Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
MC motor i bil, hur tung? Håller det?
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (1625 totalt)
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252



Audi A4 snurrar åt "fel" håll
Montera motor ovanför / eller vid sidan av differentialen med utgående axel på motorn riktad framåt
kedjetransmission mellan motor och axel, medger justering av utväxling.
Paketet blir kompakt nog för att få plats i en smart.
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Audi/AUDI-A4&S4-8D/1999_2000/Bak . . . .

Lycka till

_________________
Tommy Karlsson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732


Trådstartare
Nja jag vill slippa kedja om det går helst.

Som det ser ut nu siktar vi på en Ford diff med aluhus i bak, vänd uppochner, smörjningfår man lösa på nåt sätt men annars är det nog inga större problem ☺️.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Blomén
Göteborg
Här sen Apr 2019
Inlägg: 11



Det funkar ju rätt bra i denna: https://silodrome.com/light-car-company-rocket/

Peak-BEC?

_________________
Carl Blomén

CRF250R
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1694



Diffen måste ju snurra åt rätt håll (som i att pinjongen snurrar åt samma håll som orginal jämnfört med huset). Men kanske en framdiff fast uppochner (eller blir det för många vändningar då ).

Har man diffkylning med pump skulle man ju kunna spruta in oljan dit man misstänker att det är dålig smörjning pga uppochnervändandet.

_________________
Markus Ålind
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



Borde det inte gå att få en tillverkare som gör pinjong och kronhjul att spegla dom bara? Är inte direkt svårt att göra i valfritt CAD-program för att göra en Step-fil till fräsningen. Så behöver du inte vända uppochner. Utgår från att du lär behöva nya grejer ändå för ändamålet.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732


Trådstartare
Qaz skrev:
Diffen måste ju snurra åt rätt håll (som i att pinjongen snurrar åt samma håll som orginal jämnfört med huset). Men kanske en framdiff fast uppochner (eller blir det för många vändningar då :rollleyes:).

Har man diffkylning med pump skulle man ju kunna spruta in oljan dit man misstänker att det är dålig smörjning pga uppochnervändandet.


Ja justfan, drevsatsen kommer ju att backa då... Hum, framdiff uppochner kanske kan funka, men då är nog audi diffen ovan bättre

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 463



Sevärt på ämnet, eller lite i alla fall


_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2744



Jeansgaraget tror jag de var som satte en R1 motor i en Kadett C City, dock där fram. Så viktmässigt borde det gå bra. Den borde ha vägt nått sånt, 850-900kg.

Nu lusläste jag inte tråden men de finns ju MC motorer med kardan, kanske inga sportiga dock?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732


Trådstartare
Cassius skrev:
Jeansgaraget tror jag de var som satte en R1 motor i en Kadett C City, dock där fram. Så viktmässigt borde det gå bra. Den borde ha vägt nått sånt, 850-900kg.

Nu lusläste jag inte tråden men de finns ju MC motorer med kardan, kanske inga sportiga dock?


Du läste inte alls menar du 😅

Jo kardan vill vi ha, men dem snurrar åt fel håll 😁

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2744



erikjakan skrev:
Cassius skrev:
Jeansgaraget tror jag de var som satte en R1 motor i en Kadett C City, dock där fram. Så viktmässigt borde det gå bra. Den borde ha vägt nått sånt, 850-900kg.

Nu lusläste jag inte tråden men de finns ju MC motorer med kardan, kanske inga sportiga dock?


Du läste inte alls menar du 😅

Jo kardan vill vi ha, men dem snurrar åt fel håll 😁


Typ så ja

Audi diffar nämndes ju, de var inte gångbart eller? Dom går ju "fel håll" ( de bakre på quattros. T ex Audi V8 som har torsen original).

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732


Trådstartare
Jo det lutar just nu åt en sådan och tvärställd hojmotor i maskinrummet 😊👍

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



Att byta håll på diffen, är det ett problem? Det har ju gjorts många gånger.
Vanliga stela jänke bakaxlar är ju i princip bara att montera upp och ner.

Har sett Porsches 915 och G50 lådor moteras upp och ned i mittmotorbilar, bara att fixa ventilationen.
Har sett BMW diffar monteras upp och ner också men bara ändring av ventilationen. Är man nojig över smörjningen så kan man väl sätta in en oljepump och se till att man får olja där man vill.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732


Trådstartare
Vända den uppochner är ingen större fara, men att snurra år fel håll, dvs kraften baklänges genom diffen lär inte bli bra?

Förtydligande, utgående kardan på hojmotorerna som går bakåt snurrar motsols. Tvärtemot en vanlig kardan!

MVH Erik Wedlund

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



erikjakan skrev:
Vända den uppochner är ingen större fara, men att snurra år fel håll, dvs kraften baklänges genom diffen lär inte bli bra?

Förtydligande, utgående kardan på hojmotorerna som går bakåt snurrar motsols. Tvärtemot en vanlig kardan!

MVH Erik Wedlund


Du menar att dreven får kraften på "baksidan", som när man backar eller motorbromsar?
Är det ett verifierat problem? Spontant tycker jag dreven bör vara lika starka så länge de är rätt shimsade.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732


Trådstartare
Exakt, känns dumt att chansa om det finns "fel" diffar från audi.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2744



Jag har en v8 torsen diff jag kan tänka mig sälja.. men jag får nog inte loss den från bilen förrän till våren :/

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1694



safe skrev:
erikjakan skrev:
Vända den uppochner är ingen större fara, men att snurra år fel håll, dvs kraften baklänges genom diffen lär inte bli bra?

Förtydligande, utgående kardan på hojmotorerna som går bakåt snurrar motsols. Tvärtemot en vanlig kardan!

MVH Erik Wedlund


Du menar att dreven får kraften på "baksidan", som när man backar eller motorbromsar?
Är det ett verifierat problem? Spontant tycker jag dreven bör vara lika starka så länge de är rätt shimsade.


Tandprofilen är väldigt olika framåt och bakåt. Framåt är den den typ rakt ut från drevet, bakåt nästan 45*.


_________________
Markus Ålind
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Qaz skrev:
safe skrev:
erikjakan skrev:
Vända den uppochner är ingen större fara, men att snurra år fel håll, dvs kraften baklänges genom diffen lär inte bli bra?

Förtydligande, utgående kardan på hojmotorerna som går bakåt snurrar motsols. Tvärtemot en vanlig kardan!

MVH Erik Wedlund


Du menar att dreven får kraften på "baksidan", som när man backar eller motorbromsar?
Är det ett verifierat problem? Spontant tycker jag dreven bör vara lika starka så länge de är rätt shimsade.


Tandprofilen är väldigt olika framåt och bakåt. Framåt är den den typ rakt ut från drevet, bakåt nästan 45*.



Man får tänka på alla delar, även lager och lagerhållare är konstruerade för belastning i en viss riktning, om man byter håll på kuggen så lastar man kanske lagren i en riktning som skapar höga laster i området runt lagren. Dessutom är smörjningen av pinjonglagren och i viss mån diffen konstruerad med fall för att funka när den är monterad åt rätt håll, dränering mellan pinjonglagren t ex.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



Största(?) anledningen till att kronhjul och pinjong ser ut som dom gör, är väl att de ska snurra tystare framåt!
Dvs. om du vänder på den så kommer den att leva om mer när du kör framåt och vara tystare när du backar!

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Roggaman skrev:
Största(?) anledningen till att kronhjul och pinjong ser ut som dom gör, är väl att de ska snurra tystare framåt!
Dvs. om du vänder på den så kommer den att leva om mer när du kör framåt och vara tystare när du backar!


Det beror mer på hur mycket tillverkaren fokuserat på att få en tyst kugg åt det hållet, en vanlig automatbil lägger inte mycket moment åt det hållet så de brukar vara lite mindre nogaräknade på den flanken.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732


Trådstartare
Vi har nog ändrat oss ang koncept, vi går nog på konventionell bilmotor pga hållbarhet .

Vad återstår att se.

S85b50 🎉
S65b40👌
LS nånting 😐
Honda f20c med turbo 🫠
BMW n54 med singelturbo. 😁

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Skruva banåkabil
MC motor i bil, hur tung? Håller det?
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (1625 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande