Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BMW M54B25/30 vs N53B30 i trackday-bil?
18 besök senaste veckan (498 totalt)
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 493


Trådstartare
Hej!

Har tänkt köpa mig en BMW att ha som trackday bil för att få lite mer bankörningstid och kanske även ha för att åka kortare sträckor på sommaren.

Så jag skulle vilja ha lite tips och råd om vilken motor man bör välja för ändamålet samt vilken som lämpar sig bäst för bankörning.
Det är väl t.ex. olika typer av insprutningssystem på dessa två motorer.

Jag har tittat på följande motorer/bmws:

1. BMW E46 med M54B25 alt. B30.

2. BMW E90/91 med N53B30.

Bilen kommer åka på bilsläp till bankörningar.
Har googlat på dessa motorer men man blir inte helt klok då alla motorer har fel och svaga punkter.

Alla tips och råd är välkomna!

Mvh//
Chrille

_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2746



Nätet är svårt... prova söka på VAG 2.0 tfsi ska du se att det mesta som skrivs är hur otroligt kassa dom motorerna är! Läser man lite mer och hittar dom som faktiskt håller på med dom är det nästan raka motsatsen (generellt sägs det att dessa motorer Ska ha minst en liter olja per tankning, håller dom mer än 5k mil ska man vara glad och mer än 10k bör man köpa en lott! Själv har jag en som snart gått 18k och inte ens tar 1l olja på 1500mil.. )

Säkert samma med BMW.

Ska motorn vara standard eller trimmas? Många "svaga punkter" går ju åtgärda enkelt om det ändå ska modifieras

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1347



M54 alla dagar i veckan, direktinsprutningen i N53 är inte tillförlitligt. N52 är bättre då men inte riktigt lika driftsäker som M54, N52 var sista sexan med portinsprutning. N52 har valvetronic vilket M54 saknar. M54 har däremot stålfoder men det tror jag inte att N52 hade.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 56



Generellt får du misshandla M50/M52/M54 ganska mycket innan du får problem. Inte så mycket erfarenhet av modernare N5X men hörsägen är inte lika positiv eller i alla fall att det är svårare att arbeta med och lite kinkigare på underhållssidan.

Om man tittar på M54 och väljer mellan B25 eller B30 skulle jag ta B30 alla dagar i veckan (om man inte bygger överladd), B25 har alltid känts lite trött om man inte varvar som en tok.

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Jag bytte bilmodell/märke 2019 och köpte två e46 , en 330i gat/trackday/projekt och en e46 325i som tävlingsbil. Jag är helnöjd med valet av modell.

Generellt är e46 bland dom vettigaste som gammal/budget trackdaybil. Mycket biliga delar och kunskap, bra drivlina, bra bromsar. I synnerhet 330i som förutom motorn har större bromsar och kortare styrväxel.
E46 har ett väldig bra orginal styrsystem som det går att modifiera själv.

Idag skulle jag nog istället försöka hitta en billig E90 330i eller 335, snabbare chassi och mera mos. Finns med manuell, DCT eller 8hp låda. DCT är fränt, men kostar mera. 8hp är det vettigaste alternativet och går att enkelt "trimma" växlingshastighet på. Manuellt är old-school.
E90 är högre vikt, sämre eftermarknad och lite mera komplicerad. För 2 år sedan fanns 335i i Tyskland för under 100'.
Men begagnatpriserna har varit stigit sista 2 åren pga elektronikbristen och covid.

En billig porsche 996 är ett alternativ, dom funkar utan mods rakt av. Körde trackday med min i 12 år utan behöva bryta en enda gång.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Benny Steen skrev:
Jag bytte bilmodell/märke 2019 och köpte två e46 , en 330i gat/trackday/projekt och en e46 325i som tävlingsbil. Jag är helnöjd med valet av modell.

Generellt är e46 bland dom vettigaste som gammal/budget trackdaybil. Mycket biliga delar och kunskap, bra drivlina, bra bromsar. I synnerhet 330i som förutom motorn har större bromsar och kortare styrväxel.
E46 har ett väldig bra orginal styrsystem som det går att modifiera själv.

Idag skulle jag nog istället försöka hitta en billig E90 330i eller 335, snabbare chassi och mera mos. Finns med manuell, DCT eller 8hp låda. DCT är fränt, men kostar mera. 8hp är det vettigaste alternativet och går att enkelt "trimma" växlingshastighet på. Manuellt är old-school.
E90 är högre vikt, sämre eftermarknad och lite mera komplicerad. För 2 år sedan fanns 335i i Tyskland för under 100'.
Men begagnatpriserna har varit stigit sista 2 åren pga elektronikbristen och covid.

En billig porsche 996 är ett alternativ, dom funkar utan mods rakt av. Körde trackday med min i 12 år utan behöva bryta en enda gång.


Jag skulle starkt avråda från 335I (N54) om man vill ha en driftsäker maskin som bara går. Eftermarknaden för E90 skulle jag säga är mycket god då mycket går att plocka från M3 där det finns en uppsjö av eftermarknad. Till N52/N53 är det dock sämre eftermarknad om man jämför mot M54.

N53an har samma problem som N54 bortsett från turbos som bråkar.
Kamöverfall som nöts ner, vattenpump, spridare och generella vanosproblem. Oftast solenoider om man bortser från kamöverfallen som resulterar i dåligt fungerande vanos.
Vill du ha en "odödlig" maskin skulle jag satsa på M54. Vill du ha något modernare med lite mer mos, men som kräver betydligt mer underhåll N53, men heads up! En spridare till N53 kostar ca 3500-4500kr, och det är enbart oem BMW som funkar.
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Har byggt en del och E46 + M54B30 är thumbs up
Av de alternativ du ger så blir detta både bätte vikt/effekt och mer prestanda för nerlagda pengar. Nyare karosser/motorer är bara onödigt komplicerade att få fart på med rimliga medel.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Skruva banåkabil
BMW M54B25/30 vs N53B30 i trackday-bil?
18 besök senaste veckan (498 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande