Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Ford Cortina 1965
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
14 besök idag (10396 totalt)
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 123


Trådstartare
Hej,
Mångårig medlem och läsare av forumet, inte lika flitig som skribent.

Har under senaste 15 åren haft en hög med gamla bilar, från A-Ford 1930 till div. Opel, BMW och Ford från 70/80-talet men har nu landat i en Cortina -65 som köptes näst sista dagen 2023.

Bild från säljaren.



Ska enligt uppgift bara ha gått sisådär 5600 mil och skicket på inredningen talar för detta, samt det faktum att den är osvetsad och verkar ha större delen av originallacken kvar.
Misstänker att framskärmarna ev. är omlackerade

Lite fler bilder.





Planen ser ut som följande:

*Rensa bort onödiga saker som tigermattor, varselljus och dragkrok.

*Byta till knubbigare fälgar/däck, typ Lotus Cortina.

*Lagom sänkning och uppstyvning av chassi.

*Lite mer effekt än vad original 1200 levererar.
Funderar i första hand på en 1500 pre X-flow (fått tips om en till salu från en annan forummedlem) med lite trimbitar men ibland lockar det med en Zetec med insprutning, lämpligt att allt finns färdigt för en sådan konvertering utan att behöva kapa nåt i karossen.

Uppdateringar kommer vart efter

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Vilket fint exempar!

Gött att inte behöva börja med en massa rostlagning och annat grisjobb, bara att hoppa rakt in i det roliga.

Jag byggde och körde en Cortina GT i Historic racing i början av 2000-talet, väldigt underhållande bil på bana, det enda jag saknade var en diffbroms ( Homologeringen tillät inte det ), i övrigt var det hur roligt som helst

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 123


Trådstartare
Ja den är väldigt fin i karossen och det var huvudorsaken till att jag köpte den.
Då kan man precis som du säger gå rakt på det roliga med väghållning, bromsar och drivlina.
Kommer inte bli någon banräser men den ska vara rolig på kurviga småvägar och glassturer.

Hade en Escort Mk1 före den här med lite roliga bitar men karossen lämnade lite att önska för en som är lite petig så den fick gå vidare

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Jag byggde en pre-crossflow till min bil, borrad till 1550cc, smidda kolvar, planad topp och block, komp 11,5-1, Kentcam, dubbla Weber 40.
Homlogeringen styrde det mesta så det var mycket standardgrejor i motor, växellåda ( 2000E ), bromsar och hjulupphängning, en bra sak var den homologerade vikten, den kom jag aldrig ner till, min vägde 790 kg till slut.





_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 123


Trådstartare
Trevligt motorutrymme på den där.

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13278



Kul med Cortina, denna https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=26430 finns kvar i ett garage i närheten men kommer nog avyttras till hugade spekulanter inom kort.

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 123


Trådstartare
Gula varselljus är inget som faller mig i smaken...




...Så dom plockades bort tillsammans med tillhörande kablage.




Slutresultatet är en förbättring även om storleken på dom nya vagnsbultarna inte stämmer överens med dom yttre som är original.




Med det klart riktades uppmärksamheten mot bilens andra ände och dragkroken.




Efter ett tag var även den borta.
Ser rejsigt ut utan stötfångare men den ska tillbaka så småningom.
Den skarpsynte noterar att även stänkskydden numer är bortplockade.


_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071



Vad kul! Jag har faktiskt ägt en 65'a. Fick den, körbar men i behov av omvårdnad. Tyvärr ägde jag inget garage på den tiden så fick sälja den efter ett tag då den stod ute och sakta förföll än mer.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Håller med hyllningskören - ska hålla ögonen på de kommande uppgraderingarna!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 123


Trådstartare
Kul att det finns intresse

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19498



Förslag till avgaspip
https://www.tradera.com/item/343434/528642826/avgastass-lejontass-med- . . . .
Typen, men det ska ju vara en i rätt storlek.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 123


Trådstartare
En lejontass är inget som riktigt faller mig i smaken.
Tack ändå.

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 123


Trådstartare
Nya fälgarna kom från England idag, 6x13" med samma utseende som Lotus Cortina.
Tydligen varit många som haft problem/fördröjning i tullen vid köp från icke-EU-land senaste tiden men det tog 8 dagar från beställning till att jag hade dom hemma, känns klart godkänt.

Återstår att bestämma däckdimension, väljer mellan 175/70R13 och 185/60R13




_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Jag säger 185/60-13, det blir tidsmässigt mer rätt stuk till en 6" fälg i mina ögon.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



therealpinto skrev:
Jag säger 185/60-13, det blir tidsmässigt mer rätt stuk till en 6" fälg i mina ögon.


Samma här thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 123


Trådstartare
Efter att ha övervägt saken under dagen kom jag fram till samma slutsats och beställde en uppsättning 185:or thumbs up

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6260



Väldig fin Ford. Kul.

185/60 ansågs väldigt sportig så sent som på 80-talet...

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 123


Trådstartare
Kul att du gillar den.
Jag anser att 185/60R13 fortfarande är sportigt, och då var jag inte ens född på 80-talet

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 436



Jag hade 185/70-13 på en Kadett C på 70-talet men bängen gillade inte det och sa att det var farligt att ha så breda däck. Fick byta till 175/70-13 Gislaved som gnisslade i skarpa kurvor och höll längre än bilen.

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1503

Namndispens
Namndispens

Pirelli P6, 185/60-13 på 6 tums fälg, körde jag på en golf i början på 80-talet. Fungerar utmärkt.

_________________
Johan B
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6260



C311 skrev:
Jag hade 185/70-13 på en Kadett C på 70-talet men bängen gillade inte det och sa att det var farligt att ha så breda däck. Fick byta till 175/70-13 Gislaved som gnisslade i skarpa kurvor och höll längre än bilen.


Ha ha, jag fick en uppsättning 195/55 x 14 som svart lön 1985. De åkte genast på min Celica 1600 ST -72. Sedan var man värst utanför korvmojen. Knappt motorn orkade driva framåt.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Andra projekttrådar
Ford Cortina 1965
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
14 besök idag (10396 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande