Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Titanskruvar - nackdelar? | 1 besök senaste veckan (660 totalt) |
Hej!
Har börjat fundera på att byta ut lite bult och mutter till titan för att spara vikt på min alldeles för tunga Lotus Om man bortser från priset - vad är det egentligen för nackdelar med titan? Mvh Otto _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||||||||||
Wöhler... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||||
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mate _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||||
Utveckla för oss utan hatt! _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||||||||
Oavsett utmattning så finns det ju saker som "galling" (som med rostfritt) och tendenser till att flyta/krypa.
Allt beror ju på kvalité och värmebehandling, och hur du kan garantera vad du får i brevlådan. |
||||||||||||
Jag vet inget om titan men jag tänker anta från herr ingenjör Mats inlägg att titan har kortare utmatningslivslängd än stål vid likvärdig spänning som andel av dess sträckgräns. _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||||
Kort och gott en Gr5 titanbult har väldigt nära lika egenskaper som en 12.9 bult men väger mindre såklart.
Men däremot har titan väldig förmåga att kärva fast likt rostfritt mot aluminium, dessutom flera ggr värre. Men det är inga stora problem i 'lösa' förband där det finns utrymme runt skruven. _________________ Patrick Wetterskog |
||||||||||||
Varför tillverkas då highend vevstakar/ventiler i titanlegering? _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||||||||
För att Newton skrev F=ma och sigma/rho på Titan är reko _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||||
/C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||||||||
Som du själv skriver, High End... Delarna är inte tänkta att användas i evigheter, utan bytas med jämna mellanrum. Du köper inte en fyrtaktscross värsta modellen (eller sporthoj) för att finköra extremt många pendlingsmil, du köper den för att ha den bästa och snabbaste modellen när du tävlar. _________________ Roland Johansson |
||||||||||||
tack för svar!
jag har inte tänkt att använda det på allt för kritiska ställen så tror inte materialutmanning kommer vara min största utmaning. det här med att dom kärvar/skär mot andra material var bra info! brukar man använda någon slags 'kladd' för att förhindra detta problem? _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||||||||||
När jag köpte hjulmuttrar fick jag förmaningar om att använda Permatex nickel-antiseize och ingenting annat _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...Esset 911 -74 ...gul |
||||||||||||
SHIT! Hur går det då med titandelarna i min kropp? _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||||||||
Kraftigt överdimensionerade helt enkelt. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||||
|
||||||||||||
Bättre än liknande i stål, är helt säkert. OT: Det egentligen enda kravet för mycket i implantatväg är "kommer det är att accepteras av kroppen eller förgifta värden och degradera till oigenkännlighet inom några år?" Allt annat går att lösa, typ. Titan är förhållandevis tacksamt vad gäller reaktioner med kroppen, därav titan när man blir lite mer cyborg. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||||||||
Skruva banåkabil Titanskruvar - nackdelar? | 1 besök senaste veckan (660 totalt) |