Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 85 besök senaste veckan (23972 totalt) |
Grc på fredag!
Tankade bägge bilarna i etuna, min elektriska hävertpump hade gett upp, så det gick snabbare att ladda elbilen.. ![]() Jobba några dagar sen åker jag ner till mantorp och kör test ![]() ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
Med denna lägre rideheight lyckades jag även få till reaktion/wattstagen som det ska vara, tusen tack för påpekandet allihopa. Jag byggde ihop den så som det var monterat när jag köpte bilen, sen har det ju blivit några vändor, som sug bör antar jag..
![]() Besiktningen kommer nog att vilja ha en stor bricka på utsidan av din undre uniball. Troligen på alla uniballl som sitter i "single shear" vilket egentligen inte är en bra ide. typ dessa https://www.kartek.com/parts/heim-jo _________________ Henrik Hansson |
Förgasarbrand första passet. Finner inga ord..
Locket till munstyckena lossnade under körning. En av de enda sakerna jag drog mig för med denna bil är förgasare. Vet inte vad jag gör framåt. Ska sanera pulver och parkera skräpet. Gör jag något är det nog riva helt ren och börja om från scratch, och då bygga med insprutning och köra RS. Eller sälja skiten som den står och glömma bort, jag vet inte. ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
Det har brunnit lite för många Clubmans genom åren, en hel del Phantoms dessutom.
![]() Sanera snabbt som attan, nytt elsystem med sprut och provkör RS innan året är slut. Sen kan du riva under vintern. Du måste ju få kört lite under året iaf. ![]() |
Av erfarenhet, sanera fort som sa**an! Å riktig, riktigt noga och länge.
Plocka bort förgasare och sanera dom också och i insuget, eller ännu hellre släng som i tunnan... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
Min erfarenhet av pulver är att dränk det med WD40, 5-56 eller liknande innan du avfettar. Sprutar du vatten direkt på pulvret kommer det att börja fräta på ytorna.
Det är bara att ta nya tag. Vi vill se dig på banorna i sommar! ![]() |
Tusen tack för alla hejarop.
Först och främst vill jag rikta ett stort TACK till de personer som hjälpte till att släcka bilen, och om någon av er läser här och vill bli ersatta för släckaren så är det bara PMa ![]() Lånade en lövblås och blåste bort värsta pulvret vid banan. Väl hemma körde jag tryckluft i en kvart, sedan vatten, tjärlösare, alkalisk avfettning, tryckluft och ännu mera vatten ![]() Står nu på sista torken i lokalen, så får vi se vad som händer sen. Först Heliskiing och leverans av en ny Panigale (dom slantarna hade jag behövt någon annanstans egentligen ![]() Ska sova några veckor på bilen, men förgasarna åker nog aldrig mer på... ![]() ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
Kollar loggen i soffan, man ser klart och tydligt att i slutet på start/mål sista varvet så hände något med Lambdan.
Bilen hostade lite några varv innan och gick orent men sista varvet blev det något i hästväg. Klart och tydligt. Locket sitter ju på "sugsidan" i förgasaren så större delen av varvet gick den snålt, och när jag svängde in i depåinfarten började den gå fett för att sedan dö och då går bränslepumpen några sekunder innan den dör. Antar då att det flödade över och branden var ett faktum.. Sjuk händelse egenligen, Kan knappt förstå det. ![]() Under alla år i min 2 hjuliga karriär har jag haft extremt lite mekaniska fel. Denna bil har totalt dödat mitt självförtroende på hur bra ordning jag (brukar?) ha på sakerna. ![]() ![]() ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
Aj aj! Usch vad tråkigt!!
![]() Men ser ändå ut som att släckningsarbetet gjordes väldigt snabbt! Håller med i berömmet av funktionärs-insatsen! Det går väldigt fort för eld att orsaka stora skador... Pulver är jobbigt att sanera bort och saltet som finns i pulvret främjar ju korrosion, men det jobbet tar man mycket hellre! ![]() (Det är saltet som gör att det är bråttom, om man får kontroll på luftfuktighet så minskar brådskan betydligt.) Det här får du ordning på! Kämpa på! ![]() _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
Trist och mkt merjobb
Frågan är om det varit bättre med en läcka på ett högtryckssystem till en insprutning..... Locket är ju "bara" ner til flottörhuset och där står ju ingen bensin upp till locket. Även om det inte är bra att det skvätter ut / bensinångor, jag gissar att du haft glapp i elsystemet eller tändkablar kanske att förgasaren nyser och skjuter en O-ring på insuget. Kolla över resten oxå innan du bara sätter dit ett nytt lock ( najtråd är bra) lycka till _________________ Henrik Hansson |
Jag har ju egenintresse i frågan, men jag hoppas verkligen att du får ihop bilen igen och kör i Clubman snart! Bränder är dock läskiga, och kan förstöra mycket på vägen.
_________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
Fan alltså. Trådsäkrade lock är dock sedan gammalt på dcoe.
*håller utkik efter annons med billig lätt brandskadad phantom* _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
Mycket trist att läsa!
![]() _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
Har varit iväg och fokuserat på annat ett tag, så uppgivenheten har släppt efter ett mentalt break från verkstaden.
Heliskiing (åker bräda) kommer jag definitivt göra en gång om året ![]() ![]() ![]() Hade en DRÖS med paket att hämta ut när jag kom hem efter 2v borta. Allt har inte kommit än men det mesta jag behöver för att få ihop den (med förgasare) utöver karossen finns i lokalen nu, tror jag. ![]() Får se när jag orkar ta tag i att börja. _________________ A l e x l i n d a h l |
Jahapp, just nu skulle jag snackat skit I depån på mantorp..
![]() Börjat idag, kaross beställd/skall betalas i helgen.. Siktet är inställt på Rudskogen, men det hänger nog på karossens skick vid lev och om jag hinner köra ett test innan, åker ogärna dit otestad. Började enkelt, vä bak hade pyspunka så den har åkt till däckfirman så jag kan täta om banorna. Och öhlinarna åkte av för att få nya kortare ändöglor ![]() Denna var välbehövlig att byta.. ![]() Rolig grej, kabeln till vattentemp var för kort så jag fick köpa en svindyr förlängningskabel, sedan hittade jag denna, kostade som 2 kablar och nu har jag en kabel över... ![]() Denna "adapter" har uttag för både vattentempgivare, slang till exp och luftning i toppen. ![]() Däremot blir det ännu trängre bakom instrumenteringen ![]() Tändspolen kommer få flyttas litegrann. ![]() ![]() Den observante ser nytt lock (och nya packningar) Som är najade.. ![]() Anledningen till att jag inte bytt bränsleslang ännu var för att jag ville provstarta och se om den gick någorlunda rent på torrvarv, den hostade ju massor sista varvet men verkar ha berott på tjuvluft. Har även plockat bort luftfiltret som brann upp, ni kommer säkert idiotförklara mig men jag kommer köra utan filter. Lägger inte en krona till på förgasarna innan jag provkört, strular det blir det byte till insprutning/kamaxlar och klassbyte till RS. Nya karossen tror jag har ett NACA intag i fronten förberedd för insprut så jag tänkte sätta i skum/nät där som "förfilter" Rasar jag motorn så är det så ![]() ![]() Provstartade somsagt och den går rent och fint, men startmotorn har brunnit upp så måste beställa en ny, efter jag flyttade torrsumpstanken så är den dock lättåtkomlig. ![]() Hoppas ni har det bra på mantorp ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 85 besök senaste veckan (23972 totalt) |