Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Bmw E46 328Ci 1999
4 besök senaste veckan (1013 totalt)
Wadsten05
Västerås
Här sen Dec 2023
Inlägg: 8


Trådstartare
Tänkte skapa en tråd här om min Bmw E46a och vad jag gör med den.
När jag köpte bilen aå hade den ett riktigt slitet knutkors så jag fick den hyfsat biligt! Har hänt lite sedan dess!

_________________
Axel olof mikael Wadsten
Citera
Wadsten05
Västerås
Här sen Dec 2023
Inlägg: 8


Trådstartare
Började med att byta ut kardan efterssom att den hade tagit stryk av att köras med det slitna knutkorset.

Sedan valde jag att investera i en uppsättning D2 coilovers för att ersätta dom J-Spec coiloversen som satt på bilen vid inköp. Satte även på 18 tummare för att ersätta fälgarna som följde med.



Sedan installerade jag en ny stereo då jag använder bilen till och från skolan och ville kunna ha musik när jag kör.


Och just nu står bilen utan framvagn då jag är mitt i att blästra och pulverlacka framvagnsdelar. För hoppningsvis blir det även polybussningar samtidigt. Planen är även att passa på och plocka ur motorn nu i vinter för att se över den!

Tips på bra "budget vänliga" förbättringar av bilen uppskattas

_________________
Axel olof mikael Wadsten
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Om du med "förbättringar" menar banprestanda, så är ordentligt med negativ camber fram och bak något som gör absolut mest och är dessutom gratis genom att fila upp infästningshålen. Varken camberplates eller eftermarknads justerbara länkarmar behövs.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071



När jag köpte polybussningar till min E36 Compact, för nu ganska många år sen, var det med marginal mest prisvärt hos https://www.strongflex.eu/en/. Så ta en titt och jämför.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Wadsten05
Västerås
Här sen Dec 2023
Inlägg: 8


Trådstartare
Ja det kan nog ara en bra ide har tävlat en del i SSKs junior serier! så har hyfsat bra ide om hur jag vill att bilens set up ska vara. Men tror att både camber samt lite toe out kan vara en bra ide'.

_________________
Axel olof mikael Wadsten
Citera
Wadsten05
Västerås
Här sen Dec 2023
Inlägg: 8


Trådstartare
Davve skrev:
När jag köpte polybussningar till min E36 Compact, för nu ganska många år sen, var det med marginal mest prisvärt hos https://www.strongflex.eu/en/. Så ta en titt och jämför.


Tack! ska kika där

_________________
Axel olof mikael Wadsten
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 155



Kul, jag köpte en E46 328i från 2000 nu i höstas som jag tänkte bygga till en gatlegal TimeAttack-bil inför nästa säsong. Den visade sig vara i ganska rackigt skick (gav inte så mycket för den) så kommer behöva lägga ganska mycket på att bara byta delar som håller på att falla sönder och fixa värsta kosmetiken.

Ska följa denna tråd och se vad du gör! Skapar en byggtråd för den också som lite dokumentation.

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Wadsten05
Västerås
Här sen Dec 2023
Inlägg: 8


Trådstartare
kul med fler 328:or här på rejsa! Kommer nog dröja lite mellan uppdateringarna då jag jobbar på en hyfsat tight budget! Men nu är iaf mina spindlar,bromssköldar, och bromsoken blästrade och inlämnade på pulverlackering. Blir halvmatt på allting förutom bromsoken som blir lila för att matcha fjäderbenen. Tänker att jag drar en uppdatering när jag fått tillbaka dom delarna och får ner bilen på alla fyra igen!

_________________
Axel olof mikael Wadsten
Citera
Wadsten05
Västerås
Här sen Dec 2023
Inlägg: 8


Trådstartare
Är det någon som vet hur bra eller dåliga orginal bromsarna på e46:orna är? Har en uppsättning 4 kolvs ok från en prosche 944 s2 ligandes och funderar pä om dom är bättre! isåfall kanske man får bygga en adapter

_________________
Axel olof mikael Wadsten
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 155



Jag har för mig att originaldiametern på skivorna fram är ganska liten (har slängt mina, så kan inte dubbelkolla). Det innebär mindre material att sprida värme i, om du kör på bana. I annat fall tycker jag man kommer väldigt långt genom att bara byta bromsbelägg, bromsvätska och bromsslangar till bra grejer.

Men dina Porsche-bromsar är säkert ett steg upp om du orkar.

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Ska du åka original effekt så räcker r std bromsarna långt med riktiga belägg och vätska, kylning i from av hålborrad bromssköld och 2 60mm slang kommer man jäkligt långt med.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Wadsten05
Västerås
Här sen Dec 2023
Inlägg: 8


Trådstartare
Tack för dom bra svaren om bromsarna!tror att jag fortsätter använda orginal bromsarna tills jag ökar effekten !

_________________
Axel olof mikael Wadsten
Citera
Wadsten05
Västerås
Här sen Dec 2023
Inlägg: 8


Trådstartare
Nu har jag fått tillbaka lite delar från pulverlackering och fasen vad fint det blev! Nya bromsköldar,spindlar,"bromsokshållare" samt allting som behövs för att renovera. Dvs nya lager, skivor och andra smågrejer väntar på oken och skruvar så att jag kan montera ihop allting. bromsoken kommer bli samma lila färg som detaljerna på coilsen.







_________________
Axel olof mikael Wadsten
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 155



Ser riktigt fint ut! thumbs up Jag gör typ precis samma sak och har också precis blästrat och pulverlackerat mina spindlar. Väntar dock på nya skruvar nu, känns inte som man vill skruva fast de nya fina grejerna med de gamla rostiga skruvarna!

Här har jag lagt upp lite byggdagbok nu: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Bmw E46 328Ci 1999
4 besök senaste veckan (1013 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande