Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lättviktsdörrar - alternativ?
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (1088 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863


Trådstartare
Jag behöver hitta en lättare lösning på mina dörrar, men drar mig för att köra plastdörrar på gatan pga krockzoner.


Bakgrund;

Originaldörrar - tomma väger de 38kg och nästan 50kg med glasruta (det är trots allt kupédörrar, och ganska långa jämfört med de flesta bilar här inne).
Glasrutan måste stanna, och den måste gå att hissa ner i dörren så att det inte blir för mycket racebilskänsla.
Men att öppna 50kg dörr ger verkligen fel intryck på den här bilen.
Jag skulle vilja komma ner på halva vikten komplett dörr med glasruta. Dvs max 10-12ish kilo för dörren.

Original krockbalk i dörren väger enligt internet ca 12kg, ytterskinnet gissar jag kring 4kg och då är stommen kvar med teoretisk vikt på 22kg (där sitter ytterligare någon balk överst i dörren för att ge stöd åt skinnet vid rutan). Dvs med original stomme kan jag aldrig ens komma under 35-40kg för en komplett dörr.


Har kollat med ett par olika aluminiumplåtslagare i östeuropa, men de verkar nöja sig med att banka fram sina replikakarosser och behöver inte en one-off kund som vill ha dörrar.

Andra alternativ då; (tänk nu på att rutan skall kunna hissas ned)
1: Gjuta av ytterskinn, fixa modernare krockskydd i stål och hålborra chassi. Känns spontant fortfarande för tungt. Men det känns enkelt, relativt de andra alternativen. Inte så mycket som kan gå fel.

2: Gjuta av ytterskinn, gjuta av chassi och krockbalk i stål eller alu som ansluter mot gångjärnsinfästningar och dörrlås. Men då ska man fästa in krockbalken på något sätt (för den är ju punktsvetsad i ståldörren i dagsläget)

3: Behåll lite stålstomme i chassit, men gjut en innerdel som håller fönsterhissmekanism, dörrhandtag osv. Krockskydd i stål, svetsat i den stommen som är kvar. Då kan man behålla svetsad stålbalk, men istället måste man lyckas limma ihop chassit med en ny innerdel (det borde iof inte vara raketforskning. Kan folk limma kolfibertak så borde det vara enkelt). Innerdelen bär ju 12kg ruta+fönsterhiss etc.


De flesta plastdörrar jag sett, har ju inte rutor som kan fällas ned i dem. Så därför blir det lite mer utmanande att lösa detta.

Tar gärna emot bildinspiration på krockskydd, lösningar på plastdörrar osv som kan ge lite food for thoughts.
(Och ja, med lättare dörr, kan man tex skaffa lättare gångjärn också thumbs up )


Lite bilder:



Jag behöver den knöliga insidan tyvärr, pga att fönsterhissar, skenor etc är infäst i den.



Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863


Trådstartare
Aluminiumdörrar hade verkligen varit den ultimata lösningen på problemet, helt klart. Men att knacka fram ett par sådana är långt över min kompetensnivå, och jag har inte riktigt tid med ett sådant läroprojekt kommande åren.
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Till Bmw finns de alternativ som är rena avgjutningar på Oem dörrar, så man flyttar över skenor, motorer osv så man använder glasrutan och elhissen.

Så det är ju ett alternativ. Att du delar på dina dörrar och gjuter av båda delarna och sen ihop. men då får man ju lösa krockskyddet på annat vis med bur eller liknande.

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572



Den krångliga strukturen på dörren är ju rätt jobbig att kopiera i aluminium. Kan du inte gjuta av bärande struktur i valfritt kompositmaterial och vika runt/limma på yttre plåtskinn, antingen original eller alu, för mer "plåtkänsla"?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863


Trådstartare
2fast4u skrev:
Den krångliga strukturen på dörren är ju rätt jobbig att kopiera i aluminium. Kan du inte gjuta av bärande struktur i valfritt kompositmaterial och vika runt/limma på yttre plåtskinn, antingen original eller alu, för mer "plåtkänsla"?


Jo absolut ett alternativ!
Men hur gör jag med krockskydd och kompositinnerdel?
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572



And ersJepp sson skrev:
2fast4u skrev:
Den krångliga strukturen på dörren är ju rätt jobbig att kopiera i aluminium. Kan du inte gjuta av bärande struktur i valfritt kompositmaterial och vika runt/limma på yttre plåtskinn, antingen original eller alu, för mer "plåtkänsla"?


Jo absolut ett alternativ!
Men hur gör jag med krockskydd och kompositinnerdel?

Kör försiktigt eller stålrör i T eller Y form mellan gångjärn och lås. Skruva plåtbitar tillsammans med gångjärn och låset och svetsa Tet eller Yet där emellan. Typ.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863


Trådstartare
Så med andra ord så kan man göra hela dörren i tex glasfiber med ett skruvat krockskydd i den?
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2746



Grov gissning. "Krockbalken" sitter mellan dörrlås och gångjärn? Om du bygger något som länkar ihop gångjärnen, vilket ser relativt enkelt ut, dom är skruvade in i karossen va? Med en lättare dörr borde du kunna konstruera det i lättare material än vad bilderna visar på. Borde nästan gå kopiera ett gammalt dörrgångjärn som hängs på med en sprint på undersidan som låser dörren så den inte hoppar ur?

Om gångjärnssidan har en klack som tar emot karossen vid krock så är det ju "bara" att från den bygga en balk tvärs över som ansluter till dörrlåset.

Därifrån får man addera på den stommen med rutmekanism fästen och skenor för rutan samt fästen för komposit skinn på båda sidor.

Tänk ett liggande Y från sidan sett som är den kraftiga stommen. Den borde gå göra så lätt som 4-5kg i stål tycker jag. 12kg ruta, 3kg komposit så har du 20kg per dörr

Edit: 4min för långsam på att skriva

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Det är ju inte solklart enkelt att bedöma hur "krockskyddet" fungerar men det går ju att resonera.

Jag tänker mig två delar. Det ena är att man har en någorlunda seg yttre panel som kan deformeras och ta energi. Det andra är en form av inträngningsskydd (krockbalken?) som också kan deformeras och ta energi.

Ersätter man stålplåten i yttre panelen med glasfiberarmerad plast blir det mer en "skör" struktur som kan deformeras mindre. En limmad aluminiumplåt kanske fungerar "bättre" ur det perspektivet liksom en komposit som är mer seg (kevlar?).

En tanke kan vara att försämringen som plasten ger går att acceptera om man har ett rimligt inträngningsskydd. För att det ska fungera bedömer jag att det skulle behöva hålla ihop dörren mellan dess infästningar, dvs mellan gångjärn och dörrlås (om de är tillräckligt kraftiga). Alltså skulle en plastdörr kunna funka med en krockbalk om man gör en struktur som stadigt fäster balken mot gångjärn och dörrlås.

Har man dessutom utrymme att lägga till mer energiabsorberade material (skum) kan ju det kanske bidra lite också.

Totalt sett tror jag kanske inte heller att man ska överdriva krocksäkerheten i dessa gamla konstruktioner men riskbedömningen måste ju den som använder fordonet göra.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572



Inspirationsbilder från julkalenderbilen. Gångjärn till lås sitter via fästplattor ihop med ett grovt rör. Runt detta sitter sedan dörren.
Först stommarna med gångjärn och låskista.


Forma en skalplåt och klipp till:


Vik runt kanterna och hepp så är det klart!


Montera, ta en pilsner och var nöjd med resultatet thumbs up


Din komplicerade insida hade jag nog gjutit av om du vill ha kvar funktionaliteten i alla fästen och jox. Yttre skalet hade jag gjort i aluminium och limmat/vikt runt kanterna på stommen. Men jag gillar ju aluminium. Är du mer bekväm med att sniffa lösningsmedel så gjuter du ju såklart.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355



Tittar man på eftermarknadsdörrar till moderna bilar är det ofta ett skal i någon form av kolfiber och sen en krockbalk i kevlar när man ska vara utan bur i dörrhålet. Med tanke på hur mycket skyddskläder som är kevlarförstärkta bör man kunna uppnå styrkan av stål och inte ha bara vasst splitter.

Fönsterhissen måste du kunna förenkla med en rem att dra i och fästa i en krok.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1498



Projekt någon annan ska genomföra är mina favoritprojekt!

Jag hade nog, som Gustav antyder, inte litat så mycket på original krockskydd. Men jag hade också velat ha krockbalk i dörren. Vilka moderna bilar har liknande längd på dörrarna? Du kan ju "sno" dem från en modern bil och bygga runt.

Jag hade nog försökt mig på något liknande ... jag vill inte kalla det Superleggera, men åt det hållet. En tunn "dörram" i rundrör, som du fäster krockbalk i och som du monterar yttre och inre dörrskinn på. Spontant hade jag nog gått på tunn aluminium i ytterskinnet och kolfiber/kevlar i innerskinnet, gärna med ingjutna fästen för elhiss etc. Då kan du förenkla innerskinnet mycket, men ändå behålla original position på allting. Hur är det med elhissarna förresten, kan det vara värt att hitta några lättare och mer tillgängliga där?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296



annars finns ju alltid alternativet "speed holes" som kidsen kallar det

_________________
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Behåll ytterskinnet i stål, det är inte mycket vikt att spara, och så slipper du skapa nytt som ska passa i karossveck mm.
Det finns väl inte mycket att spara på ruthissen heller om den nu ska klara den stora rutan i glas.
Om du bara summerar skin, gångjärn, lås, nåt krockbalkigt, ruta och hiss, är du under 20kg då?
I så fall är det väl "bara" att gjuta resten i nåt lätt och stabilt.
Om det inte är 20+kg i "okänt" så är det nog svårt att göra lättare och ha god funktion (en dörr som går att stänga utan att behöva lyfta den i lås, eller extra tejp för att rutan sviktar ut i fart)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Finns det något att hämta på att göra någon härdad lexan istället för glasruta? Glas väger ju mycket. Sen kan ju då ruthiss lättast med?

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863


Trådstartare
Jk95 skrev:
Finns det något att hämta på att göra någon härdad lexan istället för glasruta? Glas väger ju mycket. Sen kan ju då ruthiss lättast med?


Det hade absolut varit frestande. Men det finns inga formade rutor till min modell (rutan är svagt dubbelkrökt) och det är ganska svårt att forma själv när man inte har ugn och positiv+negativ form.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863


Trådstartare
Himlar skrev:
Projekt någon annan ska genomföra är mina favoritprojekt!

Jag hade nog, som Gustav antyder, inte litat så mycket på original krockskydd. Men jag hade också velat ha krockbalk i dörren. Vilka moderna bilar har liknande längd på dörrarna? Du kan ju "sno" dem från en modern bil och bygga runt.

Jag hade nog försökt mig på något liknande ... jag vill inte kalla det Superleggera, men åt det hållet. En tunn "dörram" i rundrör, som du fäster krockbalk i och som du monterar yttre och inre dörrskinn på. Spontant hade jag nog gått på tunn aluminium i ytterskinnet och kolfiber/kevlar i innerskinnet, gärna med ingjutna fästen för elhiss etc. Då kan du förenkla innerskinnet mycket, men ändå behålla original position på allting. Hur är det med elhissarna förresten, kan det vara värt att hitta några lättare och mer tillgängliga där?


Elhissarna väger 0,5kg mer än de manuella versionerna.
Där finns att göra. Har skaffat mindre, modernare motorer till dem samt att där finns lite stålplattor som kan lättas. Gissningsvis kan man plocka 2kg per dörr här.
Rutan väger 5,5kg om jag minns rätt.

Nä, original krockskydd är det nog inte mycket forskning bakom. Det ansluter inte mot gångjärnen i framkant, utan sitter mellan gångjärnen. Gissningsvis är plåten i dörren rätt tjock där för att sprida ut lasten till gångjärnen.
På 70talet, innan man hade CAD så var det väl bekvämt med horisontella och vertikala riktningar på prylar.


Jag ser två alternativ egentligen - antingen toklättar man chassit, svetsar i ett höghållfast liggande Y och hoppas på att komma ner runt 10ish kg. Känns... utmanande med tanke på att dörren är respektingivande 144cm lång!

