Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 13 besök idag (26648 totalt) |
För trött för att skriva något utförligt just nu, men sub40 på första shakedown är väl godkänt.
Bilen är hel och körbar, men givetvis blev det lite meck och saker att åtgärda. Inget märkvärdigt dock: Rattspacer behövs, testade ett kort pass med rattnavet i "första klicket" 10mm ut, mycket bättre. Gummidämparna till slutrören smälte, får bli m8 långmutter och stumt montage av slutdämparna "sålänge" ![]() En skruv till plangolvet lossnade, får ersättas.. Aim mychron dashen är bra sunkig och fungerar sisådär, behöver nog investera i en solo DL eller MXM. Lyckas inte embedda, men åk med 2 varv! ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
||
Lastade ur efter jobbet ikväll och gjorde en koll och lite fix.
Blir lite udda när man ska greja 30 mil hemifrån med sakerna som finns här.. Upplevde bilen väldigt understyrd (även om det var första gången jag körde) jag kollade aldrig vingens vinkel innan test så tog tag i det idag, och mycket riktigt var den lite väl aggressiv. 12°. Skruvade ner till 8.5° och ser om bilen blir mer balanserad. Nu är ju förvisso Gtr väldigt långsam så aeron gör kanske inte massor ![]() Diffusern står ca 10°, garagegolvet är inte plant men ungefär. Ska göra en koll igen nu när bilen är lastad så kan jag ställa bilen "i våg" med släpet. Annars blev det en "kaka på kaka" lösning av slutrören, m8 långmutter istället för gummikudde. Bultcheck överallt, upright bak satt lite löst (dom lossnar hela tiden säger clubman gänget) och ena pushrod vippan. Och BÄGGE mina nya vevhusfilter har gått sönder, dyra var dom med.. tips på bra vevhusfilter? Behöver till ventilkåpa+torrsumpstank. Tankning, rengöring med trasor/brakeclean och puts av kaross Utöver det så justerade jag även från 0 Toe till 1.5mm Toe out. ![]() ![]() ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
||
Blev en vända till GTR igår.
12mm rattspacer monterad, kände mig mycket mer bekväm. Bilen understyrde lite mer än sist, och jag åkte konsekventa 40.2-4 typ. Ned en sekund från förra gången i fuktigt underlag, förstår inte riktigt varför men jag tog väl i lite för mycket.. Slicksen från 2017 kanske har gjort sitt. ![]() Skall försöka ta mig till Gelleråsens trackday på torsdag, men det hänger lite löst.. vore kul att testa lägga I både 3ans och 4ans växel ![]() ![]() Hade förhoppning på att köra SPVM gelleråsen, men det är nog för mycket som saknas ännu, hjälm/hans, transponder, gamla däck etc etc.. _________________ A l e x l i n d a h l |
||
Re:
Jo, Gtr bjuder ju inte på så mycket downforce så det är nog en bidragande orsak. Vingen bak nedskruvad max just nu. Hade problem just där. Och första högern/depåutfarten + högern ned för backen så att säga, alla ställen ut ur kurvan. Testade göra den lite hårdare bak till sista passet och det hjälpte litegrann. Huruvida det var justeringen eller lägre bantemperatur låter jag dock vara osagt. Bilen var mycket mer balanserad senast i kallare/fuktig asfalt konstigt nog. Stötdämparna bak är ju dessutom gammalt icke-servat "skräp" i väntan på öhlinarna, så det hjälper säkert inte till. Men jag åker till Gelleråsen på Torsdag och testar. Får de hur det går med lite mer fart ![]() ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
||
Eskilstuna är inte en bana jag skulle ställa in bilen på, om jag inteoptimerade för typ stelviopasset med bara hårnålar
![]() Hur är ditt rattnav på splinesen, köpte ett som ser ut att vara exakt likadant, men jag tycker det inte är helt tight, finns ett pyttelitet något oskönt glapp i splinesen. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Re:
Där styr den in skarpt, lättplacerad och man kan snarare ana överstyrning om man trycker på i utgången, och det är lätt att korrigera upp bilen på asfalten om man är lite väl långt ut på curben i utgången. (Phantomen är dessutom extremt förutsägbar på överstyrning, kan ha att göra med att man sitter över bakaxeln.. lätt att känna och korrigera. ) Jag och Verstappen har samma preferens gällande hur bilen ska vara uppsatt, skarp fram.. ![]() ![]() Ska ladda Gopron och se om jag får till några fina varv runt åsen ![]() ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
||
Re:
Inget glapp som jag reflekterat över, och jag brukar vara kinkig på sånt vanligtvis. (ping växelspak och pedalställ ![]() Dock sitter jag i en 30 år gammal tävlingsbil så det mesta är glappt. Jag har fått försöka vänja av mig lite för stunden. ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
||
3 varv......
Var det jag fick ut idag på Gelleråsen. Ut på start/mål i 2-3 växlingen, bröt jag loss diffen från ramen. Slamrade rätt bra att köra varvet runt med lös slutväxel ![]() Jag såg i vintras att ena röret var sprucket och smälte över det lite snabbt. Hela grejen denna säsongen var ju att göra bilen körbar nog för att testa på. Nu vet jag att bilen är så vansinnigt snabb, rolig och potent så jag är redo för att lägga mer tid, sen när och vart jag skall hitta tiden är en annan femma. LITE mycket i livet just nu. Bilen får stå och mogna i verkstaden ett tag, sedan river jag i molekyler och bygger upp på ett svetsat, riktat och lackerat chassi. Nytt plangolv etc etc. ![]() Ingen varvtid att bry sig om på 3 varv, men det gick tillräckligt fort för att inse att personbilar inte har något att sätta emot när man blir lite varm i kläderna (och en hel bil då..) _________________ A l e x l i n d a h l |
||
När alla rejsar på åsen i fint väder, så började jag så sakteliga att riva bilen..
Skall kontakta phantom och se om jag kan köpa lite av dom svarvade/gängade delarna till diffen. Rör och svets kan jag, så det handlar mest om att jag inte har en svarv/fräs och kan tillverka delarna. Det mesta är ju skrot så jag får göra allt nytt runt diffen. Funderar också på vilken approach jag ska ta, riva bilen ren direkt, eller ta lite steg för steg.. vi får se. ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
||
Re:
Du är välkommen förbi och sparka mig i arlset, aldrig haft det så intensivt på firman som nu ![]() ![]() Jag har iallafall paket liggandes hemma med svetshylsor och lite div fästen för att påbörja lagning av ramen, samtidigt skall jag uppdatera bältesinfästningar och förbättra lite allt möjligt. Dessutom ligger det Knivkrängare från sellholm och väntar, så det blir en uppgradering bak. (troligtvis blir det samma fram) _________________ A l e x l i n d a h l |
||
Hösten är här, deadline på projektet avklarat. Har verkligen fått sätta livet inkl familj, hobby och fritid på paus senaste månaderna. Inte bra..
Har iaf vinterstuvat alla prylar nu, och börjat samla på mig lite delar. Har fortfarande inte valt approach men låda måste iaf ur som minimum. Skall vila ett tag, försöka jobba mån-ons och återfå suget till att vara i verkstaden, sedan får vi se vart det tar vägen. ![]() ![]() ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
||
Vinterfixade båten, fullservice efter endast 11 körda timmar denna säsong
![]() Hade velat bygga en ny instrumentering innan jag går all in på bilen men saknar lite delar än, så då blev det rejsbilsmeck! först och främst gjorde jag "om och rätt" med nya hjulen så dom går fritt från oken. Ta bort alla skruv, dit med en bricka och nya nyloc muttrar, sedan momentdragning igen, superkul ![]() ![]() Sedan kapade jag bort lite trasigt gammalt skrot.. ![]() Behåller nedre fästörat till wattlänken som "jigg" Planen är att ansluta 2 nya yttre rör från ramen emot svarvade muttern, sedan kapa bort "jiggen" och inre rören och bygga nytt där. Tror jag i samma veva byter ut fästöron och fyrkantsrör i bakramen med och triangulerar lite vettigare. ![]() Ska även rycka ur lådan och köra iväg slutväxlar + växellåda på genomgång. Har en kontakt jag skall prata med om han är intresserad, men har någon en bra kontakt som är duktig på gamla prylar? Tänkte försöka få lådan ombyggd med hydraulisk koppling etc, verkar finnas kit. Sen var det ju den lilla detaljen att jag har ALLA verktyg uppe på vårt projekt, så för att slippa släpa grejer veckovis behöver jag nog köpa en 4e tigsvets till lokalen innan jag kan börja svetsa ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 13 besök idag (26648 totalt) |