Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Midlana: V6 Mittmotorbygge | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 48 besök senaste veckan (12590 totalt) |
Tack! Kul om det uppskattas |
||||
Några timmar i garaget och vips var motor och låda i bilen.
Kommande arbete med drivlina på plats innefattar att måtta ut: - Intercoolers med ledningar - Kylarreservoar och kylarslang - Avgassystem och ljuddämpare - Fäste för växellådan - Växelvajrars längd och väg - Drivaxlars längd Original intercoolers råkar precis få plats på sidorna: Är tryckfall till följd av längre intercooler-slangar en grej? Kör man någon speciell slang för att minska denna risk? Originalledningarna på trycksidan i Audin är en blandning av aluminiumrör, plaströr och slang. Avgassystemet ser ut att kunna gå rakt bak utan ändringar i ramen, för att sedan korsas i någon form av ljuddämpare, typ denna? Tips sökes. Ljuddämparlösningen ska befinna sig någonstans mellan gallermeshen och ramen: Tyvärr innebär detta att min briljanta idé gällande dragningen av växelvajrarna krockar med avgasledningarna. Vem hade kunnat gissa detta? |
||||
Den aktern andas Ferrari inspirerad! Tre utblås sen då? Två ovala med en mindre screampipe i mitten?
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Hade varit något 😂 Jag tror jag håller det simpelt till version 1, med endast två utblås |
||||
Ja men precis, någon form av scoop är planen |
||||
Du kan ju loppa in en rörbit bara och ansluta den senare _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Jag skrev ju ett inlägg om växelspaksdesign här om veckan, nu har jag fått tillfälle att prototypa den. Knoppen ska få krympa en aning, men måste säga att jag blev MYCKET nöjd!
Spaken rör sig hela 33.7mm från neutral-läget till 1'an, räknat vid toppen. I sidled blir det ca 23mm, detta ska jag justera ytterligare. Själva växelväljaren i lådan ska ju bara röra sig 7mm så det blir lite utväxling där, tänker att det är svårt att träffa rätt växel med för små rörelser. Om någon här har ett spakställ de är riktigt nöjda med får ni gärna dela med er av hur stora rörelserna är. |
||||
67mm från 1an till 2an då typ? Har för mig att det är typ där jag ligger.. mellan 60 och 65 i alla fall. Tycker det känns lagom!
Hade 50mm från början.. det kändes alldeles för tight. Men de beror ju på vad man är van sen innan med! _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
||||
Jag är nyfiken på om någon använt färg av detta fabrikat som rostskydd till ramen?
https://www.bauhaus.se/metallack-com |
||||
Japp. Använt den till ramen på min sjua. Ser forttfarande ut som ny efter 10år på pallbockar Penslade och rollade det mesta med mini-roller. Samma färg finns också på sprayburk som jag använde störtbågen där jag ville ha lite finare finish _________________ Christoffer Persson |
||||
Jag har för mig att Rust-oleum bygger på helt andra principer än typ "kall-galv". Att hermetiskt innesluta metallen, med ett starkt skal.
Jag tror att fördelen med produkten är att skalet är starkt. Vad jag kan vara lite skeptisk till med denna typ av lösningar är om man får en skada, ett jack, så kan man få kryprost som äter sig in bakom färgen. Jag tänker för en så öppet exponerad ram är ju risken för en skada rätt stor? Går det att köra ett-kryss-två? En kall-galv direkt på ramen för självläkande egenskaper och sedan Rust-oleum ovanpå? _________________ Magnus Falk |
||||
Det var min ursprungstanke innan jag hittade denna produkt, jag ska läsa på lite till annars blir det nog som du föreslår. Fortsättning följer. |
||||
Nya frågor!
Från intercooler till spjället går följande plaströr (en från var sida av motorn): Plaströret sitter original fint famför av motorn, ett område som nu ockuperas av ram och bränsletank. Istället vill jag dra denna ledning över ventilkåporna, med risk för viss konflikt med insuget. Inloppet till gasspjället är en Y-formad slangbit med innerdimension 54mm mot röret i fråga. Till återmatningsventilen är det 22mm. Jag tänker mig att jag sätter en skarvbit (typ nedan) av aluminium i vardera inlopp till spjället, och sedan får det gå lämplig (silikon?) slang ned till vardera intercooler. På något vis vill jag skarva in en 22mm nippel i denna slang för att kunna få dit kanalen till återmatningsventilen. Frågorna lyder: Finns det någon vedertagen metod för att skarva in en nippel i en slang enligt ovan? Har ni något bättre förslag till lösning av mitt problem? |
||||
Det lönar sig att fråga här. Inser att jag sett dessa förr, det blir ju perfekt. Tack!
|
||||
Det där är det bästa sättet. Alternativen jag har använt är tex slanguttag, tex https://www.speeding.nu/p/turbo-till Men då har man valet att köpa en färdig slang enligt ovan, eller köpa ett uttag och risken att misslyckas med att få uttaget rätt när man gör hål i silikonslangen (gjorde ett misstag när jag satte ett uttag i kylsystemet, inge större fara iofs att ta en ny bit rak slang och slänga den jag misslyckades med). Första gången gick till en marinbutik och hittade slanguttag i deras hylla över slang/rör-kopplingar som var mycket större än 22mm jag använde på min Porsche men då var det uttaget riktigt tungt. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Våra race- och banåkarbilar Midlana: V6 Mittmotorbygge | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 48 besök senaste veckan (12590 totalt) |