Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 328i 2000
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
248 besök senaste veckan (5232 totalt)
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248



Grymt jobb du gör med bilen!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Toobb
Norrköping
Här sen Jun 2006
Inlägg: 59



makeba skrev:
Det du skriver om RSX diff gäller E46 med 188 K/L diffen?


Toobb skrev:
jonaslundin skrev:
Toobb skrev:
Riktigt snyggt!


Ska inom kort dra igång motsvarande mys med en bil (väldigt mycket E46 chassi overhauls på rejsa just nu )

Du skrev något om diffbroms, jag har just fått in offert från Wiborg Engineering - dem kan lösa en riktig lamelldiff från RSX till "vettiga pengar".

Relaterat till det så kan ju en annan utväxling göra en hel del för körbarheten i bilen.
En go dansk har gjort lite tester om det kan vara intressant
https://www.youtube.com/watch?v=xNZFHtwVqck


Låter ju bra med vettiga pengar givet att min plånbok håller på att dö "the death of a thousand paper cuts". Är det billigare än typ en Quaife?


Haha, joo blir ju gärna så när man tar sig an gammal skit (mitt ständiga problem)

Har inte koll på Quaife prissättning men detta fick jag till mig från Wiborg Engineering:
- RSX LSD 13 500 SEK
- Lager och tätningar 2500-5000 SEK (beroende på hur mycket som är slut)
- Arbete 1500-200 SEK

Så mellan 17 500 SEK och 20 000 SEK (ink. moms) för en ny LSD och nya slitdelar.

Allt är ju relativt och det är ju en hel del pengar rent objektivt.
Jag hade planerat att bygga dit en 210 diff men en helt stock numera kostar runt 30k (med oklart antal mil från Litauen eller Tyskland)
Att sedan uppgradera denna och få en i toppskick rörde det sig om ytterligare kanske 5-10k om OM nu inte LSD'n var slut då är det bara leta vidare eller beställa Drexler för 25k.
Så jämfört med det är det helt klart vettiga pengar.

Vad gäller utväxling så är min plan är att gå från 2,93 till 3,38.
Det blir en kompromiss rent kostnadsmässigt, den satt på Z4 och finns att hitta för 2-3 tusen (då får man dessutom balla kylflänsar )
Annars finns ju 3,64 , 4,10 också men dessa drar iväg en del i pengar (utifrån det jag hittat)


Det stämmer, offerten är specad för en 188K från E46 330.

_________________
Tobias Flemgå'rd
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Mina 50 cent.

1. Undvik 3D-printade komponenter nära bromsarna.
Bromsarna går varma förr eller senare.



2. Kolla lite på en Wavetrac diff. http://www.wavetrac.net/.
Kostar lika mycket som RSX diff men Wavetrac är i grunden en mekanisk diff typ en Quaife.
Kräver ingen kylning och har livstidsgaranti.
Dessutom saknar övriga mekaniska diffars problem när ena hjulet tappar greppet helt.

3. Det går att få tag i 4.10 utväxling.
Ska du köra bana med nära original effekt så är 4.10 rätt bra utväxling att köra med.

_________________
Tim Anle
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



borz skrev:
Mina 50 cent.

1. Undvik 3D-printade komponenter nära bromsarna.
Bromsarna går varma förr eller senare.

.


Det där är den tidiga varianten/prototypen som ett fåtal hann få innan det upptäcktes att den behövde förstärkas. Skicka din adress i PM så skickar jag den förbättrade versionen till dig. thumbs up

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 155


Trådstartare
borz skrev:
Mina 50 cent.

2. Kolla lite på en Wavetrac diff. http://www.wavetrac.net/.
Kostar lika mycket som RSX diff men Wavetrac är i grunden en mekanisk diff typ en Quaife.
Kräver ingen kylning och har livstidsgaranti.
Dessutom saknar övriga mekaniska diffars problem när ena hjulet tappar greppet helt.

3. Det går att få tag i 4.10 utväxling.
Ska du köra bana med nära original effekt så är 4.10 rätt bra utväxling att köra med.


Kollade lite på Wavetrac, men den kostar ca 25k - att jämföra med en Quaife för 15k. Måste nog försöka hålla min budget så stram som möjligt, projektet blir dyrt som det är.

Ang. utväxling så har jag inte börjat kolla på det än, men tack för tipset! thumbs up

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 155


Trådstartare
Ägnade mig åt att dra lite bromsrör i helgen, då båda bromsrören bak fick kapas av pga söndereroderade nipplar. Fixade först till en koppling under bilen, sen behövde jag sänka bränsletanken för att kunna komma vidare. Såklart gick båda bultarna på respektive sida av tanken av när jag skulle ta ner den.

Fick kapa av distanserna och beställa ny hårdvara. Allt är så rostigt på den här bilen... men fick ner tanken iaf och kunde dra om rören bak.




_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286



Surt!

E46 rostar riktigt bra verkar det som.

Bara kämpa på detta kommer att bli så bra!

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 155


Trådstartare
robber skrev:
Surt!

E46 rostar riktigt bra verkar det som.

Bara kämpa på detta kommer att bli så bra!


Ja det är en del rostskador undertill som jag måste göra något åt så småningom. Får nästan lust att lämna in hela bilen på en makeover av hela underredet någonstans ā la Redish Motorsport, men har nog inte råd med det.

Men tack för pepp! Kan behövas!

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 155


Trådstartare
Westersund skrev:
borz skrev:
Mina 50 cent.

1. Undvik 3D-printade komponenter nära bromsarna.
Bromsarna går varma förr eller senare.

.


Det där är den tidiga varianten/prototypen som ett fåtal hann få innan det upptäcktes att den behövde förstärkas. Skicka din adress i PM så skickar jag den förbättrade versionen till dig. thumbs up


Hmm nu har jag ju satt på vanliga bromssköldar av metall från något billigt märke redan. Säljer du bara själva luftkanalen, eller hela prylen? Om hela prylen, har du något som går att montera utan att behöva dra loss hjullagret?

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



jonaslundin skrev:

Hmm nu har jag ju satt på vanliga bromssköldar av metall från något billigt märke redan. Säljer du bara själva luftkanalen, eller hela prylen? Om hela prylen, har du något som går att montera utan att behöva dra loss hjullagret?


Om du har en svets så är en en hållbar och billig lösning att sätta en hålsåg i bromsskölden. Sedan svetsa på rör i önskad slangdimension. Jag har haft samma lösning i 14 år.


_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



BTG skrev:
jonaslundin skrev:

Hmm nu har jag ju satt på vanliga bromssköldar av metall från något billigt märke redan. Säljer du bara själva luftkanalen, eller hela prylen? Om hela prylen, har du något som går att montera utan att behöva dra loss hjullagret?


Om du har en svets så är en en hållbar och billig lösning att sätta en hålsåg i bromsskölden. Sedan svetsa på rör i önskad slangdimension. Jag har haft samma lösning i 14 år.




Den lösningen gör att du tar in luften mot skivan (eller ser jag fel?).
Poängen är väl att ta in luften i navet?

_________________
Tim Anle
Citera
borjesson.f
Säffle
Här sen Dec 2012
Inlägg: 113



jonaslundin skrev:



Det blir rätt mycket bryt på strongflexbussningarna när nedre stag och övre stag/fjäderskål är monterade.
Jag bytte ut dessa till originala ledlager med tätningar istället likt det som sitter på övre original.
Funkar kanon på isbilen med allt annat i aluminium/ledlager.

Av en händelse så passar E83 X3 diffen rakt upp i E46 bryggan då de verkar vara någorlunda samma.
3,64 fanns att få tag i för 2.500:- när jag köpte min.

_________________
Filip Börjesson

Min Facebooksida där bygget uppdateras
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



borz skrev:
Den lösningen gör att du tar in luften mot skivan (eller ser jag fel?).
Poängen är väl att ta in luften i navet?


Japp, luften går mot skivan. Fungerar kanon. Huvudsaken är att luft rör sig överhuvudtaget. Om det går mot navet eller skivan har ingen praktisk betydelse. Detta har fungerat på ringen, Gelleråsen, Spa, Mantorp m.fl. banor under varma sommardagar.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



jonaslundin skrev:
Hmm nu har jag ju satt på vanliga bromssköldar av metall från något billigt märke redan. Säljer du bara själva luftkanalen, eller hela prylen? Om hela prylen, har du något som går att montera utan att behöva dra loss hjullagret?


Mina bromssköldar ersätter original, enda sättet att få bort original utan att ta bort hjullagret är att kapa bort den. Tratten i sig går inte att använda på ett vettigt sätt med original bromssköld tyvärr.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



BTG skrev:
Japp, luften går mot skivan. Fungerar kanon. Huvudsaken är att luft rör sig överhuvudtaget. Om det går mot navet eller skivan har ingen praktisk betydelse. Detta har fungerat på ringen, Gelleråsen, Spa, Mantorp m.fl. banor under varma sommardagar.


Att bara kyla insidan av svepet på skivan ökar risken för att skivan slår sig då det blir stor temperaturskillnad mellan in- och utsida. För man in luften i navet sprids luften lika eftersom luften passerar kylkanalerna i skivan istället.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 155


Trådstartare
Westersund skrev:
jonaslundin skrev:
Hmm nu har jag ju satt på vanliga bromssköldar av metall från något billigt märke redan. Säljer du bara själva luftkanalen, eller hela prylen? Om hela prylen, har du något som går att montera utan att behöva dra loss hjullagret?


Mina bromssköldar ersätter original, enda sättet att få bort original utan att ta bort hjullagret är att kapa bort den. Tratten i sig går inte att använda på ett vettigt sätt med original bromssköld tyvärr.


Okej, kanon att det ersätter original. Efter att jag kapat bort originalsköldarna, kan jag sen montera dina utan att ta bort hjullagret? Sorry om det är dum fråga, men vill bara säkerställa att jag förstår premisserna.

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



jonaslundin skrev:
Okej, kanon att det ersätter original. Efter att jag kapat bort originalsköldarna, kan jag sen montera dina utan att ta bort hjullagret? Sorry om det är dum fråga, men vill bara säkerställa att jag förstår premisserna.


Korrekt!

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Westersund skrev:
BTG skrev:
Japp, luften går mot skivan. Fungerar kanon. Huvudsaken är att luft rör sig överhuvudtaget. Om det går mot navet eller skivan har ingen praktisk betydelse. Detta har fungerat på ringen, Gelleråsen, Spa, Mantorp m.fl. banor under varma sommardagar.


Att bara kyla insidan av svepet på skivan ökar risken för att skivan slår sig då det blir stor temperaturskillnad mellan in- och utsida. För man in luften i navet sprids luften lika eftersom luften passerar kylkanalerna i skivan istället.


Ja, det är antagligen en aningens aning mer fördelaktigt. Mest för att det också kyler av hjullagret lite. Men ändå mest i teorin. Mina skivor, som suttit på bilen sedan 2015, har aldrig slagit sig. Alla möjliga racerbilar från tex WEC, Indycar, LMP och WRC kör med "från-sidan-kylning". I praktiken fungerar plåtrör på plåtsköldar på den här hobbynivån utmärkt.

Däremot väger förstås plåt mer än andra material. Och ju lägre ofjädrad vikt desto bättre.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



BTG skrev:
Alla möjliga racerbilar från tex WEC, Indycar, LMP och WRC kör med "från-sidan-kylning". I praktiken fungerar plåtrör på plåtsköldar på den här hobbynivån utmärkt.


Det som har hindrat olika grenar av motorsport att mata centrum av skivan med luft har antingen varit kopplat till reglemente, tekniska eller strukturella begränsningar. Men visst, att kyla sidan av skivan är bättre än inget alls.

Brembo själva förklarar det bäst.

https://www.brembo.com/en/company/news/24-hours-le-mans-2016-discs-and-calipers-brembo

"This is a system that has been adapted from Formula 1 that consists in the insertion of a titanium element (housing) that connects the braking surface to the hub. In previous years ventilation was severely limited in the intake capacity due to the blocking caused by the braking surface mounts, but with the introduction of the "spline", a sort of sprocket gear, the internal part of the disc is now open to the air flow."


https://www.brembo.com/en/company/news/wrc-2018

"As of the 2017 World Championship, the cars can have rear air intakes, which were previously banned, and larger front air intakes. This led to retiring liquid cooling, since it was no longer necessary.

​​The new solution has two channels for each wheel. Two pipes shoot out of each air vent, the first directs air to the center of the disc and the second points air directly at the caliper."

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Det här med två slanganslutningar såg jag idag på wrc bilarna. Det är rally VM här i umeå i helgen.
Jag funderade på vad syftet var, nu vet jag.
jag skall försöka ta bilder imorgon

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Westersund skrev:
BTG skrev:
Alla möjliga racerbilar från tex WEC, Indycar, LMP och WRC kör med "från-sidan-kylning". I praktiken fungerar plåtrör på plåtsköldar på den här hobbynivån utmärkt.


Det som har hindrat olika grenar av motorsport att mata centrum av skivan med luft har antingen varit kopplat till reglemente, tekniska eller strukturella begränsningar. Men visst, att kyla sidan av skivan är bättre än inget alls.


Det måste ha varit fysiska begränsningar som mest avgjort? Svårt att se att reglementen är så specifika att de "förbjuder" navkylning. Särskilt då det antagligen är säkrare för hjullagret. Undantaget kanske de högsta serierna som F1. Men då har det antagligen berott på regler för andra saker, tex begränsad aero på wishbones, som omöjliggjort navkylning.

I WRC för några år sedan verkar gängse ha primärt varit kylning av bromsoken. Ibland också skiva.


https://www.wrcwings.tech/2020/03/22/wrc-cars-brakes-cooling-airflow-r . . . .

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 328i 2000
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
248 besök senaste veckan (5232 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande