Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar
SÅLD: Z4M Coupe -06 Trackday
14 besök senaste veckan (5012 totalt)
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808


Trådstartare
Såld

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 587



Om någon tycker historik är viktigt så kan jag fylla i att jag köpte bilen 2016 då 💯original, började montera lite godis som KW chassi, Millway och porsche-oken.

Robin köpte den av mig vid 10 400-500 mil någonstans, tog den sedan en bit längre. ☺️ Så har inte vart ombyggd särskilt många mil.
Har kontakt med ägaren jag köpte den av.

Robin du skriver att framvagnen är bättre nu, vad mer skiljer Z4 -M3 än spindlarna? Wishbone är samma mått?

_________________
Christian Halldén
Enthusiast Group AB
BMW 1M -12
BMW Z3 Coupe -00
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



Bärarmarna på E46 M3 är bredare än Z4 M och den yttre kulleden är grövre. För att köra med dom bärarmarna måste man byta till M3 eller CSL spindlar och Z4 dämpare, det går att köra med M3 dämpare också men dom är 3-4 cm längre så dämparna bottnar ur på bump stopsen mycket lättare.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 587



Just det, yttre leden skiljer dem åt också.
Även den bakre skiljer dem åt (infästning). Så egentligen är det motsvarande M3 E36 framvagn standard?

Jag kanske missförstår dig ang stötdämpare.
När det gäller infästning av MacPherson benen fram så skiljer det sig åt mellan Z4M spindeln och M3 E46. Så det måste följa spindeln? 🤔
Z4 M är bultat som M3 E36 och M3 E46 har klämd fot som senare modeller?

Förlåt Robin för OT!
Samtidigt kanske det ger förtydligande vad du gjort med framvagnen. 👍☺️

_________________
Christian Halldén
Enthusiast Group AB
BMW 1M -12
BMW Z3 Coupe -00
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808


Trådstartare
Ja Z4M original har länkarmar från vanlig E46 M-sport ihop med "droppade" E36 M3 spindlar då E36 använde samma lilla kulbult nere som vanlig E46 osv.

Stämmer bra att E36 / Z4m har bultat. E46 har klämfäste

Så känns som Z4M framvagnen blev ett riktigt ihopblock då de insåg att de blir stora problem att åka M3 framvagnen tack vare den smala fronten på Z4.

Anledning till att det går nu är mycket camber, bra stötdämpare för ändamålet och exakt rätt spec på hjul.

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



crille_hallden skrev:
Just det, yttre leden skiljer dem åt också.
Även den bakre skiljer dem åt (infästning). Så egentligen är det motsvarande M3 E36 framvagn standard?

Jag kanske missförstår dig ang stötdämpare.
När det gäller infästning av MacPherson benen fram så skiljer det sig åt mellan Z4M spindeln och M3 E46. Så det måste följa spindeln? 🤔
Z4 M är bultat som M3 E36 och M3 E46 har klämd fot som senare modeller?

Förlåt Robin för OT!
Samtidigt kanske det ger förtydligande vad du gjort med framvagnen. 👍☺️


Den bakre infästningen i karossen är densamma, men lagerhus och bussning har annan diameter. E46 M3 har 60 mm diameter bussning som är centrisk och E46/Z4/Z4 M har 66 mm diameter på bussningen, E46 och Z4 har centrisk medan Z4 M har excentrisk.

Z4 M har skruvad dämpare i spindeln likt E36 (M3) medan E46/E46 M3/Z4 har fastklämd dämpare i spindeln. Så byter man till M3 spindel byter man med fördel till Z4 dämpare för att bibehålla fjädringsvägen. Det var likadant på E36 kontra Z3, samma typ av dämpare/infästning men Z3 dämparna var kortare. Så kör man riktigt låg E36/E46 kan man ta dämpare från Z-serie så länge man tar hänsyn till vikten för att bibehålla fjädringsvägen och undvika att åka på bump stopsen.

För att vara on topic, har kikat på Robins Z4 M live och den är ball, mycket bil för dom pengarna och snabb är den!

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
TobiasLehtinen
Umeå
Här sen Aug 2021
Inlägg: 18



Också ägt den två vändor, körgladaste bilen jag kört och med frisk drivlina. Finns inget roligare med riktig spis för dessa pengar

_________________
Tobias Lehtinen
Citera
Peter Larsen
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 392



Hej,
Vad kostar bilen?

_________________
Peter Larsen
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808


Trådstartare
Nu är den såld

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar
SÅLD: Z4M Coupe -06 Trackday
14 besök senaste veckan (5012 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande