Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
OBD2-data på bilens Android Autoskärm
312 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
https://www.autoevolution.com/news/android-auto-obd2-app-now-available . . . .

I och med att Google nu släppt in en ny kategori i Android Auto, lite luddigt o brett angivet som "internet of things" så finns nu möjligheter för lite annorlunda sorters appar att bli godkända, inte bara typ navigering och mediastreaming som tidigare.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2917

Namndispens
Namndispens

Ferrari Purosangue är en av de bilar jag vet som inte har inbyggd nav dator eller liknande, utan är 100% beroende på Android Auto - alltså kan man ladda ned ditt tips på den kan bli hur kul som helst. Eh ja just det, två fel: 1) dyr bil att köpa (min spec var på 4.8 msek innan svenska kronen dök igen) 2) jag avser att aldrig mera vara beroende av Autoropa pga deras extremt kassa hantering av min f.d. Ferrari.

Så det får bli en BMW igen antar jag...

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Hur ligger det till numera med säkerhetsuppdatering av hårdvara (långt efter försäljning) i bilar som envisas med att interfaca med omvärlden?

Vem vill köpa en sex år gammal bil där OTA updates gått ut (eller går ut snart) och det dyker upp diverse CVEr (både mjukvara och hårdvara).

Utvecklingscykler+livslängd av en bil är ju mångdubbelt längre än uppdateringar av underliggande mjuk/hårdvara (som knappt håller ihop i tre år)

Brickade elbilar kanske blir en fyndmarknad för delar om en tio år (speciellt om det går att bricka dem remote innan köp)?

FUD, javisst, men tempot av 'akuta' säkerhetsuppdateringar ökar ju för varje år. Och biltillverkare gissar jag inte är intresserade av att utveckla helt egna OS och eget internet.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Allmänt banåkaforum
OBD2-data på bilens Android Autoskärm
312 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande