Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 328i 2000
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
249 besök senaste veckan (5233 totalt)
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Suveränt val av bil. thumbs up E46 är peak BMW 3-serie. Jag hade precis en sådan här som både banbil och familjebil för många år sedan: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4578

Som säkert många andra kommer kommentera. Lägg mycket pengar också på bensin, bromsbelägg och banhyra. Man behöver öva för att bli bättre.

En detalj är dock superviktig att fixa på bilen: Bromskylning. Det spelar ingen roll vad du har för belägg, vätska, slangar eller skivor om du inte har kylning. Om du börjar köra med R-däck kommer du inte fem varv på Mantorp utan kylning. Med gatdäck inte 10 varv.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



SevenEight skrev:
Och innan du byter insug - hemma-mappa om DISA på den och provkör det först. Ska tydligen vara the shit och kostar gratis. De är strypta elektroniskt från fabrik. Sen är ju torsen diff också trevligt. Eller ja, diff men oftast är det väl en kina-torsen man har råd med. Men det blev väldigt bra på min 325:a iaf.


Vad är det för motor i bilen ? 2.8 liters. Bör vara m52 eller m52tu motorn. M52 syns enklast på fuel-rail som har retur, utan retur är det M54. Och om det både är E-gas och vajer så är det M52tu.

M52 motorn använder styrsystemet ms42 som är mera begränsat jämfört ms43 som kom till e46 kring -00. Att tänka på om du tänkt mappa om orginalECU.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 155


Trådstartare
Mjo även om jag är långt från duktig så är jag inte en ren nybörjare på banan. Har kört tre säsonger Time Attack och detta blir min fjärde banbil. Men du har rätt i att jag kommer behöva lära mig en ny bil, absolut.

Intressant det du säger om bromskylning, hade inte förväntat mig att det skulle vara ett problem givet att bilen varken är särskilt tung eller motorstark. Köpte "nya" luftkanaler för bromskylningen till bilen då de gamla saknades, men det är OEM-delar. Räcker de inte menar du?

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 155


Trådstartare
Motorn är en M52TUB28. Tack för råd ang ECU, det blir garanterat nästa steg så fort jag är klar med att få ordning på chassit. thumbs up

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
stordana
Oskarshamn
Här sen Mar 2019
Inlägg: 33



jonaslundin skrev:
Mjo även om jag är långt från duktig så är jag inte en ren nybörjare på banan. Har kört tre säsonger Time Attack och detta blir min fjärde banbil. Men du har rätt i att jag kommer behöva lära mig en ny bil, absolut.

Intressant det du säger om bromskylning, hade inte förväntat mig att det skulle vara ett problem givet att bilen varken är särskilt tung eller motorstark. Köpte "nya" luftkanaler för bromskylningen till bilen då de gamla saknades, men det är OEM-delar. Räcker de inte menar du?

Jag har testat den resan fast med en 330 men det funkar om man fegbromsar lite men ska man ligga på ordentligt så är är det kört. Det som funkar är en slang från fronten till skivan. Westlund här på forumet tillverkar fina saker, sen är hela internet fullt med bromskylningskit.

_________________
Mathias Danesten
Bmw E46 330
Passat Alltrack
Golf MK 7,5
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 155


Trådstartare
stordana skrev:
jonaslundin skrev:
Mjo även om jag är långt från duktig så är jag inte en ren nybörjare på banan. Har kört tre säsonger Time Attack och detta blir min fjärde banbil. Men du har rätt i att jag kommer behöva lära mig en ny bil, absolut.

Intressant det du säger om bromskylning, hade inte förväntat mig att det skulle vara ett problem givet att bilen varken är särskilt tung eller motorstark. Köpte "nya" luftkanaler för bromskylningen till bilen då de gamla saknades, men det är OEM-delar. Räcker de inte menar du?

Jag har testat den resan fast med en 330 men det funkar om man fegbromsar lite men ska man ligga på ordentligt så är är det kört. Det som funkar är en slang från fronten till skivan. Westlund här på forumet tillverkar fina saker, sen är hela internet fullt med bromskylningskit.


Alright, uppfattat. Då får jag lägga till det på listan av grejer att fixa. Tack.

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



E46 kom med M52TU dom första åren sen blev det M54. M52 var sena E36.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Ska du ha bromssköldar så se till att det är gjorda i metall eller glasfiber.
Mina var 3D-printade och de smälte...

_________________
Tim Anle
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



borz skrev:
Ska du ha bromssköldar så se till att det är gjorda i metall eller glasfiber.
Mina var 3D-printade och de smälte...


Beror väl på hur dom är konstruerade och i vilket material. Bortsett från en prototyp har ingen hört av sig att nån av mina trattar har smält iallafall. Den prototypen sitter för övrigt på min M3:a och har inte smällt utan det var på tyngre F8X M det hände.

Sköldar i ren glasfiber håller inte om fel bindemedel har använts.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Heja!

Blir bra det här, ser fint ut med alla fräscha bitar!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 155


Trådstartare
Inte mycket som har hänt på ett tag nu, men fortsatte plocka ihop bakaxelkomponenter och har satt på nya hjullager, dammskydd, ABS-givare med nya fästen, bromsslangshållare, skruvar och bultar på bärarmarna. Har även nya handbromsdelar och nya bromsar, men väntar på att sätta på allt tills jag kan montera bakvagnen.

Om någon letar efter skruven som passar för att fästa de bakre ABS-givarna och stör sig på att den inte finns på realoem.com kan jag nämna att artikelnr 07129904588 (ISA screw M6X16-8.8) passar perfekt.



_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Toobb
Norrköping
Här sen Jun 2006
Inlägg: 59



Riktigt snyggt!

Ska inom kort dra igång motsvarande mys med en bil (väldigt mycket E46 chassi overhauls på rejsa just nu )

Du skrev något om diffbroms, jag har just fått in offert från Wiborg Engineering - dem kan lösa en riktig lamelldiff från RSX till "vettiga pengar".

Relaterat till det så kan ju en annan utväxling göra en hel del för körbarheten i bilen.
En go dansk har gjort lite tester om det kan vara intressant
https://www.youtube.com/watch?v=xNZFHtwVqck

_________________
Tobias Flemgå'rd
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286



Trevlig bil och trevliga mods!

Jagar också en E46 nu så alltid skoj med inspiritation.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 155


Trådstartare
Toobb skrev:
Riktigt snyggt!

Ska inom kort dra igång motsvarande mys med en bil (väldigt mycket E46 chassi overhauls på rejsa just nu )

Du skrev något om diffbroms, jag har just fått in offert från Wiborg Engineering - dem kan lösa en riktig lamelldiff från RSX till "vettiga pengar".

Relaterat till det så kan ju en annan utväxling göra en hel del för körbarheten i bilen.
En go dansk har gjort lite tester om det kan vara intressant
https://www.youtube.com/watch?v=xNZFHtwVqck


Låter ju bra med vettiga pengar givet att min plånbok håller på att dö "the death of a thousand paper cuts". Är det billigare än typ en Quaife?

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 155


Trådstartare
robber skrev:
Trevlig bil och trevliga mods!

Jagar också en E46 nu så alltid skoj med inspiritation.


Problemet med en (min) E46 är att 80% av arbetet och pengarna går åt att reparera/ ersätta alla trasiga/ sönderrostade delar och inte att faktiskt uppgradera bilen. 😅

Men det är en toppenkul plattform med en miljard eftermarknadsalternativ! Så riktigt kul att jobba med om man gillar tiden i garaget nästan lika mycket som tiden på banan. 👍

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286



jonaslundin skrev:
robber skrev:
Trevlig bil och trevliga mods!

Jagar också en E46 nu så alltid skoj med inspiritation.


Problemet med en (min) E46 är att 80% av arbetet och pengarna går åt att reparera/ ersätta alla trasiga/ sönderrostade delar och inte att faktiskt uppgradera bilen. 😅

Men det är en toppenkul plattform med en miljard eftermarknadsalternativ! Så riktigt kul att jobba med om man gillar tiden i garaget nästan lika mycket som tiden på banan. 👍


Haft ett gäng E36or och andra gamla BMWs så känner igen
Att de varit "för billiga" länge är inte heller bra då folk som kört de inte prioriterat service etc.

Känns dock som att E46 är den bästa mellantinget mellan en modern och gammal bil.
Precis innan allt vart så komplicerat

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 155


Trådstartare
robber skrev:
jonaslundin skrev:
robber skrev:
Trevlig bil och trevliga mods!

Jagar också en E46 nu så alltid skoj med inspiritation.


Problemet med en (min) E46 är att 80% av arbetet och pengarna går åt att reparera/ ersätta alla trasiga/ sönderrostade delar och inte att faktiskt uppgradera bilen. 😅

Men det är en toppenkul plattform med en miljard eftermarknadsalternativ! Så riktigt kul att jobba med om man gillar tiden i garaget nästan lika mycket som tiden på banan. 👍


Haft ett gäng E36or och andra gamla BMWs så känner igen
Att de varit "för billiga" länge är inte heller bra då folk som kört de inte prioriterat service etc.

Känns dock som att E46 är den bästa mellantinget mellan en modern och gammal bil.
Precis innan allt vart så komplicerat


Du har en bra poäng med att de varit för billiga. Min bil har varit ordentligt misskött dessvärre. Det här den första bilen i så dåligt skick som jag äger - jag var inte riktigt förberedd på det när jag köpte den, utan trodde väl att proportionen reparation/ fix vs uppgradering skulle varit den motsatta mot vad den är. Men håller med om att den är precis lagom komplicerad/ förfinad - ser verkligen fram emot att få ut den på banan!

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286



jonaslundin skrev:
robber skrev:
jonaslundin skrev:
robber skrev:
Trevlig bil och trevliga mods!

Jagar också en E46 nu så alltid skoj med inspiritation.


Problemet med en (min) E46 är att 80% av arbetet och pengarna går åt att reparera/ ersätta alla trasiga/ sönderrostade delar och inte att faktiskt uppgradera bilen. 😅

Men det är en toppenkul plattform med en miljard eftermarknadsalternativ! Så riktigt kul att jobba med om man gillar tiden i garaget nästan lika mycket som tiden på banan. 👍


Haft ett gäng E36or och andra gamla BMWs så känner igen
Att de varit "för billiga" länge är inte heller bra då folk som kört de inte prioriterat service etc.

Känns dock som att E46 är den bästa mellantinget mellan en modern och gammal bil.
Precis innan allt vart så komplicerat


Du har en bra poäng med att de varit för billiga. Min bil har varit ordentligt misskött dessvärre. Det här den första bilen i så dåligt skick som jag äger - jag var inte riktigt förberedd på det när jag köpte den, utan trodde väl att proportionen reparation/ fix vs uppgradering skulle varit den motsatta mot vad den är. Men håller med om att den är precis lagom komplicerad/ förfinad - ser verkligen fram emot att få ut den på banan!


Många mörka, kalla dagar kvar innan bansäsongen börjar så med detta tempot lär det inte vara några probs för dig.


_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



En riktig ramplamelldiff gör under för körbarheten på bana, men något som är väldigt underskattat är byte av utväxling. Mer prestanda för pengarna är svårt att få. För att inte tala om att det blir lättare att köra när det blir ett mindre hopp i varv mellan växlarna.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Toobb
Norrköping
Här sen Jun 2006
Inlägg: 59



jonaslundin skrev:
Toobb skrev:
Riktigt snyggt!

Ska inom kort dra igång motsvarande mys med en bil (väldigt mycket E46 chassi overhauls på rejsa just nu )

Du skrev något om diffbroms, jag har just fått in offert från Wiborg Engineering - dem kan lösa en riktig lamelldiff från RSX till "vettiga pengar".

Relaterat till det så kan ju en annan utväxling göra en hel del för körbarheten i bilen.
En go dansk har gjort lite tester om det kan vara intressant
https://www.youtube.com/watch?v=xNZFHtwVqck


Låter ju bra med vettiga pengar givet att min plånbok håller på att dö "the death of a thousand paper cuts". Är det billigare än typ en Quaife?


Haha, joo blir ju gärna så när man tar sig an gammal skit (mitt ständiga problem)

Har inte koll på Quaife prissättning men detta fick jag till mig från Wiborg Engineering:
- RSX LSD 13 500 SEK
- Lager och tätningar 2500-5000 SEK (beroende på hur mycket som är slut)
- Arbete 1500-200 SEK

Så mellan 17 500 SEK och 20 000 SEK (ink. moms) för en ny LSD och nya slitdelar.

Allt är ju relativt och det är ju en hel del pengar rent objektivt.
Jag hade planerat att bygga dit en 210 diff men en helt stock numera kostar runt 30k (med oklart antal mil från Litauen eller Tyskland)
Att sedan uppgradera denna och få en i toppskick rörde det sig om ytterligare kanske 5-10k om OM nu inte LSD'n var slut då är det bara leta vidare eller beställa Drexler för 25k.
Så jämfört med det är det helt klart vettiga pengar.

Vad gäller utväxling så är min plan är att gå från 2,93 till 3,38.
Det blir en kompromiss rent kostnadsmässigt, den satt på Z4 och finns att hitta för 2-3 tusen (då får man dessutom balla kylflänsar )
Annars finns ju 3,64 , 4,10 också men dessa drar iväg en del i pengar (utifrån det jag hittat)

_________________
Tobias Flemgå'rd
Citera
makeba
Tranemo
Här sen Jul 2006
Inlägg: 68



Det du skriver om RSX diff gäller E46 med 188 K/L diffen?


Toobb skrev:
jonaslundin skrev:
Toobb skrev:
Riktigt snyggt!


Ska inom kort dra igång motsvarande mys med en bil (väldigt mycket E46 chassi overhauls på rejsa just nu )

Du skrev något om diffbroms, jag har just fått in offert från Wiborg Engineering - dem kan lösa en riktig lamelldiff från RSX till "vettiga pengar".

Relaterat till det så kan ju en annan utväxling göra en hel del för körbarheten i bilen.
En go dansk har gjort lite tester om det kan vara intressant
https://www.youtube.com/watch?v=xNZFHtwVqck


Låter ju bra med vettiga pengar givet att min plånbok håller på att dö "the death of a thousand paper cuts". Är det billigare än typ en Quaife?


Haha, joo blir ju gärna så när man tar sig an gammal skit (mitt ständiga problem)

Har inte koll på Quaife prissättning men detta fick jag till mig från Wiborg Engineering:
- RSX LSD 13 500 SEK
- Lager och tätningar 2500-5000 SEK (beroende på hur mycket som är slut)
- Arbete 1500-200 SEK

Så mellan 17 500 SEK och 20 000 SEK (ink. moms) för en ny LSD och nya slitdelar.

Allt är ju relativt och det är ju en hel del pengar rent objektivt.
Jag hade planerat att bygga dit en 210 diff men en helt stock numera kostar runt 30k (med oklart antal mil från Litauen eller Tyskland)
Att sedan uppgradera denna och få en i toppskick rörde det sig om ytterligare kanske 5-10k om OM nu inte LSD'n var slut då är det bara leta vidare eller beställa Drexler för 25k.
Så jämfört med det är det helt klart vettiga pengar.

Vad gäller utväxling så är min plan är att gå från 2,93 till 3,38.
Det blir en kompromiss rent kostnadsmässigt, den satt på Z4 och finns att hitta för 2-3 tusen (då får man dessutom balla kylflänsar )
Annars finns ju 3,64 , 4,10 också men dessa drar iväg en del i pengar (utifrån det jag hittat)

_________________
Kent Ohlsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 328i 2000
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
249 besök senaste veckan (5233 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande