Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
S50b32 ews3 z3m koplingshema i banbil efterfrågas
1 besök senaste veckan (324 totalt)
M3 Dalle
Hillerstorp
Här sen Maj 2015
Inlägg: 49


Trådstartare
Hej!

Skuvar med min polares e30 med s50b32 motor från z3m högerstyrd fån 1999-09
Får upp samma felkoder hela tiden även om delar byts ut.
Vanosen är helt utan respons i testpogramet.
Magnetventilerna är fungerande.
Felkod på lmm kod 41. Short citcut to ground valv to short rear of
Felkod på tomgångsmotor kod136 controller jam closed
Felkod på lambda 1 short-circuit to battery/valv to high. kod 13
Felkod output vanos valve kod 67. Lead braking valve missing
Felkod relay fuel pump kod 1.
Motor ska aldrig gått ok efter montering i denna bil.
Därför mistänker jag att någon kabel glömts bort när motorn instalerades.
Det jag även grunnar på är att bensinpumpen är tvångsmatad.
I min banbil finns kabelhärva från bilen kvar. Men i denna är allt egenkopplat. Denna har även ews 3.
Min har ews 2.
Det gör det svårt för mig att bara byta delar å testa vad som kan vara fel.
Någon som har tex elshema på 25pin kontakten på motorkabelhärvan
Och kanske ett elshema på hur man kopplar ihop en sådan här motor när inget annat elsystem finns i bilen.
Mvh samuel dahlin.

_________________
Samuel dahlin
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Jag skrev lite i Christians tråd om elscheman mm: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=107183&postdays=0&posto . . . .

Om det kan hjälpa kan jag skicka dem till dig på mail.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
M3 Dalle
Hillerstorp
Här sen Maj 2015
Inlägg: 49


Trådstartare
Trevlig länk.
Tackar.

_________________
Samuel dahlin
Citera
M3 Dalle
Hillerstorp
Här sen Maj 2015
Inlägg: 49


Trådstartare

Pluskabeln till bensinpumpsrelät är klipt inne i kabelhärvan.
Och kopplad till manuel strömbrytare.
Detta verkar ej dme boxen tycka om utan sätter felkod.
Vad kan hända om jag helt enkelt återansluter kabeln in i kabelhärvan.


Detta är felkoden. B+

Kör man test på reläet står det att reläet är bortkopplat. [/img]

_________________
Samuel dahlin
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Generellt lär det fungera bättre med ett rätt inkopplat relä än utan, DME:n vill ju kunna sköta pumpen och slå ifrån den vid behov.

Felkoden indikerar ju dock kortslutning, så det är nog inte bara att kabeln är bortkopplad?

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
M3 Dalle
Hillerstorp
Här sen Maj 2015
Inlägg: 49


Trådstartare
För mig är det viktigt med ordning och reda.
Jag personligen skulle aldrig klippa och klistra i en motorkabelhärva.
När jag kopplade in min s50b32 motor i min banbil så kopplade jag ews och sådant i bilens härva väl synligt..
Går man in och klipper kablar så går min gräns.
Jag ger alldrig upp men i detta fallet känns det ej värt att lägga ner den tiden det skulle ta på att reda ut detta.
Så jag har medelat min avgång😊
Och rekomenderat han att köpa ny kabelhärva och börja om från början.
Mitt uppdrag va att få igång en vanos. Det är jag bra på. Men inte när förutsättningarna är som de är i detta fallet.
Supertack ni som gett tipps och länkar. 👍

_________________
Samuel dahlin
Citera
Skruva banåkabil
S50b32 ews3 z3m koplingshema i banbil efterfrågas
1 besök senaste veckan (324 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande