Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Ajdéns diverse projekt, bygger bromsbänk
<<   1, 2, 3   >>
22 besök senaste veckan (7607 totalt)
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Provkörde ventilen med donet och positionern men tyckte den blev för seg så bestämde mig för att bygga med en stegmotor istället.
Även börjat bygga elskåp.



[img]http://3d-scanning.se/dyno/28.JPG/img]
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1694



Vad var anledningen till att du bygger en egen ventil, mot att sätta ställdon på ett köpt ventil? "När man endå är i farten" eller är de man kan köpa för rimliga pengar inte lämpliga?

_________________
Markus Ålind
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Qaz skrev:
Vad var anledningen till att du bygger en egen ventil, mot att sätta ställdon på ett köpt ventil? "När man endå är i farten" eller är de man kan köpa för rimliga pengar inte lämpliga?


I princip alla ventiler som inte är gjora för att reglera (kulventiler, vridspjäl, vanliga sätesventiler mm) går bort då de inte har ett linjärt flöde mot öppningsgraden. Vill man sedan ha en ventil där man kan byta "trim" för att anpassa mot olika flöden då jag inte är 100% säker vilket flöde som behövs, tror jag inte det finns några för en rimlig peng att tillgå.



Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Ventilen är nästan klar, ska bli ett bättre fäste för stegmotorn, sen ska det dit ett nollpositionsgränsläge och mindre kägla och säte.
Har i alla fall kunnat provköra den, flödet är ganska linjärt upp till 6-7% sen räcker inte vattenförsörjningen i trädgårdsslangen till, detta var dock helt utan mottryck. Med ett mindre trim till den blir nog bra.

Blå linje är flödet, flödesmätaren är inte kalibrerad så ingen enhet på den.

Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Satt dit elskåpet och börjat koppla in diverse givare.


Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Ny kägla och säte till ventilen, blev en ny typ av kägla som ser ut som ett rör med en slits i, är ett visst flöde mellan kägla och säte därav går flödet fort upp i början sen blir det rätt linjärt upp tills att flödet i trädgårdslangen inte räcker till men tror inte det ska ställa till nått problem.


Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Nu börjar bänken vara så pass klar att jag kan börja provköra den, har ikväll börjat med att justera in regulatorn, börjar bli bra. Men den verkar ha lite svårt att få ur sig vattnet, hade önskat att vattenflödet varit större. Ska börja med att prova göra ett större drev till turbinen så att jag få ner varvtalet på den lite annars har jag en ide på hur man kan ändra utformningen på utloppen. Blir vattenflödet för lågt blir vattnet för varmt och det börjar kavitera.
Kommer nog även att sätta in ett expansionskärl för att ta bort lite tryckstötar i vattenledningen, kan nog göra regleringen lite enklare.



Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1694



Ser ju ut att reglera hyggligt redan nu. Är knppa 30hk vad en sån där är på typ? Ganska bred vridkurva endå för en 2t?

_________________
Markus Ålind
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Qaz skrev:
Ser ju ut att reglera hyggligt redan nu. Är knppa 30hk vad en sån där är på typ? Ganska bred vridkurva endå för en 2t?


Hyfsat mot vad den borde ha, inte justerat in motorn ( vred upp soppan något för att minska slitage när det är bänken jag utvärderar) och inte kompenserat för förlusterna i kedja och lagerbockar och inte någon kompensation för lufttryck/temp.
Är nog byggd för så bred kurva som möjligt, den är ju oväxlad så ska funka att köra med från 7000 till 16000rpm.



MAX HORSE POWER: 30 HP between 11.000 and 11.250 rpm
MAX TORQUE: 19.5 Nm between 10.250 and 10.500 rpm

Kurvan nedan är vridet i lb/ft

Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Gjort insatser till utloppen och fräst en ny öppning, detta för att få den att tömma sig effektivare så jag kan köra med högre vattenflöde och på så sätt sänka temperaturen för att minska risken för kavitation. När jag ändå har isär den tänkte jag skulle göra ett försök att anodisera den för att den ska bli tåligare, egentligen lite för stor vad jag kan anodisera men ska nog lösa sig.


Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Börjat anodisera delarna.

Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Anodiserat klart och monterat ihop och provkört, blev stor skillnad i flöde nu räcker vattnet i vattenslangen inte till ifall jag inte stryper utloppet, nedan en graf före och efter samt en med strypt utflöde. Ska nu skaffa en pump att mata den med så jag kan återcirkulera vattnet med högre flöde.


Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Kört några test och är hyfsat lika, skruvade bara lite på förgasaren mellan reporna, monterade in en manometer på vattentillförseln och är väldigt ojämnt tryck så det måste lösas. Tror det är till stor del det som den fladdrar rätt mycket i de högre varvtalen.
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1694



per_cooper skrev:
Kört några test och är hyfsat lika, skruvade bara lite på förgasaren mellan reporna, monterade in en manometer på vattentillförseln och är väldigt ojämnt tryck så det måste lösas. Tror det är till stor del det som den fladdrar rätt mycket i de högre varvtalen.


Är det bromsen som plusar/slår ut genom inloppet eller har du koll på att det är vattentillförseln?

Repeterbarheten över lag ser ju rätt bra ut.

_________________
Markus Ålind
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Qaz skrev:
per_cooper skrev:
Kört några test och är hyfsat lika, skruvade bara lite på förgasaren mellan reporna, monterade in en manometer på vattentillförseln och är väldigt ojämnt tryck så det måste lösas. Tror det är till stor del det som den fladdrar rätt mycket i de högre varvtalen.


Är det bromsen som plusar/slår ut genom inloppet eller har du koll på att det är vattentillförseln?

Repeterbarheten över lag ser ju rätt bra ut.


Mycket är vattentillförseln, har rätt högt tryck i ledningen, 7 bar med 0 flöde, för att sedan droppa till 3-4bar vid lite högre flöde när ventilen stänger spikar det upp till 10 bar. För att få bästa förutsättningarna för en bra reglering ska det vara så lika som möjligt oberoende av flöde.
Citera
KristerO
Lund
Här sen Okt 2009
Inlägg: 8



I manualerna till våra tyska vattenbromsar från 60-talet som vi hade på LTH (bromsarna numera skrotade) påpekades att vattnet till bromsen skulle komma från en "tillräckligt" stor (det vill säga så stor som möjligt) tank med bräddavlopp, placerad tillräckligt högt för att ge önskat konstant tryck.

_________________
Krister Olsson
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
KristerO skrev:
I manualerna till våra tyska vattenbromsar från 60-talet som vi hade på LTH (bromsarna numera skrotade) påpekades att vattnet till bromsen skulle komma från en "tillräckligt" stor (det vill säga så stor som möjligt) tank med bräddavlopp, placerad tillräckligt högt för att ge önskat konstant tryck.


Tänkte skaffa en pump med och en överströmningsventil som är tillräcklig stor för att ta hela pumpens flöde men ändå hålla ett konstant tryck, kopplar in vattentillförseln till bromsen mellan pumpen och överströmningsventilen, sedan en hydropress-tank för att jämna ut tryckspikar. Med dessa borde trycket bli mycket jämnare.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



Pulserna sådär långt upp i varvtal kan också bero på att en tvåtaktare kommer till slut in i en sekundär 'tune'.
Mao säg vi stämmer av ett avgasrör till 'den här' pulsen.
Det finns flera pulser i ett avgasrör i en tvåtakt, en kommer ofta tillbaka då kolven är i 'topp', och studsar då bara mot kolvkjolen och vidare ut igen.
Varvar du nog mycket kommer den pulsen att träffa då kolven är i nedre dödpunkt, och börjar således 'ladda' cylindern igen.

Tänkte jag skriver detta så du inte jagar nåt som du aldrig kommer få väck eftersom det kan vara motorn själv.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Beställt en pump för att mata bromsen med, medan jag väntar på den ska komma har jag börjat bygga mellantanken där det "använda vattnet" hamnar för att sedan pumpas tillbaka till matartanken av ytterligare en pump. Denna pumpen har jag inte köpt än lutar åt en sådanhär https://www.amazon.se/BACOENG-automatisk-l%C3%A4nspump-bilvattenpump-fl%C3%B6desbrytare/dp/B0B48ZK3Q8/ref=sr_1_17?crid=2S17FY6XPX8XE&keywords=l%C3%A4nspump&qid=1703886267&sprefix=l%C3%A4nspump%2Caps%2C123&sr=8-17&th=1 men är lite fundersam om den inte överlever vattentemperaturen på utkommande vatten, de verkar vara specad till 40 grader och kan nog bli högre än så. Nån som har tips på annan pump med automatisk start/stopp som tål högre temperaturer. 12v är att föredra.

Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191


Trådstartare
Hittade en liten dränkpump som skulle klara 60°C och det borde räcka, fick dock sätta en separat nivåstyrning, men det löste sig rätt enkelt.

Citera
Andra projekttrådar
Ajdéns diverse projekt, bygger bromsbänk
<<   1, 2, 3   >>
22 besök senaste veckan (7607 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande