Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996.1 GT3 CS -00 - Däckstest på Mantorp del 1
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 24, 25, 26   >>
209 besök idag (45808 totalt)
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



Intressant att se dina hastigheter runt Mantorp och jämföra med mina. Jag bromsar in allderles för mycket, men det visste jag ju redan. Har lägre km/h vid insvängning men liknande vid apex.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Cédric skrev:
Hehe, man ska aldrig börja räkna ihop sina fälguppsättningar Hur mycket kostade det ungefär att bredda en fälg?


Beror väl på storlek, lite över 3' styck för de här så inget man gör på billigare eftermarknadsfälgar typ. För min del så finns den här fälgmodellen helt enkelt inte bredare än 10" (vad jag vet) så det var ingen idé att låta det ta tid o leta.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2915

Namndispens
Namndispens

Det är väl en sak att ha en uppsättning eller två av fälgar om syftet är att testa däck och liknande - riktig bra där kan jag alltså tycka!

Men när jag hade Store Blå så tvingades jag till en extra uppsättning fälgar enbart pga att dom var gjorda av smör eller något, för inte nog med att original fälgarna var tunga, de var så mjuka så minsta potthål gjorde dem skeva, och vi skall inte diskutera kanter av alla de slag.... Däck och fälgar - suck....

Tacka vet jag nördcykeln, dess alufälgar (japp jag har inte gått över till kolfiber, än... ) höll för en rejäl smäll häromdagen när jag hittade en asfaltskant på 5cm som någon vänlig skäl fräst upp och sedan inte varnat för.... Två nya däck vart resultatet men fälgarna dom är fortfarande som nya.... Lite som kokosnöten alltså....

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Av uppenbarliga skäl så breddades fälgarna bara inåt. Så det behövs spacer (så det blir ännu tyngre ). Breddningen är ju ca 25mm inåt men kikar man på ET på originalfälgarna i 11" till faceliftmodellen så kanske 20mm räcker. Sen ville jag testa lite hur 10" sitter till fram vilket också kräver spacer. Så jag printade tre olika tjocklekar som går att kombinera till olika tjocklekar. Och nä, jag kommer inte provköra med dom




_________________
Magnus Thomé
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Magnus Thomé skrev:
Cédric skrev:
Hehe, man ska aldrig börja räkna ihop sina fälguppsättningar Hur mycket kostade det ungefär att bredda en fälg?


Beror väl på storlek, lite över 3' styck för de här så inget man gör på billigare eftermarknadsfälgar typ. För min del så finns den här fälgmodellen helt enkelt inte bredare än 10" (vad jag vet) så det var ingen idé att låta det ta tid o leta.


Tack för svaret, då är det ungefär samma prisområde som ett par customfälgar i mina små storlekar, om inte mindre fälgar skulle va mycket billigare att göra,.vilket jag inte tror. Fälgarna jag kanske skulle vilja testa i framtiden existerar inte vare sig orginal eller eftermarknad, så lite klurigt.

Smidiga spacers, trevligt sätt att testa olika dimensioner snabbt å enkelt.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag tror nog mindre är billigare att bredda, men som du säger så är ju mindre fälgar också billigare än stora breda... så vem vet vad som är bäst. Maila o fråga Skullman?

_________________
Magnus Thomé
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



Jag hittade att jag betalade 2000 kr/st för 1" på 16"are, men det var 2015.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Jag jämför lite din logg jämfört med min från helgen med motorsvag Boxster 986.
Med så lite effekt får man ta igen det i kurvorna.
Har ingen logg på snabbaste varv i racet (1:27,62) men från kval 1:27,92 (Racechronos tid, banans sa 1:27,76).
Kör på AR-1 så inte helt jämförbart men du har mycket tid att hämta i snabba vänstern efter start och mål, där har jag 124km/h i Vmin, samma sak i snabba vänster innan F2, där har jag 143km/h i V min. Annars är den stora skillnaden Vmax på rakan, där nådde jag bara 197km/h på det varvet pga dålig chikan det varvet. Med en bra utgång i chikanen så kan jag nå 201-202km/h.


_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 760



mittmotor skrev:
Jag jämför lite din logg jämfört med min från helgen med motorsvag Boxster 986.
Med så lite effekt får man ta igen det i kurvorna.
Har ingen logg på snabbaste varv i racet (1:27,62) men från kval 1:27,92 (Racechronos tid, banans sa 1:27,76).
Kör på AR-1 så inte helt jämförbart men du har mycket tid att hämta i snabba vänstern efter start och mål, där har jag 124km/h i Vmin, samma sak i snabba vänster innan F2, där har jag 143km/h i V min. Annars är den stora skillnaden Vmax på rakan, där nådde jag bara 197km/h på det varvet pga dålig chikan det varvet. Med en bra utgång i chikanen så kan jag nå 201-202km/h.



Vad kör du med för GPS Puck?
Ser ut att den är utanför banan ibland.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
mittmotor skrev:
Jag jämför lite din logg jämfört med min från helgen med motorsvag Boxster 986.
Med så lite effekt får man ta igen det i kurvorna.
Har ingen logg på snabbaste varv i racet (1:27,62) men från kval 1:27,92 (Racechronos tid, banans sa 1:27,76).
Kör på AR-1 så inte helt jämförbart men du har mycket tid att hämta i snabba vänstern efter start och mål, där har jag 124km/h i Vmin, samma sak i snabba vänster innan F2, där har jag 143km/h i V min. Annars är den stora skillnaden Vmax på rakan, där nådde jag bara 197km/h på det varvet pga dålig chikan det varvet. Med en bra utgång i chikanen så kan jag nå 201-202km/h.



Jo det finns o lära


Vad har du för däck- o fälgbredder ?

Kan jag få loggfilen o jämföra med ?

_________________
Magnus Thomé
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Magnus Thomé skrev:


Jo det finns o lära


Vad har du för däck- o fälgbredder ?

Kan jag få loggfilen o jämföra med ?


Det gör det ju alltid....
8,5" fram med 245 och 9" bak med 275. Ja, jag vet att fälgarna är för smala!
Därav min förfrågan härom veckan.
Kass på sånt men jag ska försöka exportera den. Mail adress (pm)?

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Mumba skrev:


Vad kör du med för GPS Puck?
Ser ut att den är utanför banan ibland.


Edit: Magnus såg i exporteringen att den tappat uppkopplingen mot pucken, det är bara 1Hz tyvärr. Därav hacket.

XGPS160
Såg det också att den bommat lite i ingången till vänstern efter start/mål, brukar den inte göra.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
mittmotor skrev:
Magnus Thomé skrev:


Jo det finns o lära


Vad har du för däck- o fälgbredder ?

Kan jag få loggfilen o jämföra med ?


Det gör det ju alltid....
8,5" fram med 245 och 9" bak med 275. Ja, jag vet att fälgarna är för smala!
Därav min förfrågan härom veckan.
Kass på sånt men jag ska försöka exportera den. Mail adress (pm)?


magnust@gmail.com thumbs up


Du är otrevligt snabb med materialet du har

_________________
Magnus Thomé
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Magnus Thomé skrev:
mittmotor skrev:
Magnus Thomé skrev:


Jo det finns o lära


Vad har du för däck- o fälgbredder ?

Kan jag få loggfilen o jämföra med ?


Det gör det ju alltid....
8,5" fram med 245 och 9" bak med 275. Ja, jag vet att fälgarna är för smala!
Därav min förfrågan härom veckan.
Kass på sånt men jag ska försöka exportera den. Mail adress (pm)?


magnust@gmail.com thumbs up


Du är otrevligt snabb med materialet du har


You got mail

Tack, men det är inte meningen att vara otrevlig......

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

_________________
Magnus Thomé
Citera
CupRacing
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 56



Min fru klagade förut på alla microfiberdukar, torkdukar och svampar för att inte tala om olika puts kemikalier.. Ska nog visa henne denna tråden för att ge henne en förståelse att det kunde vart värre.

Snyggt Blir det vinterfälgarna?

_________________
M@rtin 411is4t

Leon Cupra
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
CupRacing skrev:
Min fru klagade förut på alla microfiberdukar, torkdukar och svampar för att inte tala om olika puts kemikalier.. Ska nog visa henne denna tråden för att ge henne en förståelse att det kunde vart värre.

Snyggt Blir det vinterfälgarna?





Bilen sover sött nu över vintern med en Ctek-laddare som kompis


Otroligt lätta fälgar de där thumbs up Kanske inte estetiskt i topp på en 996 (en smaksak iof) men 9 fram o 11 bak, rätt offset, vettigt beg-pris och en hel drös kg lättare per hjul var ju helt rätt thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



Magnus Thomé skrev:
CupRacing skrev:
Min fru klagade förut på alla microfiberdukar, torkdukar och svampar för att inte tala om olika puts kemikalier.. Ska nog visa henne denna tråden för att ge henne en förståelse att det kunde vart värre.

Snyggt Blir det vinterfälgarna?





Bilen sover sött nu över vintern med en Ctek-laddare som kompis


Otroligt lätta fälgar de där thumbs up Kanske inte estetiskt i topp på en 996 (en smaksak iof) men 9 fram o 11 bak, rätt offset, vettigt beg-pris och en hel drös kg lättare per hjul var ju helt rätt thumbs up

Va... har inte alla vinterhjul till sin sommar bil

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



super7 skrev:
Va... har inte alla vinterhjul till sin sommar bil
Jo, vad skulle den annars stå på under vinterförvaringen, pallbockar (eller riktbänk... )?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Finns ju en STOR original brandsläckare som ska sitta på golvet framför passagerarstolen. Som jag tog bort för den är bängligt ivägen om nån åker med. Så jag köpte en sånhär behändig sak som fått goda vitsord av några som (tyvärr) behövt använda dom:



Originalfästet är inte för att hålla fast den i en bil och jag vill få fast den ordentligt i buren bakom stolarna, så lite cad idag o print så blev det ju riktigt bra. Printat med Greentec Pro Carbon.







_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996.1 GT3 CS -00 - Däckstest på Mantorp del 1
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 24, 25, 26   >>
209 besök idag (45808 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande