Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Phantom P91 Clubman. | 1, 2, 3, 4, 5 >> 7 besök senaste veckan (12202 totalt) |
Jahapp, då var det dags igen.
Senaste åren (10?) har jag mest lurkat runt här. Motocross, roadracing och powerboats har hunnits med, och båten finns fortfarande kvar, en av få tillverkade Donzi 21 som förfinats under många år till vad den är idag, och är fortfarande ett projekt. Om än i slutskedet med mest årligt underhåll. Men, ända sen jag slutade med Roadracing (av ekonomiska skäl, det är dyrt.) så har jag saknat asfalt. Denna tokballa bil såg jag i våras, men tänkte "jag har inte tid", kunde dock inte släppa tanken utan för nån månad sen lurade jag upp frun på "spaövernattning" i Borlänge, att vi skulle kolla rejsbil på hemvägen var bara en bonus. Väl där så insåg jag att bilen kräver en hel del arbete för att motsvara min standard där jag känner mig bekväm att sätta mig i och köra, som referens slänger jag upp en bild på båten och hur den ser ut för att göra mig nöjd.. Rejs-suget blev ännu större och samtidigt som jag kikade på denna bil så upptäckte jag Aquila formula 1000, som har ett Arrive&drive koncept (Hej Micke, tack för senast ) som jag tänkte skulle passa mig bättre. Jag är småföretagare med några anställda, och en mångårig roll som platschef på ett tidspressat byggprojekt (utanför den knackiga byggsektorn), samt familj hemma då. Skulle säga att jag jobbar 50-70 timmar i veckan, hela tiden, borta hemifrån 4 dagar i veckan. Och i ärlighetens namn lite för stressad. Dock hoppas jag hålla detta på en "det får ta den tiden det tar" nivå, och greja/köra när andan faller på. Saknar den "avslappningen" mentalt från när jag åkte roadracing, man kan liksom inte tänka på något annat.. Så, efter provkörningen på gelleråsen var jag hooked på racing. Men efter lite reflektion insåg jag att jag inte ville låsa mig till en serie med fasta kördatum, och äga min egen bil. Så nu står jag här, med en rejsbil i renoveringsbehov och frågar mig själv, vad har jag gjort första kravet, eftersom jag sålt av alla dragfordon och skaffat mig elbil, ville jag initialt ha något som är lätt att dra, och väger lite. Steg 2 är nog en lastbil (c1) med bakgavellyft, så får jag med husvagnen.. Andra kravet var att det skall gå att åka fort, till en rimlig kostnad. Hade jag (och sambon..) fått välja fritt hade det stått en Cayman gt4 på parkeringen hemma, men riktigt där är vi inte än ekonomiskt. Dessutom ryser jag av tanken med att sätta den i ett räcke.. Slår man ihop dessa 2 krav, så hamnar man nästan automatiskt på en Clubman, såklart! Visst slog jag till på Phantom P91an på forumet här! Hämtade bilen i fredags, och först och främst fick den sig en ordentlig tvätt/sanering. Nu står den och torkar i lokalen, och jag håller på och funderar i vilken ände jag skall börja.. Vagnsboken skall förnyas, så jag har en besiktningsman som kommer och tittar nu direkt, för att ge mig pointers om det är något uppenbart jag behöver åtgärda innan slutbesiktning/förnyelse till våren. Det ska iaf bli, innan den tas ut på banan för första gång: Ny stol/bälte Ny instrumentpanel/el-härva Nytt sido-plangolv med lite annorlunda design och nya kylare Nytt avgassystem Renovera förgasare Catchtank till oljor Fixa till släcksystemet. lite bilder från Upphämtning och tvätt/sanering. _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Kul!
Känner igen mycket av det du skriver om att egentligen inte ha tid och det får ta den tid det tar, köpte mig själv en radical i somras, med samma idéer och kval. Men sist jag kollade så lever vi bara en gång. _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||||
|
||||
Grattis och välkommen till Clubman. Vi har ca 18 st möjliga Clubmanbilar i landet och denna bilen måste bara ut på banorna igen-
Själv har jag en Mallock och har kört den i 2 år. Det är det absolut roligaste jag kört. Har tävlat med Porsche 944 Turbo, BMW E30 Turbo, Westfield men inget slår Clubman. Om du stöter på problem hör bara av dig. Vi är många aktiva och inaktiva förare som gärna hjälper till. _________________ Thomas Larsson |
||||
Tack för glada tillrop!
Jag har iaf beställt en drös med delar. Det mest väsentliga är en höglyftande pallyft Jag TROR det kommer gå att lyfta den från sidan med en sån, gafflarna är 1150mm. lyfter 1600mm/1000kg. Verkstaden är lite för trång för båt och bil egentligen, så förhoppningen är att jag kan rulla runt bilen "lätt" med en sådan. Pratade med Nordgren ( gamla ägaren och tillverkaren av bilarna i sverige) igår. Jag hade tänkt kasta i någon nyare, fräschare och bättre stol, han tyckte inte det var nödvändigt, men hemmabygget som satt i gillar jag inte.. Verkar inte som att någon stoppat i en tillett, men jag tänkte kanske försöka få i en sån här, samma bredd som gamla stolen, givetvis högre men då kan man ta bort nackskyddet i buren: https://www.tillett.co.uk/car-racing _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Är mest överallt och river och sliter isär saker.
Dök upp lite kul såsom att ena staget till watt-länken har fått sin svetsände ursliten, mao= Bakaxel lös i sidled, och de mesta bult sitter löst. Nya stag ska tillverkas (alla 6..) Kände dock att jag ville göra nåt kul med, så vevade ihop den här idag. Vi får se om der blir en v2 Eventuellt, några saker jag kanske hade ändrat på. Detta är ju steg 1 för det nya elsystemet. Och ja, brandsläck-utlösare saknas än. Eventuellt ett munstycke monterat i panelen ut mot föraren med, vi får se. _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Vingfästena var en ehrm, rejslösning.. m6 bult och ögleskruv ihopsvetsat. Kändes inte så "noggrant". Nu vänster/Höger ledlager. Ska bara borra hål..
Nytt bränslesystem påbörjat, allergisk mot slangklämmor. _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Avgassystemet, som jag bara skulle svetsa på ett flexrör och ljuddämpare på.
Slutade med att jag smält över alla skarvar med tigen, ni som tiggat i smuts ni vet, urk.. Sedan svetsade jag på nya öron till fjädrar, nya fjädrar och slutligen lite värmefärg och nytt avgasbandage. Planen är att svetsa fast v-band klämman i ett fäste så den är "stum", vi får se om det fungera.. resten av systemet svetsar jag ihop när diffusorn kommit på plats. Innan jag kunde montera grenröret så var startmotorn tvungen att bytas, fick med en ny då den gamla spökade lite.. och givetvis blev det nya kablar dit. Och nya större plangolvet påbörjat. Skall kompletteras med mer Dzus emot framskärmen, skruven skall försänkt underifrån osv osv. Skall montera vinkeljärn längs med karossidan som dels styvar upp golvet, och håller i karossen. _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Ena sidan 90% klar. Skall svetsa fästena till kylaren, slipa lite på dom och komplettera med en dzus i fronten från plangolvet.
Nya regn/bromsljuset testamonterat.. Påbörjar andra sidan härnäst. _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
|
||||
Vet inte varför det generellt är hobbyingenjörer som ska gå över ån för att hämta vatten inom (alla former)amatör-racing, jag är absolut inget proffs på något sätt. Men när man väljer att ha 3 bockade aluminiumplåtar alla mindre än 20x20mm popnitade ihop till ett rangligt, glappt virrvarr för att få till en bromsljuskontakt, när man kan välja en banjo-bromssensor så blir jag bara provocerad 😂.
Bilen är ändå uppdaterad på 2000-talet, hade det varit från -80 hade det varit en annan sak.. Nåja, nu sitter det en bromsljuskontakt i banjo till frambromsarna iaf. Nya stag tillverkade (beställde fel svetsändar och ledlager till de sista 2 stagen, så dom saknas..) svetsade. Jag har läst mig till att man skall borra ett hål och pluggsvetsa i ändan på svetsänden. Så det gjordes också. Rören är sömlösa precisionsrör. Skall göra de sista 2, och riva framvagnen så ska det iväg på pulverlack sen. Kraschboxen satt monterad med genomgående skruv så skallarna stack ut inne i förarutrymmet. Jag monterade popnuts överallt istället, med facit i hand skulle jag satt popnuts i fästena till plangolvet. Men det får bli en genomgång av sånt i framtiden när jag lackerar chassit och byter all plåt under osv. Mao vid total-nedrivningen. Som ni ser så är även denna sidans plangolv snart klart. Har gjort lite mer än fotot.. nästa steg är fästen för kylare på denna sida. Har även beställt en ny diffuser och lite mer plastskiva till plangolvet bak. Läst på lite om diffusors och just strakesen/ tire squirt. Så det blir nog lite kompletteringar, tillsammans med avgasröret ut över diffusorn för att hjälpa till att få till extra lågtryckszon. _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Framvagnen isärtagen för byte av uniballs, lagring i pushrod vippan (tack Jan för supporten) och pulverlack.
Hade tänkt svetsa sista stagen i veckan och köra på lack på fredag, men nu upptäckte jag att ena pushroden var krökt, så behöver beställa fler svetsändar. Har även bytt olja i slutväxel. Motul 300v. Höger kylare skall få en sista skruv svetsad på sig, sen är den färdig för montage.. Nästa steg, är nog instrumentpanel 2.0 och sedan påbörja elen (som jag redan smygstartat med som ni ser. Tändbox monterad på gummikuddar, och bromsljuskontakt fixad. _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Jag hade gärna bytt ut så hela bilen är ihopmonterad med tum, eller mm skruv. Nu är det en underbar blandning som förvirrar😁
Fråga: Fått elschemat till tändsystemet, den har en (avsäkrad/relä) utgång till bränslepump. Tidigare satt bränslepump på separat brytare, och jag tänkte göra så igen. Men nu när jag fick schemat så blev jag tveksam.. Fördelar/nackdelar? Jag tänker att när man slår på tändning, så ska man starta ändå så pumpen kan lika gärna gå över reläet i boxen? Eller missar jag något uppenbart _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
|
||||
Styrde pumpen AV/På, så du var tvungen att slå på den varje gång? För mig så hade det känts bättre om det styrdes via utgång för bränslepump (via relä), då fungerar det automatiskt hela tiden och du slipper tänka på det. Enklaste är väl att testa utgången med en lampa, lyser den kort när du slår på tändning? Lyser den när motorn snurrar? (från en som hade manuell påslagning av kylvötskepump men glömde det när det blev brått ut på sista passet på Mantorp och blev stående efter ett halvt varv med kokande motor _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Precis, tidigare en vippbrytare för tändning, sen en vippa för bränslepump. Bägge kopplade till huvudströmbrytare givetvis. planen var att göra lika. tills jag fick elschemat och insåg att jag hade möjlighet att köra det över relä i tändningen. Jag kopplar ignition på en vippbrytare över huvudströmbrytaren, och tar bränslepump+ över relä/säkringsboxen från tändboxen. Mindre knappar, mindre kablar. Ville bara få medhåll så jag inte tänker fel någonstans _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Det viktiga är som jag skrev innan att bränslepumpen stannar när och ifall motorn stannar. Dels för att SBF's regler säger det, men framför allt för att om olyckan är framme kanske man missar eller inte kan stänga av pumpen. Bilar som brinner är hemska.
|
||||
Våra race- och banåkarbilar Phantom P91 Clubman. | 1, 2, 3, 4, 5 >> 7 besök senaste veckan (12202 totalt) |