Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tips på spjällhus
4 besök senaste veckan (415 totalt)
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2244


Trådstartare
Min Porsche 924a har ett pyttelitet spjällhus och som saknar TPS-givare.
Planerar att byta ut det mot något annat, kan svetsa på ny fläns så hålbilden är inte så viktig.

Finns det något tips på spjällhus med:
*Mekanisk vajer
*Från en känd produktionsbil (inget exotiskt, ska vara lätt att hitta)
*Med Bosch TPS (Så jag inte behöver byta kontaktstycke)
*Kapabel för 500 hk
*Prisvärd

Bonus om den har inbyggd tomgångsmotor

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



safe skrev:
Min Porsche 924a har ett pyttelitet spjällhus och som saknar TPS-givare.
Planerar att byta ut det mot något annat, kan svetsa på ny fläns så hålbilden är inte så viktig.

Finns det något tips på spjällhus med:
*Mekanisk vajer
*Från en känd produktionsbil (inget exotiskt, ska vara lätt att hitta)
*Med Bosch TPS (Så jag inte behöver byta kontaktstycke)
*Kapabel för 500 hk
*Prisvärd

Bonus om den har inbyggd tomgångsmotor


Diverse åttiotalsalfor har 70mm spjäll med Bosch spjällägesgivare (stängd/öppen/fullgas) med D-axel. Går enkelt att byta mot annan TPS.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6261



MaZ skrev:
safe skrev:
Min Porsche 924a har ett pyttelitet spjällhus och som saknar TPS-givare.
Planerar att byta ut det mot något annat, kan svetsa på ny fläns så hålbilden är inte så viktig.

Finns det något tips på spjällhus med:
*Mekanisk vajer
*Från en känd produktionsbil (inget exotiskt, ska vara lätt att hitta)
*Med Bosch TPS (Så jag inte behöver byta kontaktstycke)
*Kapabel för 500 hk
*Prisvärd

Bonus om den har inbyggd tomgångsmotor


Diverse åttiotalsalfor har 70mm spjäll med Bosch spjällägesgivare (stängd/öppen/fullgas) med D-axel. Går enkelt att byta mot annan TPS.


Vill minnas att man som en upgrade ersatte spjällhus på AR 116 V6 med ett större hus från BMWs 80-talsbilar.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Kolja skrev:
MaZ skrev:
safe skrev:
Min Porsche 924a har ett pyttelitet spjällhus och som saknar TPS-givare.
Planerar att byta ut det mot något annat, kan svetsa på ny fläns så hålbilden är inte så viktig.

Finns det något tips på spjällhus med:
*Mekanisk vajer
*Från en känd produktionsbil (inget exotiskt, ska vara lätt att hitta)
*Med Bosch TPS (Så jag inte behöver byta kontaktstycke)
*Kapabel för 500 hk
*Prisvärd

Bonus om den har inbyggd tomgångsmotor


Diverse åttiotalsalfor har 70mm spjäll med Bosch spjällägesgivare (stängd/öppen/fullgas) med D-axel. Går enkelt att byta mot annan TPS.


Vill minnas att man som en upgrade ersatte spjällhus på AR 116 V6 med ett större hus från BMWs 80-talsbilar.


Du minns fel, det var luftmassemätaren man bytte.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3062



Har du inget spjäll över från nån porsche 6a typ 964? Dom brukar ju vara rätt hyffsat stora.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 229



Från någon GM-bil med LS-motor ?

_________________
Kai Anttila
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1347




_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2244


Trådstartare
Cédric skrev:
Har du inget spjäll över från nån porsche 6a typ 964? Dom brukar ju vara rätt hyffsat stora.


964 har tyvärr ingen riktig tps och bara 6mm axel.
Volvo 850 gör har jag fått tips om offline.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6261



MaZ skrev:
Kolja skrev:
MaZ skrev:
safe skrev:
Min Porsche 924a har ett pyttelitet spjällhus och som saknar TPS-givare.
Planerar att byta ut det mot något annat, kan svetsa på ny fläns så hålbilden är inte så viktig.

Finns det något tips på spjällhus med:
*Mekanisk vajer
*Från en känd produktionsbil (inget exotiskt, ska vara lätt att hitta)
*Med Bosch TPS (Så jag inte behöver byta kontaktstycke)
*Kapabel för 500 hk
*Prisvärd

Bonus om den har inbyggd tomgångsmotor


Diverse åttiotalsalfor har 70mm spjäll med Bosch spjällägesgivare (stängd/öppen/fullgas) med D-axel. Går enkelt att byta mot annan TPS.


Vill minnas att man som en upgrade ersatte spjällhus på AR 116 V6 med ett större hus från BMWs 80-talsbilar.


Du minns fel, det var luftmassemätaren man bytte.


Ja, du har rätt. Så var det.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7740



Vanligt 70mm m50 spjäll funkar fint för det 😊👍

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3062



Är inte viss risk att du slår i huven med för stort spjäll? Samt att övergången till plenumet blir konstigt? Är ju inte skitbra med gods på höjden..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Skruva banåkabil
Tips på spjällhus
4 besök senaste veckan (415 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande