Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Öppet brev från Peggen
6254 besök totalt
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Öppet brev från Peggen

Peggen skrev:
Jag körde min första tävling i SLC 1994. Under de tio år som gått har det blivit ganska många tävlingar. Det som gjort SLC så intressant är den trevliga atmosfär och kamratanda som råder mellan teamen. Det har hänt ganska få incidenter och nästan aldrig med några alvarligare konsekvenser. SLC har som måttstock att man tar hänsyn till andra och att alla, duktig som mindre duktig, ges möjlighet att tävla. Men nu är den goda stämningen på väg bort. Arga röster hörs i depån och hoten om vad som komma skall, vid nästa tävling, låter sig höras.

Jag känner inte igen mej längre. Är SLC-andan på väg bort?

Det är ganska lätt att identifiera problemet.
Det hela började när man introducerade klass 4. Nu skulle det minsann köras slicks bland alla bilar som använde gatugodkända däck.
Det, i sig, genererar ett bekymmer då samma bil, med slicks eller gatdäck, går olika fort på olika ställen.
Men detta är ett problem som säkert gått att hantera om inte en hel del av de nyanlända förarna är på väg att rucka på en av SLC: gyllene regler, att den som kör om en långsammare bil gör det på ett säkert sätt utan att den omkörde ska behöva lämna sitt spår.

Nu ska minsann de långsammare klasserna flytta på sig.

Jag vill nu diskuterar en av SLC absolut viktigaste frågor. Ska verkligen långsammare bilar flytta på sig när det kommer någon bakifrån från en snabbare klass?

Nej anser jag. Det blir alldeles för farligt och kommer att underminera intresset att tävla i någon annan klass än i 4.an. Jag har aldrig haft problem med att vänta på omkörningstillfället när jag kört SLC. Enda undantaget var när en bil fick sig en törn på Mantorp för några år sedan då det bara var något varv kvar och jag var på väg att hala in ledarbilen.

Sorry för det!

Men det har också blivit tusentals omkörningar utan att det tagit i någonting alls. I helgen fick jag ligga bakom långsammare bilar hela baksidan vilket gör att det blir nästan ett helt varv jag bromsas upp utan att kunna komma om. Men det är en del i spelet och jag har inga problem med det.

Men det nya är att jag blev påkörd bakifrån, inte bar en gång utan två gånger, av gasglada, klass 4 bilar.

Det kan jag leva med men inte attityden som framkommer i diskussionen efteråt.
I det ena fallet var jag fullt upptagen med att försöka ta mej om en bil som tävlade i samma klass som jag. Vi slogs om placering alltså. I hårnålen åkte jag på yttern men kunde inte komma upp så långt att jag fick innern i vänstern. Där åker jag då tight för att få en snygg utgång i högern där muren stod tidigare. Pang. En Porsche hade placerat sin front tungt i min högra sida.

Dessbättre hade den föraren förstånd att tiga efteråt och han var själv den störste förloraren av oss båda då det blev ett depåbesök som blev resultatet för dumheten.

Tråkigare var den Porscheförare som följde mej från hårnålen för att sedan sätta in en attack i vänstern ut på rakan. Det blev bara en smäll på vänster bakhörn men det kunde blivit mycket värre än så.

Men denna förare sökte upp mej efter racet och förklarade att han sett upp till mej tidigare men att jag nu inte var värd vatten i hans ögon.

Ganska intressant att aktierna kan falla så efter att jag bara kört spåret på Knutstorp precis som man ska göra när man kör långlopp. Han hävdade att jag inte kört i rätt spår och att han därför trott att jag släppt om honom på innern. Att han med de orden bevisade att han inte hade en aning om spårval på Knutstorp förstod han nog aldrig. Det är samma spår där med en Saab som en BMW som en Porsche på just det stället.

och vad hade han förlorat på att ligga bakom tills vi kom ut på rakan? Tre meter kanske?

Allt sammantaget gör att SLC börjar tappa den stämning som burit serien genom åren. Åsikten "jag ska fram, ni andra får fanimej flytta er" börjar göra sig hörd mer och mer. Är det så att det inte tas till med krafttag mot denna tendens kommer jag att söka andra tävlingstillfällen.

Jag kör i klass 3 vilket är den näst snabbaste klassen. I helgen vann vi med vår Saab och kom fyra totalt. Det innebär att jag var en av de snabbare på banan. Om jag upplever den nya attityden som ett problem kan jag ana mej till vad de stackare som kör klass 1 och klass 2 tycker om de nya vindarna. Ett klass 1-team får kanske i framtiden göra upp om placeringarna i ett ständigt ytterspår?

om det osportsliga i den nya tankesättet inte biter på de som är påstridiga vill jag i stället peka på något mycket viktigare.

Säkerheten.

om man begär att alla bilar alltid ska flytta på sig kommer det att hända många gånger fler olyckor.

Det är helt enkelt så att de flest smällar sker när någon gör en oväntad rörelse på banan.

om man kräver att alla bilar, alltid, ska flytta på sig kommer det att ske tusentals sådan manövrer på bara ett race.

Ibland har jag med nybörjare i vårt team. Till dem säger jag att ligg kvar i spåret om ni inte säkert, i god tid, kan ändra ert spår. Det är upp till de som ska om att göra det på ett säkert sätt.

Det hoppas jag att jag kan göra även i fortsättningen.

Nu är det upp till övrig team att ge sina synpunkter i denna fråga. Har jag fel så böjer jag mej för opinionen.

Har jag de flesta med mej vill jag att SLC ser till att de gamla reglerna efterföljs.

Peggen Andersson

Peggen Motorsport AB

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re: Öppet brev från Peggen

Nu är jag ju rookie men jag håller absolut med. SLC är väl en serie där en hel del team (men helt klart inte alla ) vill hålla en ganska låg risknivå på att smälla? Det är en serie med stor spridning i både fart, förarerfarenhet och riskvilja för att ta placeringar.

Peggen skrev:
...
att den som kör om en långsammare bil gör det på ett säkert sätt utan att den omkörde ska behöva lämna sitt spår.

Det är väl väldigt enkelt, om man som långsammare ekipage kan/vill/tycker att det passar så flyttar man på sig ordentligt annars kör man väl på som vanligt och lämnar standardluckorna?. Man kan väl i vilket fall som helst hålla sig ifrån plötsliga kasta-sig-åt-sidan-manövrar.

Peggen skrev:
Det är helt enkelt så att de flest smällar sker när någon gör en oväntad rörelse på banan.

Stockholm
Här sen Feb 2003

Jag känner igen attityden från när jag körde enduro.

Gaphalsar (dom som tror att dom är snabba som synden) som kom upp bakom en i spåret och skrek att man skulle flytta sig.
Eftersom jag varken är blind eller döv, så hade jag redan noterat att dom låg
bakom mig och hade för avsikt att släppa fram dom.
Men jag gör det inte om jag inte kan göra det säkert för min egen liv & hälsa.

Duktiga förare som åkte fortare behövde inte skrika, dom körde bara om där det fanns plats.

Konstigt att folk ska bete sig på detta vis i amatör serier, det finns ju inga jätte summor med pengar
att vinna bara äran och kanske en liten

Jag har blivit tillfrågad om jag skulle vilja vara med och köra ett SLC-race.
Men jag undrar om jag skall tacka ja till det om vissa förare kräver sin plats vid omkörningar med,
med risk för skador på teamets bil.

Förövrigt så kanske det skulle vara jätte kul att

Btg: 9:04:8
Scuderia Hanseat våren -09
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare
För att ge debatten några fler synvinklar......

Det är inget jätteproblem med krascher i parti och minut på varje tävling som det kan tolkas som (för Pelle M) utan den händer främst när vissa kriterier är uppfyllda....

och det är:

Mycket snabb och erfaren förare i sämre bil som inte vill släppa förbi (typ Peggen i Saaben)
Lite långsammare och oerfaren förare i snabbare bil som vill om snabbt (typ Porsche med slicks)
Smal bana med få omkörningsställen (typ Kinnekulle och Knutstorp)

Då finns det ett problem när det är många på banan samtidigt och det är trångt och svårt att köra om, om då den långsammare inte vill släppa förbi hela tiden och den snabbare inte har tålamod att vänta länge så kan det bli kollissioner.

Finns det någon lösning? Ja, fast om den är bra vet jag inte och det är isåfall att göra som PCS Racing gör in sin klubbracing serie och bestraffa båda involverade...... men helt klart om det eskalerar så lär vi göra något liknande.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Straff får man ju automatiskt när grejerna går sönder pga en smäll Det är väl å andra sidan väldigt olika kännbart för olika team. Både beroende på hur kostsamt det råkar bli och vad för resurser man har (och återigen, vilken risknivå teamet bestämt sig att ligga på)

Har PCSR straff? Vore intressant o veta hur ofta de har sammanstötningar?

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:

Japp, det har dom..... Och som jag förstått det så har dom ungefär lika mycket påkörningar som dom flesta andra serier i den nivån....... så det förhindrar inga påkörningar alls egentligen utan är mest en markering från arrangören att det är inte ok.... (vilket är anledningen att vi inte har det hittills)

Dom ALLRA, ALLRA flesta påkörningar i Svensk racing (och naturligtvis även SLC) är rena misstag och felbedömningar..... eftersom alla vet att chansen att man förlorar på själv på det är stor (och så blir det ju dyrt) men med många bilar och tävlingshets så blir det fel ibland, speciellt om man inte har kört 300 tävlingar innan och inte har erfarenheten av vad som händer när det händer något oförutsett.

MEN FÖR DET ÄR DET INTE OK ATT KÖRA PÅ SÅKLART......

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Fredrik - SLC skrev:
...
Dom ALLRA, ALLRA flesta påkörningar i Svensk racing (och naturligtvis även SLC) är rena misstag och felbedömningar..... eftersom alla vet att chansen att man förlorar på själv på det är stor (och så blir det ju dyrt) men med många bilar och tävlingshets så blir det fel ibland, speciellt om man inte har kört 300 tävlingar innan och inte har erfarenheten av vad som händer när det händer något oförutsett.
...

Förstår till 100%

Som sagt... jag är ju rookie i sammanhanget så...

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Men det är inte alltid lätt att göra bedömningar och framförallt att lite på folks utsagor i depån.....

Ta ett handfast exempel från senaste tävlingen t.ex......

Det kommer fram en person (inte från berörda team utan konkurrent-team) som säger, såg du påkörningen av Filemon Racing på Gloria's .... rena avrättningen......

Näe, säger jag , jag såg det tyvärr inte själv men jag ska kolla upp det med berörda och officiella faktadomare....

Det visar sig sen att Personen i depån såg bara halva händelsen, och javisst då såg det ut som en ren torpedering från Filemons sida... men sanningen visade sig vara lite mer än så....

För vad som hänt var att Gloria's bilen gjort en omkörning på rakan, vikt in framför Filemon teamet och bromsat kraftigt där han tyckte bromspunkten var...... medans Filemon-bilen hade en MYCKET senare bromspunkt och när Porschen bromsade inte hade någon chans att bromsa i samma grad.....

Vems var då felet..... ja inte kan vi lasta Filemon bilen för det då han låg i sitt spår och gjorde vad han kunde för att förhindra kollisionen.....

gloria's bilen , visst det var hans fel men samtidigt var det inte någon medveten sak från honom för enligt hans sätt att köra DEN BILEN så var bromspunkten där han bromsade...........

Sen hur det slutade med straff och så vidare vet jag faktiskt inte, eftersom jag lämnade det vidare till Domarna och ägnade mig igen åt tävlingen.... men kan kolla upp om någon tycker det behövs för att undertrycka diskussionen....

Så till slut, hade jag agerat på första "upprörda" påståendet från "konkurrenten" så hade jag bestraffat fel bil....... så ett visst mått av tvivel till ALLA händelser måste jag som arrangör alltid ha , har det visat sig... Och hoppas att ni tävlande förstår.

PelleM
Stockholm
Här sen Feb 2003

Fredrik - SLC skrev:

Det är inget jätteproblem med krascher i parti och minut på varje tävling som det kan tolkas som (för Pelle M) utan den händer främst när vissa kriterier är uppfyllda....

Det var inte menat som om jag trodde att det vara massor med krascher, utan att det är synd att det det gnälls och att man glömmer bort att det är inte blodigt allvar.

Btg: 9:04:8
Scuderia Hanseat våren -09
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare
PelleM skrev:
Fredrik - SLC skrev:

Det var inte menat som om jag trodde att det vara massor med krascher, utan att det är synd att det det gnälls och att man glömmer bort att det är inte blodigt allvar.

Visst är det synd att det gnälls.... men inte där heller tycker jag att det är i parti och minut heller.....

Men å andra sidan så det bra att stämma i bäcken såsom jag tycker att man ska tolka Peggens brev som.

Driver

Gäst

Jag är inte på något sätt inblandad i detta, men är det någon som hört de andras version än Peggens?

Ribban för hur sent och hårt man kan "stänga dörren" är kanske inte (och bör kanske inte vara) lika hög i SLC som i exempelvis ETCC, STCC och DTM.

Fascinerande att en och samma förare, trots sin odisputabla rutin, kan bli inblandad i så många incidenter i ett enda lopp.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Driver skrev:
Jag är inte på något sätt inblandad i detta, men är det någon som hört de andras version än Peggens?

Ribban för hur sent och hårt man kan "stänga dörren" är kanske inte (och bör kanske inte vara) lika hög i SLC som i exempelvis ETCC, STCC och DTM.

Fascinerande att en och samma förare, trots sin odisputabla rutin, kan bli inblandad i så många incidenter i ett enda lopp.

Ja, jag har hört lite andra versioner är Peggens. Och som vanligt så är olika parters versioner inte samstämmiga om vad som hänt.

Men missförstå mig rätt..... i Dagsläget så är det strunt samma vem som är skyldig eller vem som egentligen var orsaken.

Utan det som är viktigt är , hur kan vi undvika dålig stämning (som alltid blir mellan några team, vilka varierar från år till år men alla gillar inte alla.... Och så har det alltid varit och förmodligen kommer förbli) som utökar sig och hur undviker vi olyckor i möjligast mån...... vissa olyckor kommer ju alltid kunna ske eftersom det är biltävling ändå och inte bilutställning.

Depåsmygare

Gäst

Fredrik - SLC skrev:
Driver skrev:

Ja, jag har hört lite andra versioner är Peggens. Och som vanligt så är olika parters versioner inte samstämmiga om vad som hänt.

Men missförstå mig rätt..... i Dagsläget så är det strunt samma vem som är skyldig eller vem som egentligen var orsaken.

Utan det som är viktigt är , hur kan vi undvika dålig stämning (som alltid blir mellan några team, vilka varierar från år till år men alla gillar inte alla.... Och så har det alltid varit och förmodligen kommer förbli) som utökar sig och hur undviker vi olyckor i möjligast mån...... vissa olyckor kommer ju alltid kunna ske eftersom det är biltävling ändå och inte bilutställning.

Nja, det som är viktigt är faktiskt orsaken till uppståndelsen. Kanske inte direkt vem, men VARFÖR det uppstår. Problemet måste stävjas vid källan. Därför håller jag med signaturen Driver nedan och undrar hur det på en enda tävling kan vara en och samma förare som är inblandad i flera olyckor? Är det referensramarna för schysst racing som är skilda mellan ordinarie SLC-förare och gästande förare?

Fram till denna tävling har körningen i SLC sett väldigt städad ut och tongångarna klasserna emellan har varit väldigt positiv, betydligt bättre än föregående säsonger. Förarna ser verkligen ut att har lärt sig att respektera varandras bilars fartskillnader och bråkar inte över klassgränserna, fula omkörningar tillhör verkligen ovanligheterna. Jag har följt varje SLC-lopp i år på mycket nära håll och har sett en mycket positiv trend på trevligheten på banan sen förra och förrförra året.

Listar tre åtgärdsförslag:

1. Håll spåren, gäller samtliga ekipage. Byt absolut inte spår för att vara till lags, det bara ökar risken för missförstånd och tvingar fram farliga och plötsliga undanmanövrar. Nybörjare kör med gult kryss i bakrutan (även fd STCC-förare) så att extra försiktighetsmått kan vidtas. Sätt en tejp i nya förares bilar med texten "Håll spåret!", som en enkel påminnelse.

2. Inse att vi kör i olika klasser. Att med en bil ur klass 2 eller 3 fightas med klass 4 är lika idiotiskt som att bråka med klass 1.

3. Respektera era medtävlare och ekipagens olika förutsättningar förarmässigt och materialmässigt!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Eftersom jag inte kommit ut med min bil i SLC.....kommer några att tycka att jag ska hålla käften...

Men jag är tvungen att blanda mej i denna diskussion.......och jag håller till fullo med om det Peggen skriver. Skönt att det kommer från en etablerad förare.

Detta är inget nytt för mej. När jag började köra sportvagnserien med min Cobra -88.....fanns det en hierarki i roadsport A.......där man ovilkorligen skulle släppa fram andra förare, beroende på vad dom åkte för bilmärke.
Jag vägrade att rätta mej efter detta......och tyckte som ovan....att ska man köra om, så får man vänta tills det kan ske säkert för båda parter. (den omkörda ska naturligtvis lämna plats i möjligaste mån).
Det blev en del plåt och plastskdor innan det självutnämda "toppgänget" fattade att man inte kan köra rakt igenom andra bilar.
Mej gjorde det inte så mycket....eftersom jag har egen gjutform och gratis lackering.

Problemet finns även i GT/V8-C.

Jag har flera gånger, från publikplats, sett att ledaren i GT (även om han leder med ett halvt varv övet tvåan i sin klass)..i stort sätt kört rakt igenom tvåan och trean i V8-C, vid varvning.
och om inte V8-C förarna har styrt undan...med risk för egen hälsa...så hade det smällt...

Det får inte vara på detta sätt..........och det måste stävjas.

Som tidigare......så är jag inte så orolig för egen del......då min bil är konstruerad för att tåla lite smällar. Men någon jävla ordning får det vara i ett parti....

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

hmm, jag förstår peggen men ändå inte..

att i bromsningen gå ut tydligt åt sidan, och styra in lite senare är inget jag som rookie-amatör lider av..

att flytta på sig mitt i kurvan eller innan kruvan är avklarad tycker jag inte man ska gör. en klass tre eller fyra bil är så pass mkt starkare än en klass 1 bil så att omkörning kan ske på ren motorstyrka..

genorusitet men på rätt sätt röstar jag på..

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Erik Woode
Linköping
Här sen Dec 2002

Magnus Thomé skrev:

Vi har i år i Michelin Porsche Challenge kört 14 race och vi har haft 4 sammanstötningar. Alla av oavsiktlig och enkel karaktär. Vid karosskontakt bestraffas alla parter, oavsett skuldfrågan, med tidstillägg på 20 sekunder.

Gäst

Re: Öppet brev från Peggen

Jag håller fullständigt med peggen.

Jag har många gånger varit på banan samtidigt med bilar som varit mer än dubbelt så snabba gentemot den bil jag suttit i och har aldrig haft problem med det bara man håller sitt spår och att den som kör snabbare kan läsa situationen och anpassa sitt spår efter det.

om jag sitter i en långsammare bil behöver inte det betyda att jag utgöt stoppkloss för det är ju faktiskt så att det inte bara är så att jag då skall hålla koll i backspegeln utan att den upphinnande ska även anpassa sin körning efter det och håller jag mitt spår kan den snabbare passera utan att man ens ska behöva vara nära plåten.

det har funkat för mig t o m när jag varit å tränat med en historisk bil hemma på Falkenberg och kört samtidigt som både GT2 bilar och ingvar sand's corvette så nog borde det funka utan problem även i SLC.

Mvh/ Richard Binnås
Citera
Spyder

Här sen Jan 2005

Förr var det först i böjen som valde spår !
Är det förlegat nu ?

Gäst

Depåsmygare skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Driver skrev:

Nja, det som är viktigt är faktiskt orsaken till uppståndelsen. Kanske inte direkt vem, men VARFÖR det uppstår. Problemet måste stävjas vid källan. Därför håller jag med signaturen Driver nedan och undrar hur det på en enda tävling kan vara en och samma förare som är inblandad i flera olyckor? Är det referensramarna för schysst racing som är skilda mellan ordinarie SLC-förare och gästande förare?

Fram till denna tävling har körningen i SLC sett väldigt städad ut och tongångarna klasserna emellan har varit väldigt positiv, betydligt bättre än föregående säsonger. Förarna ser verkligen ut att har lärt sig att respektera varandras bilars fartskillnader och bråkar inte över klassgränserna, fula omkörningar tillhör verkligen ovanligheterna. Jag har följt varje SLC-lopp i år på mycket nära håll och har sett en mycket positiv trend på trevligheten på banan sen förra och förrförra året.

1. Håll spåren, gäller samtliga ekipage. Byt absolut inte spår för att vara till lags, det bara ökar risken för missförstånd och tvingar fram farliga och plötsliga undanmanövrar. Nybörjare kör med gult kryss i bakrutan (även fd STCC-förare) så att extra försiktighetsmått kan vidtas. Sätt en tejp i nya förares bilar med texten "Håll spåret!", som en enkel påminnelse.

2. Inse att vi kör i olika klasser. Att med en bil ur klass 2 eller 3 fightas med klass 4 är lika idiotiskt som att bråka med klass 1.

3. Respektera era medtävlare och ekipagens olika förutsättningar förarmässigt och materialmässigt!

Svar på 2: Visst kör vi i olika klasser, men det var faktiskt en klass 3 bil (Ravila) som var först över mållinjen på Anderstorps 3h. Så man kan även vara snabb med klass 3 bilar.
Citera
Depåsmygare

Gäst

Anonymous skrev:
Depåsmygare skrev:

Svar på 2: Visst kör vi i olika klasser, men det var faktiskt en klass 3 bil (Ravila) som var först över mållinjen på Anderstorps 3h. Så man kan även vara snabb med klass 3 bilar.

Helt rätt! Det kommer säkert inträffa fler gånger i framtiden när flera olika klass 4 bilar får problem i ett och samma lopp med exempelvis kokning eller punktering.

Fast när det kommer till varvtider är det en annan femma, har sett att det skiljer stort och är man ute efter att slåss med eller medvetet hindra bilar ur en annan tävlingsklass ute på banan ska man nog ta en funderare om man har fattat idén med att ha olika klasser överhuvudtaget.

Så repetition då!

Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

Spyder skrev:
Förr var det först i böjen som valde spår !
Är det förlegat nu ?

Gäller inte sedan ett flertal år. I huvudsak skall man numera lämna utrymme.

MVH Johan

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Allmänt banåkaforum
Öppet brev från Peggen
6254 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande