Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
RaceChrono + GoPro + Mac -- vilket program ska jag använda?
3 besök senaste veckan (235 totalt)
Reine
Östhammar
Här sen Sep 2004
Inlägg: 82


Trådstartare
Köpte mig en GoPro (Hero 11) och skulle vilja matcha ihop data/video från iPhone med RaceChrono Pro men vet inte vart jag ska börja. Har sett att det finns ett antal guider här, både lite nyare och lite äldre men svårt att veta vad som är vad.

Använder Mac så helst något som fungerar på den eller i webbläsaren.

Tack på förhand

_________________
MVH Reine Delwall
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Racechrono stödjer två videos (picture in picture) och har importfunktion från gopro, även trådlöst. Så gör det inne i Racechrono thumbs up

Tips är att ha gps påslagen i gopro så blir synkning plättlätt


(är så på Android i alla fall)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Reine
Östhammar
Här sen Sep 2004
Inlägg: 82


Trådstartare
Hade gps påslagen i GoPron, provade precis att exportera som video men kanal 2 (GoPro) blir svart. När jag startar en session så frågar den om jag vill ansluta till GoPro wifi, men det gör den inte när jag exporterar.
Har jag missat något?

_________________
MVH Reine Delwall
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Reine skrev:
Hade gps påslagen i GoPron, provade precis att exportera som video men kanal 2 (GoPro) blir svart. När jag startar en session så frågar den om jag vill ansluta till GoPro wifi, men det gör den inte när jag exporterar.
Har jag missat något?


Filerna måste över först. Finns knapp att kopiera över dom

_________________
Magnus Thomé
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 678



Magnus Thomé skrev:
Reine skrev:
Hade gps påslagen i GoPron, provade precis att exportera som video men kanal 2 (GoPro) blir svart. När jag startar en session så frågar den om jag vill ansluta till GoPro wifi, men det gör den inte när jag exporterar.
Har jag missat något?


Filerna måste över först. Finns knapp att kopiera över dom

Hur gör man det enklast? Gjorde ett tappert försök att flytta dem från Gopro'n direkt till mobilen men GoPro Quick-appen säger bara "väntar" när jag försöker flytta över videon.
Att flytta klippet från kameran till datorn och sen flytta den från datorn till telefonen, för att sedan försöka synka videon med tiderna i telefonen och Racechrono känns otroligt bakvänt..

Hade inte varit helt fel med en steg för steg guide hur du gjort för att få det att funka..

_________________
Emil W
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Jag kör alltid över filerna inifrån Racechrono med wifi kopplat mellan gopro o mobil. Bara klicka på videon o välja att den ska kopieras till Racechronos videomapp på mobilen. Uppkopplingen via wifi sköter Racechrono också. Funkar varje gång.

Tror det finns en steg för steg på Racechronos websssida, har du kollat?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 678



Magnus Thomé skrev:
Jag kör alltid över filerna inifrån Racechrono med wifi kopplat mellan gopro o mobil. Bara klicka på videon o välja att den ska kopieras till Racechronos videomapp på mobilen. Uppkopplingen via wifi sköter Racechrono också. Funkar varje gång.

Tror det finns en steg för steg på Racechronos websssida, har du kollat?

Hittade hur man gjorde, problemet är nu bara att överföringen alltid kraschar.
Provat 4-5ggr och max kommit till 20%
Gopro är ju inte direkt kända för sin stabilitet eller mjukvara, alltid varit en hel del buggar tyvärr..

_________________
Emil W
Citera
Reine
Östhammar
Här sen Sep 2004
Inlägg: 82


Trådstartare
Jag lyckades ladda ner några filmer från GoPro genom RaceChrono, men datan från min OBDLink MX+ är inte i sync av någon anledning. Går det att justera?

Vad jag kunnat läsa mig till så ska GoPro's inbyggda gps vara runt 10hz, går det på något sätt att använda den datan isf den från telefonen?

EDIT 1: Ser nu att video från GoPro inte är i sync med videon från telefonen så antagligen är det något strul där och inte med datan från OBD2 läsaren.

EDIT 2: Lyckades extrahera gps datan från en av videofilerna och har manuellt verifierat att den innehåller 10 uppdateringar per sekund.

_________________
MVH Reine Delwall
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Jag brukar finjustera synk/offset av odbdata och goprovideon med knapparna i Racechrono tills det stämmer. Men grovinställningen funkar automatiskt, rätt video till rätt pass osv, inom någon tiondel eller två.

Det finns möjlighet att ställa offset i inställningarna av Racechrono så att samma offset används varje gång men jag använder inte det själv.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Det går inte att använda gopros gps, en vanlig extern gpspuck gäller thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Reine
Östhammar
Här sen Sep 2004
Inlägg: 82


Trådstartare
Vad är det jag missar, hittar inte knapparna du talar om och av någon anledning ser jag inte PIP video preview, men bägge videos syns om jag går in på varvet i fråga. Exporterar jag som mp4 får jag en fil med enbart ljud och data.
Klicka för större bilder!

_________________
MVH Reine Delwall
Citera
Reine
Östhammar
Här sen Sep 2004
Inlägg: 82


Trådstartare
Mitt problem med svart video beror på att RaceChrono inte stödjer 5k video
https://racechrono.com/article/faq/how-to-fix-video-export-resulting-a . . . .

Så jag måste nog kolla på en alternativ lösning, provade RaceRender 3 men det är ju nästan omöjligt att synca.

_________________
MVH Reine Delwall
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Reine skrev:
Mitt problem med svart video beror på att RaceChrono inte stödjer 5k video
https://racechrono.com/article/faq/how-to-fix-video-export-resulting-a . . . .

Så jag måste nog kolla på en alternativ lösning, provade RaceRender 3 men det är ju nästan omöjligt att synca.


Eller gå ner lite i upplösning, speciellt pip blir ju nerskalad till långt lägre för att få plats inbäddat. På ditt exempelscreenshot, om stora videon är 4k så är ju pip typ 800*600

(inser nu att det är huvudvideon som är från gopro o pip från telefonen iof...)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Reine
Östhammar
Här sen Sep 2004
Inlägg: 82


Trådstartare
Precis, problemet är att original filen från gopro är i 5k.

_________________
MVH Reine Delwall
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Reine skrev:
Precis, problemet är att original filen från gopro är i 5k.


Nästa gång får du köra 4k

_________________
Magnus Thomé
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
RaceChrono + GoPro + Mac -- vilket program ska jag använda?
3 besök senaste veckan (235 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande