Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Pembleton T24 "riktig bil" 360 kg !
2 besök senaste veckan (807 totalt)
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 463


Trådstartare
Rätt intressant video på en bil jag aldrig hört talas om, typ Morgan 3-Wheeler.

Skulle vara riktigt intressant om dom gått djupare in på hur hjulupphängningen är konstruerad.
Helt klart killar som tänkt utanför boxen.

Jag blir inte klok på hur framvagnen är funtad, men onekligen rätt kreativt !
En framhjulsdriven bil även jag skulle gilla.


_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



https://www.pembleton.co.uk/t24
"UK Price £32,995 + VAT"
Långt ifrån billigt, men inte så illa som man kunde tro om de gör tio per år.

2CV växellådan löser ju en hel del grejer av konstruktionen.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Verkar ha högt underhållningsvärde

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Undrar om det skulle gå att bygga om en fyrhjuling (rejält) till nåt liknande?

Ombyggt fordon, finns det även för fyrhjuliga motorcyklar?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6261



En 3-wheeler baserad på BMWs mc-motor K1200 tror jag blir rätt kul.

Låg nedlagd fyra med 6växlad drivlina inkl kardan ger rwd. Bakre hjulupphängning/fjäderelement och 180 bakdäck på en monosving med inbyggd antidive.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Kolja skrev:
En 3-wheeler baserad på BMWs mc-motor K1200 tror jag blir rätt kul.

Låg nedlagd fyra med 6växlad drivlina inkl kardan ger rwd. Bakre hjulupphängning/fjäderelement och 180 bakdäck på en monosving med inbyggd antidive.
K1600 blir ju den naturliga extrapoleringen, men då är det F1-ljud man är ute efter och inte komfortpruttande med en Vtwin

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355



Det jag frågar mig är hur något motsvarande skulle fungera att registrera här. Antar att det är IVA som gäller där.
Individual vehicle approval
You can use the individual vehicle approval (IVA) scheme if you're making or importing a single, or a very small number of:

passenger cars
goods vehicles
buses and coaches
trailers
special purpose vehicles, such as vehicles specially designed to hold a wheelchair
---
När jag tittar på brittiska byggen undrar jag ibland om det finns regler alls eller om det är "skyll dig själv om du dör".

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 463


Trådstartare
Mina favvorit motorer när jag drömmer om MC bilar är nog:

Honda Goldwing 6-cyl boxer.
Triumph Rocket 3 cyl 2200cc

Eller från mcn jag har, en BMW boxer.

Dessa Pembelton verkar även byggts med BMW motorer.

Ska man verkligen minimera vikten, är nog luftkylt och framhjulsdrivet vägen att gå.
Precis som Niklas skriver löser Cittra drivlinan en hel del, inklusive "inboard" bromsar.
Som ger snygg framvagn.

Gustaf läser du här ?
Vad är det lättaste bygget ni godkänt ?

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 173



Daniel-635 skrev:
Mina favvorit motorer när jag drömmer om MC bilar är nog:

Honda Goldwing 6-cyl boxer.
Triumph Rocket 3 cyl 2200cc

Eller från mcn jag har, en BMW boxer.

Dessa Pembelton verkar även byggts med BMW motorer.

Ska man verkligen minimera vikten, är nog luftkylt och framhjulsdrivet vägen att gå.
Precis som Niklas skriver löser Cittra drivlinan en hel del, inklusive "inboard" bromsar.
Som ger snygg framvagn.

Gustaf läser du här ?
Vad är det lättaste bygget ni godkänt ?



Köpte en Goldwing 6a ifall man vill ha Porscheljud i någon mindre bil

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6261



Niklas Falk skrev:
Kolja skrev:
En 3-wheeler baserad på BMWs mc-motor K1200 tror jag blir rätt kul.

Låg nedlagd fyra med 6växlad drivlina inkl kardan ger rwd. Bakre hjulupphängning/fjäderelement och 180 bakdäck på en monosving med inbyggd antidive.
K1600 blir ju den naturliga extrapoleringen, men då är det F1-ljud man är ute efter och inte komfortpruttande med en Vtwin


Jag tänker på den tidigare generationen K-hojar där 1200 var toppmodell med 130 hkr och uppenbart utvecklad av bilsidan. Massivt mellanregister, ingen screamer.
https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_K1200RS

Guldvingen 6a är ju bra med elektrisk back som standard. Men antagligen 3 ggr dyrare.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 280



Daniel-635 skrev:
Mina favvorit motorer när jag drömmer om MC bilar är nog:

Honda Goldwing 6-cyl boxer.
Triumph Rocket 3 cyl 2200cc


Mina är:

Yamaha v-Max 1700, V4 200hk och kardan bakåt
Honda vfr 1200f, v4 170hk och kardan bakåt

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Niklas Falk skrev:
Undrar om det skulle gå att bygga om en fyrhjuling (rejält) till nåt liknande?

Ombyggt fordon, finns det även för fyrhjuliga motorcyklar?


Ja, men fyrhjulig MC har effekten begränsad till max cirka 20 hk så det blir inte så sportigt.

Jag kan inte se något i konceptet Pembleton T24 som gör den omöjlig att regga som amatörbyggt fordon (förutsatt att man bygger ihop den själv, inte köper färdig), bil, även om det förstås krävs en del detaljjusteringar och smarta komponentval för att klara både kraven och få lämpligt utseende (vilket till viss del gör att kostnaden drar iväg, exempelvis för E-märkt belysning som ser vettig ut).

Brittiska regler har en hel del likheter med våra men också rätt många skillnader. De tenderar att detaljstyra vissa saker som radier på "vassa hörn" och pedaltryck men helt sakna begränsningar för effekt eller krav på konstruktion, fordonsdynamik, materialval mm.

Kraven på belysning och placering av densamma är lika så det är bilen förmodligen redan anpassad för.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



therealpinto skrev:
Niklas Falk skrev:
Undrar om det skulle gå att bygga om en fyrhjuling (rejält) till nåt liknande?

Ombyggt fordon, finns det även för fyrhjuliga motorcyklar?


Ja, men fyrhjulig MC har effekten begränsad till max cirka 20 hk så det blir inte så sportigt
Men det är inte lättläst bland reglerna när det nämns tung MC i närheten av fyrhjulig.
Men hade det gått så hade det drällt av MC-bilar med samma konstruktion som moppebilarna.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Bilder o videos
Pembleton T24 "riktig bil" 360 kg !
2 besök senaste veckan (807 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande