Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mini Jem MK2 1968 | << 1, 2 42 besök senaste veckan (2420 totalt) |
Vad kommer du plasta med? Polyester vinyl ester eller epoxi?
Att plasta på gammal poly blir ju inte sååå starkt..men klart rugga man upp med 36 korn.. så blir det hyfsad mekanisk bond... helt klart hållbarare med epoxi..hur sitter front delen /subframe hjulupphängningar fast i karossen? Genomgående bult förband eller plastat in i karossen? _________________ Michael Thulesius |
||||
Kör samma polyester jag gjort paneler i (Kommer inte ihåg namnet). Jodå så länge det är så rent det bara kan bli och bra prepp (Gjort hela motorrummet etc på Pipern + Golv på lotusen). Bultat genom golven. Ska se om stålförstärkningarna är kvar, är dom inte det eller dåliga så byts allt ut. Torpedväggen är en inplastad MK1/2 tvärbalk som även är infästning till stötdämparfästet. Alla plåtdelar kommer att elzinkas innan inplastning bara för att minimera rost i framtiden. Sen sitter det även inplastade rör i tex A-stolpar men dom är delvis borttagna. Så kommer ta bort allt sånt och förstärkningsplasta istället (Sen kommer buren öka vridstyrvheten..) _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Kundbil (ny kaross / trächassis Stär däremot en Marcos 1500 hos mig som letar ägare _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Supertuff! Ska bli rolig att följa Nu har du ju glasfiberbilar med Ford-, Renault- och BMC-motorer, får väl fortsätta med Rootes- och Rovermotoriserat sen Finns kanske fler brittiska varianter...
_________________ Rikard Lundberg |
||||
Tack ! Skulle nog säga att jag har någon diagnos..
I morgon ska sista felaktiga delarna skäras ur + bakre hjulhus.. Sen ska hela insidan slipas ner 1 laminat Och golven höjas till original position .. _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Är golvplattan Mini original och sedan resten GRP? _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||
Allt i glasfiber, förstärkning i plywood i trösklarna fick jag redan på igår (mina är borta). En felaktig balk kvar nu sen är karossen äntligen tom och kan börja slipas ner på insidan.. _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
För att ta sig "igenom" ett projekt utan att "tappa det" så måste man alltid över den värsta kullen.
I detta fallet är det att få all invändning prepp klar för att kunna börja bygga karossen. Just nu slipas hela insidan ner ca 1 laminat, golven ska återställas och därefter ska dörrarna provmonteras ihop med lås. Sen kan jag utan problem ställa karossen i veckor innan utan att känna att det är jobbigt att komma ihåg Sen blir det: - Byta bakre hjulhus (MK1 inplastad plåt) - Passa in tvärbalk fram och börja plasta upp en ny torpedvägg - Plasta igen hela bakdelen - Plasta 1 lager tunn matta i hela bilen - Nya plywood trösklar och fästen för båge - Nytt tak - Ny front - Laminera innerskärmar När torpedväggen är färdig ska hela instrumentpanelen lagas och plastas in då den även bygger styrka i karossen. _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Nya delar beställda för att kunna "börja" med karossen
-Tvärbalk till torpedväggen -Bakre hjulhus -Dörrupphängningar Så inom nån vecka så kan jag nog börja att plasta insidan och börja med nya plywood trösklar _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Alla formarna hade överlevt på något sätt och det är några i Mini Marcos/Mini Jem/Mini Dart klubben i England som gjuter upp _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Närmar sig att beställa karossdelarna nu
Beställningen från Minisport i November är fortfarande inte skickad pga att crossmember för torpedväggen (mk1 koja) inte finns i lager än. 2024 målet: -Karossen renoverad med ny front / tak / golvpaneler / torpedvägg / trösklar samt resterande lagat. -All utvändigt monterade detaljer inpassade (bakljus, framljus, blinkers, framruta, dörrar med upphängningar, tanklock etc) -Grundlackad redo för finslipning Sen får den stå en stund för att "sätta" sig i alla utbytta paneler, rullas ut under varma dagar, stå en vinter etc innna den slipas och båge tillverkas. _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mini Jem MK2 1968 | << 1, 2 42 besök senaste veckan (2420 totalt) |