Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Titanskruvar - nackdelar?
1 besök senaste veckan (660 totalt)
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 248


Trådstartare
Hej!

Har börjat fundera på att byta ut lite bult och mutter till titan för att spara vikt på min alldeles för tunga Lotus

Om man bortser från priset - vad är det egentligen för nackdelar med titan?

Mvh Otto

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Otto Leffler skrev:
Hej!

Har börjat fundera på att byta ut lite bult och mutter till titan för att spara vikt på min alldeles för tunga Lotus

Om man bortser från priset - vad är det egentligen för nackdelar med titan?

Mvh Otto


Wöhler...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Wöhler?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6257



Ganska onödigt med muttrar i titan om du ska byta ut bultar.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087




_________________
Pontus Fyhr
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6257



Pontus Fyhr skrev:
Magnus Thomé skrev:
Wöhler?


https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Materialutmattning


Utveckla för oss utan hatt!

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Oavsett utmattning så finns det ju saker som "galling" (som med rostfritt) och tendenser till att flyta/krypa.

Allt beror ju på kvalité och värmebehandling, och hur du kan garantera vad du får i brevlådan.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



Kolja skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Magnus Thomé skrev:
Wöhler?


https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Materialutmattning


Utveckla för oss utan hatt!


Jag vet inget om titan men jag tänker anta från herr ingenjör Mats inlägg att titan har kortare utmatningslivslängd än stål vid likvärdig spänning som andel av dess sträckgräns.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



Kort och gott en Gr5 titanbult har väldigt nära lika egenskaper som en 12.9 bult men väger mindre såklart.

Men däremot har titan väldig förmåga att kärva fast likt rostfritt mot aluminium, dessutom flera ggr värre.

Men det är inga stora problem i 'lösa' förband där det finns utrymme runt skruven.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6257



Pontus Fyhr skrev:
Kolja skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Magnus Thomé skrev:
Wöhler?


https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Materialutmattning


Utveckla för oss utan hatt!


Jag vet inget om titan men jag tänker anta från herr ingenjör Mats inlägg att titan har kortare utmatningslivslängd än stål vid likvärdig spänning som andel av dess sträckgräns.


Varför tillverkas då highend vevstakar/ventiler i titanlegering?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



Kolja skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Kolja skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Magnus Thomé skrev:
Wöhler?


https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Materialutmattning


Utveckla för oss utan hatt!


Jag vet inget om titan men jag tänker anta från herr ingenjör Mats inlägg att titan har kortare utmatningslivslängd än stål vid likvärdig spänning som andel av dess sträckgräns.


Varför tillverkas då highend vevstakar/ventiler i titanlegering?


För att Newton skrev F=ma och sigma/rho på Titan är reko

_________________
Pontus Fyhr
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1223



Pontus Fyhr skrev:
Kolja skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Kolja skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Magnus Thomé skrev:
Wöhler?


https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Materialutmattning


Utveckla för oss utan hatt!


Jag vet inget om titan men jag tänker anta från herr ingenjör Mats inlägg att titan har kortare utmatningslivslängd än stål vid likvärdig spänning som andel av dess sträckgräns.


Varför tillverkas då highend vevstakar/ventiler i titanlegering?


För att Newton skrev F=ma och sigma/rho på Titan är reko




/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Kolja skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Kolja skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Magnus Thomé skrev:
Wöhler?


https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Materialutmattning


Utveckla för oss utan hatt!


Jag vet inget om titan men jag tänker anta från herr ingenjör Mats inlägg att titan har kortare utmatningslivslängd än stål vid likvärdig spänning som andel av dess sträckgräns.


Varför tillverkas då highend vevstakar/ventiler i titanlegering?


Som du själv skriver, High End...

Delarna är inte tänkta att användas i evigheter, utan bytas med jämna mellanrum.

Du köper inte en fyrtaktscross värsta modellen (eller sporthoj) för att finköra extremt många pendlingsmil, du köper den för att ha den bästa och snabbaste modellen när du tävlar.

_________________
Roland Johansson
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 248


Trådstartare
tack för svar!

jag har inte tänkt att använda det på allt för kritiska ställen så tror inte materialutmanning kommer vara min största utmaning.

det här med att dom kärvar/skär mot andra material var bra info! brukar man använda någon slags 'kladd' för att förhindra detta problem?

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 271



Otto Leffler skrev:
det här med att dom kärvar/skär mot andra material var bra info! brukar man använda någon slags 'kladd' för att förhindra detta problem?

När jag köpte hjulmuttrar fick jag förmaningar om att använda Permatex nickel-antiseize och ingenting annat

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4029



Pontus Fyhr skrev:
Magnus Thomé skrev:
Wöhler?


https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Materialutmattning

SHIT! Hur går det då med titandelarna i min kropp?

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Nillet skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Magnus Thomé skrev:
Wöhler?


https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Materialutmattning

SHIT! Hur går det då med titandelarna i min kropp?


Kraftigt överdimensionerade helt enkelt. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



MaZ skrev:
Nillet skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Magnus Thomé skrev:
Wöhler?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Materialutmattning
SHIT! Hur går det då med titandelarna i min kropp?
Kraftigt överdimensionerade helt enkelt. thumbs up
Och där är det inte för vikt/styrka som man valt Titan utan för att atomär ytstruktur verkar vara biokompatibel (tex skelett växer fast mot ytan).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1498



Nillet skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Magnus Thomé skrev:
Wöhler?


https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Materialutmattning

SHIT! Hur går det då med titandelarna i min kropp?


Bättre än liknande i stål, är helt säkert.

OT: Det egentligen enda kravet för mycket i implantatväg är "kommer det är att accepteras av kroppen eller förgifta värden och degradera till oigenkännlighet inom några år?" Allt annat går att lösa, typ. Titan är förhållandevis tacksamt vad gäller reaktioner med kroppen, därav titan när man blir lite mer cyborg.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Skruva banåkabil
Titanskruvar - nackdelar?
1 besök senaste veckan (660 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande