Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar
SÅLD! BMW e46 325 3.0 2001 "trackday"
3 besök senaste veckan (1069 totalt)
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283


Trådstartare
Dags att sälja bilen då jag inte ids felsöka och få den genom bes - högt CO och högt lambda 0.4(0.3) och 1.05(1.03). Dessutom är behovet "vanlig bil" högre upp på listan än "köra på bana" numera.

Biltråd:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=117808

Alltså..

BMW e46 325 2001

Mtech in och utvändigt
Svart innertak!

Motor:

M54B30, nya ramlager och vevlager (2500mil-ish), Schmiedmann grenrör, spännare på oljepump, 5kg svänghjul, underdrive pulley på vattenpump och servo,

Chassie:

Z4M caster bussningar, Z4M kränghmmare fram, M3 e46 fj bens torn, HR ställbar krängare bak, Ask-bussningar i trailing armen bak (BMW original ledlager isf gummi), bmw ledlager yttre bärarm (bmw original på båda platserna),

BC-racing coils, gått ett par trackdays och en halv sommar - i princip oanvänt alltså. Aldrig kört på vintern iaf!

Medföljer också en upplackad subframe med alubussningar och camberarmar bak - har inte hunnit montera detta. Nytt i lådda alltså!

Bromsar

330 ok och skivor fram, Z4M huvudcylinder, 325 ok och skivor bak. Nya banbelägg medföljer, tror det var...Hawk? Iaf rejsbelägg, nya i kartong.

Bakaxel;

3.38 diff med Blackline torsendiff - funkar väldigt bra faktiskt! Största lyftet av alla moddarna på bilen, beter sig väldigt bra!

Koppling:

Sachs racing - MEN tyvärr med lite för tjock lamell så den är lite knepig. Alltså, inga problem, men kanske vore värt att schimsa ut den 0,5mm till för att den ska bli bättre (tar långt ner).

Sitter som sagt 5kg svänghjul men det funkar över förväntan faktiskt - inte ens frun får motorstopp. Däremot känner hon av tryckplattan... Lätt överkapacitet på kopplingen.

Växellåda:

Original 5-pet 325 med ZHP knopp och 330 spak...men...

Medföljer en 6-pet GS6-17BG med anpassat länkage och kardan - OBS! Inte monterad ännu så jag VET inte om det är OK men det är mätt mot original och ska gå dit. Tanken var att byta till en original koppling och slänga dit denna men det blev aldrig av. Köpt på skrot, gått 12k om jag minns rätt. Lådan passar fysiskt i bilen - men längden på länkage och kardan är endast uppmätt och anpassad - kaaaan vara fel...men ska vara rätt.

Skick:

Här börjar det ju bli trist. Mycket rost utvändigt tyvärr, ser tråkig ut. Eller - nytvättad och på bra håll är den okej! Invändigt schysst förutom att förarstolen har ett klassiskt hål i moccat (som alla andra med sportstolar).

Mer då?

Sommardäck på style 68 7,5" - smala 205:r så man inte behöver ta i så mycket för att drifta!
Banhjul 8,5" style 68 med Nankang NS2R - bara använda på ett par trackdays och...några sommarmil
Vinterhjul på style 79

Gick inte genom bes och jag har inte orkat ta tag i detta pga "livet". Vill ha en vanlig tråkig bil med 100hk utan rost för att köra till jobbet med. Inget annat. Säkert nåt skitfel typ lambda sond men jag ids inte.

Bilen finns i Sävar, norr om Umeå.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar
SÅLD! BMW e46 325 3.0 2001 "trackday"
3 besök senaste veckan (1069 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande