Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Oring till turbo
310 besök totalt
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195


Trådstartare
Har en uppgraderingsturbo från garrett på bruksarpassaten, å nu har jag fått lite smygläck på oljematningen in i turbon, garret har en lite flummig lösning för att göra det bolt on med en adapter mellan oem anslutning å turbo.
Det verkar som en oring som inte riktigt håller tätt, hur varmt blir en vätskekyld core? Vad kan man andvända för ring som klarar biffen?
Se bild


_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6255



FKM "Viton" tål högre temp än NBR och kan gå i olja.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Kolja skrev:
FKM "Viton" tål högre temp än NBR och kan gå i olja.


Sitter sånna på min turbo orginal, både in och ut ur dräneringen.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195


Trådstartare
Grymt, då ska jag försöka hitta nåt ställe som säljer såna på lösvikt,gärna en lördag 😁

Är alla gröna oringar samma viton? Tänkte ifall Ac ringar funkar

Edit.. insåg att fkm inte va gröna

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6255



Mange K skrev:
Grymt, då ska jag försöka hitta nåt ställe som säljer såna på lösvikt,gärna en lördag 😁

Är alla gröna oringar samma viton? Tänkte ifall Ac ringar funkar

Edit.. insåg att fkm inte va gröna


Viton är ett DuPont varumärke. FKM är en material-förkortning. Som du nu märkte.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278



Det finns lite olika att välja mellan;

FKM, klassat till 204°C (400°F) men tål högre temperaturer med kortare livslängd. Olje- och bensintåligt.

FFKM, klassat till 320°C (608°F) men är inte tåligt (heller inte känsligt) mot olja eller bensin.

ACM, klassat till 177°C (350°F) och tål olja (såväl motor, ATF och växellåda).

Silikon (Q, MQ, VMQ, PVMQ), finns i olika varianter, men tål upp till 260°C och kan vara beständigt mot olja med rätt blandning.

AFLAS, klassat till 232°C (450°F), extremt tåligt mot allehanda vätskor, inklusive motoroljor.

Personligen skulle jag testat FKM om de tål värmen, annars FFKM.

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Redcat
Stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 315



Gröna "ac" o-ringar är tillverkade av Hydrerat nitrilgummi, HNBR. Detta klarar högre temp (ca 170˚C) än vanligt NBR, men inte lika hög som FKM/FPM
I Sverige har det varit vanligt att FKM (viton) o-ringar varit gröna så man kan inte avgöra materialet på färgen.

_________________
Lasse Sandström
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195


Trådstartare
Tack för hjälpen grabbar, tror jag fick bukt på läckan, beställde en oem ring till oljematningen, sen hade jag sån tur att truckmecken som hur garage av mej hade ett fint sortiment med lämpliga oringar som tydligen var "värmetåliga" så det blev en sån i adaptern.
Gamla oringen hade en liten skada,därav läckage.

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Skruva banåkabil
Oring till turbo
310 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande