Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Ford F100 -53 aka"Hälge"
<<   1, 2
35 besök senaste veckan (2618 totalt)
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Skulle gått på hyttlacken med lite scotteduk å patinerat lite innan du la klarlacken 👍

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071



Följer! Coolaste pickisen av alla. Gillar det du gör. thumbs up

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Mysigt projekt!

Jag har svåger och svägerska tvärs över bukten från dig (San Lorenzo). Förra hösten efter att ha varit på SEMA så tog vi ett par timmar att bara cruisa runt i villakvarteren och det var nästan roligare än SEMA. Det formligen vimlar av intressanta projekt på gator och uppfarter.

Bara nåt kvarter bort från deras hus ramlade jag också över två Porsche 914 i en gubbes garage, en äkta 914/6 i banracingskick. Mycket trevligt.

Mer än en gång har jag funderat på om det inte skulle vara rätt att omlokalisera sig till de där trakterna.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



Inte en Renault men inte fy skam för det

De är ju balla dessa gamla PickUper, och eftermarknadsstödet är ju grymt.

Så kul att se en tråd om den

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 181


Trådstartare
Tack för alla hejarop! thumbs up

I Juli i år fick jag till slut ihop bilen relativt komplett.
Skaffade riktigt hängd headliner och fixade i ordning hela inredningen till ett "komplett" skick.
Hittade ett singel DIN hål för stereo som jag satte in en BOSS stereo. Kan vara hädelse enligt vissa, men denna stereo gör sig rätt ok då skärmen har lite rundade kanter, en hint av krom och en volymratt. Högtalarhålen i dörrarna fanns också sen tidigare så jag känner mig inte skyldig till att ha förstört något med stereoinstallationen.

Här i Kalifornien har det bara "smog check" som behöver göras emellanåt. Men det gäller bara för bilar från och med årsmodell -75. Kändes lite surrealistiskt att bara ställa på registreringen, betala skatten och i sen vara fritt fram att köra. Fixade entusiastbils-försäkring via Hagerty vilket var oförskämt billigt jämfört med vanlig bilförsäkring. Bara tacka och ta emot.

Jag är extremt nöjd med resultatet så här långt. De blåa originaldelarna har som sagts scuffats ned med stålull och scotch-brite.
Klarlacken lyfter intrycket nå rejält.

Följer ett gäng bilder som togs när det sattes i trafik.











En kompis fixade special klistermärke till Hälge.
Namnet kom av att jag i nått läge tänkte mig måla någon form av logga på dörrarna.
Tänkte mig just en bild av Hälge, fast utan någon text bara grafik.
Får se vad jag gör i framtiden.



Först turen till brädgårn (aka Home depot) 4 x 8' (120 x 240) skivmaterial.


Sista delen som ska målas. Ratten var rätt så illa däran men stora sprickor.
Har fyllt i med "epoxy putty" efter att har karvat ur alla sprickor med dremel.
sedan sandas och filas ner för att få tillbaka formen. Sedan primer och färg.

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3982



Mycket läcker bil!

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1674



Den här bilen är så rätt på alla sätt! thumbs up thumbs up thumbs up

Gillar patinan på lack mm! Underbart!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1223



underbart bygge och bil

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 181


Trådstartare
Magnus Janard skrev:
Inte en Renault men inte fy skam för det

De är ju balla dessa gamla PickUper, och eftermarknadsstödet är ju grymt.

Så kul att se en tråd om den


Har varit lite vilsen i och med avsaknaden av Renaulter här borta...

Mycket riktigt är eftermarknadsstödet stort. Speciellt plåt går att hitta relativt billigt.
Ett helt nytt flak hade varit enkelt att få tag på. Men med varje ny del förloras en del av original patina och därmed själ. Så jag valde tidigt att försöka spara som mycket som möjligt och hellre spendera lite tid på att laga upp bucklor och rost. Vilket som sagt för mig ar ett nyfunnet nöje.

Nästa på listan ar att få bakaxeln ombyggd.
Original 70 år gammal dana44 är lite sliten och har utväxling som gör att jag undviker motorvägar.
Slutväxlen är 4.27 vilket gör att 3:ans växel går i nästintill direkt.

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 181


Trådstartare
Dags för lite uppdatering.
Har lyckat bygga mig en tank ventilation (EVAP) med kolkanister.
Det började med att jag noterade att den tenderar trycka ut bränsle ut ur påfyllningen om den är parkerad i uppförs lutning och med full tank. Började med att skruva loss nivågivaren något så att övertrycket pös ut.
Men vill hellre ha en lite mer permanent lösning så jag skaffade en ny givare som hade litet extra utrymme så jag kunde modda dit en tank ventil.

Dock så behövde jag också byta mätaren i instrumentpanelen. Men det upptäckte jag efter att den nya givaren smälte då den gamla mätaren skickade 12v istället för 5v till givaren.
Slutade med att jag fick bygga om givaren med egenlindande resistans-tråg för att få rätt slag på nya mätaren.



Nästa problem var ett ihållande leakage i kylsystemet som visade sig vara gamla insuget där kyl-kanalerna hade eroderat så kraftigt att det helt enkelt läckte genom porerna i aluminiumet.
Motorn har ju stått 10-11 år inlindad i presenning, så det kanske inte är så konstigt. Gamla termostathuset bytte jag tidigt så det gamla var helt borta.
Som tur kan man hitta nya delar i var enda buske till denna motor (sbc) så jag handlade en ny.
Blev också ett par ventilkåpor.

Förra helgen fick ford loggan på bakgaveln lite skyltfärg på sig. Hittade ett starter kit med pin-striping.

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Andra projekttrådar
Ford F100 -53 aka"Hälge"
<<   1, 2
35 besök senaste veckan (2618 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande