Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (11374 totalt) |
Northstar 32-ventilare mot standard stötis-v8:a
Varför bygger inte fler på Northstar-motorn egentligen? Dubbla överlliggande kammar med fyrventilsteknik. Inga stötstänger som kan hoppa jämfota. Har Northstarmotorn några speciella begränsingar som gör den mindre lämpad än en standard åttaventilare med stötstänger? Hur är det med hållbarheten? |
||
det är ju skitbra med lång kedja ... Fler länkar = mindre slitage på varje enskild länk i genomsnitt ![]() ![]() _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||
Re: Northstar 32-ventilare mot standard stötis-v8:a
Det finns ju 1miljon stötstångsmotorer på varje northstarmotor, 1 skäl Sedan är dom dyrare, 2 skäl Däremot så är den kompakt, lätt och trimvänlig. Finns gott om material "över there" hur man skrämmer dom rejält. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
att inte fler bygger på den kan tex vara för att jänkare är lite bakåtsträvande när det gäller hot rodding...
![]() http://www.popularhotrodding.com/tec ![]() vem skulle annars komma på idén att byta ut ett fint sprut på en modern helalumotor till förgasare? ![]() |
||
Jag måste säga att i det här fallet så ser det betydligt "sexigare" ut med förgasare...och när den dessutom är så pass preppad som den på bilden... ![]() ![]() _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||
Jag läste nåt reportage Wheels för några år sedan om en hot rod med Northstarmotor. Där stod det att det var samma bultdelning som en vanlig small block. Jag kommer ihåg att det stod nåt liknande "det verkar nästan som någon konstruktör hade tänkt använda motorn själv i något hemmabygge" ![]() Men trots att bultdelningen passar kan det kanske vara lite meck... Edit: konstig svenska ![]() _________________ Göran Karlsson |
||
Eftersom Northstarmotorn sitter även i bakhjulsdrivna cadillacs så är det väl lättast att flytta med automatlådan också...fast man vill ju ha en manuell låda när man kör bana såklart
![]() _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||
Men det finns väl än så länge bara en enda bakhjulsdriven Cadillac som har Northstar-motorn, nämligen XLR som jag tror den heter? Det är iaf den som är deras motsvarighet till Mercedes SL och den kostar ju därefter också...
Men passar en Corvette-låda så finns spelar ju det ingen roll. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||
Är inte en omega en lite väl stor bil för den motorn? ![]() http://www.cwstuning.com/gallery/cou ... Och googlar man efter "toystar", så verkar det finnas en kille som har monterat Northstaren i en MR-2:a också . _________________ Sven-Olof Johansson |
||
Bakhjulsdrivna De Ville o Fleetwood från 90-talet hade den också ![]() _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||
Nope..Fleetwood gjordes tom 1996
![]() ![]() ![]() Förövrigt har ju just Lincoln o därmed Ford också trevliga lättmetall V8:or som är pigga och mycket snåla _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||
Den som Googlar skall finna:
http://www.chrfab.com/ Lite info om hur man får till nåt som kan funka. Edit: Ännu mer info om växellådor, sprängkåpor och motorer: http://wrangler-forums.net/showthread.php?goto=newpost&t=4740 |
||
Det låg en länk på nåt forum för ett tag sedan, en jänkare (misstänker jag) som hade pillat dit northstar maskinen i en Golf 2:a ![]() _________________ Peter Karlsson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (11374 totalt) |