Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Oring till turbo | 310 besök totalt |
Har en uppgraderingsturbo från garrett på bruksarpassaten, å nu har jag fått lite smygläck på oljematningen in i turbon, garret har en lite flummig lösning för att göra det bolt on med en adapter mellan oem anslutning å turbo.
Det verkar som en oring som inte riktigt håller tätt, hur varmt blir en vätskekyld core? Vad kan man andvända för ring som klarar biffen? Se bild _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||
Sitter sånna på min turbo orginal, både in och ut ur dräneringen. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Grymt, då ska jag försöka hitta nåt ställe som säljer såna på lösvikt,gärna en lördag 😁
Är alla gröna oringar samma viton? Tänkte ifall Ac ringar funkar Edit.. insåg att fkm inte va gröna _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||
Viton är ett DuPont varumärke. FKM är en material-förkortning. Som du nu märkte. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||
Det finns lite olika att välja mellan;
FKM, klassat till 204°C (400°F) men tål högre temperaturer med kortare livslängd. Olje- och bensintåligt. FFKM, klassat till 320°C (608°F) men är inte tåligt (heller inte känsligt) mot olja eller bensin. ACM, klassat till 177°C (350°F) och tål olja (såväl motor, ATF och växellåda). Silikon (Q, MQ, VMQ, PVMQ), finns i olika varianter, men tål upp till 260°C och kan vara beständigt mot olja med rätt blandning. AFLAS, klassat till 232°C (450°F), extremt tåligt mot allehanda vätskor, inklusive motoroljor. Personligen skulle jag testat FKM om de tål värmen, annars FFKM. _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||
Gröna "ac" o-ringar är tillverkade av Hydrerat nitrilgummi, HNBR. Detta klarar högre temp (ca 170˚C) än vanligt NBR, men inte lika hög som FKM/FPM
I Sverige har det varit vanligt att FKM (viton) o-ringar varit gröna så man kan inte avgöra materialet på färgen. _________________ Lasse Sandström |
||
Tack för hjälpen grabbar, tror jag fick bukt på läckan, beställde en oem ring till oljematningen, sen hade jag sån tur att truckmecken som hur garage av mej hade ett fint sortiment med lämpliga oringar som tydligen var "värmetåliga" så det blev en sån i adaptern.
Gamla oringen hade en liten skada,därav läckage. _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||
Skruva banåkabil Oring till turbo | 310 besök totalt |