar, men jag tror att den här placeringen kommer att bli finfin!




_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41556

Forumägare
Forumägare

Julmys i garaget

_________________
Magnus Thomé
Citera
Bolero
Helsingborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 403



Ser bra ut! =) Hör av dig ifall du behöver några saker på pm har en massa extra till min e36 =)

_________________
Rasmus Andersson
Bmw 525 92 Turbo
Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278


Trådstartare
När jag ändå håller på att svetsa runt inne i kupén passar jag på att installera pallbockar också. Så otroligt smidigt att ha, och betydligt säkrare än "vanliga".



_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278


Trådstartare
Tänk vilket under lediga dagar är ändå - vad mycket man kan få gjort!

Med den nya stolspositionen behöver ju även ratten följa med bakåt (och framför allt nedåt). Jag övervägde i en svag stund att bara förlänga med en spacer, men då det uppskattningsvis rörde sig om en decimeter (slutade med exakt 99mm förlängning - tappade en millimeter vid svetsningen) avfärdade jag det rätt snabbt. Även om det inte hade varit så tungt vill jag inte ha en så pass lång och stor spacer på någon sida av snabbfästet jag använder.

Med ambitionen i högsta hugg så tog jag och började riva. Har aldrig tagit bort en rattstång tidigare så bara det var ju en prövning. Kapade sedan av de två splinesändarna (det finns visserligen svets-snabbfästen som jag hade kunnat använda, men jag ville ha just ett SnapOff och jag hade ändå redan navet) och skred till verket.

Har aldrig förlängt en rattstång tidigare så det blev väldigt mycket Oppfinnar-Jocke över det hela, men slutresultatet blev dunder. Använde ett hjullager som stödlager, då jag prioriterar stabilitet före att spara in några gram, och ett justerstag för att kunna höja och sänka rattstången.

Då jag filmade allting för jobbet så var jag väldigt dålig på att ta bilder, men infogar de få jag knäppte under processen plus en skärmdump på det färdiga resultatet.

Det som är kvar att göra är att 3D-printa ett glidlager till genomföringen mot leden till styrväxeln, och med det på plats är jag tämligen säker på att det kommer vara helt stumt. Jag var övertygad om att jag skulle behöva bygga trianguleringsstag för att få det bra, men det verkar ha räckt att förstärka upp konsollen lite. Visar det sig att jag behöver bygga några stag så är det rätt snabbt gjort.







Jag har även insett att jag håller en rätt så konstant pågående monolog när jag skruvar framför en kamera... Bjuder på ett smakprov


_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Snyggt jobbat Oscar, det blir ju en körställning på riktigt!
Tänk på bara att göra rattstången kollapsbar så den inte träffar dig vid en kraftig smäll framifrån.

_________________
Patrik Skoog
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Snyggt jobbat Oscar, det blir ju en körställning på riktigt!
Tänk på bara att göra rattstången kollapsbar så den inte träffar dig vid en kraftig smäll framifrån.

På E36 sitter väl kollisionszonen mellan kors och styrväxel, och den hade jag tänkt att behålla. Man brukar väl inte ta bort den...? Jag som trodde att jag var färdig...

Men nu när du säger det så skall jag nog sätta dit ett kollapsbart nav också!

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



OscWan skrev:
Patrik Skoog skrev:
Snyggt jobbat Oscar, det blir ju en körställning på riktigt!
Tänk på bara att göra rattstången kollapsbar så den inte träffar dig vid en kraftig smäll framifrån.

På E36 sitter väl kollisionszonen mellan kors och styrväxel, och den hade jag tänkt att behålla. Man brukar väl inte ta bort den...? Jag som trodde att jag var färdig...

Men nu när du säger det så skall jag nog sätta dit ett kollapsbart nav också!


Svårt att se på bilderna hur mycket som var kvar, ser olika ut på olika modeller. Men bra att du behåller det så du inte råkar illa ut vid en eventuell smäll.

_________________
Patrik Skoog
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278


Trådstartare
OscWan skrev:
När jag ändå håller på att svetsa runt inne i kupén passar jag på att installera pallbockar också. Så otroligt smidigt att ha, och betydligt säkrare än "vanliga".



Jag har börjat att filma skruvandet på bilen - ibland för att göra rena instruktionsvideos på hur vissa saker kan göras, ibland bara för att göra någon form av vlogg. Filmen om de här pallbockarna lades upp igår, så passar på att lägga den här också.


_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278


Trådstartare
Ikväll åkte spakstället ÄNTLIGEN dit på bilen. Det har varit en av de dagarna jag verkligen har sett fram emot. Det ger en sådan underbar racekänsla med distinkta växlar, och det är också det sista som behövde monteras för den nya körpositionen. Så nu är pedalställ, ratt, stol och växelspak alla tillbakaflyttade. Helt plötsligt börjar känslan skifta från att det är så gigantiskt mycket arbete kvar till att det faktiskt närmar sig med stormsteg. Extremt kul, och motivationen ökar ett snäpp till! På bilden kan man även se det nya rattnavet, med kollisionszon, efter Patriks kommentarer ovan.





Nu är det egentligen dags att ta tag i hjulupphängningen för att få bilen rullbar, och kunna få fram den lite i verkstaden då det är lite svetsjobb som behöver göras i skuffen. Det har inte gått att göra tidigare (eller, det har inte varit enkelt) då pallbockarna bak stått i vägen för att kunna svetsa på förstärkningarna samt få upp bakvagnen. Men med mina nya racepallbockar är det ju inget bekymmer längre.

Det är dock möjligt att jag kommer att skjuta upp det och dra in magen där bak istället för att svetsa upp batterilådan, lite vanlig karossrost runt bakluckan och förstärkningen mellan fjäderbenstornen (då jag skall köra coilovers även bak) eftersom jag gärna skulle se bilen färdig färdig invändig med bränsle också innan jag sätter ihop bakvagnen - som jag ändå behöver demontera sedan för att förstärka upp tornen.

Vi får se vad jag blir sugen på nästa gång jag är i garaget.

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278


Trådstartare
Tråkigt, men nödvändigt, pilljobb färdigt. Bältet på plats, och därmed är säkerhetsaspekten av kupén avslutad (om man inte räknar in burstoppning.

Vet att jag tjatat om det tidigare, men körpositionen blev verkligen bättre än vad jag hade kunnat hoppats på när jag satte tigersågen i golvet och började kapa upp. Om man jämför med hur det var original där jag bara satte ett underrede i originalinfästningen och satte upp stolen är det som natt och dag. Helt klart värt att göra om och göra rätt (som det ju nästan alltid är).

Nästa steg nu (vilket kanske påbörjas imorgon) blir att kapa ur reservhjulsbaljan och lägga plan plåt ovanpå istället. Har gått och velat fram och tillbaka eftersom det snabbt spårar iväg när man börjar kika på aero, och för att göra det optimalt krävs ju plant golv, diffuser fram och bak, och rejäl vinge... Bollade lite fram och tillbaka med Fredrik Rapp, och sedan kunde jag sluta noja allt för mycket. Nu nöjer jag mig med att göra lite hål i bakstöten för att undvika att få en alltför stor luftbroms och tackar på den insparade vikten (plus att det kommer finnas plats för en större ljuddämpare där bak sedan, om det skulle krävas).


_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 -96 - Kupé klar för tillfället, nu plåtjobb i skuff!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
36 besök senaste veckan (11088 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande