Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Oljebyte innan eller efter vinterförvaringen?
<<   1, 2
12 besök senaste veckan (1130 totalt)
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6260



Skaffa er en Aprilia enduro 4-takt. Då får ni byta olja var 5:e timma om det ska tävlas. Och det är separata oljekretsar motor/låda. Kolvarna går hela 90 timmar i race tempo.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



Kolja skrev:
Skaffa er en Aprilia enduro 4-takt. Då får ni byta olja var 5:e timma om det ska tävlas. Och det är separata oljekretsar motor/låda. Kolvarna går hela 90 timmar i race tempo.


Bättre än de 15 timmar för kolven manualen föreskriver på en Honda 450. Något vi lärde oss på en parkeringsplats i New Hampshire.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268



Pontus Fyhr skrev:
Kolja skrev:
Skaffa er en Aprilia enduro 4-takt. Då får ni byta olja var 5:e timma om det ska tävlas. Och det är separata oljekretsar motor/låda. Kolvarna går hela 90 timmar i race tempo.


Bättre än de 15 timmar för kolven manualen föreskriver på en Honda 450. Något vi lärde oss på en parkeringsplats i New Hampshire.


15 timmar var inte mycket. Min gamla Husaberg 650 hade 50 timmars intervall på kolven. Även vevstakslager, balansaxellager, ramlager och allt det där var också på 50 timmar om jag minns rätt. Oljebyte på 5 timmar i rejstempo.

Men ett som var säkert var att oavsett allt som bytts så rasade den varje höst Lagom till garagesäsongen.

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 463



Magnus Thomé skrev:
Toyota GR Yaris ska enligt serviceschemat byta olja varje 500 mil om den körs hårt. Annars varje 1000 mil.

En annan parameter är att alla banbilar jag haft på senare år i originalskick haft extremt höga oljetemperaturer på banträffarna. Där är det inte kallstarter utan antal ggr de varit redigt över 130 grader man får ta i beaktande. Typ.


Är helt klart bra att ta en funderare och göra en care by case bedömning.

På min gamla BMW 635a är det ju en 80 graders termostat, så även oljetempen hålls låg.
Sällan över 80 grader. (Förvisso landsvägskörning)

Skulle vara riktigt intressant att veta mer fakta bakom bytesintervallerna på Cross / Enduro cyklarna.

Liten oljevolym kombinerat med smuts från koppling/växellåda en del av problemet.
Ihop med extremt korta kolvar ?

Är det inte Hondorna man "måste" byta stift 2ggr om dagen på också😅

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



Daniel-635 skrev:


Skulle vara riktigt intressant att veta mer fakta bakom bytesintervallerna på Cross / Enduro cyklarna.



~12000rpm......

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Kadett4wd skrev:
Daniel-635 skrev:


Skulle vara riktigt intressant att veta mer fakta bakom bytesintervallerna på Cross / Enduro cyklarna.



~12000rpm......


Lägg till liten oljevolym, många gånger extrem belastning och väldigt hög oljetemp. Kolla gärna någon video på youtube amerikansk supercross så är det många förare som 'varvstoppar i 1-5- sekunder i varje hopp.

Och som redan nämnts oftast kombinerad smörjning vevhus, växellåda och koppling

_________________
Roland Johansson
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 463



Även en Yamaha R1 varvar ju 12000.
Fast dom kanske skulle ge upp också under samma drifts förhållande.
Svårt för de flesta weekend warriors att köra en sån på full kapacitet.


Inte på ämnet alls, men med många motornördar, lite läsvärt och minst sagt imponerande.

https://www.mercedes-amg.com/en/world-of-amg/news/press-information/m1 . . . .

Över 100 hk per cylinder på en 2 liters motor, i produktions spec. är imponerande.
Likaså 2,1 bars laddtryck, tuffa pix.

Hittade inte artikeln nu, men tydligen ska det komma en 475 hk version 2024.

Man kanske inte ska köpa oljan på Lidl

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



Nu måste ni skilja på enstånkor och 4cyl.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 463



Ja, alltså kolvarna på en sådan motor är ju mkt. större. än en R1a
Som en Ducati Panigale med 90-100 mm borrning antar jag.

Så det är ju inte bara 12000 varv som sliter, som enda faktorn.

Intressant att biltillverkare ofta gör 1-cylinder test motorer, när dom provar ut nya generationer faktiskt.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Kadett4wd skrev:
Nu måste ni skilja på enstånkor och 4cyl.


Ja, 4 cylindriga brukar ha procentuellt mer olja i motorn.

Annars är en fyrtakts cross 250 väldigt lik en 1000cc fyrcylindrig vad avser borrning, slaglängd, ventilstorlekar, vinklar etc.

_________________
Roland Johansson
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6260



Ni har inte förstått. Fem timmars bytesintervall är för att slippa ta garantiansvar: i princip ingen förmår att följa intervallen till punkt och pricka.

Det har ingenting att göra med ingenjörsvetenskap.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Skruva banåkabil
Oljebyte innan eller efter vinterförvaringen?
<<   1, 2
12 besök senaste veckan (1130 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande