Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV 2000 -77 CAR Challenge (Död 1/12-14) :(
<<   1, 2, 3, ... 27, 28, 29   >>
9 besök senaste veckan (136695 totalt)
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17351



Dina mätare verkar fungera lite som de vill.
Ska man svänga in så tidigt i första vänstern i filmen?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599


Trådstartare
De är ju från -77 så...
Soppamätaren kanske visar rätt, det är ju trots allt en orginaltank med allt vad det innebär, hastighetsmätaren är ju av wiretyp men lådan är från en nyare så det funkar inte så bra.
Sen verkar gamla mätare grymt mycket sämre dämpade.

Tidigt? ja jo, kanske? Beror på bil kanske? När svänger du in? För du menar väl under bron efter rakan?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17351



MaZ skrev:
Tidigt? ja jo, kanske? Beror på bil kanske? När svänger du in? För du menar väl under bron efter rakan?
Jag menade under bron. Har aldrig kört där själv. Tyckte bara det kändes konstigt och antagligen kom det efter att ha sett filmer från andra bilar.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599


Trådstartare
Jahapp, så har man kört dom första metrarna på bana i år och årets första omgång i klubbserien är över. Nyheter för i år är att serien bytt namn till Club Alfa Romeo Challenge, lite trevligare när folk fattar att det är nån slags tävlingsserie och inte nån liten Opel...

Dagen (Sön 8/5) började intressant, höll på at krocka med en vit Golf på E18 som backade, hade en diskussion med en brandman som inte fattade att det var hyfsat olämpligt att jag körde åt fel håll på motorvägen... Efter ett tag åkte han iaf och spärrade av vid ett mot och då vände jag (med biltransport mellan vajerräcken, det var på håret att jag kom runt) och efter lite omvägar kom jag till slut fram till Gelleråsen. När jag åkte in genom grinden kom trafikredaktionen in och sa att det brann i en plastfabrik men att det inte störde trafiken på E18, hmm. 30 sekunder senare bröt dom igen och sa att E18 var avstängd, no shit.

Ut på banan och dagens första pass, kraftig ratt-rost och relativ lugn körning för att "smörja upp" de gamla kunskaperna. Bra pass, allt höll och allt kändes stabilt.

Andra passet, kval. På utvarvet kom jag på att jag kanske skulle köra ett annat spår genom hårnålen (vänstern efter Ejes alltså) och på första fartvarvet gjorde jag det, resultatet var att jag hade grymt mycket högre fart in i vänster knäcken och kom för långt ut till höger inför påföljande högerknäck, sen broms + lätt sväng = toksläpp bak och ut i gruset med vänster bak först...
Klantigt förarmisstag innebar att jag fick starta sist i racet. Innebar också att jag fick ett par pikningar under lunchen, antar att jag får bjuda på det.

Race, Startade alltså som siste man (15:e plats). Fick ett jäkla bett av linjen men fick släppa lika snabbt eftersom bilarna framför inte fick samma snabba start, tyvärr var det väl smalt mellan dom och på sidorna så det var bara att bida sin tid och vänta. Sedvanlig rök och så vidare i Trösen gjorde att jag avstog från att försöka bromsa mig förbi och sticka in nosen på innern.
Ganska snart upptäkte jag att jag hade grym fart i lådan och att jag skulle kunna plocka några bilar, kul! Förra årets eftarenheter från racen var att man låg med en bil 500m framför och en 500m bakom i 10 varv och det var ju inte så kul detta var betydligt roligare.
Så efter att ha legat och släppt av och kört på stödgas i nett varv kändes det grymt att bromsa sig förbi i Trösen och att jag sen drog ifrån rejält när jag väl kommit om var bra för självförtroendet. Visserligen var det bilar i klasen under men det var fortfarnade roligt att känna på lite tät racing efter att ha kört en säsong med stora luckor mellan bilarna.
Racet fortsatte på samma sätt med omkörningar och jag hann väl om 4 bilar innan den rutiga dök upp, hade Alin en billängd före när vi passerade mål, fruktansvärt nära...

Passet efter var det bara ut och nöta det nya spåret för att se om man kunde slipa lite på det, detta resulterade i nytt pesonbästa med 1:21.26.
Tyvärr fick jag pallnita för att undvika en kollision så jag fick ett par rejäla plattor i framdäcken och avstog därför att köra sista passet.

Helt sjukt roligt att köra, Gelleråsen är en fantastiskt kul bana och det är minst lika mycket en "spårvalsbana" som Kinnekulle fast på Gelleråsen är det så mycket mer, man måste växla t ex.
Grym uppslutning i Challenge gänget med 15 startande ekipage, nytt rekord. Det växer så det knakar och nu funkade organisationen klockrent med.

Jag hade en videokamera monterad och det hade blivit fantastiska bilder om det funkat, tyvärr verkar nåt ha knasat för när jag kollade på bandet när jag kom hem så är det som om bandet är helt tomt... >

C Waltgård tog lite bilder under dagen och dom ligger HÄR

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Alin, är det Magnus ifrån Göteborgshållet? I så fall är min gamla blå ute och gör banorna osäkra igen.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599


Trådstartare
Så är det. Den var ute hela förra året med...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
dleb
Kungälv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 128



Hallå där! Såg ju trevligt ut - är det tunga regnmoln i fonden eller är det från branden i Karlskoga? Kul att allt höll, inte lönt att ha några höga pall-ambitioner på premiärköret antar jag? (Kan man ju säga när man inte vinner... ) Kinnekulle var också trevligt men ack så klurig bana! Suddade bort hälften av framdäcken innan Carl Rydqvist åkte med och skällde på mig ett par varv (Tack Carl, det blev mycket bättre! thumbs up ) Ett allvarligt haveri (brusten bränsleslang...) hanns också med men jämfört med Simons 3 (av 5) avskjuvade hjulbultar så kändes min lilla slangpunka inte längre så farlig. Du får komma förbi och berätta mer!

_________________
Dan Byström
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599


Trådstartare
Premiären på året men premiären för mig i bilen var ju Mantorp förra året. Där sladdades det en del...

Regnmoln är det, kom en liten skur precis innan racet (som vanligt på Gelleråsen) men asfalten var varm och det hann torka upp helt innan vi rullade ut. Grym backdrop på bilderna blev det iaf, elaka moln.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599


Trådstartare
Införskaffade ett stöd för vänsterfoten, har saknat nåt bra mothåll och nu skall det äntligen fixas.
Bidde en silver, gillar inte bling-eloxering.



Skall nog passa på att laga hålet i grenröret också, och byta huvudcyllen till kopplingen, börjar bli löjligt knöligt att växla nu och det är ju onödigt att ge bort nåt gratis till konkurrenterna. Känns bra att kunna leta fram en extra från junket under bänken i garaget och renovera den innan bytet.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599


Trådstartare
Fotstöd är trevligt



Passade på att riva huvudcyllen till kopplingen också, uppenbarligen så brukar man plocka ut hela pedalboxen när man gör det för sprinten i rotationspunkten i pedalarmen gick inte att få ur gaffeln annars...
Löste det hyfsat smidigt med lite "kärlek".

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599


Trådstartare
Årets andra Tävlingstillfälle igår, massivt regnande gjorde att det var lite "speciellt", mycket trippande runt banan blev det och spårvalen blev ibland lite knasiga beroende på att man fick leta ytor utan pölar hellre än perfekt spår.

Kvalade in på fjärde plats, före många av "de gamla rävarna"
Många (inklusive jag) blev förvånade av denna uppryckningen, kul!

Tyvärr var det lite manfall, vattenplaning är vanligt vid depåutfarten...

Tråkigt nog dömdes det för osäkert att köra tävling så den blåstes av, helt rätt beslut då det började regna massor fem minuter in på det passet då racet skulle körts. Jag fortsatte att köra ändå, bra träning att köra i regn...

Som vanligt slutade det att regna och torkade upp lagom tills vi skulle åka hem.

Småblött...
Bilder tagna av Camilla Rörqvist

Johan Moberg


Marcus Moberg


Peter Alfredsson


Jag

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kul racerapport thumbs up Inga problem att läsa sig till hur roligt du har på tävlingarna!
Kör ni nåt race på Mantorp eller Sviestad i år?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599


Trådstartare
Tackar.

Jodå, Mantorp 3:e September. Sviesta har vi inget race på.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599


Trådstartare
Dags att göra återbesök hos en gammal bekant nämligen Knutstorp (eller KNUTSTROP! som den egentligen heter )
Upp i ottan, 04:00, häkta på släpet och dra iväg. På andra sidan Tingstadstunneln började det regna och det höll i sig till kl 11:00 eller så och sen var det lite skurar...
Inget ont som inte har nåt gott med sig, uppenbarligen är jag och bilen en snabb kombination i regn för jag kvalade in som trea.
Racet var extremt kul! Grymt tight var det, hela klass 3 låg som ett pärlband med en meter mellan bilarna, svettigt värre! Jag borde stuckit in snoken på innern och tagit ledningen i klassen men jag fegar. Jag måste tuffa till mig helt enkelt, blev av med andraplatsen på sista varvet...

Video finns HÄR

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

MaZ skrev:
Video finns HÄR

Spännande!! thumbs up
Kul att titta på för en som inte kört på Knutan... Man får verkligen rejskänsla av filmen.

_________________

Rice and shine
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599


Trådstartare
Tack.
Funderar på att sätta upp en spegel för kameran också, händer nog dubbelt så mycket bakom som framför (iaf i detta racet), helt sjukt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599


Trådstartare
Racerapport CAR Challenge #2 och #4 (6/8-05).

Race #2
Eftersom förra tävlingen på Kullen regnade bort så körde vi den vid detta tillfället med kvaltiderna från Maj, detta innebar att jag startade som fyra.
Eftersom det var torrt nu och inte blött som i kvalet så kunde de med lite mer effekt helt plötsligt få ner den i asfalten -> massor med folk som dånade förbi i starten.
Tyvärr blev det lite av ett följa-john race efter kvarnkurvan, fältet drog ut och där jag var var det inte mycket fight om positioner. Bra fart var det iaf och jag satte nytt personbästa med 1:03.41. Trevligt! thumbs up Detta trots att banan kändes ganska hal efter ett bibliskt skyfall under lunchen, så jag får väl vara nöjd.
Trea i klassen blev resultatet och det skall jag tydligen vara nöjd med...

Race #4
Kvalet kördes före Race #2 på förmiddagen på torr och oregnad bana, bra grepp men inte lika bra tid som i Race #2, trots att jag körde så däcken glödde (eller var det pga att däcken glödde?), tror jag blivit lite inspirerad av Kristian, blev lite väl brett ibland, fick börja byta grepp för att hemta hem i backen upp mot TV-krönet några ggr. När man ser att alla plockar upp kamerorna när man kommer åkande så har man antingen en jävligt frän bil (nja) eller så tror dom att det kommer hända nåt... Jag tog några avsvalningsvarv iaf innan jag laddade på igen, det gjorde susen, greppet kom tillbaka.
Kvalade in på femte plats, Vi var fem personer mellan 1:03,75 och 1:03,90... Jag hade 1:03,75.

Fick en klockren start trots att jag startade på den halvblöta delen av banan (kom en skur mellan Race#2 och Race #4) och sen var det mestadels följa-john igen, hade en GTV med turbo bakom mig som jag försökte hålla mig framför, bromsade på mig en aning in i sista kurvan så jag missade min utgång på rakan inför sista varvet så han kunde slip-streama ifatt mig. Tyvärr fick han för sig att han skulle sticka in nosen på insidan under bron...
Det redde upp sig men det var otroligt nära att jag hade fått mycket plåtjobb, det gick så långt att jag funderade på att sluta styra för att träffa armcot med nosen först. Jävligt otäckt.
Jag redde ut det iaf men tappade två placeringar, nästan tre. Bidde en tredjeplacering i detta rejset med.

Ligger nu på delad tredjeplats i totalen i klass III inför finalen på Mantorp, skall bli grymt kul att köra där.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
dleb
Kungälv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 128



Kul att vara tillbaka på banan igen - ett tag sen sist eller? Kör första på en månad på Knutstorp i helgen, ska bli trevligt! Körde för övrigt förbi Gotland Ring förra veckan, såg mycket inbjudande ut. Det var bandag för motorcyklar så någon körning blev det inte - och hade troligvis inte blivit det ändå med fullpackad V70 och 3 inte fullt lika rejsintresserade co-drivers... Uppdatering på måndag när semestern är slut!

_________________
Dan Byström
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599


Trådstartare
Jepp, sommaruppehåll efter Knutstorp. Rattrosten märktes kan jag lova...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599


Trådstartare
Då har finalen körts på Mantorp Park. Alla vädermänniskor lovade dyrt och heligt att det skulle regna eller iaf vara mulet och kallt, jag kom på mig själv med att sitta och svära i bilen på vägen upp för att jag inte packat ner shorts... Det var mao soligt och varmt, precis som vanligt när CAR är på Mantorp. thumbs up

Nyhet för dagen var den nya växellådan med kortare slutväxel, 4.3:1 istället för 4.1:1, och det skulle bli väldigt intressant att få se hur det skulle fungera. Förra året var jag aldrig uppe på femman ens i slutet på långa rakan, väldigt användbart.
Första passet var ett kort och lungt pass från min sida eftersom programmet sa att vi skulle kvala det tredje körpasset, skönt eftersom jag gärna får lite varv i kroppen innan kval/race och dessutom hade jag nya bromsbelägg bak som behövde köras in och lite skruv som skulle efterdras. Lite av en kalldusch när det uppdaterade schemat dök upp som gjorde gällande att vi skulle kvala redan nästa pass. >
Kvalade in som nia, känns som om det inte skulle skada med ungefär dubbla effekten i motorn, men troligtvis är jag inte ensam om att känna så på Mantorp.

Inte lika mycket action som på Knutstorp men visst är det otroligt kul med race!
Växellådan visade sig vara ett trumfkort, klockren känsla och inga problem att växla både upp och ner i racetempo och inga konstiga ljud och vibrationer (från lådan ), t o m femman utnyttjades i säkert tio sekunder på långa rakan, fantastiskt.
Filmade som vanligt innifrån bilen, första varvet är lite actionladdat och mitt i nånstans blir det lite högre hjärtfrekvens i Mjölby kurvan...

Ang. spårval så finns det mycket tid att vinna, skulle vara kul att kunna nöta varv en dag där för att prova lite. Kommentera gärna.
Inkluderar en bonusfilm från sista passet, ingen trafik och tre varv.

Racefilm [67Mb]

Bonusfilm [29Mb]

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2235



Suveräna filmer! Skitkul! thumbs up
Lite väl spännande i utgången av Mjölbykurvan, kanske... Mattsson däremot, bör nog träna lite starter.

På tal om spårval känns det som om du svänger in tidigare än vad jag gör, men en rejs-situation gör väl visserligen att man tightar till lite extra kanske. He he, det kanske blir "öppet mål" när jag ska göra debut nästa år...

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV 2000 -77 CAR Challenge (Död 1/12-14) :(
<<   1, 2, 3, ... 27, 28, 29   >>
9 besök senaste veckan (136695 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande