Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Northstar 32-ventilare mot standard stötis-v8:a
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (11374 totalt)
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Northstar 32-ventilare mot standard stötis-v8:a

Varför bygger inte fler på Northstar-motorn egentligen?
Dubbla överlliggande kammar med fyrventilsteknik.
Inga stötstänger som kan hoppa jämfota.

Har Northstarmotorn några speciella begränsingar som gör den mindre lämpad än en standard åttaventilare med stötstänger?

Hur är det med hållbarheten?
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586



borde väl vara en väääldigt lång kamkedja på den ..

(har sett kamkedjan på en BMW 4 liters V8, och den var väldigt lång. dessutom blev det ventilsallad när den gick av ..)
Citera
Andreas Persson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 516



Lite spekulationer om varför den inte användes oftare....

Dålig tillgång på motorer, högt pris?
Dålig tillgång på trimdetaljer?
Brist på lämplig transmission vid bakhjulsdrift?
För avancerad teknik, elsytemet framförallt?
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



fizz skrev:
borde väl vara en väääldigt lång kamkedja på den ..

(har sett kamkedjan på en BMW 4 liters V8, och den var väldigt lång. dessutom blev det ventilsallad när den gick av ..)


det är ju skitbra med lång kedja ...
Fler länkar = mindre slitage på varje enskild länk i genomsnitt


_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Re: Northstar 32-ventilare mot standard stötis-v8:a

poh99 skrev:
Varför bygger inte fler på Northstar-motorn egentligen?
Dubbla överlliggande kammar med fyrventilsteknik.
Inga stötstänger som kan hoppa jämfota.

Har Northstarmotorn några speciella begränsingar som gör den mindre lämpad än en standard åttaventilare med stötstänger?

Hur är det med hållbarheten?


Det finns ju 1miljon stötstångsmotorer på varje northstarmotor, 1 skäl
Sedan är dom dyrare, 2 skäl

Däremot så är den kompakt, lätt och trimvänlig. Finns gott om material "över there" hur man skrämmer dom rejält.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



Vilken växellåda är lämpligast/smidigast att användas tillsammans med en Northstarmotor om man vill ha den i en bakhjulsdriven bil?

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13216



att inte fler bygger på den kan tex vara för att jänkare är lite bakåtsträvande när det gäller hot rodding...

http://www.popularhotrodding.com/tech/0409phr_gmpp/


vem skulle annars komma på idén att byta ut ett fint sprut på en modern helalumotor till förgasare?
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705



Anders Jeppsson skrev:
att inte fler bygger på den kan tex vara för att jänkare är lite bakåtsträvande när det gäller hot rodding...

http://www.popularhotrodding.com/tech/0409phr_gmpp/


vem skulle annars komma på idén att byta ut ett fint sprut på en modern helalumotor till förgasare?


Jag måste säga att i det här fallet så ser det betydligt "sexigare" ut med förgasare...och när den dessutom är så pass preppad som den på bilden... thumbs up

_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
gka
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 203



Joakim Winkler skrev:
Vilken växellåda är lämpligast/smidigast att användas tillsammans med en Northstarmotor om man vill ha den i en bakhjulsdriven bil?


Jag läste nåt reportage Wheels för några år sedan om en hot rod med Northstarmotor. Där stod det att det var samma bultdelning som en vanlig small block. Jag kommer ihåg att det stod nåt liknande "det verkar nästan som någon konstruktör hade tänkt använda motorn själv i något hemmabygge"

Men trots att bultdelningen passar kan det kanske vara lite meck...

Edit: konstig svenska

_________________
Göran Karlsson
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Eftersom Northstarmotorn sitter även i bakhjulsdrivna cadillacs så är det väl lättast att flytta med automatlådan också...fast man vill ju ha en manuell låda när man kör bana såklart o det finns det väl inte i någon caddy efter 40-talet mej veterligen...men det passar kanske från cheva

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3577



Då borde väl Corvettelådor passa? Finns ju 6-petat till dem.

Får en massa dumma idéer om att knöka ner en Nortstar i omegan...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



Men det finns väl än så länge bara en enda bakhjulsdriven Cadillac som har Northstar-motorn, nämligen XLR som jag tror den heter? Det är iaf den som är deras motsvarighet till Mercedes SL och den kostar ju därefter också...
Men passar en Corvette-låda så finns spelar ju det ingen roll.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
s-o
Sundsvall
Här sen Aug 2004
Inlägg: 30



Anders Karlsson skrev:
Då borde väl Corvettelådor passa? Finns ju 6-petat till dem.

Får en massa dumma idéer om att knöka ner en Nortstar i omegan...

Är inte en omega en lite väl stor bil för den motorn?

http://www.cwstuning.com/gallery/coupe-degolf är bara ännu ett bevis på att hur pervers man än tycker att en ide är, så finns det alltid någon på nätet som har gjort det redan -- fast värre -- och har bilderna på sin site ...


... Och googlar man efter "toystar", så verkar det finnas en kille som har monterat Northstaren i en MR-2:a också .

_________________
Sven-Olof Johansson
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Joakim Winkler skrev:
Men det finns väl än så länge bara en enda bakhjulsdriven Cadillac som har Northstar-motorn, nämligen XLR som jag tror den heter? Det är iaf den som är deras motsvarighet till Mercedes SL och den kostar ju därefter också...
Men passar en Corvette-låda så finns spelar ju det ingen roll.


Bakhjulsdrivna De Ville o Fleetwood från 90-talet hade den också

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



Där ser man, jag trodde den bakhjulsdrivna Cadillacen var utrotad då

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Nope..Fleetwood gjordes tom 1996 thumbs up ..eh..efter det vete sjutton i vilken ände dom drev..men eftersom Lincolns toppmodell som bytte skepnad 1998 var bakhjusldriven kanske Cadillac också fortsatte

Förövrigt har ju just Lincoln o därmed Ford också trevliga lättmetall V8:or som är pigga och mycket snåla

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20130



Den som Googlar skall finna:
http://www.chrfab.com/
Lite info om hur man får till nåt som kan funka.

Edit: Ännu mer info om växellådor, sprängkåpor och motorer:
http://wrangler-forums.net/showthread.php?goto=newpost&t=4740

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Så Northstar-maskinen är lika bra som de flesta andra jänke-V8:or då?
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



poh99 skrev:
Så Northstar-maskinen är lika bra som de flesta andra jänke-V8:or då?


Kanske bättre tom?...har bara hört gott om dom.

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



s-o skrev:
... Och googlar man efter "toystar", så verkar det finnas en kille som har monterat Northstaren i en MR-2:a också .

Det låg en länk på nåt forum för ett tag sedan, en jänkare (misstänker jag) som hade pillat dit northstar maskinen i en Golf 2:a

_________________
Peter Karlsson
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586



Fleetwood fanns på 90-talet ...
om de var fram eller bakhjuldrivna vette f-n ..
Citera
Skruva banåkabil
Northstar 32-ventilare mot standard stötis-v8:a
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (11374 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande