Senast ändrad av Magnus Thomé, 19 Aug 2024 13:09, ändrad totalt 4 gånger
Cédric skrev:
Kul dag, även fast jag inte hade nån bil, alltid skoj att sparka däck å fota lite istället
Ska kika igenom bilderna senare, men lägger upp en på lite lagom perfekt smygöverstyrning, pendlingen mellan konerna såg rätt bra ut från sidan iaf
Pendlingen var absolut bra... tills den lite senare inte var det
Kul o snacka lite skit igår också
_________________ Magnus Thomé
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
19 Aug 2024 12:53
När jag bara såg ledtråd 1 trodde jag du hade snickrat nått till sommarstugan och det var sågspån på bilen...men den gissningen stämde inte in så bra när jag såg ledtråd nr 2.
_________________ Matthias Karlsson
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
19 Aug 2024 13:05
Trodde den varit ute i snön, men det verkade också osannolikt
_________________ Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Forumägare
Trådstartare
20 Aug 2024 12:23
Vi blev en till här hemma idag. Hon heter Humlan och är en Bichon Havanais, åtta veckor gammal idag. Kommer så småningom på besök på slalomevent på Lunda
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
20 Aug 2024 14:12
Givetvis så att de nyare GT vagnarna från Porsche är väsentligt snabbare än våra gamla 996:or men frågan är om det är roligare. Som jämförelse så har jag med 996 Cup kört 1.22,5 på Mantorp med slicks. En 991:a Gt3 RS på cup 2 r-däck (Michelin) gör det väsentligt fortare men frågan är om det är lika kul?
Har flera i min bekantskap som köpt Gt4:or och 991 Gt3:or sålt dem nästan lika snabbt då kopplingen, känslan mellan bil och förare har saknats. De har samtliga backat tillbaks till långsammare och mer analoga bilar.
Jo, jag börjar bli gammal....
_________________ John Carlsson
Här sen Jan 2006
20 Aug 2024 14:32
Finns/kommer alltid snabbare bilar, men inte alltid roligare.
993 (992+1) gt3 rs kommer troligen utklassa nuvarande 992a.
Porsche 931 -79
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
20 Aug 2024 14:34
996 GT3 känns som en sweetspot mellan prestanda och rimlig driftkostnad för däck mm.
Porsche 931 -79
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
20 Aug 2024 14:45
safe skrev:
996 GT3 känns som en sweetspot mellan prestanda och rimlig driftkostnad för däck mm.
Jag gör den bedömningen också. Kanske till och med kan sträcka mig till även 996 C2 som är en väsentligt billigare lösning. Reservdelspriserna på luftkylt och då framförallt drivlina börjar bli hemska och 996 är inte där ännu.
Här sen Mar 2003
Namndispens
20 Aug 2024 20:15
Magnus Thomé skrev:
Vi blev en till här hemma idag. Hon heter Humlan och är en Bichon Havanais, åtta veckor gammal idag. Kommer så småningom på besök på slalomevent på Lunda
Ursöt, härlig att se!
_________________ Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Forumägare
Trådstartare
21 Aug 2024 12:39
JohnC skrev:
safe skrev:
Jag gör den bedömningen också. Kanske till och med kan sträcka mig till även 996 C2 som är en väsentligt billigare lösning. Reservdelspriserna på luftkylt och då framförallt drivlina börjar bli hemska och 996 är inte där ännu.
Vore ett intressant projekt att följa om någon försöker budget-toklätta en 996-C2. Borde kunna bli en kul banbil.
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
21 Aug 2024 19:26
Har gjorts i PCSR av Peter Claesson dessutom var han en otäckt snabb förare. Bilen landade på 4 kg/hk med förare och bränsle (300 bhp). Ett H&R chassi och justerbara krängare, helbur, lite plast givetvis men inget hokus pokus. Bästa tid Mantorp 1:25,7 men han var otäckt snabb på alla banor och helt överlägsen i klass 8C det året.
Här sen Nov 2002
Forumägare
Trådstartare
21 Aug 2024 20:18
JohnC skrev:
Har gjorts i PCSR av Peter Claesson dessutom var han en otäckt snabb förare. Bilen landade på 4 kg/hk med förare och bränsle (300 bhp). Ett H&R chassi och justerbara krängare, helbur, lite plast givetvis men inget hokus pokus. Bästa tid Mantorp 1:25,7 men han var otäckt snabb på alla banor och helt överlägsen i klass 8C det året.
Någon som vet hur lågt han lyckades komma i vikt?
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
21 Aug 2024 20:23
Magnus Thomé skrev:
JohnC skrev:
4x300=1200 kg?
Touché
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
21 Aug 2024 20:49
Magnus Thomé skrev:
Prexis en sån skaffade mina föräldrar i vintras (deras hund dog innan jul), de blir roliga i slowmotion.
_________________ Mvh
/Marcus
I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
21 Aug 2024 20:59
Magnus Thomé skrev:
Mats Karlsson skrev:
Magnus Thomé skrev:
JohnC skrev:
4x300=1200 kg?
Touché
Här sen Mar 2007
22 Aug 2024 20:03
Magnus Thomé skrev:
JohnC skrev:
safe skrev:
Vore ett intressant projekt att följa om någon försöker budget-toklätta en 996-C2. Borde kunna bli en kul banbil.
"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
26 Aug 2024 12:48
Magnus Thomé skrev:
Det förklarar kanske varför rumpan var så snäll just i zickzackandet, baken liksom "rann runt" konerna på ett väldigt effektivt o snällt men nästan lite märkligt sätt.
Det är ju ändå jävligt underligt att den inte rann runt konerna så som du beskriver nä'r jag körde! Slalom är en färskvara...
Magnus Thomé skrev:
Det blev mycket tankar som snurrade runt efter senaste slalomen. Det verkar finnas en hel del tid att vinna med modernare bil, PDK, bakhjulsstyrning och mer effekt ut ur vändningar o start, allt hjälper till.
Min bästa tid i egna bilen blev 1.15,2 (1.14,9 med en konträff ). Om man då tänker att tiden i den nyare GT3an antagligen var långt från optimal pga en ordentligt miss i en vändning, passagerare, helt okänd bil jag känner mig fram i bara en enda repa osv... ändå blev 1.15,7. Den tiden finns det ju troligen en hel del tid att kapa på. Så vore jag tävlingsinriktad så vore ju en nyare bil en tanke.
Men... sen var det det där med "skoj". Att köra med paddlar i slalom gillar jag benhårt. Skitkul. Det är sen gammalt (sen CSLen ) Men den nyare GT3an kändes märkligt lättkörd. Det kändes som att man bara behövde hålla rätt fart o styra så fixade bilen resten och flöt mellan konerna. Den verkade inte reagera speciellt på hur man placerade vikten eller på lastväxel utan gick som tåget dit jag pekade. Jag sticker ut hakan och tycker nog det var lite tråkigt enkelt att inte få jobba ihop med bilen. Men det kan absolut bero på att jag inte körde tillräckligt snabbt, inte tillräckligt nära greppgränsen. Och jag vet inte vilka hjälpsystem som var på eller av heller iof. Vad säger ni? Kom igen o skriv lite vad ni tror eller tycker och så
Alla systemen var fullt på - antisladd, -spinn, -broms och -*. Det fina med moderna system, särskilt dem i porscharna, är att de är så fint kalibrerade att de inte går in förrän ganska sent. Då har man redan gjort ett misstag som kostar tid men inte nödvändigtvis kostar pengar... När föraren börjar bli varm i kläderna med bilen finns säkert tid att hämta genom att slå av dem men det finns nog inte jäätemycket tid att hämta.
Jag är ju alldeles för usel på slalom för att kunna göra några uttalanden men när det kommer till bankörning så tycker jag (förvånande nog ) att behovet av att arbeta med bilen ökar ju närmre gränsen man kommer. Med det sagt så blir ju aldrig en nyare bil lika engagerande som en analog kärra. Min kompis säljer just nu sin GT4 Clubsport (tävlingsbilen) då han, som du Magnus, tycker han får ut mer av att köra sin 964 RS eller 914-6.
_________________ Dan Mattsson
991.GT3
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Forumägare
Trådstartare
26 Aug 2024 14:02
Tack Dan för att jag fick prova din bil
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
26 Aug 2024 14:20
Lite kul å se hur baken kommer glidande lite smått, i slow mo, hade tyvärr ingen bättre film, får bli en annan gång