Alternativ två tror jag är att gjuta av befintligt chassi och lägga nåt kilo extra material för att undvika värsta sladdret. Därefter sätter man ett liggande Y, som Ove är inne på, mellan gångjärn och låskista (men tveksamt om det får plats mellan chassi och låskista dock). Sen gör man en avstickare och fäster in ytterdörrhandtaget i krockbalken.
Då är det egentligen krockbalk som är bärande och man tar aldrig i något annat än den, vilket borde ge en väldigt solid känsla när man hanterar dörren. Och man borde enkelt kunna komma under 10kg på en tom dörr, trots en rejäl krockbalk.
Behöver tänka klart kring att fönsterhissen inte kan sladdra och att då hela rutan flexar. Men det ska nog gå att lösa.
Ytterskinn har jag inte reflekterat över än om originalskinnet (plåt) skall räddas eller om det är bättre att gjuta av. Spontant håller väl lackade stålprylar formen bättre över tid. Iaf när man jämför med handlagda kompositprylar i hemmagaraget. Men så ska ju ändå framskärmar och huv också gjutas av på sikt så mervärdet av stålytterdörrar är osäkert (förutom då för krockskydd - vilket är bra!).
Aluminiumskinn hade ju varit kul, precis som framskärmar i aluminium. Men det är ljusår över min inkompetensnivå. Jag får slaska med epoxi istället, även om jag avskyr det också.


Oavsett vad så innebär en avgjutning av chassit att man inte hade behövt slakta dörren. Dvs man kan göra avgjutningar i vinter, och sen i lugn och ro gjuta dörrar i sommar. Bara det är ett starkt argument i sig.

Kevlarinnerdörr med stålytterskinn och krockbalk i Docol...
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863


Trådstartare
2fast4u skrev:
Montera, ta en pilsner och var nöjd med resultatet thumbs up

Din komplicerade insida hade jag nog gjutit av om du vill ha kvar funktionaliteten i alla fästen och jox. Yttre skalet hade jag gjort i aluminium och limmat/vikt runt kanterna på stommen. Men jag gillar ju aluminium. Är du mer bekväm med att sniffa lösningsmedel så gjuter du ju såklart.


I jänkegarage är det väl Jack Daniels som gäller?

Jag hade gärna haft aluminiumskinn på kevlardörren. Någon med lagom lång kantvik hade behövt göra karossvecket och sen får man väl träna lite på de andra formerna.
Värt att tänka på, även om stålet nog både är enklare och snabbare klart.
Citera
mekomaskin
Norderåsen
Här sen Mar 2010
Inlägg: 72



Gör ett y eller en triangel av rör mellan gångjärn och lås. Känns väl lämpligt att använda vanliga runda rör för störtburar typ 40x2mm .
Gör du en triangel borde det lodräta röret mellan gångjärnen kunna vara tunnare.
Fäst sedan även hela fönstermekanismen i dom rören. När allt är klart och funkar med ruthissen och anliggning mot tak och stolpar så klär du det här med ett ytter- och innerskin av glasfiber e.d.

Misstänker att det blir enklast att få plats om rutan går ner utanför rören...

_________________
Mikael Söderholm
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863


Trådstartare
Det här har fått mogna lite mer i huvudet och rimlig väg att gå är 100% komposit istället för en halv stålinnersida med lite handrollad glasfiber för att ersätta delar av stålet.
Tidsbrist är det gott om, och ångorna undviker jag gärna så jag funderar på om jag för första gången ska låta tredjepart göra jobb på Pontiacen. Känns lite nervöst.


Någon som har erfarenhet av företag som gör sånt här? Företrädelsevis Skåne, södra halland eller västra delen av Blekinge. 15 mil radie hemifrån med andra ord.


Composite Design jobbar enbart med autoklav numera. Carbonia composites verkar mer fokuserade på serieproduktion.
Så nåt mellanting mellan de och "Plastbosse på hörnet" gissar jag?

Formar behöver tillverkas, slutdetaljen behöver väl åtminstone vara vacuumsugen. kanske finns fler fancy krav man kan ställa på produktionstekniken? Kolfiber/kevlarmix känns väl lagom lyxigt kan jag tycka. Vet inte riktigt vilka mer krav man ställer på detaljen än.


EDIT: Företag jag hittat än så länge är Härdplastteknik i Dösjebro och Nordic composite i Bjuv.
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Kolla med Henrik på HJ Custom Composite AB i Ängelholm För många år sedan gjöt han av mina dörrar till en Golf 2 och gjorde sedan glasfiberdörrar.




_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Skruva banåkabil
Lättviktsdörrar - alternativ?
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (1088 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande