Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Drivknutsfundering
1 besök senaste veckan (613 totalt)
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Vad tror den samlade eliten om att använda en tripoddrivknut på en kardan?
Är det dödfött eller genidrag 😂

I teorin skulle den kunna snurra med 10000rpm, men med en viss överlevnadsinstinkt, så lär den hålla sig under 6000rpm.

Det är en rätt biffig knut på 80mm diameter på tripoden.
45mm diameter på tripodhjulen.

Damasken får ju göras lite mer varvillig, så den inte exploderar (har ju hänt förr😎)

Så shoot me down 😉


_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Den klarar garanterat vridet, men inte varvtalet gissar jag. Speciellt damasken.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Som sagt, varvtalet kommer vara tufft, sen kommer du behöva köra med lite mer vinkel än en std knut för att den skall klara sig men jag antar att det är därför du vill ha en tripod? Behöver du "plunge", dvs att den kan ta upp längdförändring?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
MaZ skrev:
Som sagt, varvtalet kommer vara tufft, sen kommer du behöva köra med lite mer vinkel än en std knut för att den skall klara sig men jag antar att det är därför du vill ha en tripod? Behöver du "plunge", dvs att den kan ta upp längdförändring?


Kör med cv i andra änden och behöver mer utrymme för längdförändringar.
Skulle ju kunna sätta cv i andra änden, men som snålbyggare, så hade jag ett par såna här liggandes.
Cv vill ju också ha lite vinkel för överlevnad, så ett par grader på knuten är det nog iaf.
Om ingen kommer med nåt mer avskräckande, så kör jag väl trial and horror 😂

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Dude skrev:
MaZ skrev:
Som sagt, varvtalet kommer vara tufft, sen kommer du behöva köra med lite mer vinkel än en std knut för att den skall klara sig men jag antar att det är därför du vill ha en tripod? Behöver du "plunge", dvs att den kan ta upp längdförändring?


Kör med cv i andra änden och behöver mer utrymme för längdförändringar.
Skulle ju kunna sätta cv i andra änden, men som snålbyggare, så hade jag ett par såna här liggandes.
Cv vill ju också ha lite vinkel för överlevnad, så ett par grader på knuten är det nog iaf.
Om ingen kommer med nåt mer avskräckande, så kör jag väl trial and horror 😂


Du får fixa en kulknut med plunge då, enkelt.

Båda typerna är CV knutar rent tekniskt om man skall vara petig. Du kan köra en kulknut ner till en halv grad utan bekymmer, så slipper du böjmomentet i kardanen också. En tripod vill ha mer än en halv grad däremot annars får du ingen smörjning på nålarna, men det har du ju koll på.
Vad är det för moment vi pratar om?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
MaZ skrev:
Dude skrev:
MaZ skrev:
Som sagt, varvtalet kommer vara tufft, sen kommer du behöva köra med lite mer vinkel än en std knut för att den skall klara sig men jag antar att det är därför du vill ha en tripod? Behöver du "plunge", dvs att den kan ta upp längdförändring?


Kör med cv i andra änden och behöver mer utrymme för längdförändringar.
Skulle ju kunna sätta cv i andra änden, men som snålbyggare, så hade jag ett par såna här liggandes.
Cv vill ju också ha lite vinkel för överlevnad, så ett par grader på knuten är det nog iaf.
Om ingen kommer med nåt mer avskräckande, så kör jag väl trial and horror 😂


Du får fixa en kulknut med plunge då, enkelt.

Båda typerna är CV knutar rent tekniskt om man skall vara petig. Du kan köra en kulknut ner till en halv grad utan bekymmer, så slipper du böjmomentet i kardanen också. En tripod vill ha mer än en halv grad däremot annars får du ingen smörjning på nålarna, men det har du ju koll på.
Vad är det för moment vi pratar om?


Ca 1/3 av vad en drivaxel har 😂
Runt 700nm.
Främre cv har 25-30mm spel och jag skulle nog behöva 35-40mm totalt.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Tips, ha inte plunge i båda ändarna. Stor risk att kardanen vandrar mot ena sidan och bottnar, det kommer slå sönder en tripod ganska omedelbart och en kulknut bottnar mot stub shaften i mitten och låter och vibrerar som satan förutom att du kommer ha svårt att demontera allt sen.

Hitta en knut som har längre slag eller fixa en kardan som har slip spline och sätt två knutar utan plunge. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
MaZ skrev:
Tips, ha inte plunge i båda ändarna. Stor risk att kardanen vandrar mot ena sidan och bottnar, det kommer slå sönder en tripod ganska omedelbart och en kulknut bottnar mot stub shaften i mitten och låter och vibrerar som satan förutom att du kommer ha svårt att demontera allt sen.

Hitta en knut som har längre slag eller fixa en kardan som har slip spline och sätt två knutar utan plunge. thumbs up


Är det bara problem med vandrande drivaxlar med tripod, eller gäller det även cv?
Och blir det alltid så eller bara om man uppfyller vissa kriterier i konstruktionen?

Slip vill jag helst slippa.
En tripod borde räcka iofs thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Dude skrev:
MaZ skrev:
Tips, ha inte plunge i båda ändarna. Stor risk att kardanen vandrar mot ena sidan och bottnar, det kommer slå sönder en tripod ganska omedelbart och en kulknut bottnar mot stub shaften i mitten och låter och vibrerar som satan förutom att du kommer ha svårt att demontera allt sen.

Hitta en knut som har längre slag eller fixa en kardan som har slip spline och sätt två knutar utan plunge. thumbs up


Är det bara problem med vandrande drivaxlar med tripod, eller gäller det även cv?
Och blir det alltid så eller bara om man uppfyller vissa kriterier i konstruktionen?

Slip vill jag helst slippa.
En tripod borde räcka iofs thumbs up


Det beror såklart på en massa olika saker som man inte kan annat än killgissa... Ett styvt stödlagergummi kan lösa det, eller så går det sönder om det inte orkar hålla emot...

När det inte behövs så mycket plunge så kan man lösa det genom att borra ett hål i drivaxeln och sätta in en fjäder och en "kolv" som trycker mot fettkoppen och därmed håller axeln centrerad, förutsatt att man gör det i båda ändar då och inte har en helvetes knutvinkel så kolven går emot discen. Svårare med tripod då de ofta har massa plunge/vinkel men borde gå att lösa.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 433



Om du har tripod i båda ändarna så har du ju en flytande axel vilket jag inte tror kommer fungera. Tripod brukar ju kombineras med en vanlig cv knut i andra ändan och där har du ju en låsring som håller drivaxeln på plats.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
JBT skrev:
Om du har tripod i båda ändarna så har du ju en flytande axel vilket jag inte tror kommer fungera. Tripod brukar ju kombineras med en vanlig cv knut i andra ändan och där har du ju en låsring som håller drivaxeln på plats.


Finns 2 sorters cv.
En som är fast och en som är rörlig (har båda på min axel 👍)
Som konfigurationen ser ut idag så sitter rörlig cv-stödlager-rörlig cv-fast cv.
Tänkte bara ha 1 tripod och en rörlig cv (men det behövdes inte nu)

Ska testa den modellen på nästa bil och se vad som händer 😂

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
MaZ skrev:
Dude skrev:
MaZ skrev:
Tips, ha inte plunge i båda ändarna. Stor risk att kardanen vandrar mot ena sidan och bottnar, det kommer slå sönder en tripod ganska omedelbart och en kulknut bottnar mot stub shaften i mitten och låter och vibrerar som satan förutom att du kommer ha svårt att demontera allt sen.

Hitta en knut som har längre slag eller fixa en kardan som har slip spline och sätt två knutar utan plunge. thumbs up


Är det bara problem med vandrande drivaxlar med tripod, eller gäller det även cv?
Och blir det alltid så eller bara om man uppfyller vissa kriterier i konstruktionen?

Slip vill jag helst slippa.
En tripod borde räcka iofs thumbs up


Det beror såklart på en massa olika saker som man inte kan annat än killgissa... Ett styvt stödlagergummi kan lösa det, eller så går det sönder om det inte orkar hålla emot...

När det inte behövs så mycket plunge så kan man lösa det genom att borra ett hål i drivaxeln och sätta in en fjäder och en "kolv" som trycker mot fettkoppen och därmed håller axeln centrerad, förutsatt att man gör det i båda ändar då och inte har en helvetes knutvinkel så kolven går emot discen. Svårare med tripod då de ofta har massa plunge/vinkel men borde gå att lösa.


Tänkte köra utan stödlager iofs.
Men idén med fjädrar låter som en smutt lösning 👍

Det får testas på nästa objekt 😎

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Skruva banåkabil
Drivknutsfundering
1 besök senaste veckan (613 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande