Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV 2000 -77 CAR Challenge (Död 1/12-14) :(
<<   1, 2, 3, 4 ... 27, 28, 29   >>
20 besök senaste veckan (136686 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591


Trådstartare


I alla kurvor eller är det nån speciell du tänker på?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231



Det jag tänkte närmast på är Mjölby-kurvan och utgången på start/mål-rakan.
I Mjölby-kurvan (heter den verkligen så? ) försöker jag ta en tok-sen apex för att kunna kliva på så tidigt som möjligt. Där svänger du in tidigare än jag och får då en tidigare apex. Men så som jag kör kanske inte går att göra när man har bilar som jagar utan att bli omkörd. Men om det verkligen är snabbare vet jag inte, bara att det känns bättre att kunna ha fullgas mycket tidigare.

Något jag noterade på Knutstorp är att i Litokurvan har vi precis samma spår. Jag tyckte mig vara helt ensam om den linjen på BMW Sport Clubs träff för några veckor sedan. Där kändes det som om jag tog in massor på bilar framför som körde samma mjuka ytterspår som Markus gjorde. Det syntes tydligt på videon att det spåret var snabbare. Om ni inte varit garagegrannar kanske du skulle stuckit in nosen? Det var riktigt nära en gång...
Har du någon tid från Knutstorp?

Vill bara poängtera att jag har aldrig kört bil under tävlingsförhållanden och har inte en aning om hur snålt man måste köra för att "hålla tätt" bakåt. Min erfarenhet sträcker sig enbart till klubbträffar och privathyrning av diverse banor. Det är hursomhelst jäkligt roligt och lärorikt att titta på sig själv (och andra) när man kör.

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591


Trådstartare
Jag har ju ingen motor så min prioritet är att bromsa så lite som möjligt...
Appropå Mjölby, jag har verkligen försökt svänga in tidigt där eftersom jag hela förra året upptäckte att jag hade ca fem meter bana till vänster om bilen i slutet av kurvan. Kollar man banskissen så är det uppenbart att kurvan börjar tight och öppnar upp på slutet, därför blir det tidig apex. Det är ju min egen lilla teori iaf och det verkade funka...



Sen att jag är tidig i Startkurvan och Paris är inget snack... I startkurvan borde jag kunna köra fortare och driva ut längre i slutet, det är en snabb kurva dock, och det är fan halkigt där.
Kurvan ut på start och mål? jag blir inte klok på den... går in för tidigt känns det som men jag är inte säker.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Hej & tack för pratstund och provsits i lördags!

Kom på en fråga:
Rattdistans + ratt, visst är det ett vanligt rattnav och en djup Sparco/OMP-ratt du har? Eller är det en längre distans + en djup ratt?

Du gjorde nästan ett för bra övertalningsjobb i lördags, i värsta fall köper jag ett GTV-vrak på onsdag!

Förresten, du fick till en kanonstart på Challenge-heatet jag såg! thumbs up Kul att se att du var så snabb iväg!

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591


Trådstartare
Lite fördel skall man väl ha av att ha rallycross åkare i garaget brevid...

Faktum är att jag inte vet hur distansen är uppbyggd eftersom jag inte byggt bilen men jag tror att det är ett vanligt racing-ratt-nav plus en 90mm djup Toora ratt (den har jag monterat iaf ). Funkar till 100%.

Hmm, köpa vrak. Det låter som en dålig idé faktiskt, stor risk för misär och ångest. Mekanik kan man alltid byta men karossen är man fast med, tänk på det bara så är det lugnt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591


Trådstartare
Efter en miserabel vinter där meklusten varit totalt borta mötte vi sommaren igår på Gelleråsen. Grymt väder, lite kall vind men knappt molningt alls (känns i skallen idag om inte annat, sooool).

Jag drog upp bilen kvällen innan och dumpade den där och sov hos föräldrarna på Hammarö, var lite mörkt när jag äntligen kom fram till åsen...


Dagen till ära klistrade jag på lite dekaler på bilen också, Rosso och Toora har hjälpt mig med trevliga priser och skall exponeras på kärran. Tack för det! thumbs up
Knatade runt banan på morgonkvisten och spanade nya Trösen, intressant såg det ut. Verkade vara lite dålig kvalitet på asfalten och det saknades curbs men det såg lovande ut.



Här verkar många bromsa...




























En liten filmsnutt som visar nya kurvan:
Högerklicka -> spara som

Förmiddagen var hektisk med korta pauser mellan passen, C-gruppen hade teori inför licenstagning så det var mindre paus än vanligt. Två pass innan kval och det behövdes verkligen, nya kurvan gjorde att man fick öva mycket på flytet.
Kvalet gick som det gjorde och jag hamnade mitt i fälter inför race 1. Lite förvirring på plattan då Claes Hindemith (orange 75 #99) gick i depå på formationsvarvet och bilarna flyttades om för att fylla ut den tomma rutan.
Precis i starten fick Petter (Röd GTV #8) stopp på sin bil (stog två bilar längre fram) och jag fick dyka om mellan honom och armcon, lite svettigt. Trångt i första böj! På grund av Petters bil var det gulflagg från posteringen efter hårnålen och hela start-mål, det var nåt som inte alla såg tydligen... Jag gör årets stora rookie misstag och släpper bevakningen på innern in i första böj på andra varvet och släpper tre bilar på insidan. Sen är det bara att jaga... På varv sex ser jag hur två bakomvarande brakar ihop i första böjen och vi får en tidig målgång - rödflagg.

I andra racet startade vi i den ordningen vi gick i mål i första, kul! Denna gången tog jag innern direkt och höll den hela rakan och genom första sväng, grymt mycket folk bakom som låg och pressade på. Hektiskt race men inte lika tight som första, gulflagg på startrakan igen pga en 155a som stog och rök, såg illa ut men var bara en kylslang som inte pallade pressen. Hade en dust med Claes Hoffsten som jag till slut klämde mig förbi, kul att äntligen köra om fler än som kör om mig...
Petter brakade ju förbi mig iaf men han kör klass 2 (jag klass 3) så det kändes inte så illa, han fick ju starta sist pga sin DNF i race 1 och är normal långt före mig.
Jag knep trots allt en tredjeplats i andra racet.

Filmade lite också.
Race 1 [52Mb]

Race 2 [64Mb]

Skriv gärna kommentarer!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2231



Vilken underhålllning! Kanonkul!

Tycker du kör två bra race. Kul fighter du verkar haft och helt lysande med kamera i bilen. Borde vara krav i vagnboken att alla räserbilar ska vara utrustade med kamera! He he! Men jag ser att jag själv borde köra med mycket mer attack. Jämfört med dig är jag ute på söndagsutflykt...

Hoppas verkligen tjommen i den gula Bertonen blev svartflaggad. Missa två påföljande gula flaggor och inte ens släppa av när han ser bilen ståendes still på griden. Jösses!!!

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591


Trådstartare
Du, det här med att köra hårt kommer, var så säker.

Jörgen diskades från det racet så ja, han fick sitt straff.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Grymt kul att se den gula Bertonen . Han bromsar på sig, sladdar och kränger, antingen är han hetare än gröt eller så är bilen en smula svårkörd, kanske en kombination. Det är i alla fall stor underhållning.

Din bil verkar gå rätt bra, vad drar du den till på växlarna?

_________________
/Anders C
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Kul film och väl kört! Sitter här och får både högpuls och krampaktigt greppar datormusen...

Det låter i andra rejset som du får bra mycket bättre fart på motorn sen du åkt om den breda röda bertonen, eller är det den bilens motorljud som stör till en början?

Sen undrar jag om du praktiserar häl-tå - kommer däcktjuten från fram pga broms eller bak när du släpper kopplingen?

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591


Trådstartare
Anders: Den gula Bertonen är nyköpt och det är första körningen på honom så han är nog väldigt ovan bilen.
Vad jag drar motorn till? Jadu, det beror på omständigheterna.

Kristoffer: Kul att du gillar det. Bra mycket bättre fart? Skumt, tycker du det? Jag struntade i att växla upp innan Ejes när jag hade bakspegeln full av Bertone, kanske det du reagerade på?
Tå-häl ja, det blir lite skum rytm in i nya Trösen (man bromsar så jäkla länge) så det var lite si och så med rätt varvtal vid kopplingsuppsläpp som du noterade, resten av varvet tycker jag att det stämmer bra däremot.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
AndreasVH
Farsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 299



Nyfiken i en strut...

De som kör 75or; vilken motor brukar det vara. Sitter och inbillar mig att v6orna är lite tunga och en Twinspark skulle passa bättre, men vad vet jag.

Roliga race verkar det vara iaf! Bra initiativ att filma! thumbs up

_________________
Andreas Engström
Honda Civic -12

Du borde cykla mer!
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



lilla mäteren till nere till höger om stora mätaren vad visar den?.
Inte oljetryck hoppas jag.

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591


Trådstartare
Du menar tankmätaren som rör sig som en barkbåt i en orkan?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Måste hinna kika på filmerna!

/M

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Citat:
Kristoffer: Kul att du gillar det. Bra mycket bättre fart? Skumt, tycker du det? Jag struntade i att växla upp innan Ejes när jag hade bakspegeln full av Bertone, kanske det du reagerade på?
Tå-häl ja, det blir lite skum rytm in i nya Trösen (man bromsar så jäkla länge) så det var lite si och så med rätt varvtal vid kopplingsuppsläpp som du noterade, resten av varvet tycker jag att det stämmer bra däremot.


Ah, mer varvtal =>=> fortare körning

Jo den verkar trång och knepig, det var där och i hårnålen (järn?) som jag tänkte på det. Känner igen det från en av Anderstorps knaskonfigurationer där man fick bromsa på rakan från max till nästan noll och dubbeltrampa i ettans växel och sen dubbeltrampa ettan->tvåan vid uppväxlingen för att inte böja gaffeln alltför mycket i lådan. Det blev väldigt mystiskt och steppliknande och inte alls rytmiskt.

Skall bli spännande /otäckt /deprimerande att se STCC gänget försöka sig på den kurvan. Lär ju smälla....

Nu har jag 5.1 surroundljud hemma på datorn, kommer du filma i det i framtiden så man kan höra var de andra bilarna är nånstans.....?

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591


Trådstartare
Färre moment -> lugnare i bilen -> snabbare körning. Jag trodde du visste det.
Fast i nära nog 100% av fallen på std motorer så gäller mer varv = högre effekt, med några få sura undantag.

Jag kan ju koda i 5.1 när jag renderar filmen, det borde ge lite ströljud. Kameran tar ju trots allt in stereo så lite känsla borde man få, hjärnan är ju en skum pryl som kan göra allt möjligt om man har bild och ljud.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324



Fin film, som nybliven CAR medlem blir man lite sugen på en GTV, tjusiga fälgar föresten

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591


Trådstartare
Tack.

Det är bara att köpa vettu, men köp en som inte kräver 400 timmar rostlagning så slipper du bli tokig.
Lägg lite mer pengar istället så blir det mycket körning och lite meka, som det skall vara.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Hur kass är de nya 156 och GTV som rejsbilar frånsett det uppenbara (FWD).
JAAAA.... jag har en bil att åka med redan, men tanken slog mig bara, rent hypotetiskt:

En 156 2.0 kostar ju relativt lite, sen bur + stol +ratt + däck + sänka + kasta ut inredningen så kan man börja åka rejs.

Då blir det ju mycket kört också och 156 är ju ganska trevlig original, om lite tung antar jag.

Såg inga nyare Alfor alls i startlistan nämligen!?

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004
Inlägg: 471



AndreasVHaninge skrev:
Nyfiken i en strut...

De som kör 75or; vilken motor brukar det vara. Sitter och inbillar mig att v6orna är lite tunga och en Twinspark skulle passa bättre, men vad vet jag.

Roliga race verkar det vara iaf! Bra initiativ att filma! thumbs up



Jag har för mig att alla utom 1 är ts:ar. Kan ha fel men jag tror det. Säger han som oxå kör ts

/Richard

_________________
Richard Eliasson
Alfa 156 Procar
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV 2000 -77 CAR Challenge (Död 1/12-14) :(
<<   1, 2, 3, 4 ... 27, 28, 29   >>
20 besök senaste veckan (136686 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande