Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 948 S2 -89
1, 2   >>
27527 besök totalt
killzzme
Sverige
Här sen Sep 2008
Inlägg: 18


Trådstartare
trackday 2011 då märkte jag att motorn inte räckte till på mantorp


2012 köpte en bättre begagnad V8 motor LS1/6 från en camaro ss 2002


köpte en sats med kopplingshus motorfästen tråg mm





sen vart det ny lamell och tryckplatta



demontering av den gamla motorn

montering av den nya motorn





på plats


så nu är det bara lite vatten, el, broms, kvar

_________________
Pierre C
Citera
Nahpets
Stockholm
Här sen Feb 2008
Inlägg: 64




Spännande!

Bilder tycker vi om! Lycka till!

_________________
Stephan Samuelson
Porsche 944 TURBO -87
Citera
Mr Z
Haninge/Sthlm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 163



Cooolt projekt!

Var köpte du konverteringskitet och vad kostade det?

MVH
Peter Z

_________________
MVH Peter Zeberg

If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going.
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324



thumbs up
Vilket häftigt bygge. Den lägger vi i favorittrådar.

_________________
Jocke Rydell
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Det där såg ju riktigt enkelt ut.

Riktigt kul bygge!

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 455



Mera

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
GIII Racing
Ingarö
Här sen Jan 2013
Inlägg: 74



Häftig tråd! Vill ha fler bilder.....
Och det ska bli riktigt roligt att köra ifrån dej på Ringen i sommar!!

_________________
Anders Gustavsson
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



Kanonval av motor thumbs up

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
killzzme
Sverige
Här sen Sep 2008
Inlägg: 18


Trådstartare
Mr Z skrev:
Cooolt projekt!

Var köpte du konverteringskitet och vad kostade det?

MVH
Peter Z


http://www.texasperformanceconcepts.com/
där finns allt som man behöver

_________________
Pierre C
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3653



Verkligen kul att läsa om din uppgradering.

För ett par år sen var jag i precis samma sits som du. Jag funderade fram och tillbaka hur jag skulle fortsätt att utvecka min bilhobby. Att göra ett motorbyte i 944:an låg högt upp på listan. Det jag kikade på då var www.renegadehybrids.com/
Kommer att fortsätta följa din tråd för att se hur det går för dig. Meckningen verkar vara minsta problemet.

Har du tänkt att få bilen registrerad, eller tänker du bara köra bana med den? Skulle vara jäkligt kul om du fick den gatlegal med LS1/6:an. Kan på rak arm inte påminna mig om att någon lyckats med det i Sverige. Vet att det däremot finns någon 968:a med V8 som bara gått på bana.

Lycka till. thumbs up

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Går det verkligen att vikta upp en S2a till 1600 kilo i tjänste vikt utan att sfro blir allt för griniga i att bilen blir för tung???

Detta om vi då pratar om att gatbesiktiga som ombyggt fordon. Men då räcker det inte med att köpa ett konverteringskitt om jag har hajar det rätt (även om det inte är "bolt on")

Detta är anledningen till att jag har valt att regga min bil med en 454" (cheva Big Block) ifrån en 91-96 med ca 230 häst original.

Dock tycker jag fortfarande att denna konvertering är helskön, eftersom jag älskar V8or och då i synerhet cheva V8or

Och med det utrymmer som finns i motorutrymmet på en frontmotorporsche så blir jag förvånad varje gång jag ser nån som vill montera en volvo, saab eller audi spis i bilarna.....

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
B5254T4
Varberg
Här sen Feb 2008
Inlägg: 461



j.stigson skrev:
Går det verkligen att vikta upp en S2a till 1600 kilo i tjänste vikt utan att sfro blir allt för griniga i att bilen blir för tung???

Detta om vi då pratar om att gatbesiktiga som ombyggt fordon. Men då räcker det inte med att köpa ett konverteringskitt om jag har hajar det rätt (även om det inte är "bolt on")

Detta är anledningen till att jag har valt att regga min bil med en 454" (cheva Big Block) ifrån en 91-96 med ca 230 häst original.

Dock tycker jag fortfarande att denna konvertering är helskön, eftersom jag älskar V8or och då i synerhet cheva V8or

Och med det utrymmer som finns i motorutrymmet på en frontmotorporsche så blir jag förvånad varje gång jag ser nån som vill montera en volvo, saab eller audi spis i bilarna.....


Blir inte vridet ett problem vid Big Block? Eller kollar de bara hästar vs vikt? Anledningen att jag frågar är att vridet ställde till det för mig vid ett motorbyte och omreggning.

Grymt bygge det här, LS är helrätt, låg vikt och massa prestanda/möjligheter. thumbs up

_________________
--Michael Karlsson--
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Vid ombyggt fordon går man bara på effekt.

Mvh Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



erikjakan skrev:
Vid ombyggt fordon går man bara på effekt.

Mvh Erik


Fast det är inte riktigt sant. För ombyggt fordon finns ingen formell gräns för vridmoment, det är SFRO som avgör. Då bedömer man ju fordonets konstruktion och komponenterna som sitter i.

En bil där tillverkaren godtar till exempel 275 Nm, behöver förstärkningar/förändringar som motiverar mer vridmoment om SFRO ska godta det.

Är det 310 hk original i S2? I så fall kan man ju också räkna på 20% effektökning, även som ombyggt fordon, det ger max 372 hk. Men det förutsätter ju att bilen byggs om tillräckligt mycket också.

När man pratar motorbyten ska man inte heller glömma vikten på motorn - en big block kan vara för tung för att det ska funka också, även om effekt och vrid är inom ramarna.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
killzzme
Sverige
Här sen Sep 2008
Inlägg: 18


Trådstartare
therealpinto skrev:
erikjakan skrev:
Vid ombyggt fordon går man bara på effekt.

Mvh Erik


Fast det är inte riktigt sant. För ombyggt fordon finns ingen formell gräns för vridmoment, det är SFRO som avgör. Då bedömer man ju fordonets konstruktion och komponenterna som sitter i.

En bil där tillverkaren godtar till exempel 275 Nm, behöver förstärkningar/förändringar som motiverar mer vridmoment om SFRO ska godta det.

Är det 310 hk original i S2? I så fall kan man ju också räkna på 20% effektökning, även som ombyggt fordon, det ger max 372 hk. Men det förutsätter ju att bilen byggs om tillräckligt mycket också.

När man pratar motorbyten ska man inte heller glömma vikten på motorn - en big block kan vara för tung för att det ska funka också, även om effekt och vrid är inom ramarna.

/Gustaf


följer man sfro:s handbok så för min del blir det lite svårt för dom vill att man också byte växellåda men det vill inte jag min är där bak på bilen så då måste jag bytta mera saker på bilen typ bromsar och det är gjort med skivor och ok från Cayenne i fram och dom gamla oken hamnar bak. broms servo blir hydraulisk sen får man se om det räcker




_________________
Pierre C
Citera
killzzme
Sverige
Här sen Sep 2008
Inlägg: 18


Trådstartare
avgas system klart








_________________
Pierre C
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Snyggt! 5" kat ?

Mvh Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
killzzme
Sverige
Här sen Sep 2008
Inlägg: 18


Trådstartare
erikjakan skrev:
Snyggt! 5" kat ?

Mvh Erik


Det är den stora upp till 6L så den räcker. motorn är bara 5,7L

_________________
Pierre C
Citera
killzzme
Sverige
Här sen Sep 2008
Inlägg: 18


Trådstartare
Ombyggnad av framljus vinter 2012

Köpte dom från
http://www.deutschnine.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code . . . .
Tog nästa ett halvår innan jag fick delarna. så det är inget jag kan rekommendera
och ingen passform. så jag byggde om dom. bräddade och byte lamporna till lagliga halv/hell.
Infästningen är också ett skämt. bästa är om man gjuter ihop dom med frontplåten










_________________
Pierre C
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Det där vart snyggt, jävlar vad kass passformen var innan!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Det är Transportstyrelsens definition av ombyggt fordon man måste följa. Byter man inte växellåda får man istället byta styrning (styrväxel och rattaxel) för att det ska landa som ombyggt fordon.

Reglerna är tyvärr lite stelbenta ibland.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 948 S2 -89
1, 2   >>
27527 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande