Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Slagskruvmejsel?
2 besök senaste veckan (672 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ska byta bromsskivor och vet av erfarenhet på tidigare bilar att de små hållapåplatsskruvarna kan sitta som attan, har dragit sönder några små insexskruvar...

Tänkte att det vore bra att ha en slagskruvmejsel i bakfickan för det här?

Tips på var det finns en vettig att köpa och om en kan hjälpa när skruvarna inte riktigt vill komma loss?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6260




_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Magnus Thomé skrev:
Ska byta bromsskivor och vet av erfarenhet på tidigare bilar att de små hållapåplatsskruvarna kan sitta som attan, har dragit sönder några små insexskruvar...

Tänkte att det vore bra att ha en slagskruvmejsel i bakfickan för det här?

Tips på var det finns en vettig att köpa och om en kan hjälpa när skruvarna inte riktigt vill komma loss?


bilbutteriks har fungerande slagskruvmejsel, glöm inte att köpa till passande bits om det inte är vanlig spårskruv eller fyrstjärna (philips Ursäkta stavning)

Som bits vid enstaka användning brukar vanliga bits överleva.

_________________
Roland Johansson
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



jag brukar borra ur skallen direkt när jag känner att dom sitter för hårt, när skallen å skivan e borta kan man gänga ur resterna för hand, ny skruv brukar ju följa med när man köper skivor ändå så.

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Mange K skrev:
jag brukar borra ur skallen direkt när jag känner att dom sitter för hårt, när skallen å skivan e borta kan man gänga ur resterna för hand, ny skruv brukar ju följa med när man köper skivor ändå så.
Eller så trär man den nya skivan på den fastrostade stumpen, det är ju ändå fälgen som håller fast skivan.

Men en banåkabil brukar inte ha skivor som suttit så länge, bruksis är nåt annat...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1503

Namndispens
Namndispens

Värma skruven med sån där minibrännare som finns på biltema (17-680) för ca 180 kr, brukar få den att lossna för mig.

_________________
Johan B
Citera
RZ
Örebro
Här sen Dec 2004
Inlägg: 296



Annars tar du en körnare för att kunna knacka runt skruven, brukar släppa rätt så lätt.

Man kan även ta och knacka in en torx för att kunna skruva loss.

_________________
Roger Zetterlund. Cupra Ateca.
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



Jag har kört med slagskruvmejsel för sådana skruvar. Tycker det funkar för det mesta utmärkt, Den stora fördelen är att den faktiskt har tryck in mot skruven. Till banbilen är det lugnt då skruvarna inte hinner rosta fast, värre på bruksbil men hittills har den inte gått bet. Gäller bara att sätta mejseln i rätt läge så att den faktiskt försöker lossa och inte dra åt.

Jag har nån Biltema eller liknande, den har funkat förutom att bitsen inte är av allra bästa kvalite.

Mutterknack, slagskruvmejsel, glidhammare och en tryckluftshammare så klarar man det mesta. Annars kan man ju alltid borra eller kapa med vinkelslip.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Köpte den här på Biltema, bra-o-ha även om Porschens bromskive-håll-på-plats-skruvar nog inte sitter för överjävligt eftersom det ju inte är en bruksis som får leva ett elakare liv året runt.

Tyckte den här såg vettig ut med adapter till 3/8", 1/2" och feta bits.


_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



Den är nog helt okej. I mina feta bits har det lossnat bitar men då har det varit saker som har suttit fast på riktigt med spår eller stjärnbits.

Skruvarna till bromsskivorna har lossnat ganska lätt numera. Men då har skivorna ofta demonterats varje vinter när man har meckat med annat. Men slagskruvmejsen fick även användas på bruksbilens skivor

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Gör inte min tabbe...

Se till at bitsen kommer hela vägen in för att hålla, min var inte det och gick av. Tog en jävla tid att få bort skruven efter det.

Penetrerande olja någon dag innan och sen rejält med värme precis innan du går på med slagmejseln.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Skyddsglasögon kan vara en lite bra idé när man bankar på glashårda bits tillverkade i Kina.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
Skyddsglasögon kan vara en lite bra idé när man bankar på glashårda bits tillverkade i Kina.

Bra tanke, det hade jag inte tänkt på annars

_________________
Magnus Thomé
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2243



Har också Biltemas variant.
Oslagbart verktyg när det kommer till spår och krysskruvar som sitter hårt.

Men lite kopparpasta på den skruven (konan) så kommer den inte vara ett problem i framtiden, varken på banbilen eller bruksbilen.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Skruva banåkabil
Slagskruvmejsel?
2 besök senaste veckan (672 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande