Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Conti Sportcontact 7 vs Michelin Cup2
<<   1, 2
13 besök senaste veckan (2270 totalt)
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1377



ThomasT skrev:
I mitt fall handlar det om Sportcontact 7 eller Michelin Pilotsport 4S. (Jag kör på 4S idag)

Jag har precis fått veta att Continental inom kort kommer att finnas tillgängliga i mina dimensioner(225/40-18, 265/35-18).

Jag är helt klart sugen på att testa Continental då de sannolikt är snabbare.


Contiental kommer verkligen vara snabbare och bättre än Michelin 4S...
Och bättre i styrrespons och broms.

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4546



ThomasT skrev:
I mitt fall handlar det om Sportcontact 7 eller Michelin Pilotsport 4S. (Jag kör på 4S idag)

Jag har precis fått veta att Continental inom kort kommer att finnas tillgängliga i mina dimensioner(225/40-18, 265/35-18).

Jag är helt klart sugen på att testa Continental då de sannolikt är snabbare.


Intressant. Om du kan skaka fram info om 295/30 18 så är alla nöjda!


_________________
Jens Lanvin
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42074

Forumägare
Forumägare

Jens L skrev:
ThomasT skrev:
I mitt fall handlar det om Sportcontact 7 eller Michelin Pilotsport 4S. (Jag kör på 4S idag)

Jag har precis fått veta att Continental inom kort kommer att finnas tillgängliga i mina dimensioner(225/40-18, 265/35-18).

Jag är helt klart sugen på att testa Continental då de sannolikt är snabbare.


Intressant. Om du kan skaka fram info om 295/30 18 så är alla nöjda!


+1

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3683


Trådstartare
Jens L skrev:
ThomasT skrev:
I mitt fall handlar det om Sportcontact 7 eller Michelin Pilotsport 4S. (Jag kör på 4S idag)

Jag har precis fått veta att Continental inom kort kommer att finnas tillgängliga i mina dimensioner(225/40-18, 265/35-18).

Jag är helt klart sugen på att testa Continental då de sannolikt är snabbare.


Intressant. Om du kan skaka fram info om 295/30 18 så är alla nöjda!



Dessvärre finns inte SC7 i dimensionen 295/30-18.

I dimensionerna 225/40-18 & 265/35-18 har dom funnits en längre tid.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1517



särås skrev:
Sedan har vi så klart Daniel "Bandhagens Däck" Rosenblom och Tony "TOCA" Johansson som tävlat med Continental ett tag, Tony vann till och med hela serien föra året, det i en klass där ALLA andra körde r-däck och där han i grunden inte hade nån fördel av just gatdäcken.
Och varvtider jag inte ser många R-däck förare i närheten av!
Året innan vann väl Danne oxå med Continental när han vann Club klassen?
Så 2 år i rad har Continental vunnit Timeattacknu i Club klassen.


Nu är dom här killarna mycket duktiga chaufförer så klart, men däcket i sig hade nog inte presterat lika bra (tider) på en 2-hjulsdriven bil jämfört med r-däck. Inte för att förringa prestandan i däcket i sig, lutar åt att jag själv köper sådana till nästa säsong på M2:an som rent gatdäck då.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1377



Westersund skrev:
särås skrev:
Sedan har vi så klart Daniel "Bandhagens Däck" Rosenblom och Tony "TOCA" Johansson som tävlat med Continental ett tag, Tony vann till och med hela serien föra året, det i en klass där ALLA andra körde r-däck och där han i grunden inte hade nån fördel av just gatdäcken.
Och varvtider jag inte ser många R-däck förare i närheten av!
Året innan vann väl Danne oxå med Continental när han vann Club klassen?
Så 2 år i rad har Continental vunnit Timeattacknu i Club klassen.


Nu är dom här killarna mycket duktiga chaufförer så klart, men däcket i sig hade nog inte presterat lika bra (tider) på en 2-hjulsdriven bil jämfört med r-däck. Inte för att förringa prestandan i däcket i sig, lutar åt att jag själv köper sådana till nästa säsong på M2:an som rent gatdäck då.


Som jag sett har jag trots allt mer grepp än Michelin Cup 2 däcken hur jag än kör och de även på RWD bilar iaf.
Tror Du kommer bli väldigt imponerad av Continentalt däcket, helt klart.

Men ja det är två väldigt duktiga förare, helt klart.
Det krävs att man är duktig för att vinna timeattacknu tror jag?

Så tror Du kan testa att ta M2 en dag på bana när vädret är tveksamt och även om de inte regnar kunna leverera bra tider.

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42074

Forumägare
Forumägare

Hur har AD09 varit när du testat Jimmy? Jag har bara hunnit köra slalom på dom än så länge.

_________________
Magnus Thomé
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1377



Väldigt bra hållbarhet, bra styrkänsla och sköna vid inbromsning.
Saknar lite lite fart och de väsnas mer än Continental Sport Contact 7 och Michelin Cup 2.

De är min analys efter 2 Superstage körningar och 1 dag på Kinnekulle (där en sats höll för allt detta, notera att då var dem på riktigt slut efter Kinnekulle) men med typ 90-100 vändor i Superstage och 64 varv på Kinnekulle (även all körning till Öland, Emmaboda och Kinnekulle inkluderad).
Nanking AR01 däcken klarade inte ens 1,5 dag på Superastage med min Lexus IS F föra året med ca 90-100 vändor.

Så livslängden är de jag tar med mig samt ljudet.
Men farten var inte riktigt där tyckte jag, men gillade dem ändå, överkör ju en del och de hade inget i mot det alls och inga bitar släppte ur däcken osv som jag ser på Toyo R888R, Michelin Cup 2 (strängen i mitten), Nanking AR01 osv.

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1517



särås skrev:
Som jag sett har jag trots allt mer grepp än Michelin Cup 2 däcken hur jag än kör och de även på RWD bilar iaf.
Tror Du kommer bli väldigt imponerad av Continentalt däcket, helt klart.

Men ja det är två väldigt duktiga förare, helt klart.
Det krävs att man är duktig för att vinna timeattacknu tror jag?

Så tror Du kan testa att ta M2 en dag på bana när vädret är tveksamt och även om de inte regnar kunna leverera bra tider.


Tänkte mer på renodlade r-däck än Cup 2, typ AR-1, A052 osv. Det blir nog att testa M2:an nästa år, men då med A052 som jag redan har.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1804



Ska ju köpa nya puckar till AMG'n i vinter, har ju 6orna på nu och har kikat på 7orna.
Verkar inte som jag gör bort mig iaf

Jag kör vääääldigt lite på bana(läs noll) men måste ha hyfsade puckar på bilen annars tar de ju slut omgående(motorstark, mycket hjulspinn)

Och jag kör nu 3dje sommaren på dessa, har faktiskt aldrig upplevt bättre däcklivslängd på en AMG än.

Och jag är väl inte helt snäll med dem kan jag påstå



_________________
Patrick Wetterskog
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1596

Namndispens
Namndispens

Jag kör conti sc 6 på m2 och är överraskad hur bra de funkat på bana, full broms från +200 med race belägg odramatiskt. Tidigare prestandadäck har typ smält vid liknande körning. Csc7 är ju ännu bättre och helt klart benchmark.

_________________
Johan B
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7875



Cup2 är ett renodlat rdäck. Det är bara dåligt

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1517



erikjakan skrev:
Cup2 är ett renodlat rdäck. Det är bara dåligt


Därav mitt uttalande.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1804



Liten 'första intryck' post.

Jag har monterat Continental Sportcontact 7 på min AMG(c63 2011), den har lite olika eftermarknadsgrejer som brukar kunna få dem att lämna i krokarna runt 580-590hk

Hursom, intrycket.
Jag trodde faktiskt inte det var möjligt att bara kunna stampa oförsiktigt på gasen från stillastående utan att 'gå upp i rök'..
Skittråkigt, det bara drar iväg...
Quaifediffen hjälper väl till lite, men det spann lite ifjol med conti 6orna och hade diffen då också.

Lite 'mjukare' styrrespons, eller vägkänsla kanske det kallas.
Mao inte nervös, utan stabil och trevlig, och håller i bra då man "byter fil lite snabbt'

Mer än så har jag inte testat, men det känns riktigt bra hittils, väta har jag inte provat än.

Dimensioner:
235/35-19" 8.5" fälg
265/30-19" 9.5" fälg

H&R -20mm sänksats
Bilstein B12 eller vad det är för dämpare(kan inte numret, 'värsta' innan justerbart)
Och nå topplagringar utan gummi fram.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3683


Trådstartare
Jag monterade Conti Sportcontact 7 inför resa till Ringen i höstas, körde ner och hem. Har kört på Ljungbyhed ett par gånger, Sturup en gång, Knutstorp 4 ggr. Kört en massa landsvägs mil med det här däcket. De flesta stint jag kört på svenska banor är på 15 varv och det brukar bli 3-4 stycken sådana stint. Jag kör med 3,7 camber fram och 3,0 bak. Däcktryck 2,1 bar fram och 2,3 bak.

Det här däcket är väl så bra som CUP2. Jag vet inte riktigt om det är ett bra betyg till Conti eller ett dåligt till CUP2.

Däcket håller bra hela stinten igenom kan märka en viss förändring i greppet vid varv 5 men det greppar ungefär lika bra, det blir aldrig sladdrigt. När det släpper är det mjukt och fint i en skön slide.

Givetvis är många R-däck bättre, Trofeo R, Dunlop Direzza 03G m.fl. Men det här är ett däck som går att åka på allround utan att tappa allt för mycket. Regnar det så är man förmodligen kung på banan.

Efter mätning idag så var det 5mm fram och 4mm bak, en uppsättning CUP2 hade varit tokslut.

Ett riktigt bra däck!



_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Däck för banåka
Conti Sportcontact 7 vs Michelin Cup2
<<   1, 2
13 besök senaste veckan (2270 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande