Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tyg för innertak, dörrsidor etc?
15 besök senaste veckan (731 totalt)
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286


Trådstartare
Tänkte fixa insidan lite mer i Clubsportbilen och behöver förslag på tyg som är enkla att jobba med samt vart man köper dessa, gärna länkar.

Som jag har förstått det vill man ha lite stretch men inte allt för mycket.

Ska klä in a,b,c stolpe mittdel av dörrsida, hatthylla samt innertak.
Tänker mig något matt tyg utan glans typ åt mockahållet.

Länka gärna mig rätt.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475



Jag funderar lite i samma bana, och drar mig till minnes Andreas mini bygge.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=114312&postdays=0&posto . . . .

Har alltså inte gjort något själv än, men Andreas köpte tydligen på https://stoffochstil.se

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286


Trådstartare
Yo-1 skrev:
Jag funderar lite i samma bana, och drar mig till minnes Andreas mini bygge.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=114312&postdays=0&posto . . . .

Har alltså inte gjort något själv än, men Andreas köpte tydligen på https://stoffochstil.se


Tack sak kolla lite där.

Kommit fram att stretch bör man ha samt en mysig yta.
Fastnat lite för detta tyg https://www.tyg.se/p/698841.0.m.html

Någon som kan säga för/nackdelar?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 329



Per Ajdén köpte sitt tyg här https://www.ebay.co.uk/str/bestpreistuning

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



robber skrev:
Yo-1 skrev:
Jag funderar lite i samma bana, och drar mig till minnes Andreas mini bygge.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=114312&postdays=0&posto . . . .

Har alltså inte gjort något själv än, men Andreas köpte tydligen på https://stoffochstil.se


Tack sak kolla lite där.

Kommit fram att stretch bör man ha samt en mysig yta.
Fastnat lite för detta tyg https://www.tyg.se/p/698841.0.m.html

Någon som kan säga för/nackdelar?


Plysch, så Farbror Barbro
Skojar bara... Tyg ska man ha tycker jag, det blir mycket trevligare och mer ombonat.
Jag valde ett mer udda originaltyg i min bruksbusis. Både i sätet och paneler i dörrar och mittkonsol.
Har mestadels platta ytor, har du mycket kurvor, välj ett tyg som inte har mönster med aka linjer.


_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286


Trådstartare
zmicke skrev:
Per Ajdén köpte sitt tyg här https://www.ebay.co.uk/str/bestpreistuning


Aha tjockt tyg spännande lär ge bra ljudkomfort också

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286


Trådstartare
safe skrev:
robber skrev:
Yo-1 skrev:
Jag funderar lite i samma bana, och drar mig till minnes Andreas mini bygge.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=114312&postdays=0&posto . . . .

Har alltså inte gjort något själv än, men Andreas köpte tydligen på https://stoffochstil.se


Tack sak kolla lite där.

Kommit fram att stretch bör man ha samt en mysig yta.
Fastnat lite för detta tyg https://www.tyg.se/p/698841.0.m.html

Någon som kan säga för/nackdelar?


Plysch, så Farbror Barbro
Skojar bara... Tyg ska man ha tycker jag, det blir mycket trevligare och mer ombonat.
Jag valde ett mer udda originaltyg i min bruksbusis. Både i sätet och paneler i dörrar och mittkonsol.
Har mestadels platta ytor, har du mycket kurvor, välj ett tyg som inte har mönster med aka linjer.



Ser trevligt ut.
Tyg med stretch då eller körde du något möbeltyg?
Ingen koll på tyger så allt är nytt

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



Inte stretch direkt, tyg har ju alltid en viss stretch, det är ett Porsche originaltyg detta.
Det är nog mer ett möbeltyg, ylle gissar jag är med i blandningen. Möbeltyg är slitstarkt.

Jag klädde också några dynor till en skalstol med tyg (helsvart) som används till kontorsstolar, också mycket slitstarkt.

Beror på vad du ska klä för något, men lite tunt skumgummi bör du ha under tyget för att ge rätt känsla och utseende.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286


Trådstartare
safe skrev:
Inte stretch direkt, tyg har ju alltid en viss stretch, det är ett Porsche originaltyg detta.
Det är nog mer ett möbeltyg, ylle gissar jag är med i blandningen. Möbeltyg är slitstarkt.

Jag klädde också några dynor till en skalstol med tyg (helsvart) som används till kontorsstolar, också mycket slitstarkt.

Beror på vad du ska klä för något, men lite tunt skumgummi bör du ha under tyget för att ge rätt känsla och utseende.


Tack!

Många veck på både innertak samt dörrsidor etc så stretch måste jag nog ha.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



robber skrev:
safe skrev:
Inte stretch direkt, tyg har ju alltid en viss stretch, det är ett Porsche originaltyg detta.
Det är nog mer ett möbeltyg, ylle gissar jag är med i blandningen. Möbeltyg är slitstarkt.

Jag klädde också några dynor till en skalstol med tyg (helsvart) som används till kontorsstolar, också mycket slitstarkt.

Beror på vad du ska klä för något, men lite tunt skumgummi bör du ha under tyget för att ge rätt känsla och utseende.


Tack!

Många veck på både innertak samt dörrsidor etc så stretch måste jag nog ha.


Alcantara brukar ju många köra i innertak dörrar mm, det är väl inte så strechigt. Innertak kan ju vara riktigt bökigt beroende på typen.

Är det något som verkar knepigt så går det ju bara att lämna bort det till en bilskräddare.
Är det enkelt så är det ännu enklare för en sån person = billigt.
Brukar bara vara svårt att få tid hos dom.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2744



Nån form av fusk läder/vinyl kanske? Finns säkert alcantra look. Billigare än originalet, men mindre slitstarkt. Går ofta hitta i olika grader av strechighet.

Man nöter ju inte Så hårt på ett innertak top n trim i Halmstad eller om de var Helsingborg har bra utbud, om dom är billigast vet jag dock inte

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6260



Jag har klätt ett innertak med Biltemas högtalartyg i svart. Dämpar ljudet bra och litet stretch.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969



Tänk en extra vända om du kommer slita på tyget eller inte, och välj utifrån det. Möbeltyger är extremt mycket tåligare, och ingen vill väl ha hål med fransigt och luddigt i inredningen.

Ju mer kurvor, desto mer stretch, men placering av tyg kan också hjälpa, generellt är tyg rätt mycket stretchigare på diagonalen, så det kan gå att fuska lite på det sättet.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345




_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 248



lite sidospår av tråden kanske men vi pratar ju ändå racing här så ..

finns det tyg som är behandlat för att inte vara så brandvänligt?

jag har tyg mellan brandväggen och kupéen (ovan nämnda biltema högtalartyg) och det skulle nog bli majbrasa vid olycka

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Atterhall
Järfälla
Här sen Aug 2006
Inlägg: 77



Otto Leffler skrev:
lite sidospår av tråden kanske men vi pratar ju ändå racing här så ..

finns det tyg som är behandlat för att inte vara så brandvänligt?

jag har tyg mellan brandväggen och kupéen (ovan nämnda biltema högtalartyg) och det skulle nog bli majbrasa vid olycka


Tyg i syntetmaterial brukar brinna bra, som sagt. Ull och bomull är naturligt mer brandhärdigt, så det är ett steg. I bussar, tåg osv finns krav på motståndskraft mot brand ("flammability" på engelska) - en standard att kika efter om du letar seriöst är UNECE R118. Det finns ganska många olika textiler som är certifierade enligt den, men kan vara knepiga att få tag i som privatperson. Enklast kan vara att prata med en firma som sysslar med omklädning av just bussar eller tåg och höra om de kan ha restbitar.

Exempel på olika tyger

https://www.kneitz.at/en/products/product-search/46/finette/

https://vyvafabrics.nl/en/product/silverguard/silverguard/carbon

_________________
Martin Atterhall
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6260



Otto Leffler skrev:
lite sidospår av tråden kanske men vi pratar ju ändå racing här så ..

finns det tyg som är behandlat för att inte vara så brandvänligt?

jag har tyg mellan brandväggen och kupéen (ovan nämnda biltema högtalartyg) och det skulle nog bli majbrasa vid olycka


Tror inte man behöver vara så oroligt pga tak/stolp klädsel, för lite material.
Det är stolarna, baksäte och möjligen mattan som innehåller lite volym vilket kan göda en brasa.

FMVSS 302 är styrande för brand i fordon.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Skruva banåkabil
Tyg för innertak, dörrsidor etc?
15 besök senaste veckan (731 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande