Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Phantom P91 Clubman.
<<   1, 2, 3   >>
20 besök idag (7105 totalt)
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986


Trådstartare
Magnus Mårtenson skrev:
Det viktiga är som jag skrev innan att bränslepumpen stannar när och ifall motorn stannar. Dels för att SBF's regler säger det, men framför allt för att om olyckan är framme kanske man missar eller inte kan stänga av pumpen. Bilar som brinner är hemska.


Hm, jo så är det ju.
Får konsultera med Dunnell hurvida bränslepumpens styrning är kopplad ur Tändboxen, om den är sammanlänkad med triggern eller om den bara slår igång när boxen får spänning.

Säkerhet känns (extra) viktig i en sådan här bil (balja?), sett på videos att dom klarar 2.5g+ och då gör däck och armco-barriärerna ont både i kropp och bil.

Därav Tillett stolen, nya hans-bälten, Hans-sport till mig, osv osv.
Givetvis får jag forska i styrningen av pumpen ur boxen, tack!

Om pumpen bara får spänning direkt från reläet med tändningen påslagen. hur skall jag lättast lösa så den stannar?

Bilen har total-loss system, så jag har ingen oljetrycksgivare, det är en Analog mätare.
Bilen har bara crank-trigger till tändningen, och sedan ut till tändspolen.

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 470



Om inte Dunnels tändbox kan styra bränslepumpen vettigt, är det nog enklast att styra den med en digital oljetryckskontakt som du får addera parallellt med den analoga givaren.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986


Trådstartare
Instrumentpanel 2.0.



Lite annan layout som är mer genomtänkt, hoppas jag..
Stack Oljetemp och analog oljetryck.



Baksidan påbörjad med eljobb, saknade fästen och buntband så måste shoppa lite. Ska göra mitt bästa för att hålla det cleant, el är inte min huvudsakliga syssla..

Blir vippa till tändning/bränslepump
Dash
Regnljus
Spare


_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986


Trådstartare
Nya diffusern levererad. Fanns i kolfiber med, men version 1.0 fick en glasfibermodell..

Snabb mockup. 2x 2" mc-slutdämpare, ska försöka få avgaserna att skapa lite mer lågtryckzon. Visst, vikten blir långt bak med avgassystemet hit, men det är iallafall långt ned. Tidigare hängde det en extremt stor ljuddämpare högt upp.

Apropå ljuddämpare. Jag har ju en 60cm "slim" dämpare efter kollektorn, och dessa 2 små slutdämpare. Tänkte stoppa in en 40cm "slim" efter drivaxeln. Men frågan är om jag inte får plats med 60cm.

Hur mycket dämpning tror ni en 1.8 behöver? Insugsljudet är nog faktiskt värre med webrarna..
Vill ju gärna köra på banan och att banorna ska överleva ett tag, så bästa är kanske att klämma dit så mycket som möjligt.

Som ni ser på höger strake, så ska jag popnita fast en plastlist, lite större än denna kanske. Detta hoppas jag tar bort en del av tire-squish flödet in i diffusern, samt flyttar ut vortexen närmare hjulet och marken.

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986


Trådstartare
Haft mest fokus på att förbereda motorn i båten för ilyft igen imorgon.

Men, diffuser nästan klar för montage på bilen när jag kommit så långt. Ska tillverka ett bakre fäste till slutdämparna bara.

Ena setet med fälg behövde lite kärlek, så jag river isär alla 4, målar centrumen och byter några banor. Ytterbanorna får wd40 och scotchbrite behandling. Det blir väl nya slicks-uppsättningen så får dom andra bli regnhjul.




_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986


Trådstartare
Ett litet ryck sedan sist.
Diffusorn hänger uppe utöver bakkant, måste beställa grejer dit.

Detta är ju version 1.0, när jag gör det "på riktigt" så tänkte jag köpa 1 eller 2 stora plastskivor och göra hela golvet av det, nu är det lite väl mycket skarv osv.

Bauhaus hade perfekta lister för att skarva ihop skivorna.






Sedan var det dags för Oljebyte i lådan, 5 minuters jobb tänkte jag..
Tappade ned ena fjäderna till växelmekanismen när jag lyfte på locket sög ur den lilla oljan som var kvar, och blåste fram fjädern med tryckluft. 30 min senare kunde jag hälla i oljan igen.


Elen på gång ihop.


Lite värmeskyddsmatta på utsatta ställen.


_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986


Trådstartare
Båtjobb och en helg i sälen, så här går det sakta..

Grovmätte lite och tog en chansning. Det här kommer faktiskt fungera!

Sjukt mycket bekvämare ån den tidigare hemgjorda stolen, och förhoppningsvis säkrare. Kommer behöva fila och Såga lite smått i den men tror det blir bra.

Blir lite trångt att få i (ur vid en olycka) fötterna. Men när man sitter i har man riktigt skönt stöd för baksida lår.





_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986


Trådstartare
Vuxenlego
Plockas ihop sakteliga, centrumen ska bli guld.


_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Kolja skrev:
Magnus Mårtenson skrev:
Det viktiga är att bränslepumpen måste stanna när motorn stannar.


Styr pumpens relä över jord via oljetryckskontakten.


Funkar eftersom bilen har förgasare, på en bil med insprutning kan det ge jobbiga tillbud om motorn dör i en kurva bara för att man har en liten dip i oljetrycket.
Hade det varit en Alfamotor så hade den varit "kul" att hålla levande i depån på tomgång också...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 470



MaZ skrev:
Kolja skrev:
Magnus Mårtenson skrev:
Det viktiga är att bränslepumpen måste stanna när motorn stannar.


Styr pumpens relä över jord via oljetryckskontakten.


Funkar eftersom bilen har förgasare, på en bil med insprutning kan det ge jobbiga tillbud om motorn dör i en kurva bara för att man har en liten dip i oljetrycket.
Hade det varit en Alfamotor så hade den varit "kul" att hålla levande i depån på tomgång också...


Denna motorn har torrsump. Skulle vara illa om den suger luft i svängar och inbromsning. Bilar med insprutning har oftast intelligens för att styra bränslepumpen i ECU'n.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986


Trådstartare
Diffusorn upphängd, vinkeln skall justeras. Måste bara ta med vinkelmätaren från projektet.
Tyvärr är vingfästena inte centrerade på bilen och lite sneda, bilen är ju trots allt engelsk , så vinkeln på gängstängerna är olika bakifrån. Irriterar mig extremt men finns inte så mycket att göra för stunden..

Håller även på med avgassystemet, köpte en 40cm slimdämpare, men den får inte plats hur jag än drar avgasröret (vettigt) så jag testar utan först.

Får precis in ett 2.5" mellan plangolv och Dedion axeln.


Fälgcentrumen hämtade från lack.
Tänkte försöka renovera upp befintliga ytterbanor först. Men den var i så dåligt skick så det blir nog 4 nya ytter och en ny innerbana.


_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986


Trådstartare
Haft fullt upp med annat ett tag, men fick lite tid över idag.
Eftersom vinkeln på diffusorn avgör lite av positionen på avgasröret så fick jag ta med vinkelmätaren hem.

Nu är diffusorn justerad till ca 6° lutning emot golvet. Bilen skall ju ha lite rake, så jag får hoppas det blir ett bra utgångsläge.
Har precis klämt mig under Dedion röret/golvet.
Måste fixa en hålsåg till rörnotchen för att fortsätta, tänkte Svetsa röret hela vägen bak från V-band till slutdämpare men såhär i efterhand så är det nog smart att ha lite justermån på fler ställen, iom vinkel på diffusor.

Den uppmärksamme ser att jag tagit av fjäderskålen på dämparen, testade frigång till ljuddämpare vid full infjädring. Verkar dock som jag kan flytta ned ljuddämpare lite igen, till en bättre infästningspunkt. Efter konsultation med Jan som uppdaterat bilen till P94 spec var reaktionsstaget felaktigt monterat när jag fick bilen. Och jag skruvade ihop det som det var, skall justera imorgon..






Pressade dom sista kabelskorna och gjorde en liten bygling till säkringshållaren. Lite småfix kvar sen kan jag bocka av elen vid instrumentpanelen. Motorn gick runt på startknappen, dash och tändning startade med vippbrytarna. Utan kabelbrand

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Magnus Mårtenson skrev:
MaZ skrev:
Kolja skrev:
Magnus Mårtenson skrev:
Det viktiga är att bränslepumpen måste stanna när motorn stannar.


Styr pumpens relä över jord via oljetryckskontakten.


Funkar eftersom bilen har förgasare, på en bil med insprutning kan det ge jobbiga tillbud om motorn dör i en kurva bara för att man har en liten dip i oljetrycket.
Hade det varit en Alfamotor så hade den varit "kul" att hålla levande i depån på tomgång också...


Denna motorn har torrsump. Skulle vara illa om den suger luft i svängar och inbromsning. Bilar med insprutning har oftast intelligens för att styra bränslepumpen i ECU'n.


Man kan ju gardera sig, leta upp bränslepumpsrelät från någon sen sjuttiotals vw- audi (finns säkert många fler märken) med insprutning.

Meka dit relät i din bil.

Detta relä startar pumpen i drygt två sekunder när du sätter på tändningen, sedan stannar pumpen. I startmotorläge går pumpen och därefter behöver den triggersignal (impulser) från tändningen.
Så när motorn stannar stannar pumpen.

_________________
Roland Johansson
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Rolle Scirocco skrev:
Magnus Mårtenson skrev:
MaZ skrev:
Kolja skrev:
Magnus Mårtenson skrev:
Det viktiga är att bränslepumpen måste stanna när motorn stannar.


Styr pumpens relä över jord via oljetryckskontakten.


Funkar eftersom bilen har förgasare, på en bil med insprutning kan det ge jobbiga tillbud om motorn dör i en kurva bara för att man har en liten dip i oljetrycket.
Hade det varit en Alfamotor så hade den varit "kul" att hålla levande i depån på tomgång också...


Denna motorn har torrsump. Skulle vara illa om den suger luft i svängar och inbromsning. Bilar med insprutning har oftast intelligens för att styra bränslepumpen i ECU'n.


Man kan ju gardera sig, leta upp bränslepumpsrelät från någon sen sjuttiotals vw- audi (finns säkert många fler märken) med insprutning.

Meka dit relät i din bil.

Detta relä startar pumpen i drygt två sekunder när du sätter på tändningen, sedan stannar pumpen. I startmotorläge går pumpen och därefter behöver den triggersignal (impulser) från tändningen.
Så när motorn stannar stannar pumpen.

Exakt ett sånt (Bosch?)-relä satt i Volvo 240/740 med K-Jetronic mekanisk insprutning också.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986


Trådstartare
Provstartade nyss idag.
Bytte bränslefilter i pumpen och monterade på webrarna som varit på trendab för renovering.

En vippbrytare slår igång tändning och bränslepump genom relä.
Pumpen går ~5 sek, sedan stannar den. För att sedan starta igen när den får trigger-signal.

Mao, allt gott thumbs up

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986


Trådstartare
Bromsar!

Bråkade över en timma med bromsarna för att få igenom fräsch RBF660. Det var behövligt skall gå över dom igen "manuellt" när beläggen kommit i.

Någon som har bra tips på hur jag grundinställer bromsvågen? Har inte googlat på det ännu..


Ignorera oljespillet, undertecknad drog igång motorn 5 sek utan att ha slangen till mekaniska oljetrycksgivaren inkopplad. Detta efter jag sanerat hela golvet från olja och gummi


Sedan sögs det ur olja, fräscht Oljefilter monterades och nya stift.


Dashen är ju en "kartdash" men jag vill verkligen få igång shiftlighten. Köpt en rpm kabel avsedd för att viras runt tändkabeln. Borrade ett 3mm hål och lindade den runt tändhatten, hoppas det lirar.
Jag testade lindar runt kabeln i höstas innan jag rev ned allt, och det fungerade men inte så exakt då. Hoppas detta blir bättre.


Näst på tur är att göra klart kylsystemet med de sista slangar,klämmor etc.

Sedan skall jag ge mig på stols-monteringen. Och fortsätta på agassystemet då.

Vad är den verkliga skillnaden på 6p bälte och formula style 6p där man har "öglor" i de nedre remmarna som träs över bröstremmarna vid spännet?

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278



Lindahl195 skrev:


Vad är den verkliga skillnaden på 6p bälte och formula style 6p där man har "öglor" i de nedre remmarna som träs över bröstremmarna vid spännet?

Vikt.

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6053



OscWan skrev:
Lindahl195 skrev:


Vad är den verkliga skillnaden på 6p bälte och formula style 6p där man har "öglor" i de nedre remmarna som träs över bröstremmarna vid spännet?

Vikt.


och bekvämlighet när man nästan ligger ner i formelbilen. Du har inte ett extra stag som sitter och trycker.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986


Trådstartare
Köper formula bälte till veckan, ska ändå hämta min nya pyjamas på Trendab, tack!

Nya slangar/slangklämmor lite här och var på kylsystemet, några plugg till vattentempsensor-uttag och kylsystemet är nu klart och fyllt med vatten.
Nya remmar till olje/vattenpump beställt. Sedan kan jag snart bocka av drivlinan.



Satte kapen i stolen idag, fått svetshylsor för att tillverka nya stolsfästen.
Dock kom inte mina bromsbelägg idag (hittade prisvärt på demontweeks) och jag vill kunna prövbromsa ordentligt innan jag fastställer exakt position på stolen.
Skall renkapas, slipas och träs på kantlist.


Även börjat kika på upphängning av plangolvet i framkant. Har alla svetsar på projektet så man får hålla på lite överallt och ta med upp till jobbet på veckorna.
Blir bra tror jag, eventuellt några gälar och eller hål i bakkant för att släppa ut lite luft?



Nu? F1 KVAL

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986


Trådstartare
Framvagnen klar, utöver stödämparna som väntar på renovering.
Nya ledlager, lack, skruv/mutter osv.
Krängningshämmare endast kopplad på en sida inför Cw/ hjulinställning.




Börjar bli klart här bak med. Slängde på ett filter på ventilationen till bakaxeln.
Hade tänkt fixa en snyggare kontakt till elen men nu ska den bara ihop, blir version2 på det mesta senare ändå. Om jag trivs bra i bilen dvs.
Regnljus inkopplat och klart.



Härnäst står bromsbelägg, manuell luftning, sista biten på avgas och stol/bältesinfästning på listan. Blev ett OMP formula bälte.

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986


Trådstartare
Ferodo 4003 formelbilscompound.
Även om prylarna är gamla, njuter man lite extra av racinggrejer. Byter bromsbelägg runtom på några minuter med enbart en tång som hjälpmedel, lyx thumbs up
Nu kan jag gå vidare med stolsmonteringen, pedalen stum. Och bromsljuset lös




Trots mängder med testmontage, krävdes lite finlir och slipning för att bakre hjulen skulle gå fritt från plangolvet. Denna U-profil styvar upp rejält.
Ca 5-10mm frigång vid fullt drop och 2 bar i däcken.


Sedan var det dags att fixera golvet fram, tyvärr gick det lite hastigt på jobbet när jag svetsade dit bockade profilen. Den skulle givetvis varit åt andra hållet får försöka lära mig att leva med det.
Beställde ett dzus centerpunch-verktyg, det skulle jag köpt ett för längesen, gjorde monteringen smärtfri!




Slängde sedan på hela karossen för att städa ur lokalen lite.
Fortfarande gamla hjulen på, inte byggt ihop dom nylackerade ännu.
Skall trimma karossen lite här och var, därav maskeringstejp..



_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Phantom P91 Clubman.
<<   1, 2, 3   >>
20 besök idag (7105 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande