Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Få en chassiejigg plan utan att planfräsa den, lite funderingar
413 besök totalt
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
Hej, jag har några vägar att gå när jag ska bygga min jigg till mitt nästa bygge, jag vill att den ska vara exakt så jag faktiskt kan mäta från den, och duger är inte nog bra. Såklart så kan man få gjort en jigg som är perfekt om man bara betalar. Så budget mellan 10-20 000:- med så bra resultat som möjligt.

Jag har klurat på att man kanske kan få en stor plåt laserskrivare och sen borrade hål där de ska vara I den, sen lägga den på golvet hemma och antingen ha balkar under med justerskruvar för att få plåten rak eller justerskruv utan balkar under, fördelen är att den då inte tar någon plats alls om den ligger på golvet. Nackdelen är att en 6x2m plåt med 25mm tjocklek väger 2.4 ton...
Använda en tunnare plåt blir också tungt, 10mm är ca 1 ton.

Så det lutar åt balkkonstruktion ändå, men hur få den plan? Det kommer slå sig lite vid svetsning och jag tror inte 6m lång fyrkantrör är 100 rak heller.
Kan man använda en laser för att kontrollera en såpass stor konstruktion med mm noggrannhet?

Jiggen ska bli ungefär 5x2m, kanske något kortare men hellre för lång än för kort. Hur har ni andra löst det noggrant?

_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



svetsa en ram av tjockare material.. med ben med ställskruvar..sedan justera in en tunnare ram uppå med en laser och skruv förband. med antingen kontra muttrar eller brickor.
eller gör en ram . sätt en nollpunkt på bägge sidor sen kan man ha en laser och mäta mot nollpunkten .. därefter är lasern alltid en bra mätpunkt.om lasarn står hyfsat nära lär felet inte bli så stort. man kan ju ha lasern nära marken så är det enkelt att se utan att bilen är i vägen. typ ett fäste i ramen-

_________________
Michael Thulesius
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
Ja laser är nog ingen dum idé, använde en från en kompis nyss när jag satte in stolsfästen och till pedalstället och det var ju väldigt mkt enklare än att försöka mäta fram nåt, blev kanon. Problemet jag ser med en laser på de avstånden är just att lasern blir rätt bred, vet du om nån med riktigt bra upplösning som ändå är rimlig i pris (typ 10k kanske?)

_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



2 längsgående balkar, sen tvärbalkar varje 40cm
.
Justerbara ben och väg in med linjelaser. Du får det på millimetern.

Mvh Erik Wedlund

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Skruva banåkabil
Få en chassiejigg plan utan att planfräsa den, lite funderingar
413 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande