Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
16 besök senaste veckan (1917 totalt) |
Läs:
https://www.tegiwaimports.com/blog/? Nankang AR-1 Yokohama Advan Neova AD09 Yokohama A052 Dunlop Direzza DZ03G Nankang CR-S _________________ ![]() |
||
_________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||
Jag gillar Yokohama A052, lite mjukare däcksidor som kräver lite högre tryck än t ex AR-1. Håller inte alls med om att dom slits extremt fort. Kört 3 track days med M3:an och det finns ett par track days kvar i dom däcken. På M2:an kördes nästan 400 mil till Tyskland och tillbaka varav 40 av milen var på Ringen i väldigt varmt väder. Har inte slutits mycket alls tycker jag.
![]() _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
5st trackdays på en uppsättning? Känns som AR-1 får ett par till ut av? Mina Pirelli Trofeo R skulle jag också säga 6st men då är det ju hälften tävlingsdagar på 1h körning. _________________ Mumba Svensson Instagram: Life of Time Attack |
||
Det är 2 olika uppsättningar. Uppsättningen på M3:an har gått 3 bandagar och har mer att ge, men det har inte blivit fler körningar än så än. Uppsättningen på M2:an ser inte nämnvärt slitna ut trots 400 mil varav 40 mil runt Ringen. Går garanterat 1 vända till till Ringen, säkert 2 också. Vilket blir 800-1200 mil varav 80-120 mil runt Ringen. Tycker jag inte man kan klaga på med tanke på hur snabbt däcket är. Tänkte mer på att dom i klippet säger att slitaget är extremt på A052 och då verkar dom inte ens kört 1 komplett bandag med de olika däcken (eftersom de testades samma dag), vilket är något jag inte håller med om. Måste vara någon form av handhavandefel, min erfarenhet är att A052 kräver lite högre däcktryck för att funka optimalt (speciellt med en tung/modern bil). Jag kör med ca 2 bar fram/bak i M3:an och det funkar bra medan i M2:an kom jag fram till att 2,3 fram och 2,6 bak funkar bäst efter en del labbande vid Ringen. När jag körde 2,2 fram och 2,4 bak var M2:an orolig bak vid höga hastigheter, blev en helt annan bil med lite högre tryck. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Nu är detta test från Oktober 2021, men de tar upp ett fabrikat jag aldrig hörts talas om innan idag på lunchen då jag kollade Rallyt från Värmland.
MRF ZTR, verkar vara en riktig underdog.. Någon som testat här på rejsa??? www.mrfmotorsporttyres.com _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
16 besök senaste veckan (1917 totalt) |