Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 S2 -90 | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15, 16 >> 699 besök senaste veckan (22243 totalt) |
Ok, en liten beskrivning av hemmahjulinställning Ahlin-style.
1. Se till att bilen står på ett plant golv, 3mm masonit funkar bra att justera med annars. 2. Lägg ett par "hala" plastfickor mellan hjulen och golvet/masoniten för att ta bort friktionen. 3. Ställ höjden på bilen, förhoppningsvis kan du uppnå samma värde på båda fram resp bakhjulen. Jag brukar mäta golv-skärmkant. Se till att ha samma tryck i alla däcken och gärna minst 2 bar. 4. Caster ställer jag alltid max fram på känn på excenter så det har jag aldrig mätt upp. 5. Camber, jag brukar mäta med vattenpass och tumstock mot fälgkanten. Jag sätter alltid vattenpasset i lod och mäter avståndet mellan tumstock och färgkant. Finns enkla kalkylatorer på nätet där man slår in värdena och får fram vinkeln. Justerar du mycket, kolla höjden igen och sen camber en gång till. 6. Toe. Jag använder 2st 2m långa stålprofiler ca 30x30mm som jag lägger på murhinkar, ca 30cm höga, dvs halva däckshöjden så de kommer någorlunda i hjulcentrum. De skall ligga digt an mot däcksidan (här får man ha lite feeling och vara noga) samt vara placerade på samma ställe längs bilen och bakåt (se bilden). Brukar använda skärmkanten som referens. Lägger sen en lätt aluprofil tvärs över med tumstocken på och mäter avståndet mellan stålprofilerna längst ut och så långt in mot bilen som det går. Diffen när jag mätte idag blev 14mm på 1250mm dvs 7mm på 625 som är min däckdiameter. Nu har vi total toe. Sen vänder jag stållinjalerna framåt så de går parallellt med bilen och mäter avståndet mellan linjalerna och karossen. T ex blir det 10mm på ena sidan och 30mm på andra. Om 7mm toe är rätt justerar jag till det är 20 mm på varje sida. Om jag vill ha mer eller mindre toe justerar jag det till rätt totalvärde innan jag lägger om stållinjalerna framåt. (Gör man en snabbkoll framåt innan man börjar kan man justera på rätt sida så det iaf inte blir mer fel.) Kontrollmät camber igen, sannolikt är den fortfarande ok. 7 Repetera Toe-övningen fram efter att ha sett till att styrväxel står i mittläge. Jag brukar vrida ratten max på varje håll och se i vilken vinkel ratten står. Är det olika vinkel i ändlägena, justera ratten på splinesen tills det är samma. Sätt ratten rakt innan du börjar med Toe-mätningarna. Efter varje justering är det bra att gunga bilen och/eller rulla lite fram och tillbaka för att få bort ev deformation/spänning som uppstått i däcket av justeringen. _________________ Rikard Ahlin |
||||
Två steg fram och två tillbaka.. Rideheight och camber är nu någorlunda i ordning bara för att konstatera att motorn är överfull med olja, gissningsvis är det 1,5-2 liter för mycket, och antagligen är det glapp i knutarna på rattaxeln då det klonkar när man juckar ratten lite snabbt fram och tillbaka. Well, bara på det igen när man trodde man började bli "klar"..
_________________ Rikard Ahlin |
||||
Trist att höra! Hoppas inte mängden olja orsakat skada genom läckage bara
När du ändå river isär igen. Du har inte funderat på att byta vevlager och oljepickup? Min bil har rullat nästan lika långt som din, har ännu inte funnit motivation. Men planen är att byta nu i vinter! Inte helt ovanligt att pickuperna får mikro sprickor och helt sonika går av.. I brist på S2 motorer, med orimliga prislappar kan det vara en billig försäkring! _________________ Gustaf Larsson Porsche 996 mk2 c2 "cup" Porsche 944 Race |
||||
Jag gjorde en förstärkning på oljepickupen: _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Efter en del letande på skroten fick jag till sista tag i bälten med en mindre spännrulle som passade omodifierade i originalfästena. Chevrolet Kalos bakbälten om någon undrar.
Bilen ser ut som skit invändigt, inte fokuserat på detta än, men undertill är det desto trevligare. Rideheight och Camber fixat, undrar bara hur mycket det rör sig när man justerar toe. _________________ Rikard Ahlin |
||||
Snyggt!
Jag gjorde som Janne! Lödade på ett extra fäste. Då kan man passa på att plocka av balansremen Finns att köpa färdigt på crankscrapers om man inte vill bygga ett eget. _________________ Gustaf Larsson Porsche 996 mk2 c2 "cup" Porsche 944 Race |
||||
Vanligast med borttagna balansaxlar, eller när de är fel-tajmade. Många motorer har rasat pga oljepuckupen i alla fall. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Ok, Stort Tack för input!
Tog ett ryck och kontrollerade oljenivån noggrannare vilket jag förstås borde gjort långt tidigare men oljan är ljus och det blir av någon anledning alltid kladd långt upp på stickan så jag har inte reagerat på den höga oljenivån tidigare. Det visade sig att motorn varit överfylld med ca 4 liter! 😱 Nu är nivån rätt men jag har inte startat den än, skall bli intressant att se om det är nån skillnad på gången och om den fortfarande ryker vitt när den är kall. Det är liiiite grädde under oljepåfyllningslocket men jag hoppas det beror på att den stått länge, skall förhoppningvis komma ut och köra lite mer inom kort. Är ju orolig för en dålig toppackning, borde nog göra att kompprov? Ev droppar motorn lite olja också någonstans ifrån men det är svårt att veta om det bara är det allmänna gegget som undre halvan av motor och motorrum som jag inte lyckats tvätta bort eller om det faktiskt läcker. 😕 Funderar på att riva ur styrväxel och insug för att komma åt att göra rent som ett första steg, det är så satans trångt. 😬 _________________ Rikard Ahlin |
||||
3 liters 16V motorn är inte lika drabbad av toppackningsproblemen som 2,5 liters 8V motorn, den generationen hade en sämre stabilitet i blocket vilket gjorde att cylinder 3 och 4 ofta drabbades av trasig toppackning.
På den motorn du har är gjutningen annorlunda och cylindrarna stabilare. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Skönt att höra att det inte verkar vara ett typfel med läckande toppackningar på S2-motorn. Skulle det visa sig att den behöver bytas får det ju bara göras, än är det långt till bansäsongen. Plocka isär motorn är jag inte orolig för, men att få ihop det igen med kammar, drev och remmar verkar lite tricky och jag hittar ingen bra beskrivning över hur man gör? _________________ Rikard Ahlin |
||||
Mät hur kammar står vid ÖD innan du skruvar isär är en bra början _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Det finns markeringar på kamdrevet ( bara ett drev, kammarna har en kedja mellan sig på mitten ) på bägge balansaxlarna och på veven. inga konstigheter bara vara noggrann.
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Ok Janne, ja det låter ju enkelt, om det behövs. 😊
Roat mig med att riva ner allt mellan luftfilter och topp och lite till. Några spaningar: Bälg mellan luftmängdmätaren, spjällhuset och insuget är geggiga av olja, kanske en följd av att motorn varit rejält överfylld? Var nog uppåt en dl olja i botten på insuget. Kanske har det även läckt en smula vatten in i insuget från spjällhuset pga gamla oringar. Oljeseparatorn (svarta prylen man fyller på oljan i) saknar en skruv i nederkant och verkar inte ha slutit helt tätt mot blocket då det fanns en del skit i nedre hålet när jag rev bort den. Röret till oljestickan saknar oringen mot blocket så där har garanterat inte varit tätt. Kanalerna i insuget, men knappt i toppen(?), är fulla av en svart geggig beläggning på insidan (som är ganska lätt att torka bort). Normalt? Insugssidan av blocket är belagd med en tjock svart gegga, sannolikt resultatet av att motorn läckt/läcker. Ventilerna se jättefina ut när man kollar ner i insuget, inga avlagringar eller liknande alls. Planen nu är att göra rent allting och skruva ihop med nya packningar, o-ringar mm. _________________ Rikard Ahlin |
||||
När jag ställde kammarna på min hade jag denna video som referens. Fast jag gjorde jobbet när motorn ändå var ur. Jag hade bara en mätklocka, men hade i stället en gradskiva på vevaxeln/remskivan för att hålla koll på ÖD. Visst lite omständigt är det. Man går man systematiskt genom alla moment så är det inte så svårt. Det tar bara tid. https://www.youtube.com/watch?v=Fdne _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Tack för tipsen!
Planen är att skruva ihop allting igen när de nya packningarna och oringarna kommer nästa vecka och se hur det blir. Är det ingen skillnad är det nog ofrånkomligt att lyfta toppen och kolla hur det ser ut. _________________ Rikard Ahlin |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 S2 -90 | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15, 16 >> 699 besök senaste veckan (22243 totalt) |