Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Phantom P91 Clubman.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
85 besök senaste veckan (23972 totalt)
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Grc på fredag!

Tankade bägge bilarna i etuna, min elektriska hävertpump hade gett upp, så det gick snabbare att ladda elbilen..
Jobba några dagar sen åker jag ner till mantorp och kör test

Gråbo
Här sen Apr 2004

Med denna lägre rideheight lyckades jag även få till reaktion/wattstagen som det ska vara, tusen tack för påpekandet allihopa. Jag byggde ihop den så som det var monterat när jag köpte bilen, sen har det ju blivit några vändor, som sug bör antar jag..

[/quote]

Besiktningen kommer nog att vilja ha en stor bricka på utsidan av din undre uniball. Troligen på alla uniballl som sitter i "single shear" vilket egentligen inte är en bra ide.

typ dessa https://www.kartek.com/parts/heim-joint-safety-washer-prevents-12-inch . . . .

Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Förgasarbrand första passet. Finner inga ord..
Locket till munstyckena lossnade under körning.
En av de enda sakerna jag drog mig för med denna bil är förgasare.

Vet inte vad jag gör framåt. Ska sanera pulver och parkera skräpet.

Gör jag något är det nog riva helt ren och börja om från scratch, och då bygga med insprutning och köra RS.

Eller sälja skiten som den står och glömma bort, jag vet inte.

Tullinge
Här sen Jul 2005

NEJ!! men vilket skit för dig!

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Det har brunnit lite för många Clubmans genom åren, en hel del Phantoms dessutom.

Sanera snabbt som attan, nytt elsystem med sprut och provkör RS innan året är slut. Sen kan du riva under vintern.
Du måste ju få kört lite under året iaf.

OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023

Näää! Fyfan vad tråkigt!

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Av erfarenhet, sanera fort som sa**an! Å riktig, riktigt noga och länge.

Plocka bort förgasare och sanera dom också och i insuget, eller ännu hellre släng som i tunnan...

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006

Min erfarenhet av pulver är att dränk det med WD40, 5-56 eller liknande innan du avfettar. Sprutar du vatten direkt på pulvret kommer det att börja fräta på ytorna.

Det är bara att ta nya tag. Vi vill se dig på banorna i sommar!

www.MSCC.se
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Tråkigt att se, skönt att det gick bra med dig!

Magnus Mårtenson skrev:
Det är bara att ta nya tag. Vi vill se dig på banorna i sommar!

+1

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Tusen tack för alla hejarop.

Först och främst vill jag rikta ett stort TACK till de personer som hjälpte till att släcka bilen, och om någon av er läser här och vill bli ersatta för släckaren så är det bara PMa

Lånade en lövblås och blåste bort värsta pulvret vid banan.
Väl hemma körde jag tryckluft i en kvart, sedan vatten, tjärlösare, alkalisk avfettning, tryckluft och ännu mera vatten

Står nu på sista torken i lokalen, så får vi se vad som händer sen.
Först Heliskiing och leverans av en ny Panigale (dom slantarna hade jag behövt någon annanstans egentligen )

Ska sova några veckor på bilen, men förgasarna åker nog aldrig mer på...

södre skåne
Här sen Jan 2016

oj va trist, så mycket tid du har lagt i den
men vad är en liten förgassar brand i den världen vi lever i
på brännet igen o ut på banan, insprutning kan oxå brinna
heja heja

Mönsterås
Här sen Jul 2008

Så snopet, efter allt fint jobb du lagt ner
Bara att bryta ihop och komma igen

924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Kollar loggen i soffan, man ser klart och tydligt att i slutet på start/mål sista varvet så hände något med Lambdan.

Bilen hostade lite några varv innan och gick orent men sista varvet blev det något i hästväg. Klart och tydligt. Locket sitter ju på "sugsidan" i förgasaren så större delen av varvet gick den snålt, och när jag svängde in i depåinfarten började den gå fett för att sedan dö och då går bränslepumpen några sekunder innan den dör. Antar då att det flödade över och branden var ett faktum..

Sjuk händelse egenligen, Kan knappt förstå det.
Under alla år i min 2 hjuliga karriär har jag haft extremt lite mekaniska fel. Denna bil har totalt dödat mitt självförtroende på hur bra ordning jag (brukar?) ha på sakerna. thumbs down

Här sen Dec 2020

Jag känner igen den där bilen, förra föraren fick "skit bakom spakarna" i depån och sopade rakt in i "min" GR Yaris som jag fått som lånebil av Europeiska Motor...

Borås
Här sen Jan 2003

Aj aj! Usch vad tråkigt!!

Men ser ändå ut som att släckningsarbetet gjordes väldigt snabbt! Håller med i berömmet av funktionärs-insatsen!

Det går väldigt fort för eld att orsaka stora skador...

Pulver är jobbigt att sanera bort och saltet som finns i pulvret främjar ju korrosion, men det jobbet tar man mycket hellre! thumbs up
(Det är saltet som gör att det är bråttom, om man får kontroll på luftfuktighet så minskar brådskan betydligt.)

Det här får du ordning på! Kämpa på!

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004

Trist och mkt merjobb
Frågan är om det varit bättre med en läcka på ett högtryckssystem till en insprutning.....
Locket är ju "bara" ner til flottörhuset och där står ju ingen bensin upp till locket. Även om det inte är bra att det skvätter ut / bensinångor, jag gissar att du haft glapp i elsystemet eller tändkablar kanske att förgasaren nyser och skjuter en O-ring på insuget.

Kolla över resten oxå innan du bara sätter dit ett nytt lock ( najtråd är bra)

lycka till

Linköping
Här sen Mar 2007

Jag har ju egenintresse i frågan, men jag hoppas verkligen att du får ihop bilen igen och kör i Clubman snart! Bränder är dock läskiga, och kan förstöra mycket på vägen.

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Fan alltså. Trådsäkrade lock är dock sedan gammalt på dcoe.

*håller utkik efter annons med billig lätt brandskadad phantom*

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

Mycket trist att läsa! Jag upprepar du en gammal sanning, som bevisats om och om och om igen under racing-åren: "Det är aldrig så illa som det först verkar."

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Har varit iväg och fokuserat på annat ett tag, så uppgivenheten har släppt efter ett mentalt break från verkstaden.

Heliskiing (åker bräda) kommer jag definitivt göra en gång om året

Hade en DRÖS med paket att hämta ut när jag kom hem efter 2v borta.
Allt har inte kommit än men det mesta jag behöver för att få ihop den (med förgasare) utöver karossen finns i lokalen nu, tror jag.

Får se när jag orkar ta tag i att börja.

Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Jahapp, just nu skulle jag snackat skit I depån på mantorp..

Börjat idag, kaross beställd/skall betalas i helgen..
Siktet är inställt på Rudskogen, men det hänger nog på karossens skick vid lev och om jag hinner köra ett test innan, åker ogärna dit otestad.

Började enkelt, vä bak hade pyspunka så den har åkt till däckfirman så jag kan täta om banorna. Och öhlinarna åkte av för att få nya kortare ändöglor

Denna var välbehövlig att byta..

Rolig grej, kabeln till vattentemp var för kort så jag fick köpa en svindyr förlängningskabel, sedan hittade jag denna, kostade som 2 kablar och nu har jag en kabel över... Passar på att bygga om kylsystemet permanent till 1 kylare, det verkade fungera bra och skulle det skita sig totalt bygger jag bara en tjockare alu-kyl. Ser inte logiken med en liten kylare + rör i direktanslutning till grenrör/ljuddämpare och blir av med massa skarvar och många meter rör + mer plats.

Denna "adapter" har uttag för både vattentempgivare, slang till exp och luftning i toppen.

Däremot blir det ännu trängre bakom instrumenteringen
Tändspolen kommer få flyttas litegrann.

Den observante ser nytt lock (och nya packningar) Som är najade.. thumbs up
Anledningen till att jag inte bytt bränsleslang ännu var för att jag ville provstarta och se om den gick någorlunda rent på torrvarv, den hostade ju massor sista varvet men verkar ha berott på tjuvluft.
Har även plockat bort luftfiltret som brann upp, ni kommer säkert idiotförklara mig men jag kommer köra utan filter. Lägger inte en krona till på förgasarna innan jag provkört, strular det blir det byte till insprutning/kamaxlar och klassbyte till RS.

Nya karossen tror jag har ett NACA intag i fronten förberedd för insprut så jag tänkte sätta i skum/nät där som "förfilter"

Rasar jag motorn så är det så
Provstartade somsagt och den går rent och fint, men startmotorn har brunnit upp så måste beställa en ny, efter jag flyttade torrsumpstanken så är den dock lättåtkomlig.

Hoppas ni har det bra på mantorp

Phantom P91 Clubman.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
85 besök senaste veckan (23972 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande