Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Phantom P91 Clubman.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
85 besök senaste veckan (23972 totalt)
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012

Så klart en väldigt fin vinge, som säkerligen gör nytta.

En sak jag undrar, är inte detta en vinge för en bil med täckt coupe, om man tittar på det undre vingplanet?

Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
stilldouble skrev:
Så klart en väldigt fin vinge, som säkerligen gör nytta.

En sak jag undrar, är inte detta en vinge för en bil med täckt coupe, om man tittar på det undre vingplanet?

Jag vet ej, men det återstår att se hur funktionen blir.
Nyare Phantoms har vingar med denna form/profil, så jag tänkte testa.
Har kvar mitt gamla vingblad så jag kan flytta fästen emellan för att laborera framöver, den gamla raggarplankan med gurney-flap känns daterad men vi får se..

Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Brände ihop droplinksen så nu är allt svetsat och klart, ska försöka få iväg allt på pulverlack men jag är borta länge nu. Kommer ha några intensiva månader framöver.

Behövde göra spacers då fästöronen är bredare än uniballen. Lite delrin och 5min i svarven thumbs up

Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Idag lämnades grejerna in på pulverlack. Skall resa bort ett tag så hoppas det är klart när jag kommer hem.
Klämde även på mina bakre Öhlinare, väntar på lite restade delar dit.

Vevhusventilationen var nästan obefintlig innan.
Nu blir det catchtank med filter och oljefälla+ AN 10 slang till både torrsumpstank och ventilkåpa, måste bara svetsa dit anslutningen i kåpan.

Somliga kanske tycker jag är galen nu, men jag måste testa..

Körde 5-6 pass på gtr i 30° i somras med lite vila och bilen gick ALDRIG varm.

Vill därför testa att koppla bort kylaren på vänster sida och testa med 1, 160 hk är ju inte jättemycket att kyla..

Tanken med det hela är att om det räcker till (alt tjockare kylare på höger sida) så kan jag bli av med många meter kylvattenrör/klammor/slangar/skarvar. Och då kan jag även plasta igen hålet i karossen och ev ta upp ett mindre hål för en oljekyl.

Att ha kylrören och kylaren precis bredvid avgasrör/ljuddämpare känns inte idealiskt.

Bu eller bä? Återstår att se:D

Dags att ta tag i nya elektroniken nu..

Höllviken
Här sen Jun 2006

Fråga från förra inlägget. Hur får du förspänning på "kulan" i länkhuvudet om distansen är i Delrin? Jag gör mina i rostfritt stål eftersom jag upplever att t.o.m. aluminium är för mjukt.

www.MSCC.se
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Magnus Mårtenson skrev:
Fråga från förra inlägget. Hur får du förspänning på "kulan" i länkhuvudet om distansen är i Delrin? Jag gör mina i rostfritt stål eftersom jag upplever att t.o.m. aluminium är för mjukt.

Killgissar att eftersom lasten går "rakt" upp/ned i staget så är distansen enbart för att slippa glappet i sidled.

Rätt eller fel vågar jag inte svara på, men tiden får utvisa..

Värre är det nog med spacern mellan wattlänk/reaktionsstag. Denna blir det nog en v.2 i framtiden. Gör bultcheck efter varje körning så ska hålla utkik..

Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Jahapp, maler vidare.

Fräste av slangkopplingen till vevhusventen. Och svarvade om svetsanslutningen. Ska bara åka dit det finns en alusvets. Kanske fräser av och svetsar igen oljepåfyllningen när jag ändå håller på.

Version 3 av panelen, Nu med MXM dash! Kommer logga lambda, oljetemp/tryck och vattentemp, sedan komplettera med bromstryck.

Tyvärr blev det lite pannkaka, tänkte styra "tändning på" genom ena utgången ur dashen, så när man startar mxm så är tändning på, verkar inte finnas on/off på enheten utan den måste styras med knapp, så det blir en lös ignition knapp som stänger av/på dash för att styra allt.

Givetvis behöver regnljus på lysa blått precis som det ska göra i wet

Klädde baksidan av panelen med kolfiberfilm denna gång, blev bra. Tyvvärr är jag inget elektrikerproffs så det ser sådär ut men jag har inte kunskap att göra det bättre..

Höllviken
Här sen Jun 2006

Lindahl195 skrev:
Magnus Mårtenson skrev:

Killgissar att eftersom lasten går "rakt" upp/ned i staget så är distansen enbart för att slippa glappet i sidled.

Värre är det nog med spacern mellan wattlänk/reaktionsstag. Denna blir det nog en v.2 i framtiden. Gör bultcheck efter varje körning så ska hålla utkik..

Glappet du har mellan skruv och hålet på länkhuvudet kommer göra att leden rör sig radiellt. Du kommer med stor sannolikhet göra hålen i ramfästena ovala och riskerar att skruvförbandet lossnar.

www.MSCC.se
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Magnus Mårtenson skrev:
Lindahl195 skrev:
Magnus Mårtenson skrev:

Glappet du har mellan skruv och hålet på länkhuvudet kommer göra att leden rör sig radiellt. Du kommer med stor sannolikhet göra hålen i ramfästena ovala och riskerar att skruvförbandet lossnar.

Jag håller utkik, tack för tipset! thumbs up
Beställer hårdare material till svarven nästa gång jag shoppar, just in case.

Sollentuna
Här sen Aug 2005

Lindahl195 skrev:
Magnus Mårtenson skrev:

Är det spacern mellan kullederna på den här bilden du menar?

Jag tror definitivt inte att du ska göra den spacern i delrin. Det är för mjukt för att skuven ska kunna spänna tillräckligt
Men även med med spacern i stål skulle jag personligen inte våga lita på konstuktionen. Med de växlande krafterna i wattlänkstaget och hävarmen som blir pga spacern riskerar skruven att böjas och utmattas. Typ som när man bockar av en spik.
På en tidigare bild i tråden (sidan 3) ser det ut som kullederna sitter direkt på varandra. Det minskar böjkrafterna på skruven och har antagligen hållit förut?
Behövdes spacern för att få frigång mot diffusor/avgassystem?

Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Johan Lekås skrev:
Lindahl195 skrev:
Magnus Mårtenson skrev:

Är det spacern mellan kullederna på den här bilden du menar?

Jag tror definitivt inte att du ska göra den spacern i delrin. Det är för mjukt för att skuven ska kunna spänna tillräckligt
Men även med med spacern i stål skulle jag personligen inte våga lita på konstuktionen. Med de växlande krafterna i wattlänkstaget och hävarmen som blir pga spacern riskerar skruven att böjas och utmattas. Typ som när man bockar av en spik.
På en tidigare bild i tråden (sidan 3) ser det ut som kullederna sitter direkt på varandra. Det minskar böjkrafterna på skruven och har antagligen hållit förut?
Behövdes spacern för att få frigång mot diffusor/avgassystem?

Precis, tidigare satt det en stålspacer på ~5mm mellan kullederna.

Jag har nu behövt sätta en spacer för att få upp kulleden för frigång gentemot diffusorn.

Jag hör er oro och skall beställa material för att göra dom i stål, skall även ta ett noggrannare mått och göra dom så låga det bara går!

I en perfekt värld skulle man ju svetsa dit ett "öra" på ovansidan av kullederna så man får en gaffel ut kanske, men det får väl komma med tiden.
Tack för intresset, det är lite därför man har en projekttråd som glad amatör

Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Knivkrängare, bakram och droplinks klara på pulverlack och monterade.
Av någon jäkla anledning har en (gammal) svets lyckats släppa på ett ställe vid ena vingfästet (efter jag brutit i allt när jag byggt det nya ) får loppa tillbaka det i det nylackerade.. nåja bättre nu än sen. Känns som dom tappat den på lackeringen.

Väntar fortfarande på restade delar till stötdämparna bak, men jag verkar närma mig. Listan som är kvar:

Svetsa an anslutning på ventilkåpa/montera
Montera ignition knapp och bunta ihop elen
Montera olje temp/tryck samt vattentemp till dashen (väntar på lev)
En an koppling på bränslesystemet
Fylla i 10L soppa och göra cornerweight.
Slipa av spacklingen på undersida vinge och montera.
Säkert nåt mer sista minuten jag glömt..

Påbörjat conf av dash. Ignition on slår på dash, som i sin tur slår på tändboxen/bränslepumpen.

Siktar på GRC shakedown på mantorp, om gud är god..

Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Ordningen återställd, tack för påpekandet.
Sömlöst hydraulrör med 3mm gods.

Anmäld till GRC 4/4 som shakedown.
Fick 2 av 4 regndäck i fredags, dom andra åkte tillbaka till England hoppas dom kommer raskt, annars blir det nog svårt att köra i början på april

Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Touchdown

Några timmars småfix kvar. Men nu är det nära klart (tills efter shakedown när något hänt )

4/4. Och SPVM Mantorp blev av, det blir tävlingspremiär thumbs up

Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Vagnbok-besiktigad idag!

Sista regndäcken dök upp som varit bortslarvade ett tag.

Oljetemp/tryck givare monterad, nu är det vattentempgiv + montage av stötdämpare/cornerweight sen är jag KLAR!

Kåpan svetsade, ordentlig vevhusvent.

Transponder monterad, sitter ganska skyddat, minimalt med golv under och jag ser den från förarplatsen = lätt att se om den är glömd..

Gamla stöt borttagna efter Bes idag, fjädrarna ligger hos Öhlins och förhoppningsvis får jag stöt+CW vågar nästa fredag.

Linköping
Här sen Mar 2007

Färdig, i tid? Det låter inte så rejsigt ...
Vad är målet för säsongen?

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Himlar skrev:
Färdig, i tid? Det låter inte så rejsigt ...
Vad är målet för säsongen?

Haha, nä visst är det otäckt att ens säga det? Vi får väl se efter shakedown om den fortfarande är klar..

Målet för säsongen är SPVM rejs:
Mantorp
Rudskogen
Anderstorp
Falkenberg

Och kanske någon trackday om tid finns, beställde en panigale v2s I veckan med, är ju gammal roadracingkille men ska försöka hålla den på gatan och glassturer

Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Som vanligt, ska det inte gå smärtfritt på slutet

Min nya vattentempgivare (första skrotade dhl på vägen..) saknar 10cm kabel för att nå Dashen, 50cm var kortaste som fanns. Beställd

ÖHLINS!
Fina grejer, tyvärr blev dessa (från specen) längre än dom gamla så bilen såg ju ut som en buss.. thumbs down bytte till ett lägre hål i fästörat/bakaxeln och det blev bättre, men vi skall försöka hinna byta till ett kortare nedre öra så når jag nästan ner till tidigare rideheight. I förlängningen behöver jag fixa kortare fjädrar/hjälpfjädrar.
Fick låna kortare fjädrar men mina hjälpfjädrar är för långa så det blev ett nollsummespel

Tyvärr är livet hektiskt och jag är knappt hemma något innan jag skall lasta och köra på mantorp.
Har man råd har man tid, har man tid har man inte råd....

Lånade CW vågar men har ingen CD-läsare, lyckades få ett mail med installationsfil så förhoppningsvis får jag igång vågarna imorgon.

Monterade stötisarna uppochner först, men efter jag åkt över gatan till Jörgen/Öhlins så tyckte han det var OK att ha dom uppåt trots närhet till avgassystem.

kallinge
Här sen Jul 2005

ser trevligt ut med Öhlins dämparna..
behöver man tänka på vilket som är upp och ner/liggande stående.. på dom eller kvittar det..
förr pratade man om upsidedown dämpare. men det kanske inte är ett tema?? frågar då jag inte vet.. och ibland platsen inte erbjuder andra lösningar..

Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Michael Th skrev:
ser trevligt ut med Öhlins dämparna..
behöver man tänka på vilket som är upp och ner/liggande stående.. på dom eller kvittar det..
förr pratade man om upsidedown dämpare. men det kanske inte är ett tema?? frågar då jag inte vet.. och ibland platsen inte erbjuder andra lösningar..

Nope, dessa kan sitta precis hur som helst
Ja det blir superfint (och förhoppningsvis snabbt), speciellt med nya kortare ändöglor..

Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Pysslade till det lite bättre idag, nu är den nog körbar iaf.

Insåg att jag kan montera stötdämpare i tidigare droplinks-röret.
Rideheight 10mm för hög, så kortare öra (+ kapa bort dom gamla fästena där jag håller spärrskaftet) så är jag nog i hamn

Svetsade ju dit fästöra till droplinken tidigare med, men efter allt jag ändrat blev inte slutresultatet så bra, så dessa blir monterade i samma gängade rör, fast på baksidan. thumbs up

Med denna lägre rideheight lyckades jag även få till reaktion/wattstagen som det ska vara, tusen tack för påpekandet allihopa. Jag byggde ihop den så som det var monterat när jag köpte bilen, sen har det ju blivit några vändor, som sug bör antar jag..

Phantom P91 Clubman.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
85 besök senaste veckan (23972 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande