Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E90 330i -05 isbil
1, 2   >>
10 besök senaste veckan (3085 totalt)
eh.1
Vallåkra
Här sen Nov 2023
Inlägg: 23


Trådstartare
Senast på GRC Ice Event i Funäsdalen -23 körde jag en Subaru Impreza Wrx Sti,
Nu tänkte jag köra bakhjulsdrivet och precis som sist på rallydubb.

Bilen en manuell E90 330i inhandlades.
Fullsketen med utrustning och 26 000mil på mätaren.





Bytte direkt hjul och bakljus.





Bluetoothmodulen spökade så denna kopplades ur, nu funkar radion perfekt.

Tanken är som sagt en rolig isbil, får se om 16" rallydubb går över bromsarna eller om jag får montera bromsar från 320.

Beställde en lsd från Magnus på Jmb som även föreslog annat hus med 3,74 utväxling istället för nuvarande 3,15.

Även ett coolerworx spakställ å hårdare växellådsfästen beställdes.

Uppdaterar under resans gång




_________________
Eri k Hil ding sson
Citera
Zalle

Här sen Aug 2021
Inlägg: 118



Kul med flera E9x på forumet Vad är tanken med bygget? Lätta/rensa den helt och hållet eller behålla den original i inredningen och ändra på resternade?

P.S har 320 bromsar och en bakvagn som är rensad och redo för att blästras+lackas om du kikar på fixa det

_________________
Anthony L ee
Citera
eh.1
Vallåkra
Här sen Nov 2023
Inlägg: 23


Trådstartare
tanken är egentligen bara att köra is en helg men börjar gilla bilen så kanske behåller den.
just nu låter jag inredningen sitta kvar, får se om det ändras

tack för erbjudandet men jag har redan alla delar

_________________
Eri k Hil ding sson
Citera
Zalle

Här sen Aug 2021
Inlägg: 118



eh.1 skrev:
tanken är egentligen bara att köra is en helg men börjar gilla bilen så kanske behåller den.
just nu låter jag inredningen sitta kvar, får se om det ändras

tack för erbjudandet men jag har redan alla delar


Det var inte så länge Jag säger behåll om det finns plats och en ursäkt till det!

Cool!

_________________
Anthony L ee
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 329



Bra val att byta utväxling för is åka, går duktigt tungt.

Hur är det med hårdare växellådskuddar och std motorkuddar ?
Inom dragracing gör man tvärtom.

Mvh Micke.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
eh.1
Vallåkra
Här sen Nov 2023
Inlägg: 23


Trådstartare
Zalle skrev:
eh.1 skrev:
tanken är egentligen bara att köra is en helg men börjar gilla bilen så kanske behåller den.
just nu låter jag inredningen sitta kvar, får se om det ändras

tack för erbjudandet men jag har redan alla delar


Det var inte så länge Jag säger behåll om det finns plats och en ursäkt till det!

Cool!


vi får se hur mycket gryn jag lyckas plöja ner i den tills dess

_________________
Eri k Hil ding sson
Citera
eh.1
Vallåkra
Här sen Nov 2023
Inlägg: 23


Trådstartare
zmicke skrev:
Bra val att byta utväxling för is åka, går duktigt tungt.

Hur är det med hårdare växellådskuddar och std motorkuddar ?
Inom dragracing gör man tvärtom.

Mvh Micke.


ja det går tungt på isen så detta hjälper nog lite. funderade även på en 4:10 utväxling men var rätt mycket jobb att få till det och att den blir värdelös på gatan sedan.

ang växellådsfästena, byter jag bara för att det inte skall flexa vid växling med det nya spakstället.

_________________
Eri k Hil ding sson
Citera
eh.1
Vallåkra
Här sen Nov 2023
Inlägg: 23


Trådstartare
Eftersom bilen är en tysk import, saknade den mugghållare i brädan.

Bad kollegan att 3d-printa och vips kan man nu mysa med en röd tjur medans man är ute och sladdar




_________________
Eri k Hil ding sson
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 329



eh.1 skrev:
zmicke skrev:
Bra val att byta utväxling för is åka, går duktigt tungt.

Hur är det med hårdare växellådskuddar och std motorkuddar ?
Inom dragracing gör man tvärtom.

Mvh Micke.


ja det går tungt på isen så detta hjälper nog lite. funderade även på en 4:10 utväxling men var rätt mycket jobb att få till det och att den blir värdelös på gatan sedan.

ang växellådsfästena, byter jag bara för att det inte skall flexa vid växling med det nya spakstället.


Har tankar på likadan växelspak i min bil, är bara rädd att växellådan får ta upp mer vridkrafer än motorn när man inte byter vid motorn samtidigt.
Tankar kring det ?

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
eh.1
Vallåkra
Här sen Nov 2023
Inlägg: 23


Trådstartare
zmicke skrev:
eh.1 skrev:
zmicke skrev:
Bra val att byta utväxling för is åka, går duktigt tungt.

Hur är det med hårdare växellådskuddar och std motorkuddar ?
Inom dragracing gör man tvärtom.

Mvh Micke.


ja det går tungt på isen så detta hjälper nog lite. funderade även på en 4:10 utväxling men var rätt mycket jobb att få till det och att den blir värdelös på gatan sedan.

ang växellådsfästena, byter jag bara för att det inte skall flexa vid växling med det nya spakstället.


Har tankar på likadan växelspak i min bil, är bara rädd att växellådan får ta upp mer vridkrafer än motorn när man inte byter vid motorn samtidigt.
Tankar kring det ?


det var JMB Magnus som tyckte jag skulle byta detta. han nämnde inte motorkuddar så antar att det klarar sig, men vi får se när den är monterad. blir nog ikväll.
skall ändå byta sumppackning så kan lika gärna byta kuddarna då med.

_________________
Eri k Hil ding sson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



En systerbil, trevligt!

Vad kostade diffen? Ser ut som en Torsen-typ?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
eh.1
Vallåkra
Här sen Nov 2023
Inlägg: 23


Trådstartare
MaZ skrev:
En systerbil, trevligt!

Vad kostade diffen? Ser ut som en Torsen-typ?


jag hittade din tråd med. såg mycket trevlig ut.

ja det är en torsen diff, 9000kr kostade den.

_________________
Eri k Hil ding sson
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278



Skall du köra på is rekommenderar jag dig att sätta på mindre bromsar så du får på riktiga moderna rallydäck, de finns bara på 15" men är brutalt mycket bättre än de gamla 16"-arna.

Plus att du säkert kan få mer betalt än bromsarna som sitter på än vad det kostar att konvertera ner...

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
JakobJ
Reftele
Här sen Jul 2005
Inlägg: 271



Kul att du hittat hit också! Ska bli intressant att följa din framfart!

_________________
Jakob Josefsson
Citera
eh.1
Vallåkra
Här sen Nov 2023
Inlägg: 23


Trådstartare
OscWan skrev:
Skall du köra på is rekommenderar jag dig att sätta på mindre bromsar så du får på riktiga moderna rallydäck, de finns bara på 15" men är brutalt mycket bättre än de gamla 16"-arna.

Plus att du säkert kan få mer betalt än bromsarna som sitter på än vad det kostar att konvertera ner...


är det så stor skillnad på nya 15" mot gamla men fina 16"?
har du koll på vilka bromsar som klarar 15"? 320 eller ännu mindre motor?

_________________
Eri k Hil ding sson
Citera
eh.1
Vallåkra
Här sen Nov 2023
Inlägg: 23


Trådstartare
JakobJ skrev:
Kul att du hittat hit också! Ska bli intressant att följa din framfart!


tack ska du ha, roligt att höra

_________________
Eri k Hil ding sson
Citera
JakobJ
Reftele
Här sen Jul 2005
Inlägg: 271



eh.1 skrev:
OscWan skrev:
Skall du köra på is rekommenderar jag dig att sätta på mindre bromsar så du får på riktiga moderna rallydäck, de finns bara på 15" men är brutalt mycket bättre än de gamla 16"-arna.

Plus att du säkert kan få mer betalt än bromsarna som sitter på än vad det kostar att konvertera ner...


är det så stor skillnad på nya 15" mot gamla men fina 16"?
har du koll på vilka bromsar som klarar 15"? 320 eller ännu mindre motor?


Här hittar du lite mer information ang. bromsarna:
https://www.1addicts.com/forums/showthread.php?t=920790

Enklast är att ta komplett uppsättning ifrån 120d (e8x) fram och 123d (e81/7) bak
Bak passar rakt av men fram måste oken slipas ner för frigång mot fälgen. Ev. måste även yttre styrled masseras lite beroende på vad för 15" fälg du hittar.

_________________
Jakob Josefsson
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278



eh.1 skrev:
OscWan skrev:
Skall du köra på is rekommenderar jag dig att sätta på mindre bromsar så du får på riktiga moderna rallydäck, de finns bara på 15" men är brutalt mycket bättre än de gamla 16"-arna.

Plus att du säkert kan få mer betalt än bromsarna som sitter på än vad det kostar att konvertera ner...


är det så stor skillnad på nya 15" mot gamla men fina 16"?
har du koll på vilka bromsar som klarar 15"? 320 eller ännu mindre motor?

Har dessvärre dålig koll på E90 - hade det rört som om E36 eller E46 hade jag kunnat det bättre...

Gällande vinterdäcken så definitivt - det är ingen snack om saken. De bra märkena har inte tillverkat 16" på många år nu så oavsett vilka du har så är de antagligen till åldern gångna. Speciellt om de har förvarats bristfälligt - rallydäck är känsliga för hur de skall lagras för att inte degradera av åldern. Oavsett skulle jag rekommendera dig en rejäl översyn av däcken så du säkerställer att dubben inte wobblar.
Utöver tidsaspekten så är den moderna teknologin överlägsen den gamla. Inte bara i styvhet och stabilitet, men de är också rakt av snabbare. Sedan har du också lite möjligheter att styra däcket efter vad du är på jakt efter - vill du ha ett hållbart däck där du kan nöta varv, efter varv, efter varv så kommer 7mm hålla mycket bättre än 8 och 9mm, men det sistnämnda kommer självklart vara snabbare på is. De som kör "time attack" vill ju bara åt absolut snabbast tänkbara däck under ett litet fönster så de väljer längre dubbutstick, men de som vill kunna köra många varv vill hellre ha 7mm.
Sedan får man komma ihåg att ett riktigt isdäck för rally har utvecklats för just rallysträckor, vilket innebär hög intensitet men kortare tider. Kör man "racing", dvs längre stinter, får man vara försiktig för att inte överköra däcket så dubbel lossnar. Kortare intervaller med lite paus mellan är att rekommendera om man vill maximera livslängden.

Det här skrapar bara på ytan, vill du nörda ner dig mer i däcken så vet du var jag finns

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Zalle

Här sen Aug 2021
Inlägg: 118



OscWan skrev:
eh.1 skrev:
OscWan skrev:
Skall du köra på is rekommenderar jag dig att sätta på mindre bromsar så du får på riktiga moderna rallydäck, de finns bara på 15" men är brutalt mycket bättre än de gamla 16"-arna.

Plus att du säkert kan få mer betalt än bromsarna som sitter på än vad det kostar att konvertera ner...


är det så stor skillnad på nya 15" mot gamla men fina 16"?
har du koll på vilka bromsar som klarar 15"? 320 eller ännu mindre motor?

Har dessvärre dålig koll på E90 - hade det rört som om E36 eller E46 hade jag kunnat det bättre...

Gällande vinterdäcken så definitivt - det är ingen snack om saken. De bra märkena har inte tillverkat 16" på många år nu så oavsett vilka du har så är de antagligen till åldern gångna. Speciellt om de har förvarats bristfälligt - rallydäck är känsliga för hur de skall lagras för att inte degradera av åldern. Oavsett skulle jag rekommendera dig en rejäl översyn av däcken så du säkerställer att dubben inte wobblar.
Utöver tidsaspekten så är den moderna teknologin överlägsen den gamla. Inte bara i styvhet och stabilitet, men de är också rakt av snabbare. Sedan har du också lite möjligheter att styra däcket efter vad du är på jakt efter - vill du ha ett hållbart däck där du kan nöta varv, efter varv, efter varv så kommer 7mm hålla mycket bättre än 8 och 9mm, men det sistnämnda kommer självklart vara snabbare på is. De som kör "time attack" vill ju bara åt absolut snabbast tänkbara däck under ett litet fönster så de väljer längre dubbutstick, men de som vill kunna köra många varv vill hellre ha 7mm.
Sedan får man komma ihåg att ett riktigt isdäck för rally har utvecklats för just rallysträckor, vilket innebär hög intensitet men kortare tider. Kör man "racing", dvs längre stinter, får man vara försiktig för att inte överköra däcket så dubbel lossnar. Kortare intervaller med lite paus mellan är att rekommendera om man vill maximera livslängden.

Det här skrapar bara på ytan, vill du nörda ner dig mer i däcken så vet du var jag finns


Låter som det är dig jag ska snacka med gällande däcksetuper Kikat på lite ovanligt breda till icke-M e9x (315 som bredast) nog med OT.

320i bromsok ska fungera med 15" om du sliper oken har jag för mig. Osäker på skiva, finns rätt mycket info på FB forum, kan ta reda på mer vid tillfälle.

_________________
Anthony L ee
Citera
eh.1
Vallåkra
Här sen Nov 2023
Inlägg: 23


Trådstartare
JakobJ skrev:
eh.1 skrev:
OscWan skrev:
Skall du köra på is rekommenderar jag dig att sätta på mindre bromsar så du får på riktiga moderna rallydäck, de finns bara på 15" men är brutalt mycket bättre än de gamla 16"-arna.

Plus att du säkert kan få mer betalt än bromsarna som sitter på än vad det kostar att konvertera ner...


är det så stor skillnad på nya 15" mot gamla men fina 16"?
har du koll på vilka bromsar som klarar 15"? 320 eller ännu mindre motor?


Här hittar du lite mer information ang. bromsarna:
https://www.1addicts.com/forums/showthread.php?t=920790

Enklast är att ta komplett uppsättning ifrån 120d (e8x) fram och 123d (e81/7) bak
Bak passar rakt av men fram måste oken slipas ner för frigång mot fälgen. Ev. måste även yttre styrled masseras lite beroende på vad för 15" fälg du hittar.


tack för infon. jag skall undersöka detta

_________________
Eri k Hil ding sson
Citera
eh.1
Vallåkra
Här sen Nov 2023
Inlägg: 23


Trådstartare
OscWan skrev:
eh.1 skrev:
OscWan skrev:
Skall du köra på is rekommenderar jag dig att sätta på mindre bromsar så du får på riktiga moderna rallydäck, de finns bara på 15" men är brutalt mycket bättre än de gamla 16"-arna.

Plus att du säkert kan få mer betalt än bromsarna som sitter på än vad det kostar att konvertera ner...


är det så stor skillnad på nya 15" mot gamla men fina 16"?
har du koll på vilka bromsar som klarar 15"? 320 eller ännu mindre motor?

Har dessvärre dålig koll på E90 - hade det rört som om E36 eller E46 hade jag kunnat det bättre...

Gällande vinterdäcken så definitivt - det är ingen snack om saken. De bra märkena har inte tillverkat 16" på många år nu så oavsett vilka du har så är de antagligen till åldern gångna. Speciellt om de har förvarats bristfälligt - rallydäck är känsliga för hur de skall lagras för att inte degradera av åldern. Oavsett skulle jag rekommendera dig en rejäl översyn av däcken så du säkerställer att dubben inte wobblar.
Utöver tidsaspekten så är den moderna teknologin överlägsen den gamla. Inte bara i styvhet och stabilitet, men de är också rakt av snabbare. Sedan har du också lite möjligheter att styra däcket efter vad du är på jakt efter - vill du ha ett hållbart däck där du kan nöta varv, efter varv, efter varv så kommer 7mm hålla mycket bättre än 8 och 9mm, men det sistnämnda kommer självklart vara snabbare på is. De som kör "time attack" vill ju bara åt absolut snabbast tänkbara däck under ett litet fönster så de väljer längre dubbutstick, men de som vill kunna köra många varv vill hellre ha 7mm.
Sedan får man komma ihåg att ett riktigt isdäck för rally har utvecklats för just rallysträckor, vilket innebär hög intensitet men kortare tider. Kör man "racing", dvs längre stinter, får man vara försiktig för att inte överköra däcket så dubbel lossnar. Kortare intervaller med lite paus mellan är att rekommendera om man vill maximera livslängden.

Det här skrapar bara på ytan, vill du nörda ner dig mer i däcken så vet du var jag finns


tack för bra info. då får jag satsa på 15" istället, återkommer vid fler frågor

_________________
Eri k Hil ding sson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E90 330i -05 isbil
1, 2   >>
10 besök senaste veckan (3085 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande