Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hålla i en banträff (splittad tråd)
1, 2, 3, 4   >>
6342 besök totalt
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002

Trådstartare

EDIT Magnus Thomé: Detta är en ursplittad tråd från eftersnack. Så den börjar lite "mitt i"

Nybörjare, gatbil och diskussioner om varvtider?
Inte något som uppskattas alls av mig som arrangör.

Syftet med våra träffar är att man skall kunna gasa av sig, och ha kul - inte att jaga varvrekord och köra på gränsen - det passar bättre i ren racing.

/J

Citera
Andreas_S
Göteborg
Här sen Aug 2003

SecretAgentMan skrev:

Syftet med våra träffar är att man skall kunna gasa av sig, och ha kul - inte att jaga varvrekord och köra på gränsen - det passar bättre i ren racing.

/J

En kompis klockade mig, berättade för mig vad tiden blev, och allt detta utan att jag bad honom. Jag tog det oerhört försiktigt eftersom det var min första gång någonsin.

Ledsen om det störde dig. Detta var ingen uppvigling till att åka över sin förmåga.

Har jag uppmanat ngn att köra på "gränsen"?

Mvh, Andreas

BTG 07:42
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003

SecretAgentMan skrev:

/J

Håller med om att det har gått till överdrift med tidtagningen på banträffar.
Det är så lätt att klocka sin polare med sin mobiltelefon.

Frågan är vad man skall göra åt saken?
Man kan inte ta ifrån folk deras mobiltelefoner så tidtagning kommer man inte ifrån (jag har själv klockat min vän och lite andra bilar för att se hur dem går).

Men om man går ut på forumet och börjar "skryta" om sina tider så kan man alltid neka dessa sekundjägare att delta på nästa banträff.

Hoppas att ingen tar illa upp av detta inlägg, eller stänger av mig på nästa banträff!

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Skönt att se att ni "ryter till" om alla tider som tas på klubbträffarna och som sen radas upp här!
Det sticker i ögonen på mig...

om man kör för att få bra tider ska man väl tävla?

Linköping
Här sen Jun 2004

Lennart Mäkinen skrev:
Skönt att se att ni "ryter till" om alla tider som tas på klubbträffarna och som sen radas upp här!
Det sticker i ögonen på mig...

om man kör för att få bra tider ska man väl tävla?

Både ja och nej, om jag kände att min körning inte blev bättre och bättre efter ett antal träffar skulle det ju inte kännas så bra, och det bästa sättet att se detta är förstås lite inofficiell tidtagning, skulle väl dock inte rekomendera att skylta med tiderna här.

Däremot är jag inte för att köra till sitt yttersta och kanske ännu mer för att pressa tider, då är det väl dags att börja tävla istället !?

Racern:
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Att klocka tider ställer till det för oss som har fått svar från försäkringsbolaget att bankörning klassad som "förarutveckling" är OK medan "träning inför tävling eller tävling" inte är OK.
Klockningen gör gränsen lite mer luddig
Jag kan tänka mig att klockning inte ligger i arrangörens intresse med avseende på ansvars- och försäkringsfrågor trots diverse "ansvarsfrihetsintyg".

Surahammar
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Hobbe skrev:
Att klocka tider ställer till det för oss som har fått svar från försäkringsbolaget att bankörning klassad som "förarutveckling" är OK medan "träning inför tävling eller tävling" inte är OK.
Jag kan tänka mig att klockning inte ligger i arrangörens intresse med avseende på ansvars- och försäkringsfrågor trots diverse "ansvarsfrihetsintyg".

Jag är mera oroad över klimatet på banan faktiskt.
Vi får signaler från många som ännu inte provat att de inte vågar sig ut för att man måste ha värsta grejerna och åka skitfort på banan.

Har man inte besökt en banträff, och är en frekvent forumbesökare i Svedala, så är det lätt att få en underlig uppfattning om hur det egentligen är - det är mycket snack om rdäck, feta bromsar och varvtider lite varstans (nu inte sagt att det är så här, rejsa är en oas för folk som tycker om att svänga).

Detta fenomenet fanns inte när jag körde mina första varv på Kinnekulle -00, utan folk hade lika kul med standardbilar.

/J

Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

SecretAgentMan skrev:
Hobbe skrev:

Jag är mera oroad över klimatet på banan faktiskt.
Vi får signaler från många som ännu inte provat att de inte vågar sig ut för att man måste ha värsta grejerna och åka skitfort på banan.

Har man inte besökt en banträff, och är en frekvent forumbesökare i Svedala, så är det lätt att få en underlig uppfattning om hur det egentligen är - det är mycket snack om rdäck, feta bromsar och varvtider lite varstans (nu inte sagt att det är så här, rejsa är en oas för folk som tycker om att svänga).

Detta fenomenet fanns inte när jag körde mina första varv på Kinnekulle -00, utan folk hade lika kul med standardbilar.

/J

Forumet heter väl inte rejsa för inte.....

Skämt åsido, jag förstår precis vad du menar, på vissa träffar delar man ju upp körpassen i lite olika delar, efter hur erfaren förare man är, känns antagligen mycket bra för både de som kör lite försiktigare och de som inte vill "behöva ligga bakom någon hela tiden" det kanske är ett system som fler skulle använda sig av !?

Racern:
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Bistec skrev:

Skämt åsido, jag förstår precis vad du menar, på vissa träffar delar man ju upp körpassen i lite olika delar, efter hur erfaren förare man är, känns antagligen mycket bra för både de som kör lite försiktigare och de som inte vill "behöva ligga bakom någon hela tiden" det kanske är ett system som fler skulle använda sig av !?

Vi har alltid använt en sådan indelning av passen.
...och haft ett pass med "familje-/prova-på-körning" med strikta förhållningsregler.

/J

Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003

SecretAgentMan skrev:
Bistec skrev:

Vi har alltid använt en sådan indelning av passen.
...och haft ett pass med "familje-/prova-på-körning" med strikta förhållningsregler.

/J

Hej

Visst är det bra med indelning av passen,
men så blir det inte i praktiken eftersom många rutinerade ger sig ut under "nybörjar-passet" och driver upp tempot.
Man bör rannsaka sig själv lite mer och tänka på att anpassa hastigheten något i det läget,
så att man inte avskräcker nybörjare från att prova på.

Lite förslag på allternativa pass-indelning:
> pass för bilar med R-däck, samt ett annat pass för dem med vanliga gat-däck
> pass för bilar som kör under en viss varvtid, oavsett däck (detta faller på eget grepp, ej tidtagning)
> pass för enbart tjejer, (som det var på Mantorp)
> pass för vänsterhänta
> pass enbart för IT-konsulter

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Benci skrev:
...

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Ang. tendenser till "busåka" under dagen eller inte:

Min erfarenhet från GTIklubben o alla träffar sedan dess är att den absolut mest avgörande punkten på om deltagarna överlag sköter sig suveränt eller om det blir lite för mycket busande på banan är förarmötets del om själva körandet. Om detta hålls av någon som alla har respekt för och att denna person mycket tydligt utrycker vad målet för dagen är (plus att han/hon är kvar hela dagen o coachar de som vill eller de som behöver) så ger det tydligt resultat. Mattias Andersson, Magnus Karlsson och m.f.l ställde tex upp på GTIklubbens träffar och BMWSC hade också kända racingprofiler på träffen på Gelleråsen häromsistens.

Min personliga åsikt är att man absolut inte ska underskatta de här 5-15 minuterna på morgonen! Det kan göra massiv skillnad sen under dagen. Det gäller att ta ur alla de "fel" tankar om banträffen som vissa kan ha innan de släpps iväg på grönbetet.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Benci skrev:

Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Benci skrev:

Hej

men så blir det inte i praktiken eftersom många rutinerade ger sig ut under "nybörjar-passet" och driver upp tempot.
Man bör rannsaka sig själv lite mer och tänka på att anpassa hastigheten något i det läget,

> pass för bilar som kör under en viss varvtid, oavsett däck (detta faller på eget grepp, ej tidtagning)
> pass för vänsterhänta

Passindelningen är klurig helt klart, vi kan som arrangörer inte göra mycket mer än förlita oss på att alla är vuxna nog att själva välja pass - men helt klart finns tendensen att väldigt många kör på nybörjarpasset för att slippa kika i backspegeln, och tempot trissas upp.

Vi jobbar på att hitta en bra lösning på det eftersom det går att vara nybörjare OCH åka långsamt som vänsterhänt kvinnlig IT-konsult på r-däck.

/J - IT-konsult, dock manlig sådan - just nu utan r-däck.

Citera
Andreas_S
Göteborg
Här sen Aug 2003

Tänk att min post kunde bli ett sånt skådespel. Jag avser självfallet att inte posta ngn mer tid.

BTG 07:42
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Ang. tendenser till "busåka" under dagen eller inte:

Min erfarenhet från GTIklubben o alla träffar sedan dess är att den absolut mest avgörande punkten på om deltagarna överlag sköter sig suveränt eller om det blir lite för mycket busande på banan är förarmötets del om själva körandet. Om detta hålls av någon som alla har respekt för och att denna person mycket tydligt utrycker vad målet för dagen är (plus att han/hon är kvar hela dagen o coachar de som vill eller de som behöver) så ger det tydligt resultat. Mattias Andersson, Magnus Karlsson och m.f.l ställde tex upp på GTIklubbens träffar och BMWSC hade också kända racingprofiler på träffen på Gelleråsen häromsistens.

Min personliga åsikt är att man absolut inte ska underskatta de här 5-15 minuterna på morgonen! Det kan göra massiv skillnad sen under dagen. Det gäller att ta ur alla de "fel" tankar om banträffen som vissa kan ha innan de släpps iväg på grönbetet.

Nu tycker ju jag att i stort sett alla skötte sig utmärkt, med ett par undantag som fick ett specialsamtal under dagen - men om detta är ett mått på att vi fick till ett vettigt förarmöte och har respekt med oss bland förarna skall jag låta vara osagt.

Men absolut - har man någonsin haft ett förarmöte med Reine på Gelleråsen vet man vad som gäller.

/J

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Det fanns en sak på förarmötet som jag reagerade på då och även senare under dagen (de gånger jag fuskade mig ut på nybörjarpasset pga kortare kö och torr bana).
På ett nybörjarpass på Kinnekulle är det väl lämpligt med omkörning på rakan, inte rakorna. En nybörjare ska inte försöka släppa bilar mellan kurvorna på baksidan, det blir bara krångligt. Det som gäller är att få ett flyt mellan kurvorna och sedan kolla i backspegeln när man svängt in på rakan och om det behövs lägga sig i högerspår och slå av på takten betydligt för att underlätta passeringar.

Med en motorsvag bil så har jag iofs ganska mycket träning på att släppa bilar på rakan.

Men allt är inte enkelt som arrangör, det finns massor av saker som skall klaffa och eftersom det behövs ett hel massa folk som jobbar åt samma håll brukar kommunikation och beslut ta lite tid (med 96 väntande i depån går minuterna fort).
Själv behöver jag ett manus för att få med allt (och utan manus blir det trippla budskap ibland) och kanske en mall för förarmöten med punkter som skall gås igenom skulle platsa på nån "lämplig site". Det skulle även kunna vara en mall för varje bana (det är ju olika saker att tänka på). Det finns jättebra diktatorer som skulle kunna bidra med sina kunskaper till andra arrangörer. Men detta finns kanske redan i arean banklubbar i samverkan?

Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

1.Börja dagen med genomgång ute på banan med varje grupp. Ta ett kurvparti i taget o lägg nivån på genomgången beroende på vilken grupp man har med sig.
2.Har man valt vilken grupp man ska köra i så får man stå sitt kast! Man kan inte hatta fram o till baka under dagen.
3. Ställ gärna ut koner som visar vilket spår man ska hålla på banan.

Hur gruppindelningen ska se ut kanske är lite svårare... Ska man gå på körvana eller på hur många hk bilen har!?
Tror nog ändå att man ska gå på körvana. O är det nån i den ovana gruppen som kör en riktigt vass bil så kan man ju uppmana den att ta det lungt o förklara att man kommer hålla ett extra öga på vederbörande.

Tre enkla saker som gör dels att folk får mer kunnande om banan samt att man får mer känsla för vilken grupp man tillhör.

Har ju aldrig varit på era banträffar, men detta är lite av PCS recept för ett lyckat banmöte o det funkar kanon!
"NEo" o jag körde efter detta på våran träff på Björkvik förra året o även där funkade det bra.

Kanske dax att starta en tråd över hur det perfekta banmötet kan tänkas se ut .

NS BTG: 9.10.21

Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003

SecretAgentMan skrev:
... nybörjare OCH åka långsamt som vänsterhänt kvinnlig IT-konsult på r-däck.

Det passet skulle vara perfekt för mig!

Titta under min profil så förstår du.

Citera
Rikard Svensson
Lidköping
Här sen Aug 2003

SecretAgentMan skrev:
Benci skrev:

Hej

> pass för vänsterhänta

Passindelningen är klurig helt klart, vi kan som arrangörer inte göra mycket mer än förlita oss på att alla är vuxna nog att själva välja pass - men helt klart finns tendensen att väldigt många kör på nybörjarpasset för att slippa kika i backspegeln, och tempot trissas upp.

Vi jobbar på att hitta en bra lösning på det eftersom det går att vara nybörjare OCH åka långsamt som vänsterhänt kvinnlig IT-konsult på r-däck.

/J - IT-konsult, dock manlig sådan - just nu utan r-däck.

Hej på er alla!

Körde inte själv men var på plats för att kolla lite. Här kommer lite tips och synpunkter!

1: Ni kunde delat in bilarna i fler grupper. EX: orutinerade, rutinerade, mycket rutinerade och till detta kan även läggas in familjekörning (med passagerare) eller ett lugnt pass (utan omkörningar eller omkörningar endast på rakan och hastighetsbegränsning på det kurviga partiet). Detta gör att fartskillnaderna minskar samt att de som är rädda om sina bilar också vågar köra.

2: Begränsa antalet bilar samtidigt på banan.

3: Märk upp bilarna så att den som sköter utsläppet ser att bilarna inte hamnar i fel grupp.

4: Var noga med besiktningen och plocka bort de bilar som har lite mönsterdjup om det blir regn. En del bilar körde dessutom på slicks och det borde inte tillåtas oavsett väderlek.

Det är inte meningen att komma med några pekpinnar utan bara lite tips och info om hur andra klubbar gör. De ovan nämna punkterna är plockade från de 4 av de 5 klubbar som jag åker med.

Rikard Svensson

Surahammar
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Detta kan nog ordas om i all oändlighet känner jag...men är samtidigt manad att svara på ditt inlägg.

1. Vi kör med 3 varianter på pass redan, där vi låter folk själva välja pass, och det har faktiskt fungerat bra (förutom att väldigt många väljer nybörjarpasset som kanske passat bättre i det erfarna).

* Prova-på - familjekörning, omkörning förbjuden, lugnt tempo.

* Nybörjare - omkörning på rakor.

* Erfarna - full fart.

Vi har redan nu problem med att folk inte kan välja rätt pass, och passindelning vid insläppet har vi redan provat med - det fungerade inte heller, alldeles för många väljer nybörjarpasset och hälften av dem skulle ha valt det erfarna passet, och på köpet fick vi dras med fipplet att märka om bilar under dagen hos förare som klassade om sig (vi tillät att man bytte klass EN gång om man valt fel).
Visst känner vi igen många oldtimers - men vi saknar möjlighet att kontrollera kunskaper hos den stora massan, och vi kan heller inte välja pass åt dem.
Någon form av "licens" där man automagiskt klassar upp sig efter ett par körda banträffar skulle kunna fungera.
Vi kommer att utarbeta en föranmälan via webben, och på så sätt kanske detta problem löser sig.

Att agera storebror och tala om för förare vilket pass de skall köra på tycker inte jag fungerar, man kanske är osäker på sin egen förmåga och inte vågar helt enkelt.

och dagens timmar är begränsade, ett sammelsurium av pass kommer att kraftigt minska körtiden för alla - och det är ett av vårat huvudmål med arrangemanget - att det inte blir en dag i depån.

Nu är det ju inte så att det i verkligheten inte är ett problem med tempot på något av passen - dock antalet bilar som kör i nybörjarpasset - det kommer att lösa sig automatiskt med föranmälan.

2. Det görs redan.

3. Se punkt 1.

4. Absolut - vi hade däcken med som punkt på besiktningsprotokollet, dock är vi där igen med storebrorsprylen - förhoppningsvis har folket med slicks, alt. r-däck sunt förnuft, och kör inte när det är stående vatten på banan.
Skall man löpande kontrollera mönsterdjup under dagen med? Däck slits som bekant.

Hade man varit på plats, så hade det inte varit några funderingar över huruvida det skulle gjorts si eller så, det är 4:e året vi arrangerar träff på kullen, och det har aldrig varit något problem - inte ens nu med nästan dubbla antalet bilar mot vad vi brukar ha.

Mvh

/J

Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2, 3, 4   >>
6342 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande