Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Ajdéns diverse projekt, bygger bromsbänk
1, 2, 3   >>
24 besök senaste veckan (7610 totalt)
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Tänkt dra igång ett lite mindre projekt.

Vi har nu i Sundsvall fått en gokartbana, därför efter uppehåll på ett gäng år köpte jag mig en kart och vad kan vara bra att ha om man har en kart, jo en bromsbänk såklart!
Började kika lite på att bygga med eddy current brake, men gled sedan över på att bygga en med en vattenbroms istället, fördelen är att de är ganska enkla och kompakta.
Tanken är att jag ska kunna bromsa en KZ motor utan problem, de ligger runt 60hk.
Som det ser ut nu kommer jag bygga själva bromsen också om jag inte skulle ramla över en färdig, har börjat skissa på en. Då jag är lite begränsad av att fräsen bara tar 1000 rader kod per program kommer bladvinklarna i rotor och stator bli 90 grader och de kommer vara ganska rektangulära. Optimalt är annars att göra de cirkulära eller ändå hellre elliptiska och 45 graders lutande.
De finns inte jättemycket info att hitta på nätet om vattenbromsar men lyckades hitta en artikel där de gick igenom beräkningen av hur mycket moment en vattenbroms kan bromsa.
Citat:
The amount of torque that can be absorbed is defined by the equation T=kN2D5 where T = torque, N = RPM, D = the diameter of the rotor and k = a constant dependent on the size and shape and angle of the rotor/stator pockets (Rao, Narayan N.N. The Basic Theory of Hydraulic Dynamometers and Retarders. India: SAE paper 680178.)

Min kommer kunna bromsa ca 150Nm vid 5000rpm, diamertern på rotorn kommer att bli 165mm mest pga att då har jag material redan som jag kan bygga av. Saknar dock en bit ämnesrör i aluminium med ytterdiameter minst 220mm, innerdiameter 175mm och längd 70mm. Om nån har en sådan bit att sälja skrik till.
Normalt brukar dessa typer av bromsar sitta direkt på vevaxeln, men då jag vill kunna bromsa min Iame X30 som varvar 16000rpm så kommer den drivas via kedja.
Längst ner är en video om hur en vattenbroms funkar.






Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

bygga bromsen själv

galen

älskart thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Hur kalibrerar man det hela när man är klar?

_________________
Magnus Thomé
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Hur kalibrerar man det hela när man är klar?


En stång och en vikt, kommer nog att köra samma styrsystem som på videon nedan.
Hur man avgör förlusterna i transmissionen blir en annan fråga.


Kolla vid ca 3:55

Citera
Muccen

Här sen Dec 2016
Inlägg: 93



Riktigt "bra att ha pryl" det där

_________________
Erik Johansson
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



Kanske, angående matrial.
Ska kolla imorrn få se.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kurre86
Strängnäs
Här sen Jun 2012
Inlägg: 64



Coolt projekt! Du har inte funderat på att kannibalism en lastbilsväxellåda istället och plocka tillsatsbromsen?

_________________
Kurre Källkvist
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



Tyvärr, röret var bara 200mm i diam.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Tyvärr, röret var bara 200mm i diam.


Tack för att du kollade.

Kurre86 skrev:
Coolt projekt! Du har inte funderat på att kannibalism en lastbilsväxellåda istället och plocka tillsatsbromsen?


Hade säkert kunnat funka, men statorn sitter nog ihop med resten av lådan och det kan ju bli lite knepigt, sen är det lite roligt att bygga själv.


Ena sidan av rotorn är klar, tar en jäkla tid då jag inte har en inbyggd fräs som jag kan fläska på med kylvätska för att spola bort spånen utan blir manuellt med tryckluft och skärvätska i sprutflaska så får köra lite försiktigare.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Börjar ta sig, lite hål som ska gängas och ett par kilspår som ska fräsas så kan jag montera ihop den.

Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Själva turbinen börjar bli klar.



Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Bygger vidare, fräst fram ett drev då det inte finns så små att få tag på till 219 kedja, fräst kransen för varvtalsgivaren och börjat på ramen allt ska sitta på.





Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Börjar närma sig ett första test, lite temporära slangar just nu. Ska börja med att testa med bara en manuell ventil och ingen inkopplad vågcell bara för att se att jag får tillräckligt stort moment från bromsen för att kunna övervinna motorns moment. Lite småfix kvar sen kan jag testa.






Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1694



Hur gör du med vatten? Typ ett fat och återcirkulerande (borde ju orka en kartmotor en liten stund iaf innan det blir varmt) eller kranvatten och sen direkt i golvbrunnen?

_________________
Markus Ålind
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Qaz skrev:
Hur gör du med vatten? Typ ett fat och återcirkulerande (borde ju orka en kartmotor en liten stund iaf innan det blir varmt) eller kranvatten och sen direkt i golvbrunnen?


Till att börja med kommer det bli kranvatten, framöver blir det säkert en tank och pump.
Testat idag och var inga problem att bromsa gokartmotorn, gick förvånansvärt enkelt att ställa flödet in så så jag kunde lägga mig på 11000rpm där maxeffekten ligger. Körde helt utan strypning på utgående vatten.
Nu när prof of comcept är gjord så kan jag börja med elektroniken.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572



per_cooper skrev:
Nu när prof of concept är gjord så kan jag börja med elektroniken.

SAE paper 2009-01-2846 "Design of a High-Bandwidth, Low-Cost Hydrostatic Absorption Dynamometer
with Electronic Load Control" kan kanske vara inspiration där.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
2fast4u skrev:
per_cooper skrev:
Nu när prof of concept är gjord så kan jag börja med elektroniken.

SAE paper 2009-01-2846 "Design of a High-Bandwidth, Low-Cost Hydrostatic Absorption Dynamometer
with Electronic Load Control" kan kanske vara inspiration där.


Nä inte den jag läste, denna https://www.sae.org/publications/technical-papers/content/680178/#:~:text=This%20paper%20presents%20an%20analysis,terms%20of%20the%20relevant%20parameters.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572



per_cooper skrev:
2fast4u skrev:
per_cooper skrev:
Nu när prof of concept är gjord så kan jag börja med elektroniken.

SAE paper 2009-01-2846 "Design of a High-Bandwidth, Low-Cost Hydrostatic Absorption Dynamometer
with Electronic Load Control" kan kanske vara inspiration där.


Nä inte den jag läste, denna https://www.sae.org/publications/technical-papers/content/680178/#:~:text=This%20paper%20presents%20an%20analysis,terms%20of%20the%20relevant%20parameters.

Den behandlar väl dimensionering av bromsen. Den jag länkade till behandlar kontrollalgoritmer snarare.

Sen behöver man väl inte krångla till det så jäkligt. Är ju bara en ventil du ska styra i princip. Testa och kör thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1694



2fast4u skrev:
per_cooper skrev:
2fast4u skrev:
per_cooper skrev:
Nu när prof of concept är gjord så kan jag börja med elektroniken.

SAE paper 2009-01-2846 "Design of a High-Bandwidth, Low-Cost Hydrostatic Absorption Dynamometer
with Electronic Load Control" kan kanske vara inspiration där.


Nä inte den jag läste, denna https://www.sae.org/publications/technical-papers/content/680178/#:~:text=This%20paper%20presents%20an%20analysis,terms%20of%20the%20relevant%20parameters.

Den behandlar väl dimensionering av bromsen. Den jag länkade till behandlar kontrollalgoritmer snarare.

Sen behöver man väl inte krångla till det så jäkligt. Är ju bara en ventil du ska styra i princip. Testa och kör thumbs up


Yourdyno som per skulle köra har reglering för bromsar, även om de kanske inte är så avancerade (pid typ?).

_________________
Markus Ålind
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Qaz skrev:
2fast4u skrev:
per_cooper skrev:
2fast4u skrev:
per_cooper skrev:
Nu när prof of concept är gjord så kan jag börja med elektroniken.

SAE paper 2009-01-2846 "Design of a High-Bandwidth, Low-Cost Hydrostatic Absorption Dynamometer
with Electronic Load Control" kan kanske vara inspiration där.


Nä inte den jag läste, denna https://www.sae.org/publications/technical-papers/content/680178/#:~:text=This%20paper%20presents%20an%20analysis,terms%20of%20the%20relevant%20parameters.

Den behandlar väl dimensionering av bromsen. Den jag länkade till behandlar kontrollalgoritmer snarare.

Sen behöver man väl inte krångla till det så jäkligt. Är ju bara en ventil du ska styra i princip. Testa och kör thumbs up


Yourdyno som per skulle köra har reglering för bromsar, även om de kanske inte är så avancerade (pid typ?).


Det fanns nån annan typ av reglering också "load control" man kunde välja på i yourdyno, där den inte lika strikt försökte följa satt rpm kurva. Har inte hunnit satt mig in i allt än men ett paket från yourdyno är påväg.
Jag tänkte för att få så verklighetstrogen rpm kurva, försöka efterlikna den som jag kan plocka ur instrumentet på gokarten när man kör ut på långa rakan på banan.

Mer om

Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
För att krångla till det lite extra bestämde jag mig för att bygga en egen reglerventil till bromsen, hade ett don och positioner liggandes så för att spara lite pengar tog jag och ritade en egen ventil. Ventilen är linjär dvs att öppningsarean är linjär mot öppningsgraden, detta för att regleringen ska funka.
Brorsan fräste kroppen och jag har anodiserat dem i helgen. Ska in en stångtätning i huset så det håller tätt.
Bygger man eget kan man ju få det som man vill så det blir två utlopp från ventilen med AN anslutning.




Citera
Andra projekttrådar
Ajdéns diverse projekt, bygger bromsbänk
1, 2, 3   >>
24 besök senaste veckan (7610 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande