Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996.1 GT3 CS -00 - Bilen klar från bautaservice :-)
<<   1, 2, 3 ... 33, 34, 35 ... 37, 38, 39   >>
162 besök senaste veckan (79250 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42322

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Cédric skrev:
Kul dag, även fast jag inte hade nån bil, alltid skoj att sparka däck å fota lite istället

Ska kika igenom bilderna senare, men lägger upp en på lite lagom perfekt smygöverstyrning, pendlingen mellan konerna såg rätt bra ut från sidan iaf





Pendlingen var absolut bra... tills den lite senare inte var det


Kul o snacka lite skit igår också thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 628



När jag bara såg ledtråd 1 trodde jag du hade snickrat nått till sommarstugan och det var sågspån på bilen...men den gissningen stämde inte in så bra när jag såg ledtråd nr 2.

_________________
Matthias Karlsson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2402



Trodde den varit ute i snön, men det verkade också osannolikt

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42322

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Vi blev en till här hemma idag. Hon heter Humlan och är en Bichon Havanais, åtta veckor gammal idag. Kommer så småningom på besök på slalomevent på Lunda


_________________
Magnus Thomé
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1861



Givetvis så att de nyare GT vagnarna från Porsche är väsentligt snabbare än våra gamla 996:or men frågan är om det är roligare. Som jämförelse så har jag med 996 Cup kört 1.22,5 på Mantorp med slicks. En 991:a Gt3 RS på cup 2 r-däck (Michelin) gör det väsentligt fortare men frågan är om det är lika kul?

Har flera i min bekantskap som köpt Gt4:or och 991 Gt3:or sålt dem nästan lika snabbt då kopplingen, känslan mellan bil och förare har saknats. De har samtliga backat tillbaks till långsammare och mer analoga bilar.

Jo, jag börjar bli gammal....

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2402



Finns/kommer alltid snabbare bilar, men inte alltid roligare.
993 (992+1) gt3 rs kommer troligen utklassa nuvarande 992a.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2402



996 GT3 känns som en sweetspot mellan prestanda och rimlig driftkostnad för däck mm.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1861



safe skrev:
996 GT3 känns som en sweetspot mellan prestanda och rimlig driftkostnad för däck mm.


Jag gör den bedömningen också. Kanske till och med kan sträcka mig till även 996 C2 som är en väsentligt billigare lösning. Reservdelspriserna på luftkylt och då framförallt drivlina börjar bli hemska och 996 är inte där ännu.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3160

Namndispens
Namndispens

Magnus Thomé skrev:
Vi blev en till här hemma idag. Hon heter Humlan och är en Bichon Havanais, åtta veckor gammal idag. Kommer så småningom på besök på slalomevent på Lunda



Ursöt, härlig att se!

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42322

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
JohnC skrev:
safe skrev:
996 GT3 känns som en sweetspot mellan prestanda och rimlig driftkostnad för däck mm.


Jag gör den bedömningen också. Kanske till och med kan sträcka mig till även 996 C2 som är en väsentligt billigare lösning. Reservdelspriserna på luftkylt och då framförallt drivlina börjar bli hemska och 996 är inte där ännu.


Vore ett intressant projekt att följa om någon försöker budget-toklätta en 996-C2. Borde kunna bli en kul banbil.

_________________
Magnus Thomé
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1861



Har gjorts i PCSR av Peter Claesson dessutom var han en otäckt snabb förare. Bilen landade på 4 kg/hk med förare och bränsle (300 bhp). Ett H&R chassi och justerbara krängare, helbur, lite plast givetvis men inget hokus pokus. Bästa tid Mantorp 1:25,7 men han var otäckt snabb på alla banor och helt överlägsen i klass 8C det året. thumbs up

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42322

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
JohnC skrev:
Har gjorts i PCSR av Peter Claesson dessutom var han en otäckt snabb förare. Bilen landade på 4 kg/hk med förare och bränsle (300 bhp). Ett H&R chassi och justerbara krängare, helbur, lite plast givetvis men inget hokus pokus. Bästa tid Mantorp 1:25,7 men han var otäckt snabb på alla banor och helt överlägsen i klass 8C det året. thumbs up


Någon som vet hur lågt han lyckades komma i vikt?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8333



Magnus Thomé skrev:
JohnC skrev:
Har gjorts i PCSR av Peter Claesson dessutom var han en otäckt snabb förare. Bilen landade på 4 kg/hk med förare och bränsle (300 bhp). Ett H&R chassi och justerbara krängare, helbur, lite plast givetvis men inget hokus pokus. Bästa tid Mantorp 1:25,7 men han var otäckt snabb på alla banor och helt överlägsen i klass 8C det året. thumbs up


Någon som vet hur lågt han lyckades komma i vikt?


4x300=1200 kg?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42322

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Magnus Thomé skrev:
JohnC skrev:
Har gjorts i PCSR av Peter Claesson dessutom var han en otäckt snabb förare. Bilen landade på 4 kg/hk med förare och bränsle (300 bhp). Ett H&R chassi och justerbara krängare, helbur, lite plast givetvis men inget hokus pokus. Bästa tid Mantorp 1:25,7 men han var otäckt snabb på alla banor och helt överlägsen i klass 8C det året. thumbs up


Någon som vet hur lågt han lyckades komma i vikt?


4x300=1200 kg?




Touché

_________________
Magnus Thomé
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12138



Magnus Thomé skrev:
Vi blev en till här hemma idag. Hon heter Humlan och är en Bichon Havanais, åtta veckor gammal idag. Kommer så småningom på besök på slalomevent på Lunda




thumbs up
Prexis en sån skaffade mina föräldrar i vintras (deras hund dog innan jul), de blir roliga i slowmotion.


_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1861



Magnus Thomé skrev:
Mats Karlsson skrev:
Magnus Thomé skrev:
JohnC skrev:
Har gjorts i PCSR av Peter Claesson dessutom var han en otäckt snabb förare. Bilen landade på 4 kg/hk med förare och bränsle (300 bhp). Ett H&R chassi och justerbara krängare, helbur, lite plast givetvis men inget hokus pokus. Bästa tid Mantorp 1:25,7 men han var otäckt snabb på alla banor och helt överlägsen i klass 8C det året. thumbs up


Någon som vet hur lågt han lyckades komma i vikt?


4x300=1200 kg?




Touché



_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1579



Magnus Thomé skrev:
JohnC skrev:
safe skrev:
996 GT3 känns som en sweetspot mellan prestanda och rimlig driftkostnad för däck mm.


Jag gör den bedömningen också. Kanske till och med kan sträcka mig till även 996 C2 som är en väsentligt billigare lösning. Reservdelspriserna på luftkylt och då framförallt drivlina börjar bli hemska och 996 är inte där ännu.


Vore ett intressant projekt att följa om någon försöker budget-toklätta en 996-C2. Borde kunna bli en kul banbil.


Jag har den här länken sparad sedan länge, jag vet inte om det är den lättaste 996an men när jag bollat med tanken på att bygga en "dumbrukis" har den varit inspiration: https://rennlist.com/forums/996-forum/1022245-clr-intro.html

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 656



Magnus Thomé skrev:
Det förklarar kanske varför rumpan var så snäll just i zickzackandet, baken liksom "rann runt" konerna på ett väldigt effektivt o snällt men nästan lite märkligt sätt.

Det är ju ändå jävligt underligt att den inte rann runt konerna så som du beskriver nä'r jag körde! Slalom är en färskvara...

Magnus Thomé skrev:
Det blev mycket tankar som snurrade runt efter senaste slalomen. Det verkar finnas en hel del tid att vinna med modernare bil, PDK, bakhjulsstyrning och mer effekt ut ur vändningar o start, allt hjälper till.

Min bästa tid i egna bilen blev 1.15,2 (1.14,9 med en konträff ). Om man då tänker att tiden i den nyare GT3an antagligen var långt från optimal pga en ordentligt miss i en vändning, passagerare, helt okänd bil jag känner mig fram i bara en enda repa osv... ändå blev 1.15,7. Den tiden finns det ju troligen en hel del tid att kapa på. Så vore jag tävlingsinriktad så vore ju en nyare bil en tanke.

Men... sen var det det där med "skoj". Att köra med paddlar i slalom gillar jag benhårt. Skitkul. Det är sen gammalt (sen CSLen ) Men den nyare GT3an kändes märkligt lättkörd. Det kändes som att man bara behövde hålla rätt fart o styra så fixade bilen resten och flöt mellan konerna. Den verkade inte reagera speciellt på hur man placerade vikten eller på lastväxel utan gick som tåget dit jag pekade. Jag sticker ut hakan och tycker nog det var lite tråkigt enkelt att inte få jobba ihop med bilen. Men det kan absolut bero på att jag inte körde tillräckligt snabbt, inte tillräckligt nära greppgränsen. Och jag vet inte vilka hjälpsystem som var på eller av heller iof. Vad säger ni? Kom igen o skriv lite vad ni tror eller tycker och så


Alla systemen var fullt på - antisladd, -spinn, -broms och -*. Det fina med moderna system, särskilt dem i porscharna, är att de är så fint kalibrerade att de inte går in förrän ganska sent. Då har man redan gjort ett misstag som kostar tid men inte nödvändigtvis kostar pengar... När föraren börjar bli varm i kläderna med bilen finns säkert tid att hämta genom att slå av dem men det finns nog inte jäätemycket tid att hämta.

Jag är ju alldeles för usel på slalom för att kunna göra några uttalanden men när det kommer till bankörning så tycker jag (förvånande nog ) att behovet av att arbeta med bilen ökar ju närmre gränsen man kommer. Med det sagt så blir ju aldrig en nyare bil lika engagerande som en analog kärra. Min kompis säljer just nu sin GT4 Clubsport (tävlingsbilen) då han, som du Magnus, tycker han får ut mer av att köra sin 964 RS eller 914-6.

_________________
Dan Mattsson
991.GT3
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42322

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tack Dan för att jag fick prova din bil thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3237



Lite kul å se hur baken kommer glidande lite smått, i slow mo, hade tyvärr ingen bättre film, får bli en annan gång


_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42322

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Så sjukt kul o se!!! Det gick lite för brett där, inge bra för tiden

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996.1 GT3 CS -00 - Bilen klar från bautaservice :-)
<<   1, 2, 3 ... 33, 34, 35 ... 37, 38, 39   >>
162 besök senaste veckan (79250 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande