Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 19, 20, 21 >> 67 besök senaste veckan (34003 totalt) |
Preppat lite inför lördagens körning med BMW-gänget.
Mjukat upp både bump och rebound bak. Bump är nu på 5/12. Rebound är på 8/16. Fram är rebound fortsatt 12/16. Bump glömde jag kolla. 🙈 Inte ändrat nåt här då allt känns bra. Värdena före ändring bak är KWs rekommenderade som jag började med. Lite störigt att bakdämparna måste av för att justera rebound, men men. Lagt på skrubbade Ar-1 bak och flyttat fram de Ar-1 jag lagt över 200 varv på så det skall bli spännande att känna hur det känns med samma däck runt om. 😊 Framhjulen verkar leva ett väldigt enkelt liv på denna bil:😀 Detta däck har t ex gått 200+ varv fram på Knutstorp och Sturup. Bet fortfande i bra, åkte nån tiondel över personbästa med det. ![]() Och det såg ut såhär innan de 200 varven, alltså långt från nytt. ![]() AR-1orna bak slits lite mer ojämnt, lite av Toyo-fenomen en bit in från utsidan, tips på om/hur man undviker detta tas tacksamt emot. Kört 2.0-2.1 bar varmt och däcket har suttit bak. Temp 50-60 grader överbhela bredden vid samtliga mätningar.🤔 ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||
Känner igen slitagebilden på AR-1. Har tyvärr inget tips. Det enda jag märkt med olika däckmodeller är att slitaget på just det området har ibland löst sig när jag gått upp i bredd på däck (och fälg). Kanske bara pga lite kraftigare stomme på andra dimensioner trots samma däcksmodell? Någon annan som kommit runt det utan såna ändringar?
_________________ ![]() |
||||
Körde Knutstorp med BMW-gänget i helgen, trevlig tillställning även om det kunde varit ännu fler bilar. Kul att springa på både nya och gamla bekantskaper och bilen funkade mer eller mindre som den skulle hela dagen.
Skruvar har en tendens att skaka loss trots att de är korrekt momentdragna osv så det kommer bli en kväll med loctiten och gå över chassiet men i övrigt inga konstigheter. Körde Nankang runt om och bilen hade inte riktigt den skarpa instyrning jag vant mig vid så Kumhona verkar lira en aning bättre tror jag. Nu har slicksen också anlänt så förhoppningsvis får jag möjlighet att känna på dem på bana inom kort. 😀 _________________ Rikard Ahlin |
||||
Funderat lite på 944ans framvagn, för att vara en sportbil och ha generellt vettiga chassielösningar så har den i mina ögon otroligt lite caster, typ 2,5grader original.
Detta går ju att fixa med excentriska bultar vid bärarmana, (sitter på min bil) men också vid topplagringen. MEN, varför hittar man inga 944-topplagringar med justerbar caster? På BMW (som jag åkt innan) är det standard att man kan justera både camber och caster på alla eftermarknadstopplagringar och då har de ändå betydligt mer caster från början. Är det något jag missar? Vill man inte ha mer caster i 944-framvagnen? ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||
V70A är i absoluta toppen av skarp instyrning och AR-1 är i absoluta botten på just den parametern. Men har skitfint bromsgrepp tex. _________________ ![]() |
||||
Jag har säkert också missat något men jag tycker min kärra beter sig riktigt fint med mer Caster. Nu använder jag riktigt yxiga camberplates men tycker de funkar bra. ![]() Köpte dem av Utzon för ett decenium sedan eller så och vad jag begriper är de ursprungligen till VW Golf. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
_________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||
Tack Magnus, då är det alltså inte bara jag som upplevt detta. 😊 Kan det vara Kumhonas stenhårda stomme som gör sitt på instyrningen? Ligger ett par nya Medium Kumho i garaget nu som åker på så snart jag kört slut på AR-1orna, skall bli spännande att testa.😀 _________________ Rikard Ahlin |
||||
Gott, då verkar det inte ställa till med andra problem (bumpsteer etc) när man ökar castern.. 👍🏼 Har KW-kit ink topplagringar med justerbar camber men man kanske kan modda dem för ökad caster. Eller fräsa nya "plattor". 🤔 ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||
Håller med, bak har de funkar mycket bättre och med jämnare slitage så de får nog stanna där tills de är slut. 😊 Blir nog ett pass på Sturup imorgon, får se hur det ser ut efter det. 😅
_________________ Rikard Ahlin |
||||
Blev knappt 50 varv på Sturup ikväll igen, smidigt att ha en bana så nära hemmet med gott om körtillfällen. 👍🏼
Första passet på banan gick bra ett tag och sen indikerade vattentempgivaren att det började gå varmt vilket aldrig hänt förut. Efter en del felsökning verkar det vara tempvisaren i instrumenthuset som emellanåt visade värden som sannolikt var högre än den faktiska vattentempen. Parallellt verkade även givaren till kylfläktarna ha lagt av vilket "löste" sig med hjälp av en liten bygel. Skumt att detta händer nu, men är iaf lätta fel att åtgärna. 🤨 Åter på banan flöt det på rätt bra med ganska jämna varvtider strax över 1.12. och konsekvent körning. Åkte med viss ballast i form av full tank och yngsta dottern som åkte med stor del av kvällen. Labbade med lite olika spårval på några ställen och lyckades mot slutet av kvällen hitta lite tid och nytt PB, 1.11.5 😀 Körde fortsatt Nankang runt om, känns som de är lite mer diffusa ät Kumho och att det borde gå liite snabbare på Kumho. Time will tell.. _________________ Rikard Ahlin |
||||
Blev en förmiddag på Sturup idag igen efter att Skoog tipsat om tillfället 👍🏼. 😀 Banägaren själv som arrangerar, open pit 9-12, 995kr. Klockrent. Jag fattar bara inte varför det är så få bilar? 🤔
Well, hade bara precis kollat oljan sen förra körningen så bilen stod färdigpackad och klar, bara tanka och köra. Kramade ur det sista ur AR-1orna, och lyckades sätta ett 1.10.6-varv vilket är en förbättring med ytterligare en sekund och med exakt samma setup som sist. Laptimer i bilen som visar delta mot snabbaste varv i realtid är verkligen guld när man försöker hitta optimalt spår en kurva i taget. 👍🏼 Att ha backspeglarna fulla av Skoogs blå Z4M hjälper en också att hålla pulsen uppe 😅 Framdäcken dog efter drygt halva passet så Kumhoa åkte på och genast blir instyrningen bättre. Inte så att AR-1 saknar grepp men de är lite mer diffusa och det är svårt att placera bilen precis där man vill ha den. Baksidan med den bättre instyrningen är att det lätt blir lite överstyrt, men inte ohanterligt. Lyckdes under sista timmen hyvla av ytterligare en tiondel till 1.10.5 som bäst med flera varv under 1.11. Volym lönar sig. 😊 Räknade till 72 varv idag i värmen och jag blir i alla fall både snabbare och mer konsekvent i tider och spår ju mer jag kör. 🏁 ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||
Har förresten en issue med bilen, med full tank läcker det ut lite soppa ur tankpåfyllningen. Provat ett nytt (universal) tanklock men utan lycka. Googlat och tydligen finns den en liten flottör som skall göra nån nytta här och den kan tydligen strula/lossna/kärva?
Nån som känner igen problemen och har tips? 😊 _________________ Rikard Ahlin |
||||
Jag var och körde där i lördags em, open pit i 3 timmar och ganska lite bilar där och det var värt de 70 transportmilen ![]() Den gula fin-bilen fick bekänna färg på sin första trackday på en hetsig bana, mäktade med 40 varv med 1:18,36 som bäst och var nöjd med det. Med 72 varv måste du ha legat i hela tiden ![]() Är det nån som brukar lägga upp bilder därifrån nånstans? _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...pcsr #924 911 -74 ...gul @lagteknik på instagram |
||||
Rullade in bilen efter sista körningen och har inte tittat på den sen dess.
Grävde lite i telefonen och hittade en todo-lista som är längre än jag mindes den: 😅 Well, allting är inte måsten så det får bli viss prioritering av tid mm. Fästa servoslang bättre Blinkers lossnar ABS-lampa lyser Luftfilter bytas Fästa en tändkabel Bränsleslang över grenrör och till pulsutjämnare bytas Defroster monteras Täta kupe Byta ruta Bälte passagerare justeras Montera extra Vattentempmätare Termokontakt bytas? Tanklock läcker Sitter ratten rakt? Pedalgummin bytas Kolla baklampa vänster (glapp) Polera upp lacken Lufta bromsar Kolla bromsbelägg Gts-lampor monteras Taklucka bytas Bromskylning? Måla innerdörr höger sida Svetsa klart bur Huvudbrytare Urtrampningslager/koppling översyn? Hastighetsmätare glappar Dreva om servopump? ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||
I all välmening, tänk över GTS-lamporna ett varv extra. Kommer du att använda bilen när det är mörkt så är GTS-lamporna tämligen usla, original är riktigt bra däremot.
Jag har kört bägge varianterna och för mig är valet enkelt - original alla dagar i veckan. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 19, 20, 21 >> 67 besök senaste veckan (34003 totalt) |