Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Råd hur bygga om seven för bäst banegenskaper ?
<<   1, 2
24 besök senaste veckan (1356 totalt)
Kari
Västerås
Här sen Aug 2014
Inlägg: 13


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Kari skrev:
Magnus Thomé skrev:
Köp billigt o bli inte besviken, utan snarare beredd på att det är "utgångsmaterial" Nånting måste du ju börja med att köpa om du inte ska bygga från scratch. thumbs up

Att få till en riktigt riktigt snabb seven krävs nog att den utvecklas på bana och inte i blindo i garage.


Jag tänkte att jag skulle slippa göra alla o samma misstag som många andra har gjort.
Dvs ta lärdom av dem som redan testat, o vet vad som funkar.


Jag antar att du har god koll på tex www.locostsweden.se och internationella motsvarigheter?


Tar gärna o tacksamt emot tips på internationella forum!

_________________
Kari Svärd
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11259



Kari skrev:
Magnus Thomé skrev:
Kari skrev:
Magnus Thomé skrev:
Köp billigt o bli inte besviken, utan snarare beredd på att det är "utgångsmaterial" Nånting måste du ju börja med att köpa om du inte ska bygga från scratch. thumbs up

Att få till en riktigt riktigt snabb seven krävs nog att den utvecklas på bana och inte i blindo i garage.


Jag tänkte att jag skulle slippa göra alla o samma misstag som många andra har gjort.
Dvs ta lärdom av dem som redan testat, o vet vad som funkar.


Jag antar att du har god koll på tex www.locostsweden.se och internationella motsvarigheter?


Tar gärna o tacksamt emot tips på internationella forum!


Tex: https://www.wscc.co.uk/ för Westfield's, men det finns många andra om du tex söker på Locost. Tex: https://www.locostusa.com/forums/

Vill man verkligen jaga vikt men inte göra saker själv så finns tex detta: https://www.shop.tofugarage.com/#!/V8-HYBRID-FULL-CARBON-BODY-classic- . . . .
Sugen, men prislappen är för mycket för mig.

Magnus har nog det bästa rådet, köp en bil och se det som utgångsmaterial. Köp inte det billigaste helt hemmasnickade du kan hitta, utan en Westfield, MK, eller någon av de andra tillverkarna som det finns uppgraderingsdelar att köpa till.

Bilen jag köpte hade alla rätt för mig, men det var för att jag hade pluggat på Westfield lite (mycket tack vare Figgz biltrådar). Den hade aeroscreen (tycker det ser ballt ut jämfört med vindruta), den hade sänkt golv (för jag är lång), diffbroms, widetrack fram, etc, etc.
Sen försöker jag förädla det vidare.

Tex kom det krängare på i våras, jag köpte från Siltech eftersom många i UK hänvisar till att de kan Westfields och gör bra saker. Jag hade kunnat köpa ett kit och byggt själv från Sellholm, men det hade blivit samma pengar och mycket mer jobb för mig.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



Kari skrev:
Patrik Rydh skrev:
Köp en Caterham... Gärna en S3 med Duratec och Sadev-låda om du ska åka fort.

I princip alla andra ramar är 2mm gods och Caterhams 1,6mm.
Dessutom finns certade burar som betydligt lättare till Caterham än vad man kan
få till andra sevens.

Min S3 med fyllbur vägde ca 510kg.


Bra info, är den till salu? 😀


Har tyvärr inte den kvar. Var en 190hk k-serie i den.
Inga fina bromsar, stötdämpare och vanlig h-mönstrad låda. Körde 1,03 på Knutstorp med den och hade säkert gått åka fortare med lite mer träning och setup på bilen.

Den står i Gbg nu och har inte körts på flera år. Lite sugen på att köpa tillbaka den

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



Marcus Gustafsson skrev:

Bilen jag köpte hade alla rätt för mig, men det var för att jag hade pluggat på Westfield lite (mycket tack vare Figgz biltrådar). Den hade aeroscreen (tycker det ser ballt ut jämfört med vindruta), den hade sänkt golv (för jag är lång), diffbroms, widetrack fram, etc, etc. Sen försöker jag förädla det vidare.

Jag skulle nästan gissa att dom flesta se7en ägare/byggare har gjort den resan.

Tar vi min se7en som exempel så köpte jag den som ett avstannat bygge som var färdig för regbesiktning.
Efter att den var gjord så har jag kört med den ett tag sen tyckte jag att det var för lite att köra med så det byggdes en ny motor, sen hittades det en roligare växellåda, hade samlat på mig delar för att byta ut diffen till en större och med lämplig utväxling toppfarten behöver ju inte var kring 270km/h....

Men nu är ju inte min byggd för bara bankörning utan den bruksas en hel del

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6258



Patrik Rydh skrev:
Köp en Caterham... Gärna en S3 med Duratec och Sadev-låda om du ska åka fort.

I princip alla andra ramar är 2mm gods och Caterhams 1,6mm.
Dessutom finns certade burar som betydligt lättare till Caterham än vad man kan
få till andra sevens.

Min S3 med fyllbur vägde ca 510kg.



Caterham är väl dubbla priset - minst.

Ska det SFRO-reggas så är det enklare om godstjockleken inte är 1,6mm. I vart fall om det ska vara en bilmotor i ramen.

Jag röstar på en färdig MK Indy importerad från UK och motoriserad med Mazda MX5 eller Honda K20 motor. Överladdning behövs inte.

Teaser http://www.mksportscars.com/models/mk-indy-rx-5-vtec-model.html

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



Kolja skrev:
Patrik Rydh skrev:
Köp en Caterham... Gärna en S3 med Duratec och Sadev-låda om du ska åka fort.

I princip alla andra ramar är 2mm gods och Caterhams 1,6mm.
Dessutom finns certade burar som betydligt lättare till Caterham än vad man kan
få till andra sevens.

Min S3 med fyllbur vägde ca 510kg.



Caterham är väl dubbla priset - minst.

Ska det SFRO-reggas så är det enklare om godstjockleken inte är 1,6mm. I vart fall om det ska vara en bilmotor i ramen.

Jag röstar på en färdig MK Indy importerad från UK och motoriserad med Mazda MX5 eller Honda K20 motor. Överladdning behövs inte.

Teaser http://www.mksportscars.com/models/mk-indy-rx-5-vtec-model.html


Förvisso men frågan var ju hur man bäst bygger en snabb Seven. Inte hur man gör det enklast eller billigast

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Jag hade satsat på nåt med låg vikt, lite vettig Aero, helst delad bakvagn.

350+ hk, fart utan effekt är svårt. En kompressormatad hondamaskin eller nåt liknande i helalu.

Körde polarens Ariel Atom med 300+ hk, lättkörd, välbalanserad och nice men skulle behöva betydligt mer effekt pga dålig Aero.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Hur man behöver tänka beror ju även lite på om man vill vara riktigt snabb (för en Seven) på Mantorp eller på Kinnekulle. Eller på båda

_________________
Magnus Thomé
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Båda såklart,

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1863



Kari skrev:
Jonas Jonsson skrev:
Säger som flera andra. Köp en färdig med banambitioner. Ut och kör för att hitta begränsningarna. Delar är billigt och att konstruera om är roligt.

Har gjort den resan och man lär sig otroligt mycket om bilen och bilkörning under tiden. Små saker som en krängare i mitt fall har gjort stor skillnad. Nu bygger jag om igen och då utan krängare med ny geometri

Däremot är det ju bra om man har lite koll på delarna. Jag köpte en med bmw 318is-motor medan jag sedan innan kunde mycket om opel. Klar fördel så med opelmotor även om bmw är helt ok, dock inte för mig


Köpa en bil dyrt och sen bli besviken och behöva bygga om känns inte så lockande,
Ngt bygger man väl om men minimera det med kunskap/input känns bättre för min del..
Ett test på bana säger inte så mkt om man inte är van med biltypen, blir bara gissningar..
Du som gjort resan har väl ngn av punkterna du kan ge input på?
Tex , Vilken typ av krängare är bäst?


Halva vitsen med just en seven är ju att alla är unika och byggs olika. Att bara köpa och köra för att tro att just en setup är snabbast tror iaf inte jag på överhuvudtaget

Erik skrivertex överladdat medan jag föredrar vass sugis. Är inte rätt eller fel utan mycket personlig smak. Jag åker hellre 200hk sugis än 300hk överladdat oavsett varvtid.

Är dessutom klart billigare att köpa en färdig och bygga om än att bygga nytt precis såsom man vill ha

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Jonas Jonsson skrev:

Är dessutom klart billigare att köpa en färdig och bygga om än att bygga nytt precis såsom man vill ha
Nu är det ju så att man vet inte hur man vill ha det förrän på 3e-4de försöket (bygge/justering med en massa körning emellan).
Så att köpa färdigt eller se till att få hårdköra ett antal är ett snabbare sätt att skaffa sig en bild än att börja med en rörhög i garage, oavsett hur många råd du får/hittar.

Men en Clubman med 200hk sugis har ju rejäl potential, och då kan du skippa detta med reggning. Men då är det mera under minuten på Knutan än brutal acceleration.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166



Haha. Beror kanske på vad man har för mål / är van vid.😂
Men jag tror det är ett väldigt bra utgångsobjekt, även om man vill åka ännu snabbare. 😄😄

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Allmänt banåkaforum
Råd hur bygga om seven för bäst banegenskaper ?
<<   1, 2
24 besök senaste veckan (1356 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande