Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Bränsletank med 3 utgående slangar till pump
5 besök senaste veckan (223 totalt)
m.almqvist
Trollhättan
Här sen Nov 2007
Inlägg: 12


Trådstartare
Kör på bana med en Opel kadett gsi sedan 1996 har haft problem med att den suger luft i långa högerkurvor under halv tank.
Har haft idé om att bygga en catchtank men fick tipps om att montera 2 extra utlopp i tankens båda sidor till dagens som sitter i mitten.
Pumpen sitter ca 600mm utanför bränsletanken på höger sida.
Kan detta fungera att ha flera utlopp.


_________________
Mats Almqvist
Citera
TurboB
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 26



Så kommer pumpen suga luft både i höger- och vänsterkurvor när nivån är tillräckligt låg, säg 2/3 dels tank. Hur ska pumpen kunna hålla ett bränsletryck då? Känns som en mindre genomtänkt idé.

I prisordning:
- Köra med minst 1/2 tank.
- Sätta in bafflar om det inte redan finns i tanken. (bökigt och förutsätter metalltank)
- Pula ner fuel-cell skumgummi som i race-bilar, tillräckligt för att bromsa vågorna kastas fram och tillbaks. Kräver dock underhåll då fyllningen bryts ner med tiden. Typ tanktvätt vart tredje år.
- Satsa på catchtank. Snyggaste lösningen.

_________________
Magnus Åberg
Fiat X1/9, Fiat Uno TURBO, Fiat Coupe, Fiat Ritmo TC, Lancia Delta Integrale, Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19498



Vad heter de där sockorna från Holley, "Hydramat"?

Om det nu är en in-tank-pump.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Jag tror att det kan funka med flera uttag, om du har en bränslepump per uttag.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



Oklart om det funkar. 3 urtag till samma pump blir antingen större risk för luft eller lite mindre för att bränslet är tyngre än luft.

Jag hade dock stora problem med att den sög luft under halvtank med gamla motorn med retur från bränslerailen och tryckregulator på utloppet på railen. Men med nya motorn som har returlöst och tryckregulatorn nära railen ihop med grövre bränsleledningar funkar det bättre. Hade catchtank men plockade bort den efter problem med att det blev tryck i den och den sprack men har kvar ledningarna till och från den.

Sen hjälper det nog att inte ha turbomotor med 3.5bars bränsletryck plus laddtryck utan fast 3.15 bar.

Många tankar men det kan löna sig att bygga om till returlöst. Med retur så faller trycket i railen direkt när pumpen suger luft och när bränslet förbrukas. Men med returlöst bara när bränslet förbrukas av spridarna om jag tänker rätt.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Racetech
Bränsletank med 3 utgående slangar till pump
5 besök senaste veckan (223 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande