Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Jag hyr en Clubman och Tävlar på Knutan - Häng med
1, 2   >>
31 besök senaste veckan (7507 totalt)
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Vet inte riktigt var jag ska lägga detta men jag kör normalt min Porsche och eftersom den står i garaget (https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6199&postdays=0&postorder=asc&start=903) så har det uppstått en möjlighet som jag tänkte dela med er Nu hoppas jag inget kommer i vägen annars blir detta en ganska kort tråd

Redan i våras på MSCC klubbtävling så droppade Stefan Mumm förslaget att jag borde låna en av "hans" bilar och testa hur den kan vara att köra. Stefan är då lite av klasspappa i SPVMs Clubman-serie och gör sitt bästa att locka folk i fördärvet. Dessutom är han huvudinstruktör på Racingskola.se så därför är jag fullt övertygad att han försöker muta mig till att komplettera honom i den rollen. Nu ska jag understryka att jag inte är svårövertalad till att köra räserbil, det enda som är utmaningen är att få till ett säkert datum där jag kan ägna mig åt detta. Sedan ska man tillägga att jag hyr bilen så detta är inget jag får gratis. Siktet är ställt på MSCC KM5 7/10 på Knutstorp (https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126248) där tanken är att jag ställer upp i tävlingen i RS klassen. Detta är riktigt spännande för jag har länge undrat hur det är att köra en snabb bil, det har liksom aldrig blivit av. Detta är ett unikt tillfälle för mig att få köra det närmaste man kan komma en formelbil alternativt LeMans prototyp.

En liten aktivitet som kändes lite speciell var att byta visir på hjälmen. Jag kör normalt med ett "Touring/GT" visir men nu ska jag köra öppen bil så jag fick leta fram och skruva på visiret hjälmen kom med . Så fick man spendera en kväll hos Stefan där fokus var att få till körställning och corner weight för mig. Sedan blev det mycket snack och även god mat (tack Pia). Vad är det då jag ska köra? Tydligen en Mallock U2 Mk35SG från 2007. Effekten i maskinen är runt 155hk och tävlingsvikten ca 680 kg. Man kan säga ungefär samma effekt som i min egen Porsche men halva vikten. Den går givetvis på slicks och en ny grej för mig är att den har en del aerodynamisk downforce. Jag tycker bilen ser knepig ut, det är då en rörramskonstruktion (påminner om en seven) fast motorn är lite snett vinklad och placerad i mitten. Föraren sitter med ryggen nästan över bakaxeln och bredvid smalbenen har man motorn. Oavsett så är detta en bil som från början är bygd för racing. Jag får reda på att bilen har en 4-växlad dogbox som dessutom har växelspaken placerad till vänster om mig.



Jag brukar skriva lite om förväntningar innan race. Jag tycker detta ska bli kalaskul oavsett vilket väder det blir. Vi pratar oktober i Skåne men visst hoppas man på torrt. Som referens kan Stefan ta sig runt på minuten och han gissar att jag borde se 64 sekunder hyfsat fort. Det är mitt riktmärke med tanke på att jag kört 1:09 med Porschen på slicks så känns det rimligt mycket fortare . Det som gör mig mest nervös är växellådan, dels för att mitt muskelminne är inte tränat att växla med den handen och dels för att man inte använder koppling. Hur det kommer gå i racet funderar jag inte över då jag har nog med känslor redan inför att köra denna bil. I och med att det är tävling så kommer jag få draghjälp att göra mitt yttersta. Vad som också är kul är att få reda på är om jag kommer bli biten och byta in min Porsche mot en Clubman eller om min preferens för GT-bilar kommer kvarstå. I vilket fall kommer detta bli galet kul ...

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087




_________________
Pontus Fyhr
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Pontus Fyhr skrev:

+1!

Ska bli väldigt väldigt kul o höra hur du kommer tycka om det här!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Kul!

Det ena behöver inte utesluta det andra, jag köpte ju en Vee efter att ha hyrt en tävlingshelg

Gillar clubman bilarna, simpla billiga och små/lätta/rejsiga. Synd bara att klassen är så liten. Jag kan hältåa i sömnen utan problem, men när man växlar med fel hand blir det mycket svårare av nån anledning, hjärnan får kramp när signalerna går fel väg

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6260



Bra, oplanerade impulshandlingar är oftast de roligaste. Empirisk kunskap.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Eddie Varvstopp skrev:
Vet inte riktigt var jag ska lägga detta men jag kör normalt min Porsche och eftersom den står i garaget (https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6199&postdays=0&postorder=asc&start=903) så har det uppstått en möjlighet som jag tänkte dela med er Nu hoppas jag inget kommer i vägen annars blir detta en ganska kort tråd

Redan i våras på MSCC klubbtävling så droppade Stefan Mumm förslaget att jag borde låna en av "hans" bilar och testa hur den kan vara att köra. Stefan är då lite av klasspappa i SPVMs Clubman-serie och gör sitt bästa att locka folk i fördärvet. Dessutom är han huvudinstruktör på Racingskola.se så därför är jag fullt övertygad att han försöker muta mig till att komplettera honom i den rollen. Nu ska jag understryka att jag inte är svårövertalad till att köra räserbil, det enda som är utmaningen är att få till ett säkert datum där jag kan ägna mig åt detta. Sedan ska man tillägga att jag hyr bilen så detta är inget jag får gratis. Siktet är ställt på MSCC KM5 7/10 på Knutstorp (https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126248) där tanken är att jag ställer upp i tävlingen i RS klassen. Detta är riktigt spännande för jag har länge undrat hur det är att köra en snabb bil, det har liksom aldrig blivit av. Detta är ett unikt tillfälle för mig att få köra det närmaste man kan komma en formelbil alternativt LeMans prototyp.

En liten aktivitet som kändes lite speciell var att byta visir på hjälmen. Jag kör normalt med ett "Touring/GT" visir men nu ska jag köra öppen bil så jag fick leta fram och skruva på visiret hjälmen kom med . Så fick man spendera en kväll hos Stefan där fokus var att få till körställning och corner weight för mig. Sedan blev det mycket snack och även god mat (tack Pia). Vad är det då jag ska köra? Tydligen en Mallock U2 Mk35SG från 2007. Effekten i maskinen är runt 155hk och tävlingsvikten ca 680 kg. Man kan säga ungefär samma effekt som i min egen Porsche men halva vikten. Den går givetvis på slicks och en ny grej för mig är att den har en del aerodynamisk downforce. Jag tycker bilen ser knepig ut, det är då en rörramskonstruktion (påminner om en seven) fast motorn är lite snett vinklad och placerad i mitten. Föraren sitter med ryggen nästan över bakaxeln och bredvid smalbenen har man motorn. Oavsett så är detta en bil som från början är bygd för racing. Jag får reda på att bilen har en 4-växlad dogbox som dessutom har växelspaken placerad till vänster om mig.



Jag brukar skriva lite om förväntningar innan race. Jag tycker detta ska bli kalaskul oavsett vilket väder det blir. Vi pratar oktober i Skåne men visst hoppas man på torrt. Som referens kan Stefan ta sig runt på minuten och han gissar att jag borde se 64 sekunder hyfsat fort. Det är mitt riktmärke med tanke på att jag kört 1:09 med Porschen på slicks så känns det rimligt mycket fortare . Det som gör mig mest nervös är växellådan, dels för att mitt muskelminne är inte tränat att växla med den handen och dels för att man inte använder koppling. Hur det kommer gå i racet funderar jag inte över då jag har nog med känslor redan inför att köra denna bil. I och med att det är tävling så kommer jag få draghjälp att göra mitt yttersta. Vad som också är kul är att få reda på är om jag kommer bli biten och byta in min Porsche mot en Clubman eller om min preferens för GT-bilar kommer kvarstå. I vilket fall kommer detta bli galet kul ...


Försök få till en enkel provkörning några dagar före, av antingen räjsbilen eller en högerstyrd bil. Lägger du en timme på en parkering att växla kommer ditt muskelminne börja vakna.

Lycka till

_________________
Roland Johansson
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Supercoolt! Se till att ha Gopro-kameror redo och ta mycket bilder under helgen!

Oroa dig inte för att växla med vänsterhanden. Det bästa är att helt enkelt inte tänka på saken - låt kroppen och hjärnan reda ut det. Jag skojar inte, det funkar! Eftersom växlarna ligger likadant i växellådan reder liksom händerna och hjärnan ut det, om du bara slappnar av och låter vänsterhanden göra vad den naturligt vill göra.

Egentligen borde man testköra olika bilsorter (eller byta bil med polaren?) oftare. Jag har t ex aldrig kört en riktig formelbil, där man sitter smack i mitten och nere på marken. Fast drömmen är fortfarande att provköra en underbar, mekanisk och förmodligen absolut livsfarlig förkrigsbil, med 100år på nacken.

Vi förväntar oss en utförlig rapport, kompletterad med bilder, film och rekommendationer!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Torkel K skrev:

Oroa dig inte för att växla med vänsterhanden. Det bästa är att helt enkelt inte tänka på saken - låt kroppen och hjärnan reda ut det. Jag skojar inte, det funkar! Eftersom växlarna ligger likadant i växellådan reder liksom händerna och hjärnan ut det, om du bara slappnar av och låter vänsterhanden göra vad den naturligt vill göra.


Då funkar din hjärna bättre än min - jag har vid stressade situationer råkat ut för att hjärnan spegelvänt växelmönstret (ettan är närmast ratten och uppåt... nej fan!) så jag får i alla fall vara någorlunda medveten.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Jo men precis, detta tycker jag är en upplevelse som jag borde dela i Magnus soffa

Det där med växellådan så är det mest kombon vänsterväxlat+dogbox som jag nojjar över. Har provat vänsterväxlat och det har funkat bra om man tar det lugnt. Men här ska man tydligen inte använda koppling vilket för mig låter som man behöver bra timing vilket blir utmaningen. Strunt samma, det kommer nog ge sig och oavsett så är planen att posta en rik rapport om mina upplevelser efter körningen

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6260



Enkelt, du får identifiera dig som vänsterhänt fortsättningsvis.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



Kolja skrev:
Enkelt, du får identifiera dig som vänsterhänt fortsättningsvis.

Det hjälper inte.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Pontus Fyhr skrev:
Kolja skrev:
Enkelt, du får identifiera dig som vänsterhänt fortsättningsvis.

Det hjälper inte.


VA!!?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Jag tänker att detta knappast är inte sista gånga du kör en bil med växelspaken på vänster sida. Så även om det kortsiktigt är lite mera jobb, så är det väl ändå lika bra att bygga om dig till flyttbara händer?

Finess har superfina FIA-godkända skarvar som du kan använda.


Kom ihåg att kyla underarmarna ordentligt (tryckluft funkar bra) då du svetsar.


_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Torkel K skrev:


Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



MatsK skrev:
Torkel K skrev:

Oroa dig inte för att växla med vänsterhanden. Det bästa är att helt enkelt inte tänka på saken - låt kroppen och hjärnan reda ut det. Jag skojar inte, det funkar! Eftersom växlarna ligger likadant i växellådan reder liksom händerna och hjärnan ut det, om du bara slappnar av och låter vänsterhanden göra vad den naturligt vill göra.


Då funkar din hjärna bättre än min - jag har vid stressade situationer råkat ut för att hjärnan spegelvänt växelmönstret (ettan är närmast ratten och uppåt... nej fan!) så jag får i alla fall vara någorlunda medveten.


Är växelmönstret vänt??
Min tävlingsbil är högerstyrd och det var hur lätt som helst att adaptera sig till det.
Att sitta på höger sida reflekterade man inte över efter 2-3 varv.
Växlingen tog väl 2-3 pass innan man fick att funka bra, men inte mer än så.
Men då är ju växellägena desamma som på en vänsterstyrd bil.
Är dom speglade så kan jag tänka mig att det är bökigt att adaptera till.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Helt fantastisk debatt präglad av omtänksamhet och problemlösning

Det är helt vanligt traditionellt h-mönster om ni undrar.

Jag kommer nog reda ut det på något sätt

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Eddie Varvstopp skrev:
Helt fantastisk debatt präglad av omtänksamhet och problemlösning

Det är helt vanligt traditionellt h-mönster om ni undrar.

Jag kommer nog reda ut det på något sätt


Haha, så sociala medier fungerar.
Then it is a piece of cake. thumbs up
Lycka till med körningen, tror det kan var riktigt skoj körning.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3687



WOW!!! Häftigt med "riktig" räserbil. Något som faktiskt är byggt från början för att gå fort på bana.
Jag ställer mig till kön som väntar på en lång rapport om hur det var när du blev omvänd och inte längre kunde gå tillbaka till karossbilar.
Lycka till Eddie.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare

Foto: Andreas Freed

Jag vaknar upp Söndag och känner träningsvärk i olika delar av överkroppen typ i rygg och axlar, dessutom är höger armbåge blåslagen. Jag har tydligen kört Clubman . Tidigare i veckan hade jag faktiskt försökt bilda mig en uppfattning om hur det är att köra fort. Jag dammade av min simulator och hittade en bil som hade jämförbar prestanda. Jag lärde mig att det behövdes träning för att köra fort 1.03,7 körde jag som bäst på de få passen jag avverkade. Nåväl, på lördagen var det dags att möta verkligheten i MSCC Klubbmästerskap på Knutstorp. Stefan hade fixat med depåbox och 2 mekaniker, Pontus och Viktor som skulle hålla koll på oss under dagen. Redan här kände jag att upplevelsen var komplett, kan inte understryka hur privilegierad jag kände mig under dagen med dessa förutsättningar, likaså hjärtligt tacksam. Anmälning, besiktning och förarmöte avklarades ganska fort och sedan skulle det köras. Min vän Thomas L. kikade förbi och gav mig ytterligare råd från sitt perspektiv (han hade kört "min" bil tidigare på Falkenberg).

Fri Tidsträning
Bara att köra ut är en riktig-räserbil-upplevelse i sig. Bilen startas med externt batteri vilket gör att man behöver hjälp av mekaniker. Jag startar bilen, när jag är klar kopplar meken ut det externa batteriet och jag kan köra iväg. Planen var att jag skulle ligga bakom Stefan och orientera mig med bilen. Jag hade bestämt mig för att lära mig att kunna köra vänsterväxlad dogbox. Det gick rätt fort kan jag säga. Nä, det är fortfarande inte helt naturligt med att använda vänstern men det går. Vad som underlättade i denna bil var att den är 4-växlad, så man behöver bara hålla koll på 4 hörn. Köra utan koppling funkade riktigt bra och dogbox känns riktigt coolt. Dessvärre blir det ett kort pass på grund av en avåkning men 1,5 varv räckte för att slå undan nojan kring växlingarna.


Foto: Andreas Freed

Kval 1 blir det inget av. Ett massivt oljeläckage gör att tävlingsledningen får mobilisera samtliga närvarande på området för sanering av halva banan. Så jag var faktiskt på banan men med skillnaden att jag inte hade en bil att framföra utan i stället hantera saneringsmedel. Det var fint väder även om det var lite svalt så höll man värmen uppe med saneringsarbetet. Det blir då ändringar i schemat som följd och vårt första kval blir struket.

Kval 2
Nu ska det kvalas, men jag känner att mitt fokus är att lära känna bilen så mina tider får bli vad de blir. Ligger bakom Stefan i början när vi går ut men tappar honom efter några varv. Jag börjar känna lite på bilen och märkligt nog är den inte helt väsensskild från min egna 944. Jag gissar att min är hårt satt karossbil, Stefan berättar att denna är lite mjukare satt så de kanske möts här. Det är oerhört lättkört oavsett. Annars kan man beskriva körupplevelsen som naken, det är öppet och man känner att det är nära till allt. Ett intressant fenomen att hjälmen vill lyfta på rakan. Tempot ökar och det blir lite däcksläpp här och var. Fegar rejält över bäcken då det finns rikligt med saneringssand och i övrigt är det försiktigt körning på en del ställen. Trots det pressar jag fram en kvaltid på 1:06,71 som räcker till kvalplats 7 på griden (vi är 12 i heatet och 9 i klass RS). Dessutom är detta det snabbaste jag någonsin kört på Knutstorp dittills.


Foto: Ronny Persson

Race 1
Jag äter lunch med teamet (hur fränt låter inte det ) och Stefan pratar om att jag kanske ska köra efter som tidigare. Min hållning är att jag är sugen på att köra race, det vill säga klara mig på egen hand och lita på mina egna färdigheter. Jag rullar ut på griden på min absolut första start med bilen och står i det närmaste mitt i smeten. Det blir en bra start och jag kommer iväg med hjulspinn och dunkar i 2:an och gasar vidare. Tänkte jag skulle shortshifta till 3:an men får i 1:an istället (en av mycket få felväxlingar under dagen) vilket gör att jag tappar tempo in i första böj. Bilens konstruktion ger inte samma känsla av säkerhet som en burförsedd karossbil, så man är lite mer motiverad att undvika hamna i en kollision. Jag tar det försiktigt, speciellt då man har begränsad koll bakåt med de små backspeglarna och tappar placering. Racet är därefter mest solokörning och det är en del ekipage som får bryta. Tempot ökar och mot slutet känns det som bilen tänder upp för man kan verkligen luta sig mot greppet. Jag tar mig i mål som total 4:a samt lyckas pressa ut 1:04,473 som kommer bli dagens bästa tid. Den tiden är jag väldigt nöjd med och helt i linje med vad Stefan hade förutsett. I depåboxen pratar jag med både Stefan och Thomas där det visar sig att jag kör en växel för högt. Maskinen har brett register så jag tycker det känns bra för att bygga förtroende när bilen blir lite lugnare. Mina mentorer blir i det närmaste bestörta när detta uppdagas. Jag blir bara glad då jag nu vet hur enkelt det kommer bli att att köra ännu fortare .

Race 2
Jag har på känn att det finns ett område i bilen att utforska bara jag kör en aningens fortare. Med andra ord är jag bra taggad. På startplattan står man nu mitt i fältet och de små backspeglarna fylls med Björn D massiva TransAm. Får åter en bra start och tänker att jag borde kunna ta mig mellan Dag L och Andreas J. som står strax framför. Men de stänger och som vanligt fegar jag i första böj där jag blir blir omkörd. Kort därefter blir det omstart. Mina minnesbilder är lite svaga här för det var ganska händelserikt. I vilket fall blir det åter en bra start med repris på första böj. Har Robin W bakom mig som jag känner att jag borde kunna hålla. Men han gör en bra attack och kommer om tillsammans med Göran H som jag jagar resten av racet. Jag är aningens snabbare men Göran kör Radical som går lite bättre när det är rakt. Vid det här laget har jag tänt till, kör definitivt inte med short-shift för här är det combat-körning som gäller. Göran kör fint, utan misstag och blockar schysst. Hade jag suttit i Porschen i samma situation hade jag satsat på att attackera utsidan men så komfortabel är jag inte med denna bilen att jag vågar mig på det. Kommer på mig själv att bita ihop så käkmusklerna får sig ett träningspass och jag tror inte jag legat så nära en bil tidigare särskilt inte under så lång tid. Jag kommer inte om och slutar på en 5:e plats i racet, åter har en del fallit ifrån under racet. Jag tackar Göran för god kamp efter racet och får reda på att han slaktat sitt personbästa med mig limmad i bromsljuset . Varvtiden blev inte bättre men jag är fullt övertygad att jag kranade ur mer ut bilen detta pass. Jag undrar ju givetvis vad för varvtider som hade materialiserat sig om man hade haft ett pass till. Vi denna tidpunkten var jag mogen att ta in input på spårval och jag visste redan att det fanns tid att plocka över NGK-krönet och vid inbromsningarna samt ingången i de flesta kurvorna. Men det får vi inte veta denna dag...


Foto: Anders Hofverberg

Så var det dags att plocka ihop och åka hem efter prisutdelningen. En fantastiskt kul dag som jag kommer minnas länge. Man får passa på att tacka alla hjältar som fick eventet att rulla och klubbkompisar som bidrog till trevlig stämning! Det var många Clubman (även RS-) åkare som kom förbi och undrade när jag skulle köpa en egen. Så då kan vi ta den punkten, det kommer inte ske i närtid i alla fall. Det var fenomenalt kul att köra fort men inte så pass att jag springer och köper en direkt. Däremot har Clubman gänget fått en ny advokat. Jag säger såhär: påstår man att man vill tävla med en bil som går fort så är man monumentalt svagbegåvad om man INTE skaffar en Clubman. Den är snabb oavsett hur du ser på det, löjligt billig för prestandan, det är en riktig tävlingsbil samt underhållet är enkelt och billigt i sammanhanget. Jag hade förväntat mig att det skulle bli svårare att köra så mycket fortare men det vande jag mig snabbt vid. Likaså upplevde jag inte att den riktigt låga vikten var något speciellt vilket förvånar mig. Jag tror inte jag utmanade aerodynamiken så därför är det svårt att nämna den. Greppet kände jag igen från när jag körde min bil på slicks fast i denna kontext gick allt mycket fortare. Vad jag behöver vara noga med att poängtera är att Stefan har svart bälte i Mallock så jag gissar det finns en del magi i setupen på bilen. Jag tyckte den var oförskämt lättkörd i alla fall och passade mig som hand i handske. Sedan har jag fått en indikation på hur kapabel jag själv är. Jag visste redan att jag behöver lite tid att orientera mig under nya förutsättningar men jag gör inte bort mig helt med rätt material. Hur som haver är jag oerhört tacksam att fått förtroende att köra denna bil i skarpt läge för det var verkligen en fånigt härlig körupplevelse att köra riktig racerbil. Jättetack till hela Teamet!!

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Racerapporten är en ren njutning att läsa thumbs up

Tack för att du delar med dig av upplevelsen, det är ju inte så att man blir sugen på att testa, inte alls....

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



Kul Edvin!! Håller med Janne, det är inte så att man blir sugen ,inte alls....

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Jag hyr en Clubman och Tävlar på Knutan - Häng med
1, 2   >>
31 besök senaste veckan (7507 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